آموزش

چرا صدای خودرو در زمان سرد بودن پیشرانه جذاب‌تر است؟!

اگر واژه‌های خودروی پرفورمنس و استارت در آب‌وهوای سرد را در یوتیوب جست‌وجو کرده باشید احتمالاً با ساعت‌ها محتوای جالب روبرو خواهید شد؛ اما تاکنون به این فکر کرده‌اید که چرا صدای تولیدی خودروها زمانی که پیشرانه سرد است جذاب‌تر به نظر می‌رسد؟

پاسخ در ویدئوی منتشر شده توسط Hagerty دیده می‌شود. در حالتی که پیشرانه سرد است کاراترین حالت را به‌منظور گرم کردن خود انتخاب می‌کند. دلایل دقیق و اصلی این موضوع در طول زمان تکامل یافته‌اند اما ایده اصلی همچنان مشابه زمان اولیه است.

دلیل اینکه صدای خودروهای شما در زمان سرد بودن پیشرانه متفاوت است به شرایط دور از ایده آل آن‌ها در هوای سرد مربوط می‌شود. پیشرانه‌های درون‌سوز برای کارکرد در دمای بالا طراحی شده‌اند و زمانی که سرد باشند سوخت به‌طور کامل نمی‌سوزد و مقاومت داخلی بیشتری وجود دارد.

خودروهای مدرن همچنین مجبور هستند از مبدل‌های کاتالیتیک خود محافظت کنند چراکه این قطعه به منظور کارکرد درست باید گرم باشد؛ بنابراین راه‌حل این است که پیشرانه در زمانی کوتاه به دور از راندمان بالای خود باشد تا آلاینده‌ها زودتر جذب شوند. البته درصورتی‌که مبدل خودرو به سرقت رفته باشد صدای تولیدی خودرو بسیار متفاوت از حالت استاندارد خواهد بود.

نتیجه تمامی این اتفاقات آن است که خودروهای مدرن زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ و احتراق را پیش از بازگشت به برنامه‌ریزی استاندارد و راندمان همیشگی تغییر می‌دهند. این عملکرد خیلی با ساسات خودروهای قدیمی متفاوت نیست اما خب خودروهای مدرن بسیار پیشرفته‌تر از چنین خودروهایی هستند.

به‌هرحال نتیجه نهایی جذاب بوده هرچند برای مدت کوتاهی دوام می‌آورد و قطعاً مشاهده کرده‌اید که خودرو پس از گرم شدن صدای کمتر و نرم‌تری تولید می‌کند.

[دانلود ویدئو]

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه

  1. Regra loaded

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (93 ديدگاه)

    ماسل کار💪🏻

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۰
  2. SRT

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (318 ديدگاه)

    یه نمونه کولد استارت خفن یا همون استارت سرد رو ببینیم

    https://www.instagram.com/p/B5jZadtlRpw/?igshid=1dojey29hu8um

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۰
  3. Mad.z.Max

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (741 ديدگاه)

    دیدین قدر فرق صداشه!! ویدیو رو دو سه ثانیه روی لحظه های اول که روشن میکنه ماشینو ببینین، بعد زود فوروارد کنین ۱۰-۱۲ ثانیه جلوتر، انگار اصلا صدای حالت آیدل از بین میره 🙂
    ولی این اگزوزای بورلا چه طنینی دارن…
    خزون شدم تو این اوله بهاری.. :))

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۳
  4. یانکی

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1270 ديدگاه)

    ایران فروشی نیست

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۶
    1. RezaRs

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (448 ديدگاه)

      دیره دیه

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۲
  5. datsun

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1847 ديدگاه)

    در حالت سرد سوخت بیشتر و هوایی کمتر به محفظه احتراق تزریق میشه در این حالت سوخت ناقص میسوزه و باعث این صدایی متفاوته.

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۲
    1. Ali_x76

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (951 ديدگاه)

      برعکس گفتی دوست عزیز
      تو حالت سرد، ترکیب لین ( رقیق-فقیر ) سوخت و هوا تزریق میشه، ضمن این که دور آیدل بالاتره
      برعکس وقتی موتور بیش از حد داغ میکنه، مخلوط ریچ (غلیظ ) تزریق میشه.
      شاید این نکته عجیب باشه براتون، پیشنهاد میکنم در موردش جستجو کنید.
      یکی از عوامل خنک سازی موتور، تبخیر بنزینیه که روی دیواره ی سیلندر نشسته.

      موافقم ۴
      مخالفم ۹
      1. " Swedish Arrogant Tiger "

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (1324 ديدگاه)

        خیر، تو لحظه استارت و زمان سرد بودن مخلوط به صورت غنی وارد سیلندر میشه تا موتور راحت تر روشن بشه و زود تر دما بالا بره.

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱
        1. datsun

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (1847 ديدگاه)

          شرمنده داداش شما اشتباه میکنی دستور ecu به این شکله موقع سرد بودن سوخت غنی تزریق میشه یعنی سوخت بیشتر هوای کمتر و سوخت رقیق موقعی که موتور گرم شد.

          موافقم ۹
          مخالفم ۰
      2. Zakaria

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (221 ديدگاه)

        موقع استارت سرد چون هوای ورودی سرد و چگالتر هستش، احتراق سخت تر صورت میگیره برای همین مخلوط ریچتری وارد محفظه میشه و به دلیل عدم تناسب مقدار سوخت و هوا، موتور به صورت ایده آل کار نمیکنه و این سروصدا رو به وجود میاره

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
  6. آرین

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (99 ديدگاه)

    اگر موتورش ۸ سیلندر باکسر بود تو صدا رو دست نداشت

    موافقم ۲
    مخالفم ۴
    1. Mad.z.Max

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (741 ديدگاه)

      رو چه ماشینایی هشت باکسر هست؟ من فک میکردم باکسرا اکثرا شیش هستن بخاطر سایز و نصب عرضیشون هم معروفن…

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
      1. آرین

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (99 ديدگاه)

        نداریم همچین موتوری. ولی اگر بود چی میشد!!!

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
  7. Khosrow

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1939 ديدگاه)

    همیشه سوال بود برام / مرسی پدال ..

    موافقم ۵
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا