رنو

نسل جدید داچیا ساندرو و لوگان، بهتر از همیشه…

زمانی که داچیا اولین نسل لوگان را در سال ۲۰۰۴ و ساندرو را در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد هیچ نشانی از رفاه و لوکس بودن در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. این دو خودرو نمونه‌هایی بسیار کاربردی و ارزان‌قیمت برای خانواده‌های کم‌درآمد بودند و تمرکز آن‌ها روی هزینه‌های نگهداری پایین و مصرف سوخت مناسب معطوف شده بود.

در ابتدا نسخه‌های پایه لوگان (همان تندر ۹۰ گران قیمت و پرطرفدار خودمان!) و ساندرو حتی فاقد سیستم تهویه مطبوع، ABS یا فرمان هیدرولیک بود و این امر تا چندین سال ادامه داشت؛ اما خوشبختانه وضعیت نسل جدید که سومین نسل آن‌هاست کاملاً فرق کرده است.

نسل جدید ساندرو، ساندرو استپ وی و لوگان از پلتفرم جدید CMF استفاده کرده‌اند و بنابراین داچیا توانسته بهبودهای زیادی را ایجاد کند.

اول از همه به لرزش و صدای کابین مربوط می‌شود. هر سه خودروی یاد شده دارای چارچوبی سبک‌تر و مستحکم‌تر بوده و این امر منجر به کاهش لرزش‌ها شده است. همچنین فاصله بین چرخ های روبرویی در ساندرو ۴۱ میلی‌متر و در ساندرو استپ وی ۲۹ میلی‌متر افزایش یافته که این امر باعث بهبود کلی هندلینگ و سواری خودرو شده است.

سومین موضوع به ایمنی فعال و غیرفعال مربوط می‌شود که شاهد استفاده از جدیدترین نسل سیستم‌های دستیار راننده در لوگان و ساندرو نسل سوم هستیم.

همچنین تنظیمات جدید مربوط به شوک‌ها و فنرها باعث شده‌اند محصولات جدید داچیا بدون حرکات زیاد بدنه در پیچ‌ها نسبتاً تخت باقی بمانند. فرمان خودروها نیز ۱۰۰ درصد برقی بوده و بنابراین ۳۶ درصد راحت‌تر از مدل‌های قبلی می‌چرخد و نیروی کمتری برای این کار نیاز دارد.

اما برگردیم به بحث صدای کابین که موضوع مهمی است و داچیا می‌گوید صدا و لرزش ورودی به کابین به‌طور متوسط ۳ تا ۴ دسی‌بل کاهش یافته است. صدای هوا نیز به لطف درب‌ها فریم دار کاهش یافته و آینه‌ها نیز طراحی بهتری دارند که در تولید صدای کمتر نقش مثبتی ایفا می‌کنند.

این خودروساز رومانیایی می‌گوید:

ایزولاسیون خودروها با افزایش سطوح جاذب در بخش پیشرانه و کاهش نشتی صدایی بهبود یافته است. سطوح جاذب بخش پیشرانه از ۱۲ به ۴۸ درصد رسیده است. برای مثال در کابین صدای پس‌زمینه در سرعت‌های ۵۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بین ۳ تا ۵ دسی‌بل کاهش یافته است.

تا زمانی که اولین بررسی‌های تخصصی روی نسل جدید لوگان و ساندرو صورت نگیرد نخواهیم فهمید این بهبودها تا چه حد مؤثر بوده‌اند اما تابه‌حال که این دو خودرو کاملاً امیدوارکننده ظاهر شده‌اند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه

  1. مهدی موتورز

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (717 ديدگاه)

    لامبورگینی

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
    1. Malt hill

      ۱ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (455 ديدگاه)

      ولی من داچیا رو ترجیح میدم 🙂

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۱
  2. میثم

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (771 ديدگاه)

    همه این پیشرفتها عالی هستن و نشونه احترام به مشتری و ارزش قائل شدن برای اونه
    ولی یه مورد مهم قیمت و هزینه های تعمیر و نگهداریه. چون تو این سطح ماشینا هزینه ها برای مصرف کننده خیلی مهمه و اگه بخواد هزینه ها بالاتر بره از فلسفه تولید اینجور ماشینا دور میشه. اگه بتونن هزینه ها رو کنترل کنن عالی میشه

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۱
  3. Hadi

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1344 ديدگاه)

    ما اگه بتونیم نسل اولشون که تو ایرانه رو بخریم باید کلاهمون رو بندازیم هوا…
    این که دیگه جای خود داره
    تازه اگه وارد بشه
    ولی مشخصه که بهبود های بزرگی پیدا کردن..

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۱
  4. میثم

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (771 ديدگاه)

    من کلا یه بار ال۹۰ سوار شدم خیلی کوتاه زیاد خوشم نیومد
    بنظرم سواری ۴۰۵ و سمند خیلی بهتره

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۳۵
    1. حسن

      ۱ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (88 ديدگاه)

      مگه ۴۰۵وسمند سواریم داره که بهترباشه

      موافقم ۳۴
      مخالفم ۱۷
      1. بهراد

        ۱ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (612 ديدگاه)

        احیانا شما تندر نداری؟

        موافقم ۱۶
        مخالفم ۱۲
    2. Ahmadreza2002

      ۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (441 ديدگاه)

      خبخبخب یکم وارد دنیای واقعی بشیم
      ۴۰۵ رو نه ولی به نظر سمند و پارس سواری بهتری دارن

      موافقم ۱
      مخالفم ۳
  5. SF90 STRADALE

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2668 ديدگاه)

    ما هنوز با نسل اولش کلاس میزاریم 😔😔😔😔
    بسکه آشغال و لگن تو خیابونا دیدیم ، نسل جدید ساندرو و لوگان برامون آرزو شده

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱
  6. Ali

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (37 ديدگاه)

    اگه استهلاکش مثل قبل پایین باشه عالیه

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۰
  7. RoadRunner

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (11381 ديدگاه)

    ال۹۰ نه ماشین راحتیه نه امکانات خوبی داره، اما به ندرت در تعمیرگاه ها ال ۹۰ میبینم. خیلی کم خراب میشه و خیلی سخت کار و مقاومه. البته اگر خراب بشه درست کردنش به این راحتی ها نخواهد بود و کار هم تعمیرکاری هم نیست

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۴
    1. SS

      ۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (397 ديدگاه)

      چنان از امکانات صحبت کردین فکر کردم رقباش بنز و بی ام و هستن
      خب تو این قیمت تو ایران هیچ ماشینی هیچ امکاناتی نداره که تندر فول نداشته باشه
      آخر امکانات این ماشین ها کولر و بخاری و شیشه برقی هست که تندر هم داره!!! 😂
      من یه مدت تندر با گیربکس جدید داشتم. به نظرم برای استفاده داخل شهر ماشین مناسبی هست. موتور و گیربکس متناسبی داره اما برای جاده به علت طراحی جعبه ای در سرعتهای بالاتر پر سروصدا هست و قطعا برای مانور دادن هم ساخته نشده (البته با تندر پیکاپ هم رانندگی کردم که اون به علت فاصله محور بیشتر هندلینگ خیلی بهتری داشت)
      فلسفه این ماشین رفتن از نقطه الف به ب با کمترین هزینه و هیجان هست و از این نظر نمیشه ایرادی ازش گرفت.

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
  8. دی جی70

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (119 ديدگاه)

    هیچی ال۹۰ایرانی شده نمیشه دنیای ازهنر …ن اوری توشه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  9. بهراد

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (612 ديدگاه)

    این ماشین به کنار ولی فرمون برقی تو ماشینای شهری و کوچیک خیلی آپشن خوبیه.
    تو سرعت کم ، فرمون نرمه و توی سرعت های زیاد فرمون سفت میشه تا تعادلش حفظ بشه.
    خیالت از بابت نشتی شیلنگ و مخزن و خرابی پمپ و شیر فرمون راحته و مهم تر از همه اینکه نیاز نیس روغن هیدرولیکو عوض کنی.
    و فرمون هیدرولیک از لحظه روشن شدن از موتور توان میگیره چه بچرخونی چه مسقتیم بری و موقع چرخوندن هم انرژی مصرفیش دو برابر میشه.
    اما فرمون برقی فقط موقع چرخوندن برق مصرف می کنه.در آخر یه مطلب قدیمی آقا شاهین فرستاده بودن رو اضافه می کنم
    “گفته شده سیستم تهویه مطبوع حدود ۴ اسب بخار را استفاده می‌کند (محاسبه شده توسط لابراتوار انرژی‌های تجدید پذیر ملی). آلترناتور نیز طبق محاسبات متخصصان پیشرانه‌ی ZENA حدود ۱۰ اسب بخار را به خود اختصاص می‌دهد. سیستم فرمان هیدرولیک نیز بسته به میزان چرخش فرمان بین ۲ تا ۴ اسب بخار پیشرانه را مصرف خواهد کرد.واترپمپ در دور ۱۰۰۰ پیشرانه ۰.۱۳ اسب بخار، در دور ۲۰۰۰ پیشرانه ۱.۱ اسب بخار و در دور ۴۰۰۰ هزار پیشرانه ۸.۶ اسب بخار پیشرانه را استفاده می‌کند.”

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۰
      1. میثم

        ۱ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (771 ديدگاه)

        چه اطلاعات جالبی بود دمت گرم

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
        1. بهراد

          ۱ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (612 ديدگاه)

          تو ماشینای ایرانی ۲۰۷sd اتومات فرمون برقی داره . یه مدل ۲۰۷ هم قراره تولید کنن که فرمونش برقی باشه.دنا اتومات و مگان هم فرمونش برقیه.
          این همه چیز نیس.ماشینای جدید با معماری ۴۸ ولتی ، واتر پمپ و ترموستات و کولرشون برقیه پمپ ترمز برقی، توربو برقی(مخصوص آئودی) و مطمئن نیستم اویل پمپ برقی شاید داشته باشن.
          قرار بود میل سوپاپ حذف بشه یعنی هیچ تسمه ای وجود نداشته باشه و سوپاپ ها برقی باز و بسته بشن و انرژی بنزین با کمترین اتلاف به آسفالت برسه. به نظرم این سیستم شاید گرونتر باشه ولی سبک تر از پلاگین هیبریده.
          تو ۲۰۷ اتصال مکانیکی بین جعبه فرمان و فرمون داخل اتاق توسط تلسکوپی وجود داره ، اما تو بعضی ماشینای خارجی بعضا هیچ اتصال مکانیکی وجود نداره و ایمنی موقع تصادفات رو بالا میبره.

          موافقم ۶
          مخالفم ۰
  10. میثم

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (771 ديدگاه)

    چه اطلاعات جالبی بود دمت گرم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  11. MjM

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (627 ديدگاه)

    ما ک خودمون ال نود ایرانی مذگان قراره تولید کنیم با موتور ملی! و داخلی سازی ۹۹.۹ درصد!

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  12. رامتین

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2031 ديدگاه)

    طراحیش واقعا خوب شده و مثلا اگه روی همین ساندرو موتور RS که ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶۰ اسبی بود، عرضه بشه، دیگه واقعا عالی میشه.

    موافقم ۵
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا