آئودیبنتلیبوگاتیپورشهفولکس واگن

صنعت خودروی آلمان، مدیون چهار فردیناند از یک خانواده

شاید برایتان جالب باشد بدانید، در تاریخ صنعت آلمان، خانواده پورشه، یکی از اساسی ترین نقش ها را ایفا کرده است. طراحی و ساخت اولین نسخه های فولکس واگن، ایجاد و مدیریت شبکه فروش آن در اروپا، ساخت برترین خودروهای ورزشی در دنیا، مدیریت کمپانی آئودی در یک دوره طولانی، همه و همه بخش کوچکی از فعالیت هایی بوده است، که فردیناند های نسل پورشه، در طول قرن پیش مدیریت کرده اند. در این نگاره کوتاه، سعی خواهیم کرد، شما را با بخشی از این تاریخ تاثیرگذار، بیشتر آشنا کنیم.

ferdinan porsche, ferdinan peich, ferdinan alexander porsche
ferdinan porsche, ferdinan peich, ferdinan alexander porsche

فریناند نخست: فردیناند پورشه (۱۸۷۵ تا ۱۹۵۱)

فردیناند پورشه، در تاریخ سوم سپتامبر ۱۸۷۵، در ایالت لیبریا، واقع در اتریش به دنیا آمد. او فرزند سوم خانواده خود بود و از همان کودکی علاقه شگرفی به طراحی وساخت موتور های الکتریکی، لامپ ها و زنگ های مخصوص داشت. در آن زمان، اتریش ضمیمه آلمان شده بود و در شهر ها و ایالاتش، خطوط تولید گسترده ای در زمینه صنعتِ ساخت، فعالیت می کردند. زمانی که کارل بنز، روی ساخت اولین خودروی پیشرانه ای، کار می کرد، فردیناند تنها ۱۱ سال داشت. در ۱۸ سالگی،فردنیاند، به شرکت مکانیک “بلیگر”(bela egger) در وین پیوست و در نتیجه استعداد بالای خود، توانست در کمتر از چهار سال، سرپرستی بخش تست مرکزی، موتورهای الکتریکی را برعهده بگیرد. در اواخر قرن نوزدهم، وی به تیم طراحی کمپانی “لانر” (lohner)، ملحق شد و کار روی اولین خودروی تخصصی خود را آغاز نمود.

Lohner Porsche Elektromobi
Lohner Porsche Elektromobi

در سال ۱۹۰۰، وی در جریان نمایشگاه پاریس، از این خودرو که چهار چرخ داشت و با یک فرمان مرکزی کنترل می شد، رونمایی کرد. فردنیاند پورشه، بعد ها با کمپانی معروفی چون، اتو یونیون و دایملر همکاری های گسترده ای انجام داد که نتیجه شان، طراحی و ساخت خودروهای متعددی برای این کمپانی ها بود. در ۲۲ ژوئن ۱۹۳۴، فردیناند، توسط انجمن خودروی آلمان و با دستور مستقیم آدولف هیتلر، به ساخت خودرویی سبک و ارزان قیمت با قابلیت تحمل هوای سرد و داشتن سرعتی معادل با ۱۰۰ کیلومتر در ساعت موظف شد. وی توانست، در عرض چهار سال، نخستین خودرو از این سری را، که به فولکس واگن مشهور بود، طراحی کرده و در تاریخ ۲۶ می ۱۹۳۸ معرفی نماید. یک سال بعد، با آغاز جنگ جهانی دوم، تمام بخش های صنعتی آلمان و اتریش، ماهییت نظامی به خود گرفتند و فردیناند نیز، در گوشه ای از اتریش، به ساخت موتورهای و ماشین آلات جنگی مشغول شد. اما در سال ۱۹۴۵، با شکست آلمان در جنگ جهانی، این کشور به دست متفقین افتاد و دکتر فردیناند پورشه به اسارت نیروهای فرانسوی در آمد. وی در طول عمر خویش، اقدامات بسیاری در زمینه کمک به رشد صنعت خودرو در اروپا، انجام داد. با اینکه، دو جنگ جهانی بزرگ، بخش عظیمی از زندگی وی را تحت تاثیر قرار داد، اما هیچگاه از علاقه اش به ساخت خودروهای ورزشی و کارآمد کم نشد و بیشتر دغدغه هایش ، در ساخت خودروهایی سبک با کارایی بالا خلاصه می شد.

فریناند دوم: فردیناند آنتوان ارنست پورشه (۱۹۰۹ تا ۱۹۹۸)

فردیناند آنتوان پورشه، ملقب به فری پورشه، در ۱۹ سپتامبر ۱۹۰۹ در وینر نویشتات، شهری واقع در شمال وین، به دنیا آمد. این زمانی بود که، پدرش فردیناند پورشه، یکی از خودروهای ورزشی خود را، در دور آخر مسابقات semmering، به حرکت در آورده بود و در همانجا با تلگرام از تولد فرزندش خبر دار شد. فری پورشه در کودکی، بیشتر وقت خود را با پدرش، در کارخانه دایملر می گذراند و از همان اوایل زندگی، با ایده های بزرگی پا به نوجوانی گذاشت.

ferry porsche and his toy car
ferry porsche and his toy car

در سالیان بعد، فری پورشه، با آغاز فعالیتش در بخش فنی کمپانی اشتایر در وین، گام بلند خود را برای ورود به صنعت طراحی و ساخت خودرو، به محکمی برداشت، اما رسالت اصلی زندگی وی، با پایان جنگ جهانی و اسارتش به همراه پدر، شروع شد. با پایان جنگ جهانی و یورش متفقین به خاک آلمان و اتریش، فری به همراه پدرش، به اسارت فرانسوی ها در آمده و به اردوگاه دیژون، در شرق فرانسه منتقل شد. خانواده پورشه، در آن زمان، تنها از عهده پرداخت غرامت یکی از آنها بر آمدند و فری پورشه از اسارت آزاد شد. بعد از بازگشت فری، به اتریش، وی خیلی زود با یک سرمایه گذار ایتالیایی، برای ساخت یک خودروی فرمول یک، به توافق رسید و با درآمد حاصل از این قرارداد، توانست پدرش را نیز به اتریش بازگرداند. با بازگشت فردیناند بزرگ به خانه، فری تمام حواس خود را برای گسترش کمپانی پورشه متمرکز کرد. در همان سال ها، وی از طرف کمپانی فولکس واگن نیز، به عنوان طراح سری خودروهای VW قورباغه ای انتخاب شد و کارش را آغاز کرد. در همان زمان، خواهرش لوئیزا پیچ توانست امتیاز ایجاد شبکه فروش خودروهای فولکس واگن را در اروپا به دست آورد. و به این صورت، خانواده پورشه، اساسی ترین قدم را برای محبوبیت بیش از اندازه فولکس واگن در دنیا برداشتند.

ferdinand porsche and ferry porsche
ferdinand porsche and ferry porsche

فری پورشه، با مدیریت بی نقص خود بر میراث پدرش، کمپانی پورشه و رشد و ارتقای آن، در کنار پایه ریزی تجارت تحت شبکه و بازار لیزینگ، توانسته است، نام خود را در بین افراد تاثیر گذار تاریخ صنعت خودرو در اروپا به روشنی جای دهد. طراحی، ساخت و فروش خودروهای فولکس واگن در دوره ای طولانی در کنار ساخت نزدیک به ۵۰ نسخه، خودروی مسابقه ای و ورزشی، بخش دیگری از فعالیت هایی بود، که توانست به محبوبیت فری پورشه در بین دوست داران خودرو بسیار کمک نماید.

فریناند سوم: فردیناند الکساندر پورشه (۱۹۳۵ تا ۲۰۱۲)

فردیناند الکساندر پورشه، فرزند فری پورشه و نوه فردیناند پورشه، با نام کوچک بوتزی، ۱۱ دسامبر ۱۹۳۵ در شهر اشتوتگارت آلمان، به دنیا آمد. در تاریخ صنعت خودروی آلمان، نام وی با طراحی و ساخت نخستین مدل از پورشه ۹۱۱ عجین شده است. فردیناند الکساندر، در میان صاحب نظران علم مکانیک، با لقب ” طراح هنرمند ” شناخته می شود و شاید ریشه ی آن را در شکوه ایده های وی برای خودروهای ورزشی و فرمول یک متصور شد.

Ferdinand Alexander Porsche
Ferdinand Alexander Porsche

فردیناند الکساندر پورشه، تحصیلات مقدماتی خود را در دبیرستان “والدرف” اشتوتگارت به پایان رساند و در همان سال عازم دانشگاه فنی شهر اولم شد تا در رشته ی طراحی صنعتی، به تحصیل ادامه دهد. اما یک سال بعد، وی از آزمون رسمی دانشگاه انصراف داد، تا روند آموزش های خود را در کارگاه خانواده اش “پورشه” تحت نظر بهترین طراح آن، ” اروین کومندا” ادامه دهد.

ferry porsche and his son, ferdinadn alexander porsche
ferry porsche and his son, ferdinand alexander porsche

فردیناند، به واسطه استعداد درخشان خود در زمینه طراحی خودرو، خیلی زود توانست به پیشرفت های بزرگی برسد. یکی از اقدامات وی که در تاریخ به روشنی ثبت شده است، طراحی اولین نسخه از سری پورشه ۹۱۱ بود، که فردیناند آن را به عنوان میراث خانواده پورشه، معرفی نموده است.

فریناند چهارم: فردیناند پیچ (۱۹۳۷) – ۷۶ سالگی

فردیناند کارل پیج، یکی دیگر از نجیب زادگان خانواده پورشه می باشد، که ۱۷ آوریل ۱۹۳۷ در شهر وین اتریش به دنیا آمد. پدرش دکتر آنتوان پیچ بود، که لقب معروف ترین وکیل اتریش را داشت و مادرش لوئیزا، دختر فردیناند پورشه بود که نخستین سنگ بنای سیستم واردات خودرو در اروپا را پایه گذاری کرد و با راهکار های ناب خود، کمپانی های بزرگی چون فولکس واگن، آئودی، اشکودا، سیات و خود پورشه را برای رسیدن به شکوه امروزی شان  کمک فراوانی کرد.

فردیناند پیچ، در سال ۱۹۷۱ و بعد از بازنگری های سراسری بر بخش های مدیریتی کمپانی پورشه و ابلاغ قانون منع استفاده از اعضای خانواده پورشه در مدیریت آن، که توسط دایی خود، فری پورشه و مادرش لوئیزا تصویب گردید، به کمپانی آئودی منتقل شد. در آن زمان، وی بعد از طراحی و ساخت نسخه های آئودی ۱۰۰ و آئودی کواترو، از سوی هیئت مدیره آئودی به عنوان مدیر عامل این کمپانی انتخاب گردید و با مدیریت بی نظیر خود، از آئودی یک رقیب بی همتا برای واحدهای لوکس مرسدس بنز و بی ام و ساخت.

ferdinand piech
ferdinand piech

سیاست های زیرکانه فردیناند پیچ در مدیریت آئودی، باعث شد در فاصله سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۴، وی به عناوین بزرگ دیگری نیز در زمینه صنعت خودرو در اروپا دست پیدا کند. مدیریت کمپانی فولکس واگن، از سال ۱۹۹۳، نظارت بر شبکه های توزیع خودروهای لامبورگینی و بنتلی در اروپا، تاسیس واحد بوگاتی از کمپانی فولکس واگن در سال ۱۹۹۸ و خرید کمپانی هایی بزرگی چون، اشکودا، بنتلی، سیات، ام آی ان و پورشه، بخشی از اقدامات وی در صنعت خودروی اروپا بوده است.

ferdinand piech
ferdinand piech

برگرفته از کتاب ” تاریخ پورشه؛ داستان خلاق ترین کمپانی صنعتی”

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی لیواری

علی لیواری، ژورنالیست دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. سینا

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان این کتاب تاریخ پورشه رو من از سایت http://carbooks.ir خریداری کردم. ظاهرا همین نویسنده قبل از چاپ، برای کمک به جمع آوری هزینه درمان یکی از دوستاش به فروش گذاشته. پیشنهاد می کنم شما هم بخرین. کتاب ارزشمندیه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Zonda R

      ۹ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      من سر به نشانه ی تعظیم فرود میارم
      بخاطر این مردان بزرگ

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. والا به خدا

      ۹ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      ما که آخرش نفهمیدیم تلفظ درستش پورشه(porshe) یا پورش(porsh)؟!!؟!!؟ اگه کسی جواب درست رو میدونه بگه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        در اکثر کشور ها و همچنین خود آلمان پورشه تلفظ میشه ودرستش پورشه هست اما در آمریکا پورش هم تلفظ میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حمادي

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    چه جالب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فقط BMW

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    دمشون گرم!!!این همه سختی و بدبختی کشیدن ولی آخرش نتیجه اش رو گرفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Zonda R

      ۹ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      ادولف هیتلر بزرگ
      واقعا ادم شناس بوده
      و
      نخبه هارو خوب تشخیص میداده
      صنعت خودرو
      صنعت هوا فضا
      درود بر هیتلر بزرگ

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فقط BMW

        ۹ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (85 ديدگاه)

        واقغا درود اگر جنگ کرد اگر آدم های زیادی کشت خواست یک بار مردم طعم بدبختی و بکشن تا بعدش دنیا در رفاه زندگی کنه نه مثل الان که کل دنیا در حال جنگن و بدبختی دارن (نمونه اش همین رکود اقتصادی) ولی با ظلت زندگی میکنن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. mehran911

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    من زندگی نامه پروفسور فردیناند پورشه وتاریخ پورشه رو کامل مطالعه کردم به همه ی دوستان پیشنهاد میکنم این کارو بکنن چون واقعا عالیه ومن درس های زیادی از اون گرفتم شاید اگر پورشه نبود حالا آلمان ماشین ساز نبود. من قبلا اشاره ی کوچکی به تاثیر فردیناند پورشه در صنعت اتومبیل کرده بودم ولی کسی اهمیت نداد! به هر حال اگر دوست داشتید کامنت منو تو این پست بخونید http://www.pedal.ir/%D9%81%D9%88%D9%84%DA%A9%D8%B3-%D9%88%D8%A7%DA%AF%D9%86/65-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%81%D9%88%D9%84%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%DB%8C%D8%AA%D9%84/

    پدال عزیز زودتر تایید کن راستی دوستان جای محسن خیلی خالیه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. ahmad

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    پدال جان لطفا یه مطلب در مورد بنیانگذاران خودرو سازی در ایران و دلیل این همه پسرفت ایران در خودرو سازیرو بذار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ahmad

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    خانواده پورشه که اتریشی بودن پس چرا همه افتخارشون موند واسه آلمان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۹ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      بخاطر اینکه اگه آلمان نبود الان پورشه هم نبود در ضمن پورشه آلمانی بود اصلا کل اتریش ماله آلمان بود الانم کل اتریشی ها زبونشون آلمانیه نژادشون آلمانیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. لامبو ایتالیائی آلمانی

      ۹ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      یه کشورن همسایه وزبان مشترک!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. mehran911

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    پدال عزیز کامنتم چی شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امید

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    خود خانواده پورشه یه پا تاریخ هسن برا خودشون چه بالا پایینی داشته این پورشه جنگ و اسارت و…حالا این خاک بر سرای مثلا خودرو ساز با یه بالا پایین شدن دلار اولین کاری که میکنن میان قیمت گاری هاشونو بیشتر میکنن کیفیت نداشتشم از صفر میبرن رو منفی 10
    درود بر خاندان با شرف و بزرگ پرشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (623 ديدگاه)

    دورود
    من هم مثل دوستان به خانواده پورشه که به انسانها خدمات فراوان و بی شائبه ارائه کردند دورود میفرستم
    به راستی که نسل بشر به این خانواده افتخار خواهد کرد
    امیدوارم فردیناند در آرامش باشد
    سپاسگذارم
    مهدی
    فرزند کــــــــــوروش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمدرضا بی ام و

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    درود بر آلمان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. فقط BMW

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    فردیناند هر چی ثروت به جیب زد هر چی افتخار کسب کرد لیاقتش رو داشت بیشتر از اینا هم حقش بوده.درود به همچین آدمهایی ای کاش ما هم بتونیم بعد از مرگمون زره ای اسم خوب از خودمون بجا بزاریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. made in usa

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    المان پیش امریکا غیر از خودرو ، مالی نیست
    اپل مایکروسافت گوگل اینتل و…المان خوابشم نمیبینه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      عزیزم بنیان گذارانه این شرکتها همشون یا آلمانی هبارن یا آلمانی ریاست همشونم با آلمانی تبارهاست در ضمن نمیخوای بگی که شرکت زیمنس این غول بزرگ الکترونیک و plc , وبزرگترین شرکتهایه برق دنیا و بزرگترین شرکتهایه ساخت هواپیما و پروتز و… ماله آلمان نیست که

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. محسن

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    made in usa چقدر اطلاعاتت کمه برو میزان صادرات المان و امریکا را با هم مقایسه کن رقابت تنگاتنگی مابینشون هست در بعضی از سالها حتی المان پیشی گرفته.
    بخوادم از امریکا پیشی بگیره براش کاری نداره منتها قوانین تجارت این اجازه را بهش نمیده.
    بیشتره پیشترفتای دنیا ماله المانیهاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمد

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    کل دنیا مدیون پورشه هستش ، اوج مهندسی و تکنولو‍ژی خودرو دنیاست.

    جناب ——والا به خدا—— در جواب سئوالت باید بگم آلمانیها میگن پورشه
    و انگلیسیسها یا آمریکایی ها میگن Porsch پورش و e آخر رو تلظ نمیکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Yashar

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    ایکاش تو عکس آخر اسامی و نسبتاشون با پورشه بزرگ رو قرار میدادید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Soroush

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    فقطططططططط پورش!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. رضا احمدى

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    خدا رحمتشون کنه.خودرو سازى آلمان مدیون ایناس.جاى همچین آدمایى تو خودرو سازى ایران واقعا خالیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Ali

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    پدرخوانده های صنعت خودرو !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    اول از همه باید تشکر کنم از نویسنده ی عزیز . خیلی خیلی عالی بود .

    دوم : مهم تر از خدمتی که به صنعت المان و فروش در اروپا ، تلاش و

    پشتکارشون بوده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. سرهنگ

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (2417 ديدگاه)

    اگر جنگ بزرگانی مثل چمران رو از ما نمیگرفت…
    حیف الان که گرفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. داریوش

    ۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    مرسی فری پورشه.
    این ماشین روح داره والا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا