ایستگاه خبرسایپا

اظهارات مدیرعامل سایپا درباره برون‌رفت از شرایط فعلی بازار خودرو

روز گذشته مدیرعامل سایپا در جمع خبرنگاران خواستار تصمیم‌گیری سریع مسئولان برای قیمت‌گذاری عادلانه خودرو شد تا از بروز خسارات بیشتر به صنعت خودرو جلوگیری شود.


اظهارات محمدرضا سروش در شرایطی است که طبق اظهارات یک ماه پیش رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قیمت خودرو را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارسال کرده است، بااین‌حال اما وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعلام قیمت قطعی خودداری می‌کند. بر این اساس محمدرضا سروش که دیروز در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات لوازم و مجموعه‌های خودرو در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران سخن می‌گفت، اظهار کرد که اکنون قیمت تمام شده محصولات این گروه بیش از قیمت فروش خودروها در کارخانه است که یک مدل غیرمتعارف در یک بنگاه اقتصادی به شمار می‌رود. به گفته این مقام مسئول، نقدینگی و سرمایه در گردش گروه سایپا هر روز کاهش یافته و تداوم این روند آن را به شرایط بدی خواهد رساند.

وی گفت: تصمیم‌گیران قیمتی اکنون بررسی‌هایی داشته و پیشنهادهایی ارائه داده‌اند؛ اما قیمت‌گذاری خودرو از کنترل خودروسازان خارج شده است. سروش بیان کرد: به دلیل تأخیر ایجاد شده خسارت سنگینی به همه خودروسازان وارد شده و به همین دلیل از مسئولان امر انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. وی ادامه داد: یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد کشور نرخ ارز است که وقتی تغییر می‌کند، بر قیمت سایر محصولات اثر می‌گذارد.

به گفته این مسئول، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت تمام شده محصولات گروه سایپا به‌طور عمده بالاتر از قیمت فروش آن‌هاست و با توجه به اینکه نرخ ارز بیش از سه برابر شده، سرمایه در گردش شرکت دچار چالش جدی شده و کاهش یافته است. اظهارات مدیرعامل سایپا در شرایطی است که زیان ۶ ماهه دو خودروساز بزرگ کشور ۵/ ۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است. سروش اما در ادامه تأکید کرده که این روند به تدریج در فعالیت‌های شرکت در حوزه تولید و تأمین قطعات اثر گذاشته است، با وجود این سعی کردیم حتی‌الامکان با حفظ چرخه تولید همکاری با زنجیره تأمین خود داشته و پرداخت‌هایی به آن‌ها داشته باشیم. وی گفت: به دلیل محدودیت سرمایه در گردش ناگزیر بخشی از مطالبات قطعه‌‌سازان با تأخیر پرداخت می‌شود.


اما مدیرعامل سایپا در بخش دیگری از اظهارات خود به جنجال طرح جایگزینی پراید به جای ساندرو پرداخت و عنوان کرد که به دلیل خروج شرکت رنو از کشور، برخی از تعهدات ما به مشتریان مازاد مانده که باید به شکلی پاسخگوی آن‌ها باشیم، به این منظور گزینه‌های مختلفی برای مشتریان پیش‌بینی شده که بخشی از آن با خودروهای موجود و قابل‌تولید، پوشش داده خواهد شد.

مدیرعامل سایپا خواستار همکاری مشتریان و درک آن‌ها از شرایط پیش آمده برای خودروسازان شد و اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی که برای کشور به وجود آمده، انتظار می‌رود تعداد خودروهای مازاد بر قطعات منفصله موجود را بتوانیم با خودروهای جایگزین حل‌وفصل کنیم. مدیرعامل سایپا اضافه کرد: بر این اساس پیشنهادها و راه‌های متعددی برای مشتریان داریم که می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی خود به انتخاب یکی از گزینه‌ها مبادرت کنند.

  • قطع همکاری پولی بانک‌های چینی

مدیرعامل سایپا در ادامه در پاسخ به دو سؤال در مورد قطع ارتباط بانک‌های چینی با سایپا و همچنین پیش‌فروش‌های جدید عنوان کرد که قطع ارتباط با بانک‌های چینی در شیوه تأمین و قیمت قطعات مؤثر است، اما همکاران ما متعهدند تا با حداکثر تلاش به تعهداتی که به مشتریان داریم در حد وسع پاسخگو باشند. وی همچنین پیش‌فروش‌های جدید را بر اساس محصولاتی که قابل‌عرضه و تولید هستند و امکان تولید آن‌ها وجود دارد، خواند.


سروش در همین راستا تأکید کرد که در برنامه‌های پیش‌فروش، روی خودروهایی که میزان داخلی‌سازی آن‌ها بالا است به‌ویژه ۲ محصول از خانواده پراید و تیبا که نیاز به قطعات خارجی کمتری دارند، تمرکز شده است. مدیرعامل سایپا همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود ۴۰ هزار خودرو هم‌اکنون در کف مانده و قطعات آن تأمین نشده است، تصریح کرد: سایپا کمتر از ۳۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه مانده دارد که با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده با کسری قطعه مواجه هستند؛ اما خودروی کوییک به‌عنوان خودروی ملی سایپا که در دوره محسن جهرودی، مدیرعامل پیشین این گروه رونمایی شد نیز این روزها حال و روز خوشی ندارد. پیش از این عنوان شده بود که این محصول ۱۰۰ درصد ایرانی است. بر این اساس سروش در مورد فرجام این خودروی ملی اظهار کرد که این خودرو طراحی داخلی بوده و به‌عنوان پلتفرم داخلی شناخته می‌شود و جزو افتخارات صنعت خودروسازی کشور است. مدیرعامل سایپا ادامه داد: در تعاملاتی که برای تأمین قطعات خارجی داریم، قطعات و مجموعه‌های باکیفیت و قیمت مطلوب را تهیه و تأمین می‌کنیم.

سروش بیان کرد: هیچ شرکت خودروسازی در سطح جهان پیدا نمی‌کنید که ۱۰۰ درصد قطعات و مجموعه‌های خود را در داخل تأمین کند و سایپا نیز از این قاعده خارج نیست و برای تأمین بخشی از قطعات و مجموعه‌های خود به دلیل قیمت و کیفیت مناسب ناگزیر از همکاری با شرکای خارجی است. وی تأکید کرد: خودروی کوییک طراحی همکاران ما در مجموعه سایپا و متعلق به این گروه خودروسازی است، اما ۱۰۰ درصد قطعات آن داخلی نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. amin

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    جناب آقای مدیر عامل سایپا
    به جای این حرف ها سیتروئن های ثبت نامی ما رو بدید که تا الان 3 ماه تاخیر داره و قیمتش هم هنوز معلوم نیست
    چرا بحث های حاشیه ای رو مطرح میکنید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۲۳ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      خود کرده را تدبیر نیست …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علیرضا

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام آقایه مدیر عامل
    شماها عالی هستید الان سالهاست بعنوان حمایت از تولید داخل خون مردم رو کردید تو شیشه
    الان باز کاسه چه کنم چه کنم راه انداختید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. H

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    یه جور میگن جزو افتخارات صنعت خودرو انگار برامون بنز اس کلاس آوردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MjM

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (718 ديدگاه)

    از اعضای مافیای خودرو دارن برای برون رفت از بحران خودرو نظر خواهی میکنن؟!
    هرچند اینا دست نشانده ای بیش نیستن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    این اظهارات نیست ، بلکه خر کردن مشتریهاییست که دستشون به هیچ جایی بند نیست و مجبور درد چوب تَر را تحمل کنند .
    اظهار نظر کردن نداره ، اون ساندروهای انبار شده مردم را بیارن تحویل بدن و نه اینکه با دلال زدوبند کنند و در بازار گرونتر بفروشند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1326 ديدگاه)

    قیمت مشخص بشه التهاب بازار کم میشه واگه قیمت بنزین هم مشخص بشه التهاب بازار کاملا فروکش میکنه بخش زیادی از تقاضا ها به خاطر عدم شفافیت قیمت هاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amir Ali

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تولید کننده ای که همش با ضرر داره محصول تولید میکنه نیازی به حمایت نداره چون داره سرمایه های مردم و مملکت را هدر میده . چرا باید با صرف انرژی زیادی ( برق ، آب ، گاز، الودگی محیط زیست و حقوق های نجومی مدیران و نیروی انسانی چندین برابر مورد نیاز ) یک خودرو ساخته بشه بعد با چندین برابر قیمت تمام شده و کیفیت بسیار پایین و مصرف بالا به مردم فروخته بشه و بعد از چندین ماه بدقولی به مردم تحویل داده بشه و تازه اول مصیبت هست که باید بری نمایندگی و قطعات کیفیت پایین را مدام عوض کنی تازه اخرش هم درست نمیشه ! کجای این پروسه افتخار داره ؟! در کدام نقطه از دنیا با مردم این چنین رفتار میشه ؟ این شرکت ها در هر کجای دنیا بجز ایران بود در شش ماهه اول تاسیس بسته می شد ولی متاسفانه با حمایت های بی دلیل و غیر منطقی دولت ها این خودروسازها هنوز هم تولید میکنن و با بهانه های مختلف مردم بیچاره را غارت می کنن. صد رحمت به چنگیزخان مغول انصافش از این شرکت ها بیشتر بود و تلفاتش کمتر !

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا