مقایسه جگوار ای پیس، فولکس‌واگن تیگوان و جیپ کامپس
مقایسه جگوار ای پیس، فولکس‌واگن تیگوان و جیپ کامپس

مقایسه جگوار ای پیس، فولکس‌واگن تیگوان و جیپ کامپس

شاسی بلندها به یک تجارت سودآور برای سازندگان تبدیل شده‌اند. اگرچه جگوار در مقایسه با رقبای موفق آلمانی کمی دیر وارد این بازی شده اما موفقیت شاسی‌بلند اف پیس باعث شد این برند بریتانیایی با اعتمادبه‌نفس بیشتری اقدام به ساخت ای پیس جدید بکند.

جگوار ای پیس
در مقام مقایسه باید گفت جیپ را همگان با شاسی بلندهای دو دیفرانسیل می‌شناسند و جدیدترین محصول این شرکت کامپس است که لوکس‌تر از محصولات پیشین این خودروساز بوده و همان خریداران جگوار ای پیس را هدف قرار داده است. در همین کلاس یکی از کارکشته‌ترین خودروهای آلمانی یعنی فولکس‌واگن تیگوان نیز حضور دارد.

جیپ کامپس
ما این سه خودرو را با پیشرانه‌های توربودیزل ارزان‌تر تست کرده‌ایم و هر سه دارای گیربکس دستی بوده‌اند. برنده این مصاف باید بهترین ترکیب از طراحی ظاهری، متریال باکیفیت و شاسی راحت و پایدار را ارائه نماید. قوای محرکه نیز باید در عین اینکه قوی است مصرف سوخت بالایی نداشته باشد.

فولکس‌واگن تیگوان
خب با این تفاسیر کدام خودرو پیروز می‌شود؟ با ما باشید تا پاسخ این سؤال را بدانید.

  • جگوار ای پیس

مدل

جگوار ای پیس D150 FWD S
قیمت (پوند)

32645

پیشرانه

4 سیلندر 2 لیتری توربودیزل 148 اسب بخاری
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

10.8

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

6.2
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

140

 
جگوار ای پیس
خودروی حاضر در تست یکی از ارزان‌ترین محصولات جگوار است اما آیا می‌تواند بر رقبا پیروز شود؟

جگوار ای پیس
علیرغم اینکه‌ ای پیس دیفرانسیل جلو است اما از نافرمانی رنج نمی‌برد. این خودرو در 10.8 ثانیه شتاب می‌گیرد که سریع‌تر از کامپس بوده اما در مقایسه با تیگوان قوی‌تر کم می‌آورد.

جگوار ای پیس
وزن بالای این خودرو به‌طور سورپرایز کننده‌ای خود را در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای نشان می‌دهد به گونه‌ای که در دنده ششم و سرعت‌های میانی بیش از 3 ثانیه کندتر از جیپ است.

جگوار ای پیس
اما در بحث سواری و هندلینگ ای پیس مزیت واضح خود نسبت به کامپس را نشان می‌دهد. این خودرو خوب بوده و فرمان سنگین‌تر، چسبندگی عالی و سیستم تعلیق پایدار از جمله شاخصه‌های آن هستند. این خودرو هنوز هم راحتی و آرامش بهترین‌های کلاس را ندارد و تیگوان با استفاده از دامپرهای تطبیقی سفارشی نرم‌تر از جگوار است اما ای پس بازهم پایداری و آرامش قابل قبولی داشته و تنها در دست اندازهای بزرگ است که سرنشینان را ناراحت می‌کند.

جگوار ای پیس
البته در هنگام عبور از پیچ‌های تند شاهد تکان‌های شدید بدنه خواهید بود که شاید برای رانندگان نگران‌کننده باشد. از طرف دیگر رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی و دامپرها در تلاش برای بهبود حرکات سیستم تعلیق هستند که نه تنها نمی‌توانند چنین کاری بکنند بلکه اوضاع را بدتر هم می‌کنند.

نظرات آزمایش‌کنندگان
جگوار ای پیس
گیربکس 6 سرعته دستی ‌ای پیس به اندازه گیربکس فولکس‌واگن نرم و روان نیست و تعویض‌های آن دل‌چسب نشان نمی‌دهد؛ اما گیربکس آن از نظر دقت و درگیر کنندگی راننده بهتر از جیپ می‌باشد.

  • جیپ کامپس

مدل

جیپ کامپس  2.0 MultiJet II 140 4WD Limited
قیمت (پوند)

31810

پیشرانه

4 سیلندر 2 لیتری توربودیزل 138 اسب بخاری
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

11.2

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

6.5
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

140

 
جیپ کامپس
شاید جیپ در آمریکا برند بزرگی باشد اما در بریتانیا موفقیت چشمگیری نداشته است. البته این برند امیدوار است با عرضه کامپس جدید این وضعیت را تغییر دهد. با بهای مشابه جگوار ای پیس شما می‌توانید این خودروی دو دیفرانسیل و گیربکس دستی را بخرید.

جیپ کامپس
مشکلات جیپ یکی دو تا نیست زیرا این خودرو در جاده فاقد حس رضایت جگوار و فولکس‌واگن از نظر کیفیت سواری می‌باشد. سیستم تعلیق این خودرو که از رینگ‌های 19 اینچی استفاده می‌کند در عبور از دست‌اندازها و چاله‌ها عملکرد معقولی نشان می‌دهد اما هنوز هم لرزش داشته و تنظیمات بخش عقب نیز توازن خیلی خوبی ندارند. ریباندهای سیستم تعلیق بد بوده و روی راحتی سرنشینان تأثیر منفی می‌گذارد.

جیپ کامپس
پیشرانه نیز فاقد شاخصه‌های رقبا می‌باشد. اگرچه از نظر قدرت کامپس در رتبه پایین قرار می‌گیرد اما گشتاور 350 نیوتون متری آن نیز خیلی چشمگیر نیست. بدین ترتیب تست‌های پرفورمنس کامپس نیز جالب نبوده و شتاب آن 11.2 ثانیه می‌باشد.

جیپ کامپس
البته کامپس در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای عملکرد بهتری داشته و جگوار را پشت سر می‌گذارد. این انعطاف پیشرانه مفید بوده زیرا گیربکس دستی آن خیلی جالب نیست.


گیربکس کامپس مبهم و غیردقیق بوده و فاصله تعویض‌های طویلی دارد. این موضوع به همراه پیشرانه پر سر و صدا و دور بالاتر باعث می‌شود آرامش از کابین رخت ببندد. چسبندگی کامپس برای چنین خودرویی برجسته بوده و تکان‌های بدنه نیز به‌طور مناسبی کنترل شده‌اند. فرمان خودرو پذیرفتنی بوده اما بهتر نیست زیرا همان دقت فولکس‌واگن یا توزیع وزنی مناسب جگوار را ندارد.

نظرات آزمایش‌کنندگان
جیپ کامپس
توانایی آفرود جیپ اصلاً جای سؤالی ندارد. این خودرو بهتر از ای پیس یا تیگوان عمل کرده اما آفرود یک نگرانی ثانویه برای خریداران بوده و فاکتورهای اصلی آن‌ها مواردی همچون مصرف سوخت، کاربردی بودن و کیفیت است.

  • فولکس‌واگن تیگوان

مدل

فولکس‌واگن تیگوان  2.0 TDI 150 4MOTION SEL
قیمت (پوند)

32360

پیشرانه

4 سیلندر 2 لیتری توربودیزل 148 اسب بخاری
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

9.5

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

6.3
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

140

 
فولکس‌واگن تیگوان
تیگوان یکی از پیشرفته‌ترین شاسی بلندهای کلاس خود بوده اما این خودروی 5 نفره نیازمند چیزی بیشتر از تکنولوژی به منظور چیرگی بر حریفان است.

فولکس‌واگن تیگوان
هرکسی که قبلاً پشت فرمان فولکس گلف یا پاسات نشسته باشد با تیگوان نیز آشنا خواهد بود زیرا این خودرو از پلتفرم MQB استفاده می‌کند. فرمان خودرو دقیق بوده و توازن وزنی خوبی دارد و بدین ترتیب چسبندگی قابل‌توجهی را حس خواهید کرد. این خودرو خونسرد و پایدار احساس شده و درست نقطه مقابل جیپ قرار دارد.

فولکس‌واگن تیگوان
بخشی از این پایداری به خاطر شاسی فولکس‌واگن است که دارای دامپرهای تطبیقی 810 پوندی بوده و این دامپرهای راحتی زیادی را در نرم‌ترین تنظیمات به ارمغان می‌آورند. حتی بدترین دست‌اندازها نیز به خوبی جذب شده و اگرچه این موضوع را حس می‌کنید اما اکسل‌ها همانند جیپ ناهنجاری نشان نمی‌دهند.


پیشرانه تیگوان قدرت مشابهی با جگوار داشته اما گشتاور آن کمتر است. حتی در این حالت نیز فولکس‌واگن پرفورمنس قوی‌تری داشته و زودتر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ بنابراین تیگوان در خط مستقیم سریع‌ترین خودروی این مقایسه است.


این خودرو همچنین در تست‌های شتاب گیری بین دنده‌ای نیز بر جگوار غلبه می‌کند که بخشی از آن به خاطر تعویض دنده سریع‌تر و کوتاه‌تر است. اگرچه پیشرانه دیزلی تیگوان در دورهای بالاتر پر سر و صدا بوده اما هرگز آرامش کابین را بر هم نمی‌زند.


با اینکه تیگوان یک شاسی‌بلند خانوادگی است اما شما می‌توانید آن را تحت‌فشار بگذارید. این خودرو چابک‌تر از جگوار و جیپ بوده و در زمان تعویض لاین حرکتی، سبک‌تر و تیزتر از رقبا حس می‌شود.

نظرات آزمایش‌کنندگان
فولکس‌واگن تیگوان
بهترین نکته درباره تیگوان سیستم اطلاعات سرگرمی آن است که به‌صورت استاندارد در این نسخه SEL وجود دارد. این سیستم به حدی سرراست است که بهترین استفاده را داراست.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: فولکس‌واگن تیگوان
فولکس‌واگن تیگوان
رتبه اول برای تیگوانی است که بهترین ترکیب موردنیاز برای خانواده‌ها را ارائه می‌کند. این خودرو کم‌مصرف و ارزان‌قیمت بوده و هزینه‌های مالکیت کمی دارد و همچنین کیفیت ساخت آن بالاتر از رقبا احساس می‌شود و پرفورمنس آن نیز مناسب است. تیگوان به عنوان خودرویی جادارتر و پیشرفته‌تر برنده این مصاف است.

رتبه دوم: جگوار ای پیس
جگوار ای پیس
اولین شاسی‌بلند کوچک جگوار بی‌شک موفق خواهد شد و این امر به لطف استایل زیبا خواهد بود؛ اما ای پیس بهترین خودرو برای راننده نیست. در مقایسه با فولکس‌واگن شاهد فقدان پرفورمنس و راحتی هستیم و از طرفی قیمت آن بیشتر از تیگوان است و از نظر کاربردی بودن و کیفیت نیز نمی‌تواند با این حریف آلمانی برابری کند. هزینه‌های مالکیت جگوار کم است اما در مقابل فولکس نمی‌تواند قد علم کند.

رتبه سوم: جیپ کامپس
جیپ کامپس
کامپس نشان داده که می‌تواند جیپ را به جایگاه بالایی برساند اما هنوز هم با سرعت پیشرفت این کلاس خودرویی نمی‌تواند برابری کند. نسخه لیمیتد کامپس تجهیزات زیادی داشته اما از نظر کیفیت متریال بکار رفته و سیستم اطلاعات سرگرمی قافیه را به رقبا می‌بازد. اگرچه قابلیت آفرود جیپ برای افراد زیادی مهم است اما خب به اندازه رقبا آرام یا منعطف نبوده و همچنین کیفیت سواری آن نیز ضعیف است.

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

14 دیدگاه

  1. امیر
    سوابق: (383 دیدگاه) ,

    تیگوان از جلو چقد پیروزشته یکم ظاهرش مدرن تر میبود عالی میشد

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (706 دیدگاه) ,

      تیگوان را من از نزدیک دیدم.از نظر فرم ظاهری فاقد زرق و برقی است که در امثال هیوندای توسان دیده می شود و به عبارتی چندان ایرانی پسند نیست.

      پاسخ
    2. امیرمحمد
      سوابق: (235 دیدگاه) ,

      ظاهرش که خب قدیمی شده یه مقدار ولی هنوزم طراحی زیبا،ساده و دلنشینی داره و میبینیم که تو کلاس خودش حرف اولو میزنه…

      پاسخ
    3. مملی مسان
      سوابق: (864 دیدگاه) ,

      نکته مهم اینه که جیپ برایه هر سلیقه یه گزبنه داره مثل تریل هاوک که هیچ کدوم از رقباش حتی نزدیکشم نیستن دوم اینکه اطلاعات و سر گرمی آکا نکت یکی از بهترینهایه دنیاست

      پاسخ
    4. علیx76
      سوابق: (585 دیدگاه) ,

      لو اپشنه با سپر و چراغ ساده
      اینی ک تو ایرانه اسپرت تره

      پاسخ
    5. رامتین
      سوابق: (1675 دیدگاه) ,

      نسل جدیدش امسال میاد. ضمنا قراره تیگوان R هم با موتور 400 اسبی ارائه بشه. بیشک طراحیش عالی خواهد شد. همونطور که چهره فولکس T-ROC خیلی بهتر شده.

      پاسخ
  2. Kian70
    سوابق: (107 دیدگاه) ,

    پدال یه دوئل بین تیگوان و راوفور بذار

    پاسخ
  3. دانیال_Surrey،England
    سوابق: (2270 دیدگاه) ,

    تنها راه نجات جگوار لندروور در بالا بردن کیفیت،استفاده از مهندسی ژاپنی و مخصوصا تویوتا و لکسس عزیزیشه!!
    کارهایی در کیفیت نهایی خودرو هست که باید انجام بشه و این تنها راه حله و ارزون ترین راه.
    ..
    ..
    راستی تیزر هایپر جدید مک لارن با اسم رسمی((Speedtail)) منتشر شده ببینید.
    https://www.aparat.com/v/aRKeT

    پاسخ
  4. مهراب
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    انتخاب سوم من تیگوان…
    بین جگوار و جیپ هم اگه کلاس بخوای جگوار اگه دوام و افرود بخوای جیپ
    که خودم جیپ رو انتخاب میکنم

    پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (1726 دیدگاه) ,

    جیپ با ابهت
    تیگوان نسبتا لوکس
    جگوار اسپرت
    کاملا سلیقس ولی جیپ یه چیز دیگس

    پاسخ
  6. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعا خوشحالم که ماشینی مثل تیگوان وارد ایران شده این ماشین با اختلاف از رقباش بالاتره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.