آموزشهفته نامه

شرح کامل خودروهای الکتریکی و طرز کار آن‌ها

در عصر کنونی خودروهای الکتریکی توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند و دولت‌ها نیز مردم را تشویق به خرید چنین محصولاتی می‌کنند و بنابراین مهم است که درباره‌ی این خودروها اطلاعات کاملی داشته باشیم.

اما اگرچه به نظر می‌رسد اکثر افراد به استفاده از خودروهای الکتریکی متقاعد می‌شوند اما بسیاری از آن‌ها با دیده تردید به چگونگی عملکرد چنین خودروهایی نگاه می‌کنند. قطعات اصلی خودروهای الکتریکی چیست؟ تفاوت سواری آن‌ها با خودروهای معمولی در چیست؟ ما به‌ تمامی این سؤالات پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

  • خودروی الکتریکی چیست؟

به‌طور ساده، خودروی الکتریکی خودرویی است که از یک یا چند پیشرانه الکتریکی نیرو می‌گیرد. این پیشرانه الکتریکی توسط باتری‌های قابل شارژ به راه می‌افتد، باتری‌هایی که معمولاً زیر کف خودرو جاسازی می‌شوند.

خودروهای الکتریکی متفاوت از خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی هستند زیرا فاقد بخش درون‌سوز بنزینی یا دیزلی می‌باشند.

احتمالاً دو کلمه EV را دیده‌اید که مخفف کلمات خودروی الکتریکی می‌باشد.

به منظور شارژ دوباره باتری خودروی الکتریکی شما باید دوشاخه را به سوکت خانگی یا شبکه شارژ عمومی وصل کنید.

خودروهای الکتریکی روز به روز محبوب‌تر می‌شوند زیرا فاقد آلایندگی می‌باشند. این خودروها دی‌اکسید کربن یا ذرات آلاینده تولید نمی‌کنند. این آلاینده‌ها در گرم شدن کره زمین و آسیب به کیفیت هوا مخصوصاً در محیط‌های شهری تاثیر دارند.

  • پیشرانه‌های الکتریکی

یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های هر خودروی الکتریکی پیشرانه آن است. این پیشرانه چرخ ها را به کار می‌اندازد. شاید بگویید پیشرانه الکتریکی معادل پیشرانه بنزینی یا دیزلی است.

البته تفاوت‌های بسیار مهمی وجود دارد. به‌طور واضح پیشرانه الکتریکی از سوخت فسیلی استفاده نکرده و بجای آن انرژی الکتریکی موجود در باتری را بکار می‌گیرد. یک پیشرانه الکتریکی بسیار ساده‌تر بوده درحالی‌که پیشرانه درون‌سوز دارای صدها قطعه متحرک است که همه به‌طور هماهنگ باهم کار می‌کنند. این امر باعث شده پیشرانه الکتریکی بسیار قابل‌اعتمادتر بوده و تعمیر آن نیز راحت‌تر باشد.

دیگر تفاوت کلیدی در تعداد پیشرانه‌هایی مورداستفاده در یک خودرو است. درحالی‌که تقریباً همه‌ی خودروهای درون‌سوز تنها از یک پیشرانه استفاده می‌کنند اما خودروی الکتریکی می‌تواند بیش از یک پیشرانه داشته باشد. بله خودروهای الکتریکی با یک پیشرانه معمول‌تر هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به نیسان لیف، رنو Zoe و مدل‌های کم‌توان‌تر تسلا اشاره کرد. البته برخی مدل‌های قوی‌تر تسلا و همچنین جگوار آی پیس و پورشه تایکان دارای دو پیشرانه هستند که یکی در اکسل جلو و دیگری در اکسل عقب جای گرفته است.

پیشرانه‌های الکتریکی همچنین قدرت خود را به روش بسیار متفاوتی نسبت به پیشرانه درون‌سوز ارائه می‌کنند. درحالی‌که پیشرانه درون‌سوز باید چند صد تا چند هزار بار دوران کند تا بتواند حداکثر قدرت و گشتاور خود را ارائه کند، یک پیشرانه الکتریکی درست از لحظه چرخش حداکثر نیروی خود را ارائه کرده و این به معنی شتاب گیری قوی به محض فشار پدال گاز است. یکی از مزیت‌های اصلی خودروهای الکتریکی شتاب گیری فوری آن‌ها می‌باشد.

  • باتری خودروهای الکتریکی

این مهم‌ترین بخش یک خودروی الکتریکی است. باتری است که شعاع حرکتی، زمان شارژ و دیگر فاکتورهای سواری یک خودروی الکتریکی را تعیین می‌کند. به همین خاطر مجموعه باتری خودروهای الکتریکی بخش اعظم سرمایه‌گذاری و هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین به همین خاطر است که خودروهای الکتریکی معمولاً گران‌تر از مدل‌های بنزینی یا دیزلی می‌باشند. همچنین تعمیر یا تعویض باتری‌ها فرایندی بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

باتری‌های موجود در خودروهای الکتریکی معمولاً از نوع لیتیوم-یونی هستند و چنین باتری‌هایی را می‌توانید در گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ‌ها نیز بیابید. باتری‌های لیتیوم-یونی به خاطر نسبت قدرت به وزن بهتر در مقایسه با باتری‌های دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند. با این ‌وجود یک مجموعه باتری هنوز هم بسیار سنگین بوده و بنابراین تا حد ممکن در ارتفاعی پایین و کف خودرو قرار می‌گیرد. این امر به هندلینگ خودرو کمک کرده و باعث می‌شود خودرو در زمان تغییر جهت حرکت پایدار بماند.

باتری را با وصل کردن دوشاخه می‌توان شارژ کرد. اکثر مالکان خودروهای الکتریکی این کار را در خانه انجام می‌دهند بنابراین معمولاً باید یک شب خودرو را به دوشاخه وصل کنید و این امر می‌تواند با سوکت استاندارد خانگی یا شارژ وال باکس انجام شود.

اگر بخواهید خودرو را در محل کار شارژ کنید شاید میزان شعاع حرکتی روزانه خود را به دست آورید. اگر نیازمند شارژ سریع‌تر باشید باید به شبکه شارژ عمومی با شارژرهای سریع‌تر مراجعه کنید.

البته این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز باشد زیرا احتمال دارد جایگاه‌های شارژ اشغال باشند و یا اینکه کار نکرده و یا حتی کانکتور مناسب خودروی شما را نداشته باشند.

خودروهای الکتریکی با باتری‌های گوناگونی عرضه می‌شوند. هرچقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد شعاع حرکتی هم بیشتر خواهد بود. اکثر خودروهای الکتریکی حداقل برد ۱۶۰ کیلومتری خواهند داشت و بهترین‌ها شعاع ۴۸۰ کیلومتر را رد خواهند کرد.

در نظر داشته باشید که برد اعلامی خودروها در بهترین شرایط اندازه‌گیری شده و میزان برد واقعی به برخی فاکتورها بستگی خواهد داشت: شرایط جاده‌ای، ترافیک، سبک رانندگی و میزان استفاده از تجهیزاتی همچون برف‌پاک‌کن، سیستم تهویه مطبوع، رادیو و…

در آب‌وهوای گرم شما شاید بتوانید به برد اعلامی نزدیک شوید اما در هوای سرد راندمان باتری به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

در شرایط نرمال اگر حداکثر برد خودروی شما به‌طور مثال ۳۲۲ کیلومتر باشد، شاید بتوانید به برد حدود ۲۵۷ کیلومتر برسید. در هوای بسیار سرد برد خودرو شاید حدود ۱۶۰ کیلومتر باشد.

البته حداکثر شعاع حرکتی خودرو در طول زمان کاهش خواهد یافت که امری اجتناب‌ناپذیر است. دلیل این امر شارژ چندباره‌ی باتری‌ها بوده و آن‌ها ظرفیت خود را از دست می‌دهند. شما می‌توانید با پیشگیری از شارژ یا خالی شدن کامل باتری از چنین کاری تا حدی پیشگیری کنید. بهتر است شارژ باتری بین ۲۰ تا ۸۰ درصد باقی بماند.

از آنجایی که باتری گران‌ترین بخش خودروی الکتریکی است بنابراین شاید مالکان همواره نگران افت ظرفیت آن باشند و این امر قابل درک است. البته خودروسازان گارانتی‌هایی را در نظر گرفته‌اند. گارانتی باتری خودروهای الکتریکی جدای از گارانتی کلی خودرو می‌باشد.

برای مثال رنو Zoe همانند دیگر محصولات رنو گارانتی ۵ ساله/۱۶۰ هزار کیلومتر داشته ولی باتری آن با گارانتی ۸ سال/۱۶۰ هزار کیلومتر عرضه شده است. اگر طی این زمان ظرفیت باتری به زیر ۶۶ درصد برسد رنو بدون دریافت هزینه آن را تعویض خواهد کرد.

اگر باتری پس از انقضای گارانتی خودرو نیاز به تعویض داشته باشد هزینه‌ی تعویض آن سر به فلک خواهد کشید!

  • آیا خودروهای الکتریکی اتوماتیک هستند؟

از نظر فنی خیر. راندن خودروهای الکتریکی حسی شبیه خودروهای معمولی را داشته و شما به‌طور ساده حالت Drive را انتخاب کرده و با استفاده از پدال گاز و ترمز خودرو را کنترل می‌کنید.

البته خودروهای اتوماتیک با تعویض دنده چنین کاری را انجام می‌دهند اما خودروی الکتریکی اصلاً تعویض دنده ندارد. به‌طور ساده خودروی الکتریکی نیازی به این کار ندارد.

دلیل این کار چیست؟ اکثر پیشرانه‌های درون‌سوز تا حداکثر دور ۵ تا ۷ هزار در دقیقه دوران می‌کنند و سپس به محدوده قرمز خود می‌رسند. همچنین آن‌ها تنها می‌توانند حداکثر پرفورمنس خود را در محدوده بسیار کمی ارائه کنند (برای مثال بین دورهای ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰).

پیشرانه‌های الکتریکی بسیار سریع‌تر می‌چرخند و دور ۲۰ هزار برای آن‌ها عادی است. همچنین میزان پرفورمنس قابل‌استفاده آن‌ها نیز به همین اندازه زیاد است. این امر به معنی عدم نیاز پیشرانه‌های الکتریکی به دنده‌های زیاد است و آن‌ها با یک دنده هم کار می‌کنند. البته این دنده باید با دقت انتخاب شود تا نسبت خوبی بین شتاب گیری و حداکثر سرعت ایجاد شود.

  • آیا خودروهای الکتریکی قابل‌اعتماد هستند؟

در تئوری خودروهای الکتریکی می‌توانند قابل‌اعتمادتر از خودروهای درون‌سوز باشند زیرا قطعات متحرک بسیار کمتری دارند.

البته این امر به معنی طول عمر بیشتر نسبت به خودروی مرسوم نیست. در واقع غالبا عکس این امر رخ می‌دهد. دلیل آن‌هم به مهم‌ترین بخش خودروهای الکتریکی یعنی باتری مربوط می‌شود که در طول زمان ظرفیت خود را از دست داده و نمی‌توانند شارژ خود را نگه داشته و برد خودرو را کاهش می‌دهند.

  • طول عمر باتری خودروهای الکتریکی چقدر است؟

تاریخ انقضای دقیق باتری مشخص نیست و به الگوی شارژ آن بستگی دارد. البته برای به دست آوردن ایده‌ای کلی از طول عمر باتری می‌توانید به گارانتی کارخانه نگاه کنید که معمولاً بین ۶ تا ۱۰ سال بوده اما حالت نرمال آن ۸ سال است.

  • آیا باید خودروهای الکتریکی را خرید؟

تعویض باتری یک خودروی الکتریکی فرایندی بسیار هزینه‌بر بوده و می‌تواند بیش از قیمت خودرو باشد. به همین خاطر اگر در حال خرید یک نمونه‌ی کارکرده هستید باید از وضعیت خوب باتری‌ها اطمینان حاصل کنید. وقتی باتری به‌طور کامل شارژ شد به برد خودرو دقت کنید که در شرایط معقول و نزدیک به برد اعلامی باشد.

توصیه اکید ما این است که شما زمان خود را صرف پیدا کردن خودرویی کنید که باتری‌ای هنوز گارانتی دار باشد. گزینه دیگر هم پیدا کردن خودرویی است که قبلاً با مدیریت لیزینگ باتری فروخته شده است. رنو این گزینه را برای برخی مدل‌های ZE ارائه کرده بود هرچند دیگر در دسترس نیست.

این برنامه در ابتدا برای کم کردن قیمت خودرو و رفع نگرانی تعویض باتری‌ها تدارک دیده شده بود. مدیریت لیزینگ باتری به این معنی است که وقتی ظرفیت باتری شما به زیر ۷۵ درصد زمان اول رسید بدون دریافت هزینه‌ای تعویض خواهد شد. در نظر داشته باشید که لیزینگ باتری به معنی پرداخت هزینه ماهانه حدود ۵۰ پوندی و یا بیشتر بوده که باعث افزایش هزینه‌های مالکیت خودرو خواهد شد. همین مورد برای مشاهده بالا بودن هزینه‌های یک خودروی الکتریکی کارکرده کافی است.

  • آیا خودروهای الکتریکی دارای قطعات زیر هستند؟

پیشرانه: پیشرانه الکتریکی جایگزین نمونه‌های درون‌سوز شده است.

رادیاتورها: برخی خودروهای الکتریکی دارای رادیاتور هستند هرچند بجای خنک کردن پیشرانه درون‌سوز کار خنک کردن قطعات دیگر همچون باتری‌ها را انجام می‌دهند. پیشرانه الکتریکی گرمای چندانی تولید نکرده و نیازی به رادیاتور نیست.

مبدل‌های کاتالیتیک: خیر. مبدل کاتالیتیک آلاینده‌های مضر را کاهش می‌دهد اما به خاطر اینکه خودروی الکتریکی فاقد هرگونه گاز خروجی اگزوز است بنابراین نیازی هم به این قطعه نیست.

روغن: خیر. درحالی‌که پیشرانه درون‌سوز نیازمند روغن و روان کارهای زیادی است، پیشرانه الکتریکی تنها دارای یک قطعه متحرک است.

اگزوز: خیر. اگزوز برای خروج گاز از پیشرانه درون‌سوز بکار می‌رود و از آنجایی که خودروی الکتریکی فاقد هرگونه گاز خروجی است بنابراین نیازی به اگزوز نیست.

ترمزها: بله. اگرچه خودروهای الکتریکی فاقد پیشرانه درون‌سوز هستند اما خب باید توقف کنند!

بخاری: بله. پیشرانه الکتریکی تقریباً گرمایی ندارد و بنابراین برای گرم شدن کابین یک بخاری مستقل تدارک دیده شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    به هر حال ایندگان ه نزدیک باید با کلکسیون و گنج های اتومبیل خداحافظی کنن / اینده فقط روبرو – رو خواهد داشت / بی هویت و بی تاریخ / پر از چیزهایی که یک روزه فراموش خواهند شد ..

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. علي-كيوج

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (173 ديدگاه)

      ولی دنیا آینده رو اینجور که شما میبینی نمیبینه،وقتی میتونی وسیله ی نقلیه ای بسازی که اینهمه مزیت نسبت به ماشینهای موجود داره چرا نباید همه قبولش کنن،البته یه مقدار مشکلاتی هم تو خودروهای الکتریکی هست که مهمترینش همون باطری و بُرد و طول عمر و هزینه تعویض هست که به مرور پیشرفتشون بیشتر میشه
      در کل ما چه بخواهیم چه نخواهیم دنیا رفتن بسمت خودروهای الکتریکی رو قبول کرده،هرچند شاید لذت و روح رانندگی رو مثل خودروهای درون سوز نداشته باشن

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. Roham

        ۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (728 ديدگاه)

        می‌دونی…
        تفاوت تو این موضوعه که هنوز هم یه فورد T با پای خودش از ماشین‌بر پیاده میشه و وارد نمایشگاه میشه ولی این تسلا اگه صد سال دیگه باشه و هنوز بازیافت نشده باشه! فقط به عنوان یه مجسمه و یا اثر تاریخی، صنعتی، مهندسی ازش یاد میشه و این همون قسمت ترسناک ماجرای الکتریکیاست! یعنی یه بازه زمانی کم‌رنگ (از دیدگاه تاریخ حمل و نقل) برای بشر باقی می‌مونه
        موضوع دیگه اینکه درسته که خودرو برقی خروجی اگزوز و گاز آلاینده نداره اما فرایند تولیدش کم آلاینده نیست و غیر از اون هم همون طور که تو مطلب اشاره شد عمر باتری لیتیم خودرو حدود هشت تا ده ساله و بعد از اون راندمان کافی رو ندارن پس باید تعویض و باز یافت بشن و این خودش آلاینده و هزینه برداره!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. SFXSuperFast

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (263 ديدگاه)

      پیشرانه الکتریکی
      الکتریسیته ش عموما از توربین هایی ک سوخت فسیلی میسوزونن تولید میشه
      ک اون توربین همه انرژی سوخت رو تبدیل ب الکتریسیته نمیکنه و فرض بگیریم ۵۰درصد انرژی رو ذخیره کنه(با ارفاق ۵۰،هیچ پیشرانه درون سوز خیابانی ب بالای ۳۵نرسیده تا الان)
      موقع انتقال الکتریسیته ب جایگاه شارژ حدود ۵۰ درصد از اون انرژی باقی مانده تلف میشه
      باتری ماشین انرژی الکتریکی رو ب صورت شیمیایی ذخیره می‌کنه و دوباره از شیمیایی ب صورت الکتریکی به موتور پسش میده
      خب این یه واکنش برگشت پذیره،هیچ واکنش برگشت پذیری امکان نداره ک از دو سمتش بازده پنجاه باشه حتی چون رفت و برگشتیه
      حالا خود موتور الکتریکی حتی اگر بازدهش(نسبت ب الکتریسیته درون باتریش) ۱۰۰درصد باشه بازم شما حساب کن ببین چقدر انرژی تلف شده!
      .
      در دنیای امروز ماشین الکتریکی تولید میشه و یک سریا هم میخرن و یه سهم بزرگی رو در آینده از بازار در اختیار خواهد داشت ولی هیچوقت یه درمان برای وضعیت زیست محیطی جهان نخواهد بود.
      حالا اگر ک مشکل زیست محیطی جهان رو ب بخش حمل و نقل ربط بدیمم حتی ب نظر من ک سوخت های پاک بسیار راه حل بهتری هست نسبت ب الکتریسیته(ک فعلا از نظر خودم و خیلیا اجازه توسعه ش بدلیل وجود نفت و لابی کشورهای نفت خیز داده نمیشه)
      کما اینکه مشکل زیست محیطی دلیلش چیز دیگه س اصن(صنعت حمل و نقل(ریلی،هواپیمایی،کشتیرانی،جاده ای) جمعا مقصر نصف گازهای گلخانه‌ای هم نیس)
      مشکل زمین اینه ک
      ۱_جمعیتش زیاده
      و
      ۲_اون جمعیت هم الگوی مصرف مزخرفی دارن
      بیشتر جنگل ها برای این دارن قطع میشن تا در زمین های کشاورزی ای ک بجاشون سبز میشه برای احشام علوفه تولید بشه(درصد کمی از کشاورزی جهان مربوط ب تولید غلات و میوه هاس) و البته ک معده گاوها ک دام اصلی انسانه خیلی خیلی گاز گلخانه ای تولید می‌کنه و اینم درنظر بگیر ک به ازای هر انسان ۱۰دام وجود داره
      و
      ۳_این دوستان فعالین محیط زیست هم گیرشون رو ب جای اشتباهی میدن و همینطور اکثر کشورها
      کشورای صنعتی ک درحال رقابتن نمیتونن بخاطر مشکلات زیست‌محیطی رشد اقتصادی خودشون رو کاهش بدند وگرنه ی کشوری از شرق دور ک ب هیچی پایبند نیست میشه ابرقدرت
      درمان زمین در تعطیل کردن کارخونه ها نیس
      در هزینه کردن توی جایی ک بایدد
      چنیدونم مثلا زمین های کشاورزی ک در اون ها علوفه تولید میشه رو مکانیزه کنن حتی کارهای رادیکال تر حفظ جنگل ها ب صورت مصنوعی و…

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. X

        ۲۰ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (1467 ديدگاه)

        آیا میدانستید که بازده ماشین های بنزینی بسیار کمتر از این حرف هاست وحدود16 17 درصد هست به طور میانگین و بهترینش که ماشین خیلی سریعیم نبوده حدود 35 درصد بازده داشته که بازم بازده الکتریکی بیششتره. اینو با یه سرچ ساده میشه پیدا. در ضمن همون طور که به مرور زمان ماشین های الکتریکی پیشرفت میکنند و باتری هایی با عمر بالا تر میاد کم کم نیروگاه های فسیلی هم جاشون رو به نیروگاه های انرژی های تجدید پذیر مثل بادی و خورشیدی میدن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. SFXSuperFast

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (263 ديدگاه)

      یه مثال دیگ از اینکه تمرکز جای اشتباهی
      من برات ثابت میکنم ک تویوتا پرایوس بیشتر از داج وایپر مصرف سوخت داره و بیشتر آلاینده تولید می‌کنه
      ۱_پرایوس ماشین هر روز هفته س و باش می ن سر کار و داج فقط عصر و شبای چن روز آخر هفته باش میرن بیرون
      ۲_تیراژ پرایوس چندین و چند برابر وایپره
      ولی وایپر تولیدش متوقف میشه پرایوس به به و چه چه تولیدش روزافزونه
      .
      کاش کشورا ی قانون میذاشتن ک
      مثلا وقتی ی مدل ماشین از ی سازنده رو توش ثبت میکردی بگه ک آقای ماشین خانواده مثلا تویوتا پرایوس جنابعالی باید در هر صد کیلومتر یک میلیارد إن دی اکسید کربن تولید کنی
      و آقای ماشین دو در دو صندلی سوپر اسپرت شما صدهزار إن دی اکسید کربن تولید کن در هر صد کیلومتر
      مثلا جی تی سی فور لوسو دو در چارصندلی شما یک میلیون إن آلاینده تولید کن در هر صد کیلومتر
      دیگ با توجه به تیراژشون قوانین دست و پای شرکتو نمیبست
      .
      اونموقع همه شرکتا مدلای V12 V8 شون رو حفظ میکردن و فشار قوانین زیست محیطی روی دوششون سنگینی نمی‌کرد
      چون واقعا این انجینا آلات موسیقی ان هنر و آرت ب حساب میان
      بدون هیچ دلیلی دارن حذف میشن درحالی ک بخای حساب بکنی با توجه به تیراژشون و مدت استفاده ازشون کلا میشه گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط سوپر اسپرت ها کوپه ها سدان های اسپرت و ماشینای مسابقه و کلا ماشینای پرفورمنس در کل میزان تولید شده جهان ک هیچ حتی در صنعت حمل و نقل هم چشم پوشی کرد

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. new reventon

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (86 ديدگاه)

    من یه توضیح راجب ماشینای الکتریکی بدم تا بفهمین این ماشینا چقد ساده ان
    این ماشینا گیربکس ندارن و کار گیر بکس رو که تغعیر منحنی گشتاور سرعت نیروی موتور هسته رو یه فرمول ساده و چند خط کد برنامه نویسی انجام میده
    و با تغعیر فاز جریان متناوب ورودی به موتور کار گیربکس انجام میشه
    من خودم مهندس برقم
    10 میلیارد پول بمن بدن حاضرم نمونه کانسپت یه ماشین برقی و 150 میلیاذد دیگه بدن حاضرم خط تولیدشو تا 3 سال بعد راه بندازم

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. هادی 8 سیلندر

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (458 ديدگاه)

      ارین مجانی میخاست انجام بده یه کاری کردن بره پشت سرشم نگاه نکنه این اصلاحات
      الان بلژیک مشاوره میده راحت زندگیش میکنه

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      نمیدونم بخندم یا جدی بگیرم کامنت شما را .

      شما نمیخواد از کسی ۱۰ میلیارد بگیری و طلب پول کنی ، شما اگر کارت درست باشه ، یه ایمیل کوچیک بدی به خودروسازان مطرح تو هوا میبرنت یا نه که برو شرکتهای دانش بنیان تا جایی دستت بند بشه .

      بنظرم هنوز خرید خودروی برقی زوده و زیاد جا برای پیشرفت و تکامل داره .
      موضوع دیگر اینکه ما در ایران برقی کامل نداریم ولی این هیبریدیهایی که وارد شدن تا چند وقت دیگه باید باطریشون تعویض بشه و آیا ارزش خرید در نمونه کارکرده داره ؟؟؟

      اگر ct200h لکسوس را در نظر بگیریم ، حدود صدی ۵ مصرف میکنه ، بعد از ۸ سال میخواهید باطری تعویض کنید و فکر کنم با دلار امروز چیزی حدود ۱۰۰ میلیون بشه ، آیا ارزش داره در ایران یا نه همون تنفس طبیعی بهتره .
      من که میگم تنفس طبیعی بهتره که تاریخ مصرف نداره ، دغدغه و استرس خدمات هم نداره .
      این مقاله خیلی جامع و کامله ، اما فکر نمیکنم به کار کشور خودمون ایران بیاد و همون بهتر که بنزینی سوار شیم تا ببینیم در آینده چه پیش می‌آید و تا کجا پیش میره تولید برقی و هیبریدی‌ها .

      موافقم 2
      مخالفم 0
    3. رضا حسین پور

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      متناوب؟ مگه برق باتری DC نیست منظورتون توی میزان دور موتوره که با کم و زیاد کردن فرکانس اجرا میشه؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
  3. Nissan

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (41 ديدگاه)

    تو دوران طلایی خودروهای درون سوز هستیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. X

      ۲۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      دوران طلایی 4 5 سال پیش بود. با اومدن ریماک سی 2 یا لوتوس اویجا معادله ها داره کم کم عوض میشه

      موافقم 0
      مخالفم 1
  4. محمد

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (219 ديدگاه)

    واقعاً لذت بردم از خوندن کلمه به کلمه این مقاله.تحریریه محترم سایت پدال ضمن تشکر ؛لطف کنید و از این دست مقالات آموزشى بیشتر توى سایت قرار بدید.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (4500 ديدگاه)

      سلام چشم حتما

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. فری

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (233 ديدگاه)

    برقی مثبت فسیل منفی

    موافقم 1
    مخالفم 3
  6. Joker

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (522 ديدگاه)

    طرز کارشون دقیق با ماشین اسباب بازیای کنترلی یکیه،تسلا هم پرچمدارشونه ماشین میسازه رو هم رفته تو ۴ تا چرخ و یه مانیتور در حد سینمای خانواده خلاصه میشه،الکتریکی خوبه تا جایی که بشه ازش واسه پرفورمنس بیشتر در کنار درون سوز بهره برد نه بیشتر،از لحاظ آلودگی هم بسیار بالاتر از درون سوز قرار میگیرن!اسباب بازیهایی آلوده و بیهوده ولی در ظاهر پاک و کارآمد افرادی رو که به زندگی ماشینی و بدون لذت عادت دارند رو به خود علاقه مند میکنن…

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. مهدی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1195 ديدگاه)

    توربو شارژ چی چیه تو الکتریکی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. رضا

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (310 ديدگاه)

    کسایی هم که اتومبیلهای ٧٠ سال پیش رو سوار میشدن معتقدن که دوران طلایی اتومبیل یه قرن پیش بود و از سال ١٩۵٠ به بعد همه اتومبیلها بیهویت شدن ، دقیقا مثل بعضی نظرات قبلی راجع به خودروهای جدیدتر
    این یه واقعیته که إنسانها پیر میشن ، دوست دارن تو گذشته زندگی کنن و توانایی تطبیق ندارن ، این یه انتقاد نیست ، خودمم اینجوریم

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. X

      ۲۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      حرف شما صحیح. بسته به هویت و ویژگی شخصیتی داره مثلا: تطبیق پذیر، نیمه تطبیق پذیر و تطبیق ناپذیر که از پیشرفت خوششون نماد و خودشونو تطبیق نمیدن ولی این برای خودرو های برقی زوده چون هنوز بنزینی در 99 درصد موارد بهتر از برقی ها هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. حسین دهمرد

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2417 ديدگاه)

    مقاله ناقصه. درسته باتری گرونترین قسمتشه ولی اینورتری که بتونه این حجم از جریان الکتریکی رو مدیریت کنه و از یه موتور به اندازه یک هندوانه اینهمه قدرت بکشه بیرون مهمترین قسمت ماشینه و قیمتشم در درجه دوم بعد از باتری قرار میگیره. باتری از مواد گرونقیمت ساخته میشه ولی اینورتر قطعات نیمه هادی داره که فقط چندتا کشور توانایی ساختش رو دارن.
    دوست عزیز @new reventon شاید به رشته برق مربوط نشه ولی آیا توانایی طراحی اینورتر داری و میتونی قطعاتش رو بسازی، نه اینکه از چین وارد کنی و اینجا سرهم کنی؟و جدا از این آیا قیمت اینورتری که بتونه صد اسب بخار رو ساپورت کنه کمتر از پنجاه میلیون در میاد؟

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا