بررسی خودرو تانک 300؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند آفرود وارداتی
امکان سفارش تانک 300 از طریق طرح واردات خودروی جانبازان فراهم شده است. این محصول در میان مدلهای صفر کیلومتر بازار ایران، احتمالا بهترین گزینه برای طبیعتگردی و رانندگی خارج جاده محسوب میشود.
بهمن ماه 1402 در نمایشگاه خودروی تهران، رونمایی از شاسیبلندهای دو دیفرانسیل بایک چین انجام شد. مدلهای Bj40 و Bj60 از محصولات بایک، توسط دیار خودرو به بازار ایران میرسند؛ اما ظاهرا یک رقیب چینی قدرتمند هم برای آنها وجود دارد. تانک 300 فراتر از بازار کشور سازنده، به استرالیا و مناطق مختلف امریکای جنوبی صادر شده و باتوجه به قیمت، مورد تحسین قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
↵بایک BJ40 مونتاژ ایران؛ شاسی بلند دو دیفرانسیل دیار خودرو برای آفرود↵ بایک BJ60 دیار خودرو؛ مشخصات و قیمت دو دیفرانسیل لوکس در ایران
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
گروه خودروسازی گریت وال (GWM) سال 1984 تاسیس شد. این مجموعه یکی از اولین شرکتهای چینی بود که صادرات خودرو به اروپا انجام داد. در ایران مردم ما با کراساور هاوال H2 و وانت پیکاپ وینگل، محصولات گریتوال را شناختند اما هرگز، خودروهای پرچمدار این شرکت یا زیرمجموعههای آن، به بازار کشور ما وارد نشدند. تیراژ تولید گریت وال، سالانه به 1/5 میلیون دستگاه میرسد و از این نظر، جایگاه هشتم کشور چین را دارد.
تانک (Tank) یک برند زیرمجموعهی گریت وال است که خودروهای دو دیفرانسیل و نیمه لوکس تولید میکند. چهار مدل شامل، تانک 300 و 400 و 500 و 700 در سبد محصولات این برند دیده میشوند. طبیعتا ارزانترین و کوچکترین نمونه، تانک 300 است که البته نسبت به کراساورهای اقتصادی مثل چری X22 و X55 مونتاژ مدیران خودرو، ابعاد بزرگتری دارد.
تانک 300 از سال 2020 تولید میشود و آنچنان موفق به جذب مشتری شده که علاوهبر چین، خط مونتاژ دیگری در تایلند دارد. این خودرو با بدنهی 4در مکعبی و طراحی مشابه شاسیبلندهای امریکایی مثل جیپ رانگلر و فورد برانکو، مشهور شده است. تانک 300 در تمام مدلها، همراه سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس دنده اتوماتیک همراه قفل دیفرانسیل تولید میشود.
برای اطلاع از اخرین اخبار و بررسی خودرو های وارداتی جدید این صفحه از پدال را دنبال کنید.
جدول مشخصات خودرو تانک 300
مشخصات | جزئیات |
---|---|
شرکت سازنده | گریت وال (برند تانک) |
سال معرفی | 2020 |
ابعاد | طول: 4,760 میلیمترعرض: 1,930 میلیمتر ارتفاع: 1,927 میلیمتر فاصله محوری: 2,750 میلیمتر |
وزن | 2,100 کیلوگرم |
پیشرانه بنزینی | موتور 2 لیتر توربو، 220 اسب بخار، 380 نیوتنمتر گشتاور |
گیربکس | اتوماتیک 8 سرعته ZF آلمان (مدل 8HF) |
پیشرانه هیبریدی | مجموع قدرت 350 اسب بخار، 615 نیوتنمتر گشتاور |
شتاب 0-100 | مدل بنزینی: 10 ثانیهمدل هیبرید: 8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | بنزینی: 9 تا 10 لیتر در 100 کیلومترهیبرید: 6 تا 7 لیتر در 100 کیلومتر |
ظرفیت صندوق عقب | 400 لیتر |
رینگ و تایر | رینگ 17 اینچ آلومینیومی، تایر 265/65 R17 |
ویژگیهای آفرود | سیستم دو دیفرانسیل با قفل دیفرانسیل |
نمای داخلی | نمایشگرهای پیوسته، فرمان مدور، چرم صندلیها و تودری |
قیمت جهانی | 25 هزار دلار (مدل بنزینی)30 هزار دلار (مدل هیبرید) |
قیمت در ایران | 2.8 تا 3 میلیارد تومان (با نرخ دلار 60 هزار تومان) |
رقبای احتمالی | بایک BJ40 و BJ60، فونیکس تیگو 8 |
بازارهای خارجی | استرالیا، روسیه، آفریقای جنوبی، چین، آمریکای جنوبی |
نمای بدنه و طراحی بیرونی گریت وال تانک 300 وارداتی
ترکیب چراغهای فورد برانکو و بدنهی جیپ رانگر چهاردر، به علاوهی کمی افزایش طول و عرض، تانک 300 گریت وال را نتیجه داده است. شرکت سازنده، طی سالهای قبل هم چند نمونه تویوتا پرادو و لندکروزر را با حالتی ناخواشیند، الگوبرداری کرده بود؛ اما تانک 300 نسبت به شاسیبلندهای قدیمی گریت وال، جذابیت بیشتری دارد.
چراغهای کاملا گرد با یک خط افقی در وسط، وجه تمایز خودروی چینی از مدلهای امریکایی است. مدل پایه، به وفور از ادوات پلاستیکی سیاه در جلوپنجره و سپر استفاده میکند. اگر به جزئیات دقت کنیم، لوگوی برند تانک با حرف T بزرگ نیز، نکتهی منفی محسوب میشود. البته باتوجه به محبوبیت تانک 300 در چین و چند کشور شرق آسیا، انواع کیبت بدنه با سپر بزرگ فلزی و ادوات لوکس، توسط شرکت واسطه عرضه شدهاند تا ظاهر این خودرو را بهبود دهند.
در نمای جانبی، قاب گلگیرهای سیاه و پلاستیکی دیده میشوند. رکاب، فریم پنجرهها، ریل باربند و آینه بغل هم از پلاستیک ساخته شده است. طرح بدنه مشابه دیگر خودروهای آفرودی در این کلاس، کاملا ساده به نظر میرسد و پیچیدگی خاصی ندارد. تانک 300 در غالب کشورهای دنیا، همراه رینگهای آلومینیوم 17 اینچ سیاه یا نقرهای و تایرهای پهن 265 میلیمتر با فاق 65 درصد (265-65-17) ارایه میشود.
نمای پشت، با چرخ زاپاس بدون قاب روی درپوش صندوق، حس یک شاسی بلند کلاسیک را برای تانک 300 فراهم میکند که البته الهام گرفته از جیپ رانگلر و هامر است. چراغ عقب ساده، سپر پلاستیکی و جایگاه نصب پلاک در گوشه، همراه دستگیرهی برزگ سیاه، تانک 300 را مناسب افراد علاقهمند خودروهای آفرود قدیمی، جلوه میدهد. از دیگر نکات خاص این خودرو متفاوت از شاسیبلندهای چینی، میتوان به نصب برفپاککن عقب در بالا اشاره کرد.
تانک 300 با طول 4,760 و عرض 1,930 و ارتفاع 1,927 میلیمتر همراه فاصاه محوری 2,750 میلیمتر تولید میشود. ابعاد این خودرو، نزدیک به تویوتا پرادو 4در نسل سوم و چهارم موجود در ایران است؛ اما تانک300 حدود 5 سانتیمتر طول کمتر و 4 سانتیمتر ارتفاع بیشتر دارد.
نمای داخلی و طراحی کابین تانک 300 وارداتی
فرمان مدور برای خودرویی با سبک طراحی سنتی، چندان عجیب نیست اما پیوستگی نمایشگرها و ساختار کاملا تخت داشبورد، ناموزون به نظر میرسد. حالت دایرهای در خروجیهای تهویه مطبوع، الگوبرداری طراحان تانک 300 از مرسدس بنز G کلاس را نشان میدهد.
پوشش چرم برای صندلیها و تودری، نکتهی مثبت برای شاسیبلند گریت وال است. روی سطح داشبورد هم مواد باکیفیت و نرم وجود دارد که در خودروهای چینی، بهندرت دیدهایم. تانک 300، نهتنها طرح صندلی بسیار جذاب و راحت ارایه میکند؛ توجه ویژه به کنسول و چیدمان کلیدها داشته است. این شرایط با کلیدهای گردان و دستهدندهی خاص این خودرو، دیده میشود.
فاصله محوری تانک 300 تنها 4 سانتیمتر کمتر از تویوتا پردادو چهاردر نسل چهارم (مدل 2017) است. به همین دلیل، راحتی بسیار خوب برای 4 سرنشین بلند قد، روی صندلیهای شاسیبلند گریت وال فراهم میشود. این خودرو، 400 لیتر فضای صندوق عقب دارد که البته با توجه به ایعاد بزرگ بدنه، چندان جالب توجه نیست.
پیشرانه و تجهیزات فنی خودرو تانک 300 وارداتی
در غالب کشورهای دنیا، موتور 2 لیتر توربو با قدرت 220 اسب بخار و گشتاور 380 نیوتنمتر برای تانک 300 ارایه میشود. این خودرو از گیربکس اتوماتیک 8 سرعته ZF آلمان مدل 8HF استفاده میکند که در محصولات مختلف فولکس واگن و بیامو نیز دیده میشود. تانک 300 دو دیفرانسیل، 2100 کیلوگرم وزن دارد و در زمان 10 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. نهایت سرعت این خودرو، 170 کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت 9 تا 10 لیتر در صد کیلومتر است.
پیشرانهی هیبرید نیز برای تانک 300 وجود دارد. این مدل با همراهی موتور برقی در کنار محرک بنزینی 2 لیتر توربوشارژ، مجموعا 350 اسب بخار قدرت و 615 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. تانک 300 هیبرید، در زمان 8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و مصرف سوخت 6 تا 7 لیتر در صد کیلومتر دارد؛ اما به دلیل قیمت بالا، فروش چندانی در بازارهای خارج چین نداشته است.
تجهیزات تانک 300
تانک 300 که در نخستین مرحله فروش توسط «شتابران خودرو» تنها برای جانبازان موجود شد، از گستره مناسبی از تجهیزات رفاهی سود میبرد که ازجمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نمایشگر 12.3 اینچی لمسی با سیستم مالتیمدیا
- سرعتسنج دیجیتالی
- سیستم ورود و استارت بدون کلید
- تنظیم برقی صندلیهای جلو (6 حالته برای راننده و 4 حالته برای سرنشین جلو)
- گرمکن و ماساژور صندلیهای جلو
- سیستم تهویه مطبوع خودکار دو نقطهای
- سیستم صوتی با 9 بلندگو
- نورپردازی داخلی کابین
- روکش چرمی صندلیها
- شیشههای مجهز به عایق صدا
- سانروف
- دوربین 360 درجهای
- سیستم کنترل فشار باد تایر
اما امکانات ایمنی این آفرودر سایز متوسط شامل موارد زیر میشود:
- سیستم ترمز دیسکی ABS و BAS
- سیستم کنترل پایداری خودرو
- سیستم کنترل حرکت در سراشیبی
- 6 کیسه هوا (شامل کیسه سرشینان جلو + جانبی + پردهای)
- کروز کنترل تطبیقی
- سیستم پیشگیری از تصادف جلو
- سیستم حرکت بین خطوط
- سیستم هشدار خوابآلودگی راننده
- سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی
قیمت تانک 300 در بازار جهانی و هزینه خرید ایران
طبق آخرین اطلاعیه مرحله هجدهم ثبت نام خودرو های وارداتی، گریت وال قیمت فروش علی الحساب در مبادی ورودی را برای خودرو تانک 300، ۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اعلام کرده است (مهر 1403). توجه کنید که این قیمت به صورت الاحساب و پیش پرداخت میباشد و قیمت قطعی این خودرو هنوز مشخص نیست.
در روسیه، استرالیا و افریقای جنوبی، آستانه قیمت 25 هزار دلار امریکا برای تانک 300 وجود دارد که باتوجه به وجود سیستم دو دیفرانسیل، گیربکس اتوماتیک دندهای ZF و تجهیزات مناسب آفرود، جالب توجه است. این شرایط البته برای بازار ایران با نرخ دلار 60 هزار تومانی و مخارج اضافی مخصوص خودروهای وارداتی، متفاوت خواهد بود و هزینه خرید تانک 300 را به 2/8 تا 3 میلیارد تومان خواهد رساند. همچنین، مدل هیبرید که به تازگی وارد استرالیا شده، حدود 5 هزار دلار گرانتر است.
در سمت دیگر ماجرا، اگر تانک 300 و بایک BJ40 به عنوان شاسیبلندهای دو دیفرانسیل و نسبتا بزرگ وارد ایران شوند، فونیکس تیگو 8 مونتاژ مدیران خودرو، تنها خودروی چینی در محدودهی 3 میلیارد تومان نخواهد بود.