تویوتا

عدم استقبال از خودروهای گیربکس دستی تویوتا

با اینکه ما علاقه‌ی زیادی به گیربکس‌های دستی داریم اما باید این حقیقت را بپذیریم که در بازارهای جهانی جا برای این نوع گیربکس‌ها تنگ شده است. البته این موضوع اجتناب‌ناپذیر است و مقایسه‌ی آمار فروش خودروهای مجهز به گیربکس دستی و اتوماتیک همین نکته را به خوبی نشان می‌دهد.


تویوتا برخی داده‌های جالب‌توجه را به اشتراک گذاشته است. در این داده‌ها می‌توانیم میزان فروش کم خودروهای مجهز به گیربکس دستی در آمریکا را مشاهده کنیم. برخی از این خودرو تعجب کمتری را برمی‌انگیزند اما آمار فروش خودروهای مجهز به گیربکس دستی نشان می‌دهد که تولید چنین گیربکس‌هایی برای خودروسازان چقدر سخت شده است.


کمترین میزان فروش خودروهای مجهز به گیربکس دستی در سبد محصولات تویوتا به خودروی کرولا تعلق دارد که کمتر از ۱ درصد مدل‌های آن با این گیربکس خریداری شده‌اند. به این ترتیب از ۲۸۰ هزار دستگاه کرولای فروخته شده در آمریکا در سال ۲۰۱۸ کمتر از ۲۸۰۰ دستگاه آن‌ها با گیربکس دستی سفارش داده شده‌اند.


سخنگوی تویوتا می‌گوید:

این میزان فروش کرولای دستی در حالت کلی خیلی بالا نیست اما اگر نسخه‌ی هاچبک را هم حساب کنید اوضاع کمی بهتر خواهد بود.

تویوتا کرولای هاچبک با گیربکس ۶ سرعته جدیدی عرضه شده و میزان سفارش گیربکس دستی برای آن حدود ۱۵ درصد است اما مدل سدان فروش بسیار بالاتری در مقایسه با نسخه هاچبک دارد.


از جمله‌ی دیگر محصولات تویوتا که با گیربکس دستی عرضه می‌شوند می‌توان به تاکوما و یاریس اشاره کرد که تنها ۵ درصد خریداران این نوع گیربکس را سفارش داده‌اند. این یکی از دلایلی است که ژاپنی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا یاریس هاچبک ۲۰۲۰ را با گیربکس دستی عرضه نکنند.


اما اوضاع درباره‌ی ۸۶ چگونه است؟ این کوپه‌ی اسپورت دیفرانسیل عقب به خاطر سواری هیجان‌انگیز و کاراکتر خاص خود تحسین شده و البته گیربکس ۶ سرعته دستی هم نقش زیادی در جذابیت‌های آن بازی می‌کند. البته تویوتا می‌گوید تنها ۳۳ درصد ۸۶ های فروخته شده در سال پیش دارای گیربکس دستی بوده‌اند؛ و این آمار برای یک سوپرمینی یا سدان خانوادگی نیست بلکه به یک خودروی اسپورت تعلق دارد! قطعاً آمریکایی‌ها علاقه‌ای به پدال سوم ندارند اما این موضوع ناامیدکننده است.


گیربکس دستی در آینده از صنعت خودرو خداحافظی خواهد کرد اما زمانی که تنها یک‌سوم خریداران خودروهایی همچون تویوتا ۸۶ آن را با گیربکس دستی سفارش می‌دهند پس باید بدانیم آینده خیلی هم دور نیست…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. (ali (chevy nova

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (6797 ديدگاه)

    گیربکس دستی لذتی داره که اتومات نداره ولی کلا خیلی ها نمیتونن با دستی رانندگی کنن بخصوص امریکا که از 1940 به بعد که گیربکس اتومات رو اختراع کردن(( کادیلاک)) دیگه زیاد سمت نمونه های دنده دستی نرفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Mad.z.Max

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1839 ديدگاه)

    ماها تو ایران دیگه انقدر گیربکس دستی بدرد نخور دیدیم تو ترافیک شهر و گردنه های جاده باهاش اذیت شدیم که از خبر حذف گیربکس دستی خوشحالم میشیم.
    هرچند که این خبر تاثیری در تولیدات درجه یک و به روز (!!) کشورمون نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. آرین

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کسی که ماشین اسپرت با گیربکس اتوماتیک برونه ماشین باز نیست فقط یه عیاشه که دنبال جلب توجهه والسلام

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا