اوپل

گرامیداشت 50 سالگی اوپل الکترو GT

اگرچه به نظر می‌رسد انقلاب خودروهای الکتریکی در سال‌های اخیر رخ داده اما واقعیت این است که خودروهای الکتریکی از مدت‌ها پیش وجود داشته است. برای مثال اوپل الکترو GT رکوردشکن سال ۱۹۷۱ را در نظر بگیرید.

جورج ون اوپل نوه موسس کمپانی اوپل با این خودرو ۶ رکورد جهانی را بر جای گذاشت. در همان سال بود که آپولو ۱۵ روانه ماه شد و اندکی بعد نیز رکوردهای الکترو GT ثبت شدند.

سرعت (کیلومتر در ساعت)

زمان (ثانیه) مسافت
۱۸۸.۸۶ ۱۹.۰۶۱

۱ کیلومتر

۱۱۵.۸۸

۳۱.۰۶۶ استارت از سکون ۱ کیلومتر
۹۲.۹۸ ۱۹.۳۵۸

استارت از سکون ۰.۵ کیلومتر

۸۵.۸۷

۱۶.۸۶۹ استارت از سکون ۴۰۰ متر

دو رکورد بیشتر در هجدهم ماه می و هر دو از حالت سکون ثبت شدند

۱۲۶.۸۹

۴ دقیقه و ۴۳.۶۹ ثانیه ۱۰ کیلومتر
۱۲۷.۱۵ ۷ دقیقه و ۳۵.۶۳ ثانیه

۱۶ کیلومتر

 

این رکوردها را نسخه ارتقا یافته از اوپل GT اسپورت ثبت کردند. این خودروی دونفره از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ تولید شد و در قلب آن پیشرانه‌های ۱.۱ یا ۱.۸ لیتری با قدرت‌های ۶۷ و ۱۰۲ اسب بخاری قرار داشتند.

استفاده از قوای محرکه الکتریکی در واقع باعث شد GT قوی‌تر شود. اوپل از دو پیشرانه DC بوش در این خودرو استفاده کرد و قدرت آن را به ۱۲۰ اسب بخار رساند. البته حداکثر قدرت تولیدی می‌توانست به ۱۶۰ اسب بخار نیز برسد.

البته مزیت اصلی مدل تولیدی نه قدرت آن بلکه وزنش بود. با وزن ۹۴۰ کیلوگرمی (استفاده از پیشرانه بزرگ) یا ۸۴۵ کیلوگرمی (پیشرانه کوچک‌تر)، این خودرو واقعاً سبک بود.

به منظور حفظ قدرت برای ثبت رکوردهای طولانی‌تر اوپل مجبور شد از باتری‌های نیکل-کادمیوم ۷۴۰ کیلوگرمی استفاده کند. این باتری‌ها کنار راننده قرار داشتند و وزن خودرو را به ۱۷۰۰ کیلوگرم رساندند که دو برابر سبک‌ترین نسخه استوک از خودرو بود. وزن بیشتر به معنی استفاده از فنرهای سفت تر در الکترو GT بود.

به منظور کمک به کسب حداکثر راندمان، کانتیننتال لاستیک‌های پرفشار مخصوصی را برای کاهش مقاومت چرخشی تولید کرد و سپرها، آینه‌ها، دستگیره درب‌ها و ورودی‌های هوا نیز حذف شدند تا خودرو آئرودینامیک تر باشد.

همه این کارها منجر به ثبت زمان ۱۶.۸ ثانیه‌ای در طی مسافت ۴۰۰ متر شد. اگرچه این رکورد با توجه به استانداردهای امروزی جالب نیست اما برای آن موقع بد نبوده است. کار اند درایور در سال ۱۹۷۲ زمان ۱۵.۱ ثانیه‌ای را با ۹۱۱T ثبت کرده است.

البته که در نیم قرن اخیر پیشرفت‌های زیادی رخ داده است. حتی خودروی نسبتاً عادی اوپل کورسا الکتریکی امروزی سریع تر از الکترو GT می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد رستمی نژاد

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (733 ديدگاه)

    چه قدر شبیه کوروت هست
    خودتون میدونید کدوم نسل رو میگم
    در ضمن از ما پدالی ها بعید هست که در پست
    لکسوس nx و هیوندای توسان که چه نظر های بچه گانه ایی می‌دهند
    ما پدالی ها که حداقل در زمینه خودرو اِدِهایی داریم .چنین بحث های بی‌موردی بعید است از ما
    درضمن ما که دستمان به پراید هم نمی‌رسد
    اینقدر نظر های فوق کارشناسی ( عجیب و بچه گانه )ندید
    بی خیال باشید مثل خودم ??????

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. RezaRs

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      حاجی اگه با c3 ای شبیه نیست خیلی با کدومی ؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. محمد رستمی نژاد

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (733 ديدگاه)

        تو بگو کدوم شهر هستی
        من هم میگم کدوم نسل رو منظورم هست??

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد رستمی نژاد

          ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (733 ديدگاه)

          الکی گفتی به شوخی
          من متوجه شدم به شوخی گفتی

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. ارش

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      پلت فرمشون یکی بوده رو همون شاسی کوروت سواره

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. محمد رستمی نژاد

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (733 ديدگاه)

        مطمئن هستی یا شوخی میکنی ؟؟؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Zakaria

          ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (310 ديدگاه)

          نخیر آقای رستمی نژاد عزیز، ایشون دارن اشتباه میکنن. اوپل gt نه تنها از نظر من و شما بلکه از نظر خیلی از مجله ها به کوروت c3 شبیه هستش اما علاوه بر اینکه ابعادشون متفاوته، اوپل از ساخنتار unibody (بدنه و شاسی یکپارچه مثل ماشینهای امروزی) استفاده میکرد در حالی که کوروت از ساختار body on frame ( بدنه جدا از شاسی). پس پلتفرم یکسان ندارن و این حرف کاملا اشباهه

          موافقم 2
          مخالفم 0
  2. مهدی

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (194 ديدگاه)

    واقعا چقدر این کلاسیکا خوشگلن حتی الکتریکی هاشون! واقعا الکتریکی میزنید این شکلی بزنید نه با یه جلوپنجره بی هویت یا طراحی های زشت!!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. RezaRs

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      مشکل دیگه به نظرم برقی و غیر برقی نیست تو طراحی روح طراحی دیگه نیست

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. mahan

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    چه قدر شبیه Toyota ۲۰۰۰GT هست.که قدمتش برمیگرده بین سال های 1967 تا 1970.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا