تجربه و آزمایشمرسدس بنز

اولین تجربه رانندگی با مرسدس G63 4×4²، گران و شگفت‌انگیز!

خبر بزرگ برای طرفداران ثروتمند آفرود، بازگشت مرسدس G واگن روی محورهای پورتال در نسل دوم است. این مرسدس بنز G63 4×4۲ AMG نسخه‌ای قوی‌تر، بزرگ‌تر، توانمندتر و بسیار گران‌تر است که ثابت می‌کند جنگ‌سالار ژرمن‌ها هرگز از مد نمی‌افتد. ما جزء اولین کسانی بودیم که شانس رانندگی با این G کلاس جدید را پیدا کردیم و یک هفته را با هیولای AMG هم در جاده و هم در آفرود گذراندیم. همین ابتدا میگوییم که G63 4×4۲ خودرویی عالی است اما آیا ارزش برچسب قیمتی ۳۵۰ هزار دلاری را دارد؟

فرایند تبدیل یک G کلاس معمولی به ۴×۴۲ نسبتاً ساده است. در یک جمله، محورهای معمولی با اکسل‌های پورتال جایگزین می‌شوند. اکسل پورتال چیست؟ در این اکسل‌ها، محورها بجای مرکز چرخ‌ها، کمی بالاتر قرار می‌گیرند و از طریق محفظه‌ای با چرخ‌دنده‌های کاهنده به چرخ‌ها متصل می‌شوند. این کار فاصلهٔ خودرو از زمین را نسبت به نمونهٔ استاندارد افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که ۴×۴۲ جدید از اکسل پورتال صلب در عقب و مستقل در جلو استفاده می‌کند که این ترکیب برای اولین بار است که در جهان ارائه می‌شود.

دیگر تغییرات این نسخه نیز شامل رینگ‌های بزرگ‌تر با لاستیک‌های پهن‌تر، بچه گلگیرهای فیبر کربنی، قاب چراغ‌دار فیبر کربنی روی سقف، زاپاس بندی با طراحی بسیار خشن و تجهیز به یکی از مستحکم‌ترین سپرهای عقب تاریخ می‌شود. در سینهٔ خودرو اما همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی قرار گرفته که مثل G63 معمولی ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط نسخهٔ بهینه‌شده برای آفرود از گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک کلاچ تر AMG به همراه گیربکس کمکی به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

مثل همهٔ G کلاس‌ها، این نسخه هم به سه قفل دیفرانسیل شامل جلو، عقب و مرکزی مجهز است و سه حالت آفرود شامل شن، تریل و صخره دارد. البته فقط در صورتی می‌توان از این حالت‌ها استفاده کرد که دیفرانسیل مرکزی قفل شود. مرسدس ادعا می‌کند که ۴×۴۲ می‌تواند ظرف ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

از دید من، ۴×۴۲ جدید از G500 قبلی کوچک‌تر به نظر می‌رسید اما درواقع این‌طور نیست زیرا نسل جدید G کلاس که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد ازهرجهت بزرگ‌تر از نسل قبلی شده بود و این موضوع در مورد ۴×۴۲ هم صدق می‌کند. در این خودرو فاصلهٔ محوری ۲۳ میلی‌متر بیشتر شده، ارتفاع با ۲۰ میلی‌متر افزایش به بیش از ۲.۲ متر رسیده و عرض خودرو هم بیش از ۱۲۷ میلی‌متر افزایش داشته است. همهٔ این‌ها تقریباً مطابق با رشدی است که G کلاس معمولی نسبت به نسل قبلی تجربه کرده اما در اینجا یک استثناء بزرگ وجود دارد. درحالی‌که G کلاس معمولی تنها ۹۹ میلی‌متر کشیده‌تر از قبل شده، طول G63 4×4۲ نسبت به G500 4×4۲ افزایش چشمگیر ۴۴۲ میلی‌متری داشته است. البته دلیل اصلی این موضوع فقدان چرخ زاپاس روی درب صندوق G500 است.

با وجود این رشد ابعاد، مرسدس ادعا می‌کند که ۴×۴۲ جدید ۱۷۲ کیلوگرم سبک‌تر از قبل شده است. همچنین زوایای آفرودی این بنز بزرگ هم قابل‌توجه هستند. زاویهٔ حملهٔ خودرو ۴۱.۳ درجه و زاویهٔ فرار آن ۳۶.۸ درجه است. برای مقایسه، برانکو رپتور زاویهٔ حملهٔ باورنکردنی ۴۷.۲ درجه‌ای و زاویهٔ فرار ۴۰.۵ درجه‌ای دارد و این اعداد در رانگلر روبیکان ۳۹۲ به ترتیب ۴۴.۵ درجه و ۳۷.۵ درجه هستند. بااین‌حال، ۴×۴۲ با زاویهٔ شکست ۴۲ درجه‌ای، هردوی آن‌ها را مغلوب می‌کند زیرا این زاویه در برانکو رپتور ۳۰.۸ درجه و در رانگلر ۳۹۲ تنها ۲۲.۶ درجه است. این در حالی است که در ۴×۴۲ جدید به دلیل استفاده از تعلیق مستقل در جلو، فاصله از زمین از ۴۵۰ میلی‌متر قبل به تنها ۳۵۰ میلی‌متر کاهش یافته است. البته قبل از اینکه ناامید شوید، بهتر است بدانید برانکو رپتور که شاید بتوان آن را توانمندترین صخره‌نورد تولیدی جهان دانست، ۳۳۳ میلی‌متر ا زمین فاصله دارد و این رقم در رانگلر روبیکان ۳۲۷ میلی‌متر است.

رانندگی G63 4×4۲ جدید روی جاده به‌طور غیرمنتظره‌ای عالی است. در این خودرو هنگام ترمز زدن دیگر خودرو به جلو شیرجه نمی‌رود و اگر به این موضوع که حدود ۲ متر از زمین فاصله دارید توجه نداشته باشید، فکر خواهید کرد که در حال رانندگی با یک G63 معمولی هستید. من نمی‌دانیم مهندسان AMG چگونه بادی‌رول زیاد که مشکل ذاتی اکسل‌های پورتال است را برطرف کرده‌اند اما آن‌ها واقعاً این کار را انجام داده‌اند تا جایی که هنگام رانندگی با ۴×۴۲ راننده در ۹۵ درصد مواقع از اینکه روی محورهای پورتال قرار گرفته کاملاً بی‌اطلاع خواهد بود. البته هرازگاهی کوبش و تکان‌هایی احساس می‌شود تا یادآوری کند پشت فرمان خودروی خاصی نشسته‌اید.

G واگن‌ها خصوصاً در نسخهٔ AMG ذاتاً رانندگی جذابی دارند و این موضوع در نسخهٔ ۴×۴۲ با وجود ارتفاع و وزن بیشتر هم وجود دارد حتی اگر صرفاً برای خرید شیر و تخم‌مرغ تا فروشگاه رانندگی کنید. در جاده‌های پیچ‌درپیچ نیز من از میزان پایداری و ظرافت این ماشین شگفت‌زده شدم. بدیهی است که این پسر بزرگ در پیچ‌های باز احساس بهتری داشته باشد اما من از اینکه ۴×۴۲ چگونه پیچ‌های تند را پشت سر می‌گذارد واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم. البته قطعاً این مثل یک خودروی اسپرت نیست ولی عملکردش برای یک تانک سنگین و بلند بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد.

در آفرود با ۴×۴۲، توقف‌ناپذیر اولین کلمه‌ای است که به ذهن می‌رسد. البته در آزمایش رانندگی ما چالش‌های آفرودی خیلی سختی وجود نداشت و صرفاً در مسیری با ترکیبی از خاک سست و صخره‌های سنگی رانندگی کردیم که اکثر شاسی‌بلندهای مجهز به گیربکس کمکی ضریب سنگین می‌توانند آن را فتح کنند. قبلاً با یک G63 معمولی مجهز به پکیج آفرود همین مسیر را طی کردم و هرچند خودرو با مشکلی مواجه نشد اما مقداری از رنگ قسمت پایینی سپر جلو خراشیده شد. حالا می‌خواستم ببینم می‌توانم همان مسیر را با این خودرو بدون آسیب طی کنم. در اینجا، ۴×۴۲ نه‌تنها هیچ‌گونه آسیبی ندید بلکه حتی هیچ‌چیزی نزدیک به سپر جلوی آن‌هم نشد.

به دلیل زمان کوتاه آزمایش، ترجیح دادم باد لاستیک‌های عظیم ۳۲۵ پیرلی اسکورپیون G63 را کم نکنم که اگر چنین می‌کردم، خودرو حتی از این هم غیرقابل‌توقف‌تر می‌شد. به همین دلیل، هنگام بالا رفتن از یک شیب ماسه‌ای، خودرو از حرکت بازمی‌ایستاد هرچند که راه‌حل این مشکل فعال کردن قفل دیفرانسیل جلو بود و من مجبور شدم در طول مسیر سه بار این کار را انجام دهم. مطمئناً اگر باد تایرها به ۱۸ psi کاهش پیدا می‌کرد چنین مشکلی پیش نمی‌آمد.

این آفرودر بزرگ معمولاً دوست دارد با سه چرخ از روی موانع عبور کند که این نقطه‌ضعف اصلی فقدان اکسل صلب در جلو است. همچنین هنگام رانندگی با این خودرو احساس می‌کنید از هر آنچه زیر چرخ‌ها در حال رخ دادن است جدا شده‌اید. بخشی از این احساس به خاطر ایزوله بودن کابین از سروصدا و ارتعاشات بیرونی است. به یاد داشته باشید که G63 4×4۲ با وجود ظاهری مانند یک کامیون غول‌پیکر، هنوز هم خودروی بسیار لوکسی است. به همین دلیل، به‌سرعت به جدایی کامل از محیط بیرون عادت خواهید کرد و بهتر است فقط بنشینید و از سواری لذت ببرید.

قیمت این غول آفرودی از ۳۵۰ هزار دلار آغاز می‌شود که حتی با وجود تورم این روزهای جهان هم رقم بسیار زیادی است خصوصاً اگر در نظر بگیرید که قیمت G500 4×4۲ قبلی از ۲۲۷ هزار دلار شروع می‌شد. برای مقایسه، قیمت پایهٔ رولزرویس کولینان ۳۴۱,۵۰۰ دلار است، قیمت بنتلی بنتایگا EWB از کمی بیش از ۲۶۰ هزار دلار شروع می‌شود و قیمت پایهٔ لامبورگینی اوروس و آستون‌مارتین DBX707 نیز همین حدود است؛ بنابراین، از لحاظ قیمت رقبای زیادی برای G63 4×4۲ وجود دارد اما به‌جز رنجروور، اکثر آن‌ها حتی از روی یک تپهٔ کوچک هم نمی‌توانند عبور کنند. این یعنی اگر به دنبال یک سوپر شاسی‌بلند فوق لوکس هستید که واقعاً بتواند وظایف یک SUV را انجام دهد، انتخابی جز این مرسدس ندارید، خودرویی که محورهای پورتال دلیل اصلی پیروزی آن هستند.

مشخصات فنی

Mercedes-AMG G63 4×4² ۲۰۲۲

پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۵۸۵ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۰ ثانیه
وزن ۲۸۶۴ کیلوگرم
طول ۴,۹۴۰ میلی‌متر
عرض ۲,۰۹۵ میلی‌متر
ارتفاع ۲,۲۵۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۷۲ میلی‌متر
مصرف سوخت ۲۱.۴ لیتر ترکیبی
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۳۵۰,۰۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۳۵۹,۰۵۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3534 ديدگاه)

    لامصب قدیمی نمیشه

    موافقم 97
    مخالفم 6
  2. 4wheeled

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (125 ديدگاه)

    پدال کار اند درایور و اتو ترید هر کدوم اومدن اس کلاس و جنسیس جی ٩٠ و لکسوس ال اس رو مقایسه کردن
    کار کنین لطفا

    موافقم 7
    مخالفم 63
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      خوابی !
      قبلاً کار کردن واسه مدتی پیشِ😂 !

      تو قسمت سرچ پدال بزن ببینی حال کنی !

      موافقم 58
      مخالفم 12
      1. 4wheeled

        ۱۲ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (125 ديدگاه)

        ندیده بودم،خوب شد گفتی پس
        معلومه خوب یادته ها 🤣

        موافقم 20
        مخالفم 32
    2. TML BN

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      بابا دنبال بحثی انگار دوباره کار کنن شما بیابید به همدیگه حمله کنید

      موافقم 42
      مخالفم 2
  3. GMA

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (743 ديدگاه)

    جذاب و باوقار،ولی قیمت خیلی بالایی داره

    موافقم 55
    مخالفم 7
  4. مازیار

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2496 ديدگاه)

    عبارت پکیج کامل براش کافی نیست و چیز دیگه ای به ذهنم نمیرسه
    قطعا بیشتر از اینها می ارزه چون هیچ مشابهی نداره

    موافقم 60
    مخالفم 7
  5. Reza Waffen SS

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    روحم به پرواز دراومد

    موافقم 52
    مخالفم 5
  6. R@min

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1675 ديدگاه)

    این قیمت نمی ارزه اما قطعا خریدارشو داره.

    موافقم 20
    مخالفم 77
    1. PURIYA

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (460 ديدگاه)

      خریداراش اغلب افراد ثروتمند هستن و این قیمت برا اونا چیز زیادی نیست داداش🌹

      موافقم 49
      مخالفم 4
      1. R@min

        ۱۲ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1675 ديدگاه)

        درسته ولی این ماشین بیشتر بخاطر برندش قیمت خورده تا امکانات متمایزش. صرفا یه g63 با محور پورتال هست که یه مالک g63 معمولی هم با خرج 30 هزار دلار می تونه به این مدل برسه، تقریبا با 100 یا 150 هزار دلار هزینه کمتر.

        موافقم 8
        مخالفم 58
  7. blackwing

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (871 ديدگاه)

    ۳۵۰ هزار دلار واقعاااااا زیاده واسه این ماشین ، باید اینو در نظر بگیریم که قیمت G کلاس معمولی حدوداً نصف اینه !!
    البته که خیلی هیولاست و بسیار توانمند و قطعاً طرفدارای خیلی زیادی داره ولی برچسب قیمتیش خیلی زیاده
    به نظرم G63 معمولی با کمی ارتقا آفرودی و لاستیک‌های ۳۷ اینچی BFGoodrich… انتخاب منطقی تری هست و تقریباً ۱۵۰ هزار دلار اضافه هم میاد !!!

    موافقم 16
    مخالفم 55
  8. OM.01

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (404 ديدگاه)

    (خود آلمانیا سوارش نمیشن ولی برانکو و جیپ آفرود واقعی ان)

    در سال2020بیش 6300دستگاه جی کلاس در اروپا فروش رفته که 3700دستگاهش در آلمان بوده
    و در سال 2021بیش از 7100 دستگاه جی کلاس در اروپا فروش رفته که 3500دستگاهش در آلمان بوده. در گوگل جست و جو کنید میاره.

    بد نیست بدونیم قیمت این خودرو از 110هزار یورو در پایه ترین حالت خود شروع میشه با ضعیف ترین موتور حداقل امکانات.و تریم های بالا به 150هزار یورو هم میرسه که این آمار فروش با توجه به قیمت خودرو خوب هست.

    موافقم 42
    مخالفم 3
  9. new reventon

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (394 ديدگاه)

    بیرون به این وحشیی
    داخل اینهو کشتی کروز
    شاهکاره
    مطمئنم ماشین بازی تو دنیا نیست که جی کلاس رو دوست نداشته باشه

    موافقم 61
    مخالفم 3
    1. d1123

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (100 ديدگاه)

      یعنی اگه ما یه مکعب سنگین گرون، با ایرو فاجعه رو دوست نداشته باشیم ماشین باز نیستیم؟

      موافقم 6
      مخالفم 43
  10. 4wheeled

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (125 ديدگاه)

    این رنگ گذر وارد شده بود،لامصب زیباترینه این ماشین

    موافقم 26
    مخالفم 3
  11. بی خیال اسم

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    به به عشقه لامصب
    هیچ وقت قدیمی نمی شه

    موافقم 30
    مخالفم 2
  12. Alan.r

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    به نظر من این خودرو بهترین SUV جهانه و کاملا بی رقیبه
    کابینش در حد سدان های لوکس و رده‌بالای دنیاست
    از نظر آفرود هم با توجه به داشتن محور های پرتال و قفل هر سه دیفرانسیل و زوایای شکست ، حمله و فرار فوق‌العادش فقط برانکو رپتور و رانگلر می‌تونن باهاش رقابت کنن (البته به سختی)
    موتور V8 توین توربوش هم قدرت و پرفورمنس بسیار خوبی رو ارائه میده
    ظاهرش هم بسیار زیبا و با ابهته و هیچوقت قدیمی نمیشه
    به نظر من کاملا ارزش این قیمت رو داره
    🇩🇪The best or no thing 🇩🇪

    موافقم 53
    مخالفم 8
  13. Elmiraj

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3105 ديدگاه)

    ماشینی که با وجود شاسی مستقل در عبور از اکثر موانع سه چرخ میشه….! ( نقطه ضعف بزرگ در آفرود )

    و با داشتن اکسل های پرتال که مرکز ثقل را بالا بردن و پایداری ماشین را در جاده و آفرود کم کردن باز از رقبای بدون اکسل پرتال زاویه حمله و فرار کمتری داره…!!!

    موافقم 7
    مخالفم 71
    1. مازیار

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2496 ديدگاه)

      زاویه حمله و فرار بیشتر در اینجا بخاطر نحوه طراحی اتاق – اوورهنگ های جلو و عقب – هست که در مورد جیپ و فورد هیچ ملاحظه ای بجز آفرود در کار نیست اما درمورد بنز اینطور نیست
      و همونطور که خوندی اعجاز این مدل علیرغم داشتن محورهای پرتال سواری شگفت انگیز داخل جاده و کنترل بادی رول هست که واقعا کاری کردن کارستان

      موافقم 56
      مخالفم 2
      1. R@min

        ۱۲ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1675 ديدگاه)

        رسیدن به یه سواری پایدار رو ماشینی که خودش آنتی رول و تعلیق اختصاصی که برای اینکار تنظیم شده داشته باشه کار سختی نیست. اتفاقا اتاق جی کلاس به خاطر ارتفاعش خیلی بیشتر مستعد رول بار هست که این موضوع رو با تنظیمات خاص تعلیق حل کرده بودن.

        موافقم 4
        مخالفم 39
        1. مازیار

          ۱۲ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (2496 ديدگاه)

          من اونچه رو که تست کننده در متن آورده کوتاه کردم
          پاراگراف هفتم و هشتم بررسی رفتارهای داخل جاده که از این غول بی شاخ و دم خیلی بعیده (که البته این هم چکیده نظر راننده هست)

          موافقم 29
          مخالفم 1
    2. Khosrow

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      اگر وقت داشتید یه مشاوره به مرسدس بدین لطفا / خیلی تشکر ..

      موافقم 23
      مخالفم 2
  14. Hadi

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    G شگفت انگیز…

    موافقم 34
    مخالفم 0
  15. احمدرضا

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    ایکاش محور جلوشم مثل عقب صلب انتخاب میکرد
    ولی من بودم یه کولیان میخریدم واسه شهر و جاده
    یدونم رانگلر روبیکان واسه افرود
    یا یدونه دیفندر دو در جدید واسه همه چی

    موافقم 13
    مخالفم 18
    1. علی

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (271 ديدگاه)

      من یه برانکو رپتور

      موافقم 3
      مخالفم 14
  16. the1

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    ادم نمیدونه از کجا و از چیش شروع کنه، هر چی میخوای ازش بگی می ترسی یه چیز رو جا بندازی!!! بهترین کار اینه که خلاصه و مفید فقط بگی: بی نظیره!!!!!
    در ضمن این نوع محصولات در رده و جایگاهی قرار دارن و برای مشتریانی ساخته میشن که بی اهمیت ترین موضوع براشون قیمت، و با نسبت ارزش و قیمت سنجیده نمیش! بلکه بحث پرستیژ و حس خاص منتقل شونده از محصول و صاحب اون به دیگرانه!!!!…

    موافقم 27
    مخالفم 1
  17. آریا

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (90 ديدگاه)

    به نظر من این ماشین از هر نظر عالیه و قیمتش خوبه چون این ماشین بیشتر افراد ثروتمند میخرن البته میتونی ضعیفترش رو بخری با قیمت کمتر وقتی خیلی توانش برات مهم نباشه این هیولا به این قیمت می ارزه انصافا

    موافقم 15
    مخالفم 0
  18. mmd$

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گرونه ولی لعنتی انقدر جذاب و خشگله که هوش از سر آدم میبره

    انشا الله هممون یکی از اینا تهه پارکینگ نداشتمون داشته باشیم 🙂😔

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا