آموزش

۶ نکته در مورد قرار دادن وسایل عقب

چه به یک مسافرت خارج از شهر بروید، یا به خانه‌ی جدید نقل‌مکان کنید یا بخواهید که دانشجویتان را به دانشگاهش برسانید، هنگام بارگیری وسایل در عقب خودرو، می‌بایست از ایمنی رانندگی مطمئن باشید.

۱. هر خودرویی ظرفیتی دارد

در مورد شاسی‌بلندهای کوچک، ظرفیت حمل بار برای مدلی مانند فورد اسکیپ ۳۷۵ کیلوگرم و برای مدلی مانند میتسوبیشی اوت‌لندر ۵۲۵ کیلوگرم است. در میان شاسی‌بلند‌های متوسط، نیسان مورانو تنها می‌تواند ۴۰۸ کیلوگرم بار جابجا کند، در حالیکه ظرفیت حمل بار شورولت تراورس به ۶۳۷ کیلوگرم می‌رسد. ظرفیت حمل بار مینی‌ون ها نیز به همین‌ صورت می‌تواند متغیر باشد. ظرفیت حمل بار هر خودرویی در راهنمای آن نوشته شده است.

MINOLTA DIGITAL CAMERA
همه‌ مینی‌ون‌ ها و شاسی‌بلند ها به یک ابعاد طراحی نشده‌اند و اگر یک شاسی‌بلند یا مینی‌ون دارید، دلیل نمی‌شود که عقب آن را تا سقف پُر از وسایل کنید. ماکزیمم حمل بار شامل وزن مسافران و وسایل، حداکثر باری است که یک خودرو برای کنترل آن طراحی شده است و این مقدار در کلاس‌ها و مدل خودروهای مختلف، متفاوت است.

۲. قرار دادن وسایل سنگین در جلو

اجسام سنگین را تا جایی که می‌توانید در جلوی بخش بارگیر خودرو و روی کف قرار دهید. در تمام وسایل نقلیه و به‌خصوص شاسی‌بلند‌ها، قراردادن سنگین‌ترین وسایل در مرکز خودرو، اهمیت دارد؛ زیرا این کار باعث می‌شود که نیروهای مخالف هندلینگ خودرو ناشی از وزن بارگیر، کاهش یابند.

همچنین، وزن زیاد در عقب می‌تواند فشار زیادی به فنرهای عقب وارد کند و وزن وارده به چرخ‌های جلو را کاهش دهد و در نتیجه، کنترل فرمان و ترمز را تحت‌تأثیر قرار دهد. به علاوه، استراتژی قرار دادن اشیای سنگین در مرکز خودرو، باعث می‌شود نقطه ثقل خودرو، پایین نگه داشته شود و شانس لغزش کاهش یابد.
همچنین، وزن زیاد در عقب می‌تواند فشار زیادی به فنرهای عقب وارد کند و وزن وارده به چرخ‌های جلو را کاهش دهد و در نتیجه، کنترل فرمان و ترمز را تحت‌تأثیر قرار دهد. به علاوه، استراتژی قرار دادن اشیای سنگین در مرکز خودرو، باعث می‌شود نقطه ثقل خودرو، پایین نگه داشته شود و شانس لغزش کاهش یابد.

۳. محکم کردن وسایل لغزان

برای آن‌که از به پرواز درآمدن (!) وسایل در هنگام یک توقف ناگهانی جلوگیری کنید، وسایل کوچک را درون جعبه‌هایی بسته‌بندی کنید و جعبه‌های بزرگ را با قلاب‌های بخش بارگیر ببندید.

در هر صورت، مطمئن شوید که در شرایط اضطراری، وسایل بارگیری شده، مسافران را تهدید نمی‌کنند و در یک توقف پیش‌بینی نشده و یا تصادف، مشکل اضافی ایجاد نمی‌کنند.
در هر صورت، مطمئن شوید که در شرایط اضطراری، وسایل بارگیری شده، مسافران را تهدید نمی‌کنند و در یک توقف پیش‌بینی نشده و یا تصادف، مشکل اضافی ایجاد نمی‌کنند.

۴. اهمیت ناحیه دید در عقب

مطمئن شوید که آنقدر بارگیر را پر نکرده‌اید که نتوانید بیرون را ببینید. وقتی شیشه عقب کاملاً پوشیده باشد، رانندگی سخت می‌شود و هنگام دور زدن، خطر زیادی را ایجاد می‌کند.

بدون دید عقب، هنگام رفتن به عقب، هیچ اطلاعی از مسیر پیش‌رو نخواهید داشت.
بدون دید عقب، هنگام رفتن به عقب، هیچ اطلاعی از مسیر پیش‌رو نخواهید داشت.

۵. لوازم اساس و موردنیاز را دم دست نگاه دارید.

جعبه کمک‌های اولیه، گوشی موبایل و نقشه‌ها از جمله وسایلی هستند که باید به سرعت قابل‌دسترسی باشند.

فراموش نکنیم که برای استفاده از تایر زاپاس باید محتویات بارگیر را خالی کنیم!
فراموش نکنیم که برای استفاده از تایر زاپاس باید محتویات بارگیر را خالی کنیم!

۶. نگهداری و بررسی فشار باد لاستیک‌ها

قبل از رفتن به سفر، حتماً وضعیت تایرها را بررسی کنید. مطمئن شوید که هیچ برآمدگی در کناره لاستیک‌ها یا خرابی بیش از حد رویه وجود نداشته باشد؛ مواردی مانند میخ فولادی یا بریدگی کناره لاستیک.

باد لاستیک‌ها برای حمل مسافران و بار تنظیم کنید. فشار لازم برای هر خودرویی در راهنمای آن نوشته شده است.
باد لاستیک‌ها برای حمل مسافران و بار تنظیم کنید. فشار لازم برای هر خودرویی در راهنمای آن نوشته شده است.

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه

  1. vahid jinpachi

    ۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (860 ديدگاه)

    ممنون عالی بود <3

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. huayra

      ۱ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (88 ديدگاه)

      تو پراید هر جور میخای بذار چون سطح ایمنیش بهتر نمیشه ک بدتر میشه…

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. K.MAK.MISEL

        ۱ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (2711 ديدگاه)

        مطلب خوبی بود و اطلاعات زیادی داشت،ممنون

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. Mostafa Vp

        ۲ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (350 ديدگاه)

        من که این چیزا سرم نیمشه.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. عسگری

    ۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    توصیه های خوبیه، کاش یه نظریه هم برای مسافرت با ماشین های گاز سوز میدادین فقط یه کیف دستی توی صندوق جا میشه!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. امیر مسعود

    ۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    در مورد پراید صدق نمی کنه!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. M Power///

    ۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (416 ديدگاه)

    اطلاعات مفیدی به ما دادید ولی آخه کی دیدید ایرانی ها به این موارد توجه کنن، البته منظورم کاربران پدال نیست. و یه سوال بیشترین افرادی که داخل ماشین قرار دادید چه قدر بوده؟ یه بار عموم تو پژو پارسش ۱۴ نفر رو جا داد ۱۰ نفر داخل ماشین و ۲ نفر تو صندوق.

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. K.MAK.MISEL

      ۱ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (2711 ديدگاه)

      تو ایران تو به۴۰۵،۲۲نفرو جا داده بودن،۱۹نفر تو،۳نفر صندوق عقب

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. منصور

      ۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      میبخشید علم ریاضیات تغییر کرده یا دوتای دیگه هیدن شدن من نمی‌بینمشون؟ آخه ۱۰+۲=۱۲ ولی شما فرممودین ۱۴ :-\

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  5. omid

    ۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (177 ديدگاه)

    چند نکته در مورد حمل بار در کشور خودمون
    اول اینکه استاندارد حمل بار شهری استاندارد کمپانی ضرب در ۲ میباشد واین مساله مستلزم رعایت چند نکته است ( البته بیشتر در مورد وانت و کامیونت )
    ۱ تقویت سیستم تعلیق, تایرها و در صورت امکان ترمز
    ۲ رعایت فاصله از خودرو جلویی حداقل دو برابر حالت عادی ( بدون بار )
    ۳ عدم اتکا به ترمز و حرکت با سرعت آرامتر واستفاده به جا از دنده و ترمز موتور یا خفه کن
    ۴ حرکت آهسته و بسیار حساب شده سر پیچ مخصوصاً با بارهای با گرانیگاه بالا
    ۵ بستن بار بصورت کاملاً فنی و بدون اتکا زیاد به باربند
    ۶ عبور از مسیرهایی که افسر کمتر حضور دارد که شاید مهمترین نکته هم همین باشد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. توفیقی

    ۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1124 ديدگاه)

    من که وقتی میرم مسافرت چند تا لباس زیر و ۱۰ بسته نوشیدنی مختلف و ۵ کیلو گوشت و مخلفاتش رو میزارم دیگه رخت خوابم رو به خودم نمی بندم.مسافرتام کوتاه و ۳ یا ۴ روزه هست و همون هتل رو ترجیح میدم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. sj

    ۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (191 ديدگاه)

    اینا خزعبلاتی بیش نیست اگه اینطور تو نیسان گاوی ۳۰ سال همیشه ب جای دوتن ۳ تن میزنن راه دورم میرن یا رو سقف و کف و همه جای ماشین های سدان میزنن یا علی میرن مسافرت این حرفا چیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. kaba

      ۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دوست عزیز به خاطر همین مسائل هستش که بالاترین آمار تصادفات در جهانرو داریم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. omid

    ۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (177 ديدگاه)

    پدال جان ارسال دیدگاه برای همه هستش یا برای عده ای خاص ؟ ممنون میشم اگه اطلاع بدی که ما هم الکی وقت نذاریم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. e36

    ۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (919 ديدگاه)

    خیلی خوب بود
    لطفا درمورد انواع کاروان و کاربرد اونا با SUV ها مطلب بزارید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. datsun

    ۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1853 ديدگاه)

    ممنون مطلب خوب و آموزنده ای بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. حسن

    ۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا عالی بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. Ahmad..F12

    ۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2544 ديدگاه)

    انیس جان ممنون 🙂
    تر هر رنجی مطلب در چنته داری ایول

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. javid

    ۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام شما میدونید که ۲۰۶ روی سقفش تا چه وزنی میتونه بار حمل کنه؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا