چشم اندازطراحی

مد جدید دنیای خودرو: جلوپنجره‌های نورانی…

بیش از یک قرن است که خودروسازان از جلوپنجره برای ایجاد هویتی خاص برای محصولات خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که شما از چند صد متری هم می‌توانید یک رولزرویس یا یک ب‌ام‌و را تشخیص دهید.

اما شما نمی‌توانید این ویژگی طراحی خاص را در تاریکی بشناسید به همین خاطر خودروسازان از مزیت‌های پیشرفت تکنولوژی نوردهی استفاده کرده تا چراغ‌های جلو و دیلایت های ویژه خود را طراحی نمایند و به این ترتیب می‌توانیم در تاریکی نیز خودروها را از یکدیگر تشخیص دهیم. درباره این ویژگی نیز دوباره به ب ام و اشاره می‌کنیم که ۲۰ سال پیش با چراغ‌های جلوی خاص سری ۵ کد E39 این حرکت مهم را استارت زد.

هم‌اکنون خودروسازان به شدت روی هویت متمایز خود تأکید داشته و دست روی جلوپنجره‌های نورانی گذاشته‌اند. البته همانند برخی ویژگی‌های طراحی دیگر که این روزها مد شده، جلوپنجره‌های نورانی ایده‌ی جدیدی نیستند.

در اواسط قرن پیش بود که برندهایی همچون پونتیاک، کرایسلر و… از نشان‌های نورانی روی کاپوت استفاده کردند و در سال ۱۹۸۶ نیز مرکوری با خودروی Sable معروف شد. این خودرو اساساً نسخه‌ای بازنگری شده از فورد تاروس بود که خاطره‌انگیزترین ویژگی آن پانل نورانی مرتبط کننده چراغ‌های جلو و نشان به همدیگر محسوب می‌شد. البته پانل نورانی محبوب دنیای خودرو تا سال ۱۹۸۹ پدیدار نشده بود.

مرکوری این ایده را در اواسط دهه ۹۰ میلادی کنار گذاشت اما نمایندگی‌های مرسدس بنز در سال ۲۰۱۳ شروع به سفارش نشان‌های نورانی سه پر مرسدس روی جلوپنجره کردند. امسال شما می‌توانید جلوپنجره‌های نورانی زیادی را مشاهده کنید. برای مثال ب‌ام‌و جلوپنجره کلیوی شکل مشهور خود را به‌صورت نورانی و در تریم های استاندارد یا M پرفورمنس ارائه می‌کند.

البته این جلوپنجره‌ها در مدل‌هایی قابل انتخاب هستند که از جلوپنجره کلیوی شکل با ابعاد نرمال استفاده می‌کنند چراکه در خودروهایی همچون سری ۴ باید یک آلترناتور و باتری اضافه را در نظر بگیرید. البته برخی شرکت‌های متفرقه این کیت را برای X7 با قیمت حدود ۲ هزار دلار عرضه کرده اند.

اشکودا نیز جلوپنجره نورانی را برای انیاک الکتریکی جدید در نظر گرفته است. البته این آپشن بی سر و صدا از پیکربندی آنلاین این خودرو حذف شده هرچند قرار است اواخر سال جاری دوباره ارائه گردد.

سدان الکتریکی و لوکس مرسدس بنز EQS هم با ستاره مرکزی نورانی در دسترس بوده هرچند ماتریکس ستاره سه‌بعدی سفارشی روی جلوپنجره مشکی نیز قابل انتخاب است. چنین چیزی را اخیراً در کانسپت EQT مینی ون نیز دیده‌ایم.

و هامر الکتریکی نیز از چنین جلوپنجره‌ای برای برجسته ساختن نوشته HUMMER در دماغه سود برده است. البته همین ویژگی به‌صورت عجیبی شبیه نمای جلوی واگونییر و گرند واگونییر جدید شده هرچند تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

مورد دیگر هم رولزرویس گوست است که شناخته‌شده‌ترین جلوپنجره را داشته و می‌توان آن را به‌صورت نورانی نیز سفارش داد تا در شب نیز به اندازه روز باابهت جلوه کند.

اما محبوب‌ترین گزینه را برای آخر نگه داشته بودیم. تیم طراحی کادیلاک لیریک در طراحی این شاسی‌بلند الکتریکی واقعاً گل کاشته‌اند. نورپردازی بخش جلو به‌گونه‌ای است که انگار لیریک لبخند می‌زند.

نهایتاً هم به اوپل مانتا GSe Elektromod اشاره می‌کنیم که خودرویی مربوط به دهه ۷۰ میلادی با قوای محرکه الکتریکی است و در بخش جلوی این خودرو حتی توانایی نمایش پیام‌ها و پویانمایی‌ها وجود دارد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه

  1. A only She reminds Me of love A

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1039 ديدگاه)

    چلو پنجره مثل بینی میمونه..

    موافقم ۱
    مخالفم ۳
    1. Nima+RST

      ۱۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (90 ديدگاه)

      پس مال BMW مثل سبیل میمونه 😂
      اونم سبیل هیتلری

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. Audi e_tron gt

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (306 ديدگاه)

    این مد را احساس می کردم انجام بشه
    الان ماشین های کانسپت ۲۰۰۵ به زیبایی ماشین های الان نیستن یعنی احتمالش هست که ماشین های ۱۰ سال بعد از کانسپت های الان طراحی بهتری داشته باشن
    این چراغ داخل جلوپنجره را هم در لکسوس lf 30 کانسپت دیدم و با خودم همچین فکری کردم
    اما کلا مد جالبی هست من خوشم اومد

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. زیزیگولو

      ۱۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2276 ديدگاه)

      در حال حاضر جلوپنجره های جدید بی ام و از همه جلوپنجره های دنیا زشت ترن!!!! تازه جنایت اصلی کمپانی BMW فقط زشت بودن جلو پنجره های جدیدو بزرگش نیستش بلکه شکستن و از بین بردن زیباییو ظرافتی بود که همه رو به تحسین کردنو ستایش طراحییای BMW وامیداشت

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  3. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2800 ديدگاه)

    خب این ایده بدی هم نیست به شرطی که کلا عین چراغ نورانی نشه،وگرنه اون مرکوری اصلا به دلم ننشست،اون ب‌ام‌و آبیه توی عکس چهارم از بالا هم همینطور،نورانی بودنش باید به اندازه باشه نه که وقتی ببینیش انگار چراغ سومه…..

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Nima+RST

      ۱۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (90 ديدگاه)

      درواقع این مد نتیجه مد شدن چراغ های باریک
      ترکیبشون باهم خوب شده
      ولی بقول شما اگه بشه یه نور یه تیکه و سراسری بده

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. parsa_ashgh.mashine

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (201 ديدگاه)

    مد بسیار زیبایست اگر خز نشود
    و خودرو ساز های چینی یا مثلا خودرو ساز های میان رده ساز از این مد استفاده کنن
    که فکر کنم شرکت زوتی که الان برشکست کرده یه مدل داشت که جلوش کامل صفحه نمایش بود و وقتی خاموش بود اصلا ادم نمی فهمید که صفحه نمایش داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. فری

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (68 ديدگاه)

    اولین بار چینی ها جلو پنجره نورانی زدند همین طور کراس اور دیفرانسیل جلو اولین بار چینی ها زدن همه مسخره میکردن بعد همه دف جلو زدن و جلو پنجره نورانی که آمد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. MjM

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (673 ديدگاه)

    مد همیشه از مد می افته!
    بدترین مدهای طراحی ماشینها امروزه:

    _گوشه سپرها و هواکش های مثلثی و فرو رفته
    _چراغ های نازک روی کاپوت بالای چراغ اصلی
    _جلو پنجره بزرگ
    _گذاشتن یه تبلت بزرگ جای کیلومترو و کنسول!

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2800 ديدگاه)

      اون هواکش های گوشه سپر ها خصوصا سپر های جلو به طراحی cشکل معروفه،اگه اطلاعات بیشتری هم خواستی توی اینترنت هست….

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  7. Amirreza

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1460 ديدگاه)

    مد قشنگ و جذابیه من دوسش دارم ولی فکر کنم استهلاک های خاص خودشو داشته باشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. Philipp

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (371 ديدگاه)

    مد خوبیه البته اگه توش زیاده روی نکنن ده کیلو نئون نچسبونن جلوی ماشین

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. Philipp

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (371 ديدگاه)

    “نهایتاً هم به اوپل مانتا GSe Elektromod اشاره می‌کنیم که خودرویی مربوط به دهه ۷۰ میلادی با قوای محرکه الکتریکی است و در بخش جلوی این خودرو حتی توانایی نمایش پیام‌ها و پویانمایی‌ها وجود دارد.”

    قابل توجه افرادی که تسلا را مخترع خودروهای الکتریکی میدانند
    آن موقع ها هم تکنولوژی ساخت خودروهای الکتریکی بوده
    اما به قول جناب پاگانی: باید دستوری از بالا بیاید….

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. akrh78

      ۱۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (877 ديدگاه)

      بد برداشت کردی عزیز
      این ماشین اوپل مانتای قدیمی هست که دل و رودشو عوض کردن جارو برقی گذاشتن

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  10. ایران

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (256 ديدگاه)

    رولزرویس گوست عجب رخی داره ❤❤❤ از نگاه کردنش سیر نمیشم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. میثم

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1707 ديدگاه)

    نسل جدید سیستم خودران لکسوس معرفی شده
    لطفا پوشش بدین

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. net

    ۱۸ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1566 ديدگاه)

    خیلی بد هست جلوپنجره نورانی.هیوندای هم چند مدل با جلوپنجره نورانی تولید کرده بد هست.جلوپنجره شیشه ای هامر برقی خیلی بد هست اگر جلوپنجره هامر برقی ساده مشکی بود قشنگتر میشد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا