دوئل رنو کویید و سایپا کوییک

درحالی‌که تنها دو گروه دیگر به پایان دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال باقی‌مانده است، امروز سراغ گروه کراس‌اوورهای سگمنت A رفته‌ایم. با توجه به اینکه این گروه به‌تازگی به رقابت‌ها اضافه شده است تاکنون تنها یک دوئل از آن برگزار شده که شرکت‌کنندگان آن فیات پاندا کراس و سوزوکی ایگنس بودند. در این رقابت درمجموع تعداد 1147 رأی به ثبت رسیده است که ایگنس توانست با دریافت 810 عدد از آن‌ها و کسب 70 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که پاندا موفق به دریافت 337 رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل گروه کراس‌اوورهای سگمنت A، دو کراس‌اوورنمای ارزان‌قیمت به نام‌های سایپا کوییک و رنو کویید در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سوزوکی ایگنس

فیات پاندا کراس

ماهیندرا KUV100

جک S1

سوزوکی ایگنس

؟

جیلی ویژن X1

هاوال H1

سایپا کوییک

رنو کوئید

؟

؟

فولکس کراس‌فاکس

مزدا فلایر

؟

سایپا کوییک

چند سال پیش سایپا نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا را با نام ساینا رونمایی نمود که تغییرات نسبتاً کاملی در نمای جلو، عقب و داخل آن اعمال شده بود. سپس چندی بعد یعنی در اواخر سال گذشته سایپا خودروی جدیدی بنام کوییک را رسماً رونمایی کرد. این ماشین در اصل نسخهٔ هاچ‌بک ساینا است که طبق رویهٔ این روزهای صنعت خودروسازی دنیا با اضافه کردن قطعاتی سعی شده ظاهری کراس‌اوور مانند به آن بخشیده شود. علاوه بر این، سایپا آپشن‌های بیشتری را هم برای کوییک در نظر گرفته که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به نمایشگر لمسی، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، دوربین دید عقب و… اشاره کرد. البته بسیاری از آپشن‌ها فقط در بالاترین تیپ کوییک ارائه می‌شوند. این کراس هاچ‌بک روی همان پلت‌فرم ساینا ساخته شده که خود تلفیقی از پلت‌فرم پراید و ریو است. در سینهٔ کوییک نیز همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی ساینا و تیبا قرار دارد که 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور در نسخهٔ دستی توسط یک گیربکس پنج سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما یک گیربکس CVT هم برای آن در نظر گرفته شده است. با اینکه کوییک در اسفند سال گذشته رونمایی شد اما هنوز نه از فروش آن خبری هست و نه قیمت دقیق آن اعلام شده است. فعلاً قیمتی حدودی بین 35 تا 45 میلیون تومان برای این ماشین از سوی سایپا اعلام شده که بسته به تیپ‌هایش متغیر است؛ بنابراین ما نیز رقم 35 میلیون تومان را به‌عنوان قیمت پایهٔ کوییک در نظر گرفته و آن‌را با نرخ 4 هزار تومان به دلار تبدیل کرده‌ایم.

رنو کویید

 

رنو در ماه می سال 2017 کراس‌اوور ارزان‌قیمتی را با نام کویید برای بازار هند رونمایی نمود. کویید اولین خودرویی محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم جدید CMF-A گروه رنو-نیسان ساخته شده است. بعداً از همین پلت‌فرم در داتسون ردی‌گو هم استفاده شد. کویید در ابتدا با یک پیشرانهٔ 800 سی‌سی سه سیلندر در هند عرضه گردید که 54 اسب بخار قدرت و 72 نیوتن متر گشتاور دارد. چندی پیش نیز نتایج آزمون‌های تصادف این کراس‌اوور ارزان‌قیمت منتشر شد که در آن بسیار ضعیف عمل کرده بود. به همین دلیل رنو که تصمیم به عرضهٔ کویید در برزیل را هم داشت، به‌منظور افزایش ایمنی در آن تغییراتی ایجاد نمود که افزایش وزن را هم به همراه داشت. همچنین برای بازار برزیل پیشرانهٔ قوی‌تر 1 لیتری سه سیلندر در نظر گرفته شد. این موتور 67 اسب بخار قدرت و 91 نیوتن متر گشتاور دارد. در حال حاضر این پیشرانه در هند هم عرضه می‌شود. تولید نسخهٔ برزیلی این ماشین از امسال آغاز شده است. چند وقتی است که گفته می‌شود رنو کویید در بازار کشورمان هم عرضه خواهد شد. برای بازار ایران نسخهٔ برزیلی این ماشین با پیشرانهٔ قوی‌تر 1 لیتری در نظر گرفته شده است که برای این دوئل نیز همین موتور را انتخاب کرده‌ایم. انتقال نیرو در کویید نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد اما در کنار آن یک گیربکس اتوماتیک AMT نیز قابل انتخاب است. کویید از لحاظ طراحی خودروی مدرن‌تری نسبت به کوییک است اما در بخش آپشن‌ها پایین‌تر از رقیب ایرانی قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی

سایپا کوییک

رنو کویید

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 1 لیتری 3 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 87 اسب بخار 67 اسب بخار
گشتاور 128 نیوتن متر 91 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
حداکثر سرعت 160 کیلومتر/ساعت 155 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 7 لیتر (ترکیبی) 5.4 (ترکیبی)
ظرفیت باک 41 لیتر 28 لیتر
وزن 1065 کیلوگرم 700 کیلوگرم
طول 3.99 متر 3.68 متر
فاصلهٔ محوری 2.41 متر 2.42 متر
قیمت پایه حدود 8,600 دلار 5,800 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

60 دیدگاه

  1. امیر
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    این قدرت موتورها واقعیه یا واسه شوخی اینجوری نوشتین؟ :/

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      خداییش حیف پولی که بابت این ماشینای آشغال هزینه شه.
      به امید خدا به زودی شاهد ساخت ماشین الکتریکی 100% ایرانی تو کشورمون باشیم.
      تا هم از آلودگی هوا خلاص شیم و هم به اقتصاد و اشتغال کشور کمک اساسی بشه.
      قطعا با خواست و همکاری مردم به این هدف میرسیم.

      پاسخ
  2. مصطفي
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    مصرف سوخت ٧ لیتر چه خبره بعد ماشبن ایرانی ٣٠٠٠ دلار گرونتر آخه

    پاسخ
  3. میلاد
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    8600 دلار برای مدل پایه کوییک خیلی خنده داره و خوب یه سریارو خیلی پولدارتر میکنه اونایی که پولاشونو از ریختن خون مردم دارن ، پرایدم سوار نمیشن مگان یا همچین چیزایی رو در محافل عمومی سوار میشن و …

    پاسخ
  4. Majidsh
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    کوئیک بعید کلا تو سگمنتی بگنجه
    هیچ توجیهی جز خالی کردن جیب ملت نداره
    واقعا جای تاسف

    پاسخ
  5. AMir17NP
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    جفتشون آشغالن..
    کویید از لحاظ موتوری از پرایدم ضعیف تره.. واقعا نمیدونم اینو به چه عقلی میخوان با 35 تومن بخرن ملت ؟؟ البته وقتی که مردم سوار ام وی ام 110 سی و سه میلیونی میشن بعید نیست شهر پر رنو کویید بشه !! حتی با قیمت بالای 40 تومن !!

    پاسخ
  6. حمید ع
    سوابق: (117 دیدگاه) ,

    دیگه هر چقدر هم دلمون ازین نامردهای خائن به وطن بدمون بیاد کوییک بهتر از کوییده.لااقل آبشن داره..

    پاسخ
  7. shayan
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    جفتشون واقعا بدرد نخورن ایمنی رنو از وزنش مشخصه اصلا دوست ندارم تو این ماشین تصادف کنم.
    رای هم نمیدم چون آخرین باری ک رای دادم بشدت پشیمون شدم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x