جنرال موتورز

مقایسهٔ هامر H3T و جی‌ام‌سی هامر EV، یک دهه اختلاف، یک دنیا تفاوت

زمانی که هامر در سال ۲۰۱۰ به کار خود پایان داد، پیکاپ H3T آخرین خودرویی بود که از خط تولید این شرکت خارج شد. حال پس از حدود یک دهه غیبت، نام هامر توسط یک پیکاپ دیگر یعنی جی‌ام‌سی هامر EV دوباره زنده شده است؛ بنابراین از لحاظ زمانی، هامر EV را می‌توان جانشین هامر H3T دانست حتی با وجود اینکه تقریباً از همه لحاظ فرسنگ‌ها باهم فاصله دارند؛ اما بااین‌حال مقایسهٔ این دو هامر پیکاپ جالب خواهد بود زیرا تغییر دیدگاه جنرال موتورز نسبت به برند هامر در طول حدود یک دهه را نشان می‌دهد. پس بدون اتلاف وقت بیایید ببینیم چقدر از DNA هامر اولیه در وجود هامر EV جدید باقیمانده است.

ابعاد

هامر الکتریکی ۵,۵۰۶ میلی‌متر طول دارد درحالی‌که فاصلهٔ سپر تا سپر H3T برابر با ۵,۴۰۳ میلی‌متر است. این یعنی دو خودرو در طول اختلاف زیادی ندارند اما در عرض و ارتفاع تفاوت‌ها بیشتر است. هامر الکتریکی ۲,۲۰۲ میلی‌متر عرض و ۲,۰۶۰ میلی‌متر ارتفاع دارد درحالی‌که این اعداد در پیکاپ قدیمی به ترتیب ۱,۹۰۵ میلی‌متر و ۱,۸۳۱ میلی‌متر هستند. پیکاپ الکتریکی همچنین فاصلهٔ محوری کمی بیشتری دارد (۳,۴۴۴ میلی‌متر در برابر ۳,۴۰۹ میلی‌متر)؛ بنابراین، هرچند هردو پیکاپ بسیار بزرگ هستند اما تناسبات آن‌ها متفاوت است و پیکاپ الکتریکی در عرض و ارتفاع برادر قدیمی خود را کاملاً پشت سر می‌گذارد.

طراحی بیرونی

سبک طراحی H3T نسبت به EV بسیار پایه‌ای و ابتدایی‌تر بوده و قسمت بار آن بسیار کشیده‌تر از دیگر قسمت‌های بدنه به نظر می‌رسد. البته باید توجه داشت که H3T متعلق به دورهٔ دیگری است و چراغ‌های جلو و مه شکن‌های گرد، تریم کرومی زیاد و هفت شکاف عمودی در جلوپنجره از ویژگی‌های طراحی بیرونی آن هستند. از سوی دیگر، ظاهر هامر EV بسیار عضلانی‌تر و درعین‌حال مدرن به نظر می‌رسد. چالش جدی جنرال موتورز در طراحی این پیکاپ الکتریکی ایجاد خودرویی بوده که فوراً آشنا به نظر برسد اما درعین‌حال کاملاً جدید باشد. از ویژگی‌های برجستهٔ طراحی هامر EV می‌توان به دماغه‌ای با چراغ‌های افقی LED و جلوپنجره‌ای شش‌قسمتی، گلگیرهای برجسته، ستون‌های C متمایز و پانل‌های سقف قابل جابجایی اشاره کرد؛ اما از همهٔ این‌ها مهم‌تر اینکه قسمت بار پیکاپ مثل مدل قدیمی از بدنهٔ اصلی جدا نیست. بااین‌حال برخی ویژگی‌های هامر قدیمی مثل پنجره‌ای جانبی کوچک، شیشهٔ جلوی عمودی و صفحه محافظ بزرگ سپر جلو به مدل جدید منتقل شده‌اند.

طراحی داخلی

با نگاه به داخل دو خودرو، کابین هامر EV در مقایسه با H3T مثل یک سفینهٔ فضایی به نظر می‌رسد. دو نمایشگر بسیار بزرگ بر داشبورد هامر الکتریکی سلطه دارند و سطوح مربعی در همه جای کابین به چشم می‌خورند. از سوی دیگر، کابین H3T در مقایسه با برادر مدرن خود بسیار قدیمی به نظر می‌رسد و هیچ ویژگی قابل‌توجهی ندارد. در کابین این هامر قدیمی پلاستیک زیادی به چشم می‌خورد و فضای خودروهای دهه ۹۰ را تداعی می‌کند. البته این داشبورد برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ در نسخهٔ معمولی H3 معرفی شده بود. از سوی دیگر، هامر EV در داخل می‌تواند با بهترین کابین‌های صنعت خودروسازی رقابت کند.

قوای محرکه

بزرگ‌ترین تفاوت میان این دو هامر پیکاپ در قوای محرکهٔ آن‌ها است زیرا هامر EV به سه موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار مجهز شده درحالی‌که بالاترین نسخهٔ H3T که آلفا نام داشت به یک پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 با تنها ۳۰۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. حال دیگر از انبوه تکنولوژی‌های آفرود و کمک‌رانندهٔ هامر EV حرفی نمی‌زنیم. البته این ویژگی‌ها هزینه دارند و قیمت مدل پایهٔ ۶۲۵ اسب بخاری هامر EV که در بهار سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد از ۸۰ هزار دلار شروع می‌شود. این بیش از دو برابر قیمت پایهٔ ۳۱ هزار دلاری هامر H3T در سال ۲۰۰۸ است.

منبع
CarScoops

امین دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه

  1. مهدی

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (171 ديدگاه)

    ادم خندش میگیره واای خدا

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲۸
    1. پارسا عشق ماشین 3 ای بابا اکانتم فراموش میشه هی

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (204 ديدگاه)

      واقعا چه شیک شده

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۰
      1. Hadi

        ۷ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (1321 ديدگاه)

        خیلی خوب به گذشته وفادار بوده…
        و در عین حال تکنولوژی و قدرت رو ارتقاء داده 👍

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۰
    2. Aria

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (161 ديدگاه)

      آقا تو برو الکتریکی بگیر بعد اسپیکر بذار گاز که میدی صدای V8پخش کنه😂😂
      یا نهایتا با گوشیت صدای موتور دانلود کن هروقت میشینی تو ماشین با هدفون گوش بده 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      موافقم ۳۳
      مخالفم ۸
      1. Amin-MC20

        ۷ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (1350 ديدگاه)

        نه اون یه جیز دیگس

        موافقم ۳
        مخالفم ۷
    3. زیزیگولو

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (812 ديدگاه)

      همیشه یه رقابت نزدیکو شونه به شونه تو سطح بالایی از دانش خودروسازی بین کمپانیای خودروسازی آمریکایی در جریان بوده جوری که یه سری جزئیات ریز هستن که تفاوتا رو ایجاد میکنن ….. هر کدوم از ماشینای آمریکایی واقعاً تو کلاس خودشون با کیفیتو کاربردی هستن و اکثراً هم قیمتای پایینتری از ماشینای اروپایی دارن و مثل بعضی از اروپاییا قیمتای میلیون دلاری ندارن در صورتی که به همون اندازه با کیفت و کاربردی هستن

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۴
  2. مهراب

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (16 ديدگاه)

    من هنوزم فکر میکنم گشتاورش خطای انسانیه……خخخخخ
    واقعا زده سیم اخر
    روز بزرگداشت کوروش بزرگ هم مبارک

    موافقم ۵۰
    مخالفم ۱
    1. یانکی

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1103 ديدگاه)

      روز جهانی کوروش کبیر رو من هم تبریک میگم

      موافقم ۳۳
      مخالفم ۳
    2. OMID

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1762 ديدگاه)

      گشتاورش خطای انسانیه ولی از نوع عمدی
      گشتاورش ۱۳۵۰ نیوتون متره حدودا
      ولی گشتاور روی چرخ رو گفتن
      در صورتی که گشتاور بقیه ماشین ها روی فلایویل هست
      گشتاور این از توی گیربکس رد شده و زیاد شده ضریب گیربکسش ضریب حدود ۱۳:۱ و ۹:۱ در اکسل های مختلف داشت در نتیجه گشتاور واقعیش میشه در
      حدود ۱۳۵۰ نیوتون متر

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۱
      1. پیمان

        ۷ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (41 ديدگاه)

        همون واقعی ۱۳۵۰ هم خیلی 🙂

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۰
    3. پارسا عشق ماشین 3 ای بابا اکانتم فراموش میشه هی

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (204 ديدگاه)

      منم تبریک میگم

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۱
    4. JDM

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (206 ديدگاه)

      جا داره منم بزرگداشت کوروش بزرگ ابر مرد تاریخ ایران تبریک بگم
      پاینده باد ایران و ایرانی
      نابود باد اجنبی و ضد ایرانی

      موافقم ۳۶
      مخالفم ۳
      1. JDM

        ۷ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (206 ديدگاه)

        فقط میدونم اونیکه دیسلایک داده
        خیلی ادم خود فروخته ای هست

        موافقم ۲۰
        مخالفم ۲
    5. " Swedish Arrogant Tiger "

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1287 ديدگاه)

      روز بزرگداشت کوروش بزرگ بر شما و همه ایرانیان خجسته باد.
      سپاس از یاد آوری تون.

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۲
  3. Ho3eyn

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (11 ديدگاه)

    هامر واقعن یه اسطورست

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
    1. Malt hill

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (451 ديدگاه)

      جذاب ترین هامر به نظرم هامر H2 هست.

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
  4. زیزیگولو

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (812 ديدگاه)

    هر دو عالی

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  5. Ho3in

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (282 ديدگاه)

    هامر هم هامرهای قدیمی این جدیدی ها الکتریکی شدن😂
    هشت سیلندر دیزل کجا ❤😍
    ویز ویز موتور الکتریکی کجا😭

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۱۲
  6. ♤Angus_812♤

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (415 ديدگاه)

    بهترین مثال برای زنده کردن افسانه ها اینه
    تویوتا سوپرا که خراب کرد
    شورولت کامارو دوباره شکست خورد
    بی ام و سری ۸ با اون همه خوبی برای بی ام و سودی نداشت
    …….
    ولی جی ام سی بهترین کارو کرده هامر واقعا معرکس حتی اسمشو به سایبرتراک ترجیح میدم

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۲
  7. MehdiTurbo

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1067 ديدگاه)

    عکس داخل هامر قدیمی اشتباهه فکر کنم نمیدونم اون چیزی که من دیدم اصن شبیه این نبود و اونیکه من دیدم خیلی جذاب بود من حتی بیشتر از نسل جدیدش توش دوست داشتم زمخت و افرودی بود این مدرن و خوشگل
    اگه یه موتوری بود که هم حسنای درون سوز داشت هم الودگی نداشت خیلی بود هر چند نشدنیه ولی حس درونسوز یه چیز دیگست هر چند خودمم به خاطره محیط زیست موافقش نیستم ولی خب حسش یه چی دیگست.

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
    1. OMID

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1762 ديدگاه)

      شاید هامر h1 بوده اونی که دیدید
      کابین خیلی خشنی داره
      احتمالا افرودش از همه هامر های بعدی هم بهتره چون بر اساس humvee شکل گرفته کاملا

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
  8. Amin-MC20

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1350 ديدگاه)

    یک دهه اختلاف،یک دنیا پیشرفت طراحی،یک دنیا پسرفت پیشرانه

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  9. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1287 ديدگاه)

    گریه داره گریه داره…

    موافقم ۳
    مخالفم ۵
  10. Sina

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (903 ديدگاه)

    واقعا قبلیه با شکوه تره.
    یه آفرودر واقعی چه نیازی به سیستم سوپرکروز داره؟؟؟؟
    خودران میخواد چیکار؟؟
    فقط مشکلات فنی اضافه میکنه .
    هر چند هامر از پیکاپ الکتریکی های دیگه خیلی بهتره ولی قبلیه یه چیز دیگه بود

    موافقم ۹
    مخالفم ۸
  11. Elmiraj

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1755 ديدگاه)

    جنرال‌موتورز هر چی توان الکتریکی ، آفرودی ، پرفورمنس و تکنولوژی داشته رو جمع کرده در Hummer EV …..

    کاش با CyberTruck و ریویان R1T هم مقایسه می‌کردین…

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  12. ارشیاSVJ

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1282 ديدگاه)

    دهنم رو بست.
    ولی:
    این باعث نمیشه که جاروبرقی نباشه

    موافقم ۴
    مخالفم ۶
  13. Ramin

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    به این میگن تکامل

    موافقم ۳
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا