بی ام و

نقاط قوت و ضعف ب‌ام‌و M235i گرن‌کوپه 2020

قدرت بدون ابهت...

سبد محصولات ب‌ام‌و شلوغ‌تر از هر زمان دیگری بوده و یکی از ساخته‌های نسبتاً جدید این برند ب‌ام‌و سری ۲ گرن کوپه است که اگرچه عبارت سدان اسپورت و کوچک را یدک می‌کشد اما نتوانسته آن‌گونه که باید و شاید خودش را نشان دهد. به تازگی فرصتی دست داد تا پشت فرمان این خودرو بنشینیم و آنچه خواهید خواند ماحصل این تجربه است. با ما همراه باشید.

  • طراحی (امتیاز ۵ از ۱۰)

اگر مجبور باشیم ب‌ام‌و M235i گرن کوپه را در یک کلمه توصیف کنیم می‌گوییم: ناخوشایند. جزئیات خوبی همچون جلوپنجره و آینه‌بغل‌های برنزی رنگ، چراغ‌های جلوی LED و اسپویلر عقب وجود دارند که همگی باعث بهبود ظاهر این خودرو شده‌اند.

مشکل این است که گرن کوپه خودروی کوچکی بوده و همه ویژگی‌های یاد شده این‌گونه حس می‌شوند که برای خودروی بزرگ‌تری طراحی شده‌اند. چراغ‌های طویل، جلوپنجره بیش از اندازه بزرگ و ورودی‌های هوای پایینی بخش اعظم نمای جلو را به خود اختصاص داده‌اند. چراغ‌های عقب افقی هم به سمت گلگیرها کشیده شده و رینگ‌های ۱۹ اینچی موجود در مدل تست شده باعث شده‌اند سری ۲ گرن کوپه خودرویی بزرگ به نظر می‌رسد که البته این بار خوب نیست. بهتر است همان رینگ‌های ۱۸ اینچی استاندارد حفظ شوند.

حداقل کابین به اندازه بدنه جنجالی نیست. عناصر دوست‌داشتنی سایر محصولات ب‌ام‌و همچون صفحه لمسی ۱۰.۳ اینچی، پشت آمپرهای دیجیتالی و دسته‌دنده و حالت‌های رانندگی گوناگون دیده می‌شوند. خودروی تست شده همچنین دارای چرم قرمز روشن روی صندلی‌ها بوده و چرم مشکی زیبایی هم روی داشبورد و فرمان کار شده است.

  • راحتی (امتیاز ۴ از ۱۰)

با اینکه M235i گرن کوپه خودروی بسیار کامپکتی است اما بخش جلوی کابین باز و جادار بوده و فضای زیادی وجود دارد. در روی کاغذ فضای سر و پای خودرو قابل‌مقایسه با رقبا می‌باشد. این خودرو همچنین به‌صورت استاندارد با صندلی‌های جلوی M اسپورت که دارای تنظیم برقی در ۱۰ جهت هستند عرضه شده است.

اما همانند اکثر سدان های کامپکت، صندلی عقب جزو نقاط ضعف سری ۲ گرن کوپه است. این صندلی‌ها به ویژه در بخش فضای سر تنگ حس شده و ورود و خروج به کابین از این بخش سخت است. فضای سر عقب کابین M235i جزو بدترین‌های کلاس است. ب‌ام‌و دارای فضای پای بیشتری نسبت به برخی دیگر از رقبا بوده اما شاید یک بزرگ‌سال متوسط شاهد برخورد زانوهای خود با صندلی جلو باشد. ردیف دوم این خودرو فضای راحتی برای مسافرت‌های طولانی نیست.

سرکوب صدای کابین نیز به بهترین نحو انجام نشده است. صدای جاده و لاستیک در M235i گرن کوپه کاملاً به گوش می‌رسد. ما باید از رینگ‌های ۱۹ اینچی سفارشی و لاستیک‌های دیواره کوتاه انتقاد کنیم و قطعاً رینگ‌های ۱۸ اینچی و لاستیک‌های دیواره کلفت‌تر عملکرد بهتری خواهند داشت. سواری خودرو نیز حتی در نرم‌ترین مسیرها سفت بوده و شما تمامی دست‌اندازها و سرعت‌گیرها را حس خواهید کرد.

  • تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز ۸ از ۱۰)

ب‌ام‌و M235i گرن کوپه به‌صورت استاندارد با صفحه‌نمایش ۸.۸ اینچی و پشت آمپرهای آنالوگ عرضه می‌شود اما پکیج پریمیوم ۲۷۵۰ دلاری که در مدل تست شده نیز وجود داشته شامل کاکپیت لایو ب‌ام‌و با ناوبری می‌باشد. این بسته دربردارنده صفحه لمسی ۱۰.۳ اینچی، پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۰.۳ اینچی و هدآپ دیسپلی است.

علاوه بر این‌ها باید به اپل کارپلی و اندروید اتوی بی‌سیم هم اشاره کنیم. این دو سیستم به‌صورت آنی و بدون مشکل متصل می‌شوند و عملکرد خوبی دارند.

اما همانند اکثر محصولات ب‌ام‌و یک مشکلی وجود دارد و آن‌هم افزایش قیمت خودرو با سفارش برخی آپشن ها می‌باشد. پکیج پریمیوم و شارژر بی‌سیم باعث افزایش ۳۲۵۰ دلاری قیمت خودرو می‌شوند و از جمله دیگر موارد می‌توان به پکیج دستیار راننده ۹۵۰ دلاری و سیستم هارمن کاردون ۸۷۵ دلاری اشاره کرد. کنترل حرکتی ۱۹۰ دلاری نیز جزو دیگر آپشن هاست.

  • پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز ۶ از ۱۰)

ب‌ام‌و M235i گرن کوپه از پیشرانه ۲ لیتری توربویی سود می‌برد که کاملاً احساس‌برانگیز است. با قدرت ۳۰۶ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری، این پیشرانه قوی‌ترین نیروگاه ۴ سیلندر تاریخ ب‌ام‌و بوده و قطعاً هم این ادعا را ثابت می‌کند. کافی است حالت رانندگی اسپورت را انتخاب کرده و پدال گاز را فشار دهید تا شاهد حس شتاب گیری یک خودروی ۶ سیلندر باشید. M235i گرن کوپه گشتاور زیادی در دورهای پایین داشته و صدای آن نیز جذاب است اما درعین‌حال قدرت زیاد خود را در دورهای بالاتر نیز ارائه می‌کند تا رانندگی پرشتابی در بزرگراه داشته باشید.

گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تنها گزینه در دسترس برای این سدان کوچک بوده و عملکرد خوبی دارد. این گیربکس در حالت اسپورت تعویض‌های نرم و سریعی داشته و نیاز چندانی به تعویض با پدال شیفترها حس نمی‌شود. این گیربکس در حالت کامفورت می‌تواند کمی کند عمل کند که این موضوع به ویژه در معکوس‌ها خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

اما مشکل گرن کوپه گیربکس آن نیست بلکه پلتفرمش است. سری ۲ گرن کوپه از معماری دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند که مشابه مینی کلابمن است و به همین خاطر به اندازه رقبای دیفرانسیل عقب خود دینامیک حس نمی‌شود؛ و اگرچه یک مصرف‌کننده معمولی احتمالاً مشابه این تفاوت نخواهد شد اما طرفداران دو آتشه ب‌ام‌و احتمالاً خواهند توانست همان مشکلات خاص مدل‌های دیفرانسیل جلو را متوجه شوند که شامل بدفرمانی ناشی از گشتاور بالا، کم فرمانی نهایی و فرمان کرخت و بی‌حس می‌باشد.

  • ایمنی (امتیاز ۸ از ۱۰)

M235i گرن کوپه به‌صورت استاندارد با دستیار رانندگی فعال ب‌ام‌و عرضه می‌شود که شامل هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، پایش نقاط کور، هشدار خروج از مسیر، هشدار ترافیک پشتی و… می‌باشد. موضوع عالی اینکه دستیار رانندگی فعال این خودرو قابل شخصی‌سازی بوده و بنابراین می‌توانید برخی ویژگی‌های آن را خاموش کرده و باقی را روشن بگذارید.

ما فهمیدیم که دستیار حفظ خودرو بین خطوط بیش از حد دخالت می‌کند. این ویژگی ایمنی به‌شدت سری ۲ را مجبور می‌کند به خط مرکز بازگردد. خوشبختانه دکمه بزرگ زیر صفحه‌نمایش مرکزی باعث می‌شود این سیستم را به راحتی خاموش کنیم.

تنها آپشن ایمنی این خودرو پکیج دستیار رانندگی ۹۵۰ دلاری است. این پکیج شامل دستیار پارک فعال و کروز کنترل تطبیقی می‌باشد.

  • مصرف سوخت (امتیاز ۵ از ۱۰)

این سدان لوکس و جمع و جور مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب ۱۰.۲/۷.۳/۹ لیتر در هر صد کیلومتر دارد و همان‌گونه که انتظار دارید مدل پایه کم‌مصرف‌تر بوده اما فاصله دو مدل خیلی زیاد نیست.

البته تنها خودروی کم‌مصرف‌تر از ب‌ام‌و مرسدس-ای ام جی A35 است و مدل‌های دیگری همچون CLA 35، آئودی S3 و کادیلاک CT4-V پرمصرف‌تر هستند.

  • قیمت‌گذاری (امتیاز ۵ از ۱۰)

قیمت نسخه پایه ب‌ام‌و سری ۲ گرن کوپه از ۳۷۷۰۰ دلار شروع می‌شود درحالی‌که برای نسخه تست شده M235i باید حداقل ۴۵۵۰۰ دلار پرداخت کرد. از این نظر ب‌ام‌و در جایگاهی بین رقبا قرار می‌گیرد. آئودی S3 قیمت ۴۳ هزار دلاری داشته درحالی‌که برای کادیلاک CT4-V و مرسدس CLA 35 باید ۴۴۴۹۵ و ۴۶۹۰۰ دلار پرداخت کرد.

با سفارش آپشن ها قیمت M235i گرن کوپه تست شده به ۵۱۲۹۵ دلار رسیده درحالی‌که گران‌ترین نسخه سری ۲ گرن کوپه ۵۶۸۱۰ دلار قیمت دارد. گران‌ترین آپشن این خودرو پکیج پریمیوم بوده که شامل فرمان گرم شونده، چراغ‌های جلوی LED تطبیقی، هدآپ دیسپلی و… می‌باشد. کاکپیت لایو با پشت آمپرهای دیجیتال نیز ۲۶۵۰ دلار قیمت دارد. صندلی‌های M اسپورت با قیمت ۷۵۰ دلار، رینگ‌های ۱۹ اینچی با بهای ۶۰۰ دلار، استارت از راه دور ۳۰۰ دلاری و… نیز جزو برخی دیگر از آپشن ها هستند.

  • قضاوت نهایی (امتیاز ۵.۹ از ۱۰)

ب‌ام‌و M235i گرن کوپه به اندازه سری ۲ کوپه گیرا نیست و حتی به آن نزدیک هم نشده است. این دو خودرو از پلتفرم مشترکی استفاده نمی‌کنند و حتی فاقد ظاهر و پیشرانه‌ای مشابه هستند. این دو خودرو فقط در بحث نام با یکدیگر شباهت دارند و این موضوع خوبی نیست زیرا M235i گرن کوپه نه یک اسپورت دو درب است و نه یک خودروی دیفرانسیل عقب دینامیک و لذت‌بخش.

این خودرو از پلتفرم مرتبط با سری ۱ اروپایی و مینی هاردتاپ استفاده کرده و اگرچه در آمریکا به سیستم چهار چرخ محرک مجهز شده اما انتظارات ما از یک محصول ب‌ام‌و M را برآورده نمی‌کند.

حداقل M235i گرن کوپه دارای تکنولوژی خوب، تجهیزات ایمنی گیرا و پیشرانه‌ای خیال‌انگیز است که قوی‌ترین پیشرانه ۴ سیلندر تاریخ ب‌ام‌و می‌باشد؛ اما حتی با وجود چنین نقاط قوتی هم M235i گرن کوپه جای سؤالات زیادی دارد.

مشخصات ب‌ام‌و M235i گرن کوپه ۲۰۲۰

  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۳۰۶ اسب بخار/۴۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۴.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • قیمت پایه: ۳۸۴۹۵ دلار
  • قیمت مدل تست شده: ۵۱۲۹۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. MR.JJ

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (109 ديدگاه)

    تنها چیزی که میدانم اینه که تو یک بی ام و نیستی فقط لباس بزرگان را پوشیدی

    موافقم 52
    مخالفم 10
    1. Aria

      ۱۰ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (351 ديدگاه)

      تصویر اولو که دیدم جلوش منو یاد کادنزا نسل ۲۰۱۲ انداخت مخصوصا جلو پنجرش

      موافقم 31
      مخالفم 7
    2. مزدا

      ۱۰ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      انصافا اصلا حس بی ام و بودن رو نمیده . امیدوارم بیمر از طراحی با اصالت و جذابش دور نشه

      موافقم 18
      مخالفم 1
  2. ممد ژانگولر

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    بنده خدا دلم سوخت
    این مقاله ری…. به DNA بی ام و
    امتیازاتی که داده در حد پرایده ?
    به نظرم تو رنج خودش خوبه

    موافقم 16
    مخالفم 6
    1. MASIHA

      ۱۱ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (946 ديدگاه)

      #go_back_to_making_bmws
      ???

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

        ۱۱ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1200 ديدگاه)

        ایتالیاییه????
        آره bmw اصلا حالش خوب نیست…..

        موافقم 7
        مخالفم 2
  3. Kf

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (506 ديدگاه)

    بر عکس به نظرم برای جون ها خیلی قشنگه مخصوصاً ظاهر تهاجمیش باید از نزدیک دید بعد گفت مخصوصاً bmw

    موافقم 15
    مخالفم 38
    1. Ahmadreza2002

      ۱۰ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      این اواخر وقتی ی بیمر میخری در واقع داری یه پکیچ کامل از تکلونوژی و پرفورمنس دریافت میکنی بدون روح و گیرایی در طراحی
      واقعا اشتوتگارتیارو ترجیح میدم بهش

      موافقم 9
      مخالفم 3
  4. [—{^AMIN_MC20^}—]

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    امسال از ماشین های بی ام و فقط از سری 3-4-5-8 خوشم اومد بقیش واقعا بیریختتته

    موافقم 10
    مخالفم 11
    1. Kf

      ۱۱ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (506 ديدگاه)

      سری X که محشره به جز x2

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. [—{^AMIN_MC20^}—]

        ۱۱ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (2098 ديدگاه)

        سدان منظورم بود

        موافقم 1
        مخالفم 0
  5. Ho3in

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (361 ديدگاه)

    نمای جانبیش فاجعه س ?

    موافقم 19
    مخالفم 10
    1. M

      ۱۰ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (160 ديدگاه)

      سدان هایی که پلتفرم دف جلو دارن بخاطر اورهنگ زیاد محور جلو معمولا نمای جانبی زشتی دارن ، از بنز بگیر تا پژو ،کاریش هم نمیشه کرد …

      موافقم 13
      مخالفم 11
      1. RoadRunner

        ۱۰ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        ربطی نداره

        موافقم 11
        مخالفم 5
  6. Ali_x76

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    سری۲ کوپه (با معماری دیفرانسیل عقب اصیل ب ام و) رو هزاران بار به این مدل ترجیح میدم.
    ب ام و یکم گیج کننده کار کرده(الان سری ۲ با دو پلتفرم متفاوت تولید میشه)

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. Malt hill

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    طبق یه بررسی که پدال گذاشته بود کادیلاک خودروی بهتری بود.
    این بیمر نیست فقط آرم بیمر روشه
    آئودی و بنز طراحی های بهتری دارند

    موافقم 9
    مخالفم 4
  8. R@min

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    واقعا مدل پایش هم ماشین جذابی نیست. گزینه های بهتر و فوق العاده خوشگل تری پیدا میشه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  9. سورنا

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    یه جورایی اصن انگار بی ام و نیس نمیدونم من اینطوری حس میکنم یا کلا اینه !

    موافقم 7
    مخالفم 2
  10. زیزیگولو

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (4796 ديدگاه)

    درکل همه مدلای بی ام و نقاط قوتشون خیلی بیشتر از نقاط ضعفشون هستش

    موافقم 7
    مخالفم 3
  11. میثم

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (3528 ديدگاه)

    بزرگترین ضعفش طراحیشه.
    عقب جلو که اصلا هیچ ربطی به هم ندارن
    نمای جلو هم که گویاست
    واقعا بی ام و چکار داره میکنه؟؟؟؟ ????

    موافقم 7
    مخالفم 2
  12. Ramin

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    بعد بگید بی ام و عالی.

    5.9 امتیاز از 10.

    یعنی 11 از 20.

    این یعنی تابستون باید بیاد امتحان.

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

      ۱۰ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1200 ديدگاه)

      بی ام و عالیه نه این….

      موافقم 3
      مخالفم 0
  13. RoadRunner

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    بی ام و چند وقتی هست به خوبی گذشته کار نمیکنه متاسفانه. مخصوصا بخش طراحیش حسابی گند زده. چند تا مدل خوش قیافه مثل سری 8 هم بوده این وسط ولی اکثرا زشت و کریه المنظر از آب در آمدن

    موافقم 6
    مخالفم 3
  14. حسین دهمرد

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    اینو سری ۲ همپوشانی ندارن؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. مهرداد كمال

    ۱۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1815 ديدگاه)

    کاملا مشخصه که نگارنده فقط دنبال عیبجویی بوده مثلا شاید نمای جلو متوسط باشه اما در کل اصلا زشت نیست قدرت فرق العاده خوبه
    گیربکس مطملنا خوب عمل میکنه با ٢ لیتر حجم موتور ٢۵٠ تا سرعت میره
    فقط قیمتش شدید بالاس

    موافقم 3
    مخالفم 2
  16. میرخان

    ۱۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    طراحی این ماشین مثل یه پتکه که داره به اصالت بیمر زده میشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Sina

    ۱۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    اصلا نمی ارزه
    قیمت بسیار زیاد ، ظاهر نه چندان جالب
    پرفورمنس متوسط
    واقعا چرا جای M340i یکی اینو بخره!
    فکر کنم قیمتش هم در همین سطحه ولی اون کجا و این کجا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

    ۱۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    نقاط قوت : لوگوی بی ام و
    نقاط ضعف : همه چی……

    موافقم 3
    مخالفم 0
  19. سامورایی از قله فوجی

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (715 ديدگاه)

    بی ام و با خودت داری چیکار می کنی

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا