فوردهفته نامه

نگاهی به روند ساخت فورد‌ ماستنگ (GT) در کارخانه دیترویت آمریکا

نویدحمیدی: در دهه شصت میلادی، مسیر رو به رشد کشور آمریکا درزمینهٔ ساخت‌وتولید خودروهای جدید و منحصربه‌فرد، روند تازه‌ای به خود گرفته بود و بازار خودرو مشتاق حضور چهره‌های جدید بود. یکی از آن تازه‌نفس‌ها فورد ماستنگ بود که با مدل دو نفره اسپرت خود (Two seat sport car) در میانه دهه شصت میلادی توانست بازار آمریکا را به دست بگیرد و هم‌زمان با تبلیغات گسترده در سه شبکه کابلی آمریکا، بعد از نمایشگاه خودروی نیویورک در سال ۱۹۶۴ میلادی، توانست در دوره اول خود، نزدیک به ۲۲ هزار سفارش از سوی مشتری‌ها دریافت کند. نتیجه اعتماد مدیران (John Najjar – Philip T Clark و Joe Oras) به طراحان ماستنگ با وجود فاصله داشتن این خودرو با معیارهای کارخانه باعث شد تا ماستنگ تبدیل به فرشته نجات کمپانی گردد.

فورد موستانگ
Deep Down, You Know You Want To
شعار طراحان فورد ماستنگ جی‌تی

نسل اول این خودرو به‌عنوان سبک‌ترین و کوچک‌ترین خودرو ماستنگ شناخته می‌شود که با نام ” کبرا” معرفی شد و مدل پایه برای جی‌تی ۳۵۰ به‌حساب می‌آمد. تمام ماشین‌هایی که در دوره زمانی سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ ساخته شدند، دارای کُدی به نام (K) بودند که بعد از اعداد سه‌رقمی معرف اسب بخار خودرو قرار می‌گرفت و حرف بعد از آن، نمایانگر موتور خودرو بود. این مدل از ماستنگ جهت مسابقات (SCCA) ساخته شده بود. نسل‌های بعد ماستنگ، علاوه بر تغییر در موتور و ظاهر، عملکردشان نیز بهبود یافت و تنها به مسابقات محدود نشد. نسل بعد مدل‌های ماستنگ در فاصله زمانی‌های مختلف به بازار عرضه شد و چندان منظم پیش نرفت. (نسل اول ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳، نسل دوم ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸، نسل سوم ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۳، نسل چهارم ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ و نسل پنجم از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ و نسل ششم از ۲۰۱۵ تا به امروز) حالا نوبت به نسل ششم رسیده تا خط تولیدش را بررسی کنیم.

فورد موستانگ

خودرویی که با پلتفرم نسخه دوم فورد فالکون متولد شد و حالا به هزاره جدید رسیده است و در تمامی فیلم‌های مسابقه‌ای، نمادی از جامعه و صنعت آمریکا در حال رقابت با دیگر کشورها تعبیر می‌شود و با تمام فراز و نشیب‌های مسیر، در انتهای کار به صورت حماسی به موفقیت و پیروزی دست می‌یابد. (در یکی از جدیدترین محصولات هالیوود، فیلم Need For Speed در سال ۲۰۱۴ با هزینه‌ای ۶۶ میلیون دلاری ساخته شد که تصویری قهرمانانه از فورد ماستنگ را نشان می‌دهد و حالت ناجی را ایفا می‌کند.)

دیترویت، میشیگان موتور سیتی؛ جایی است که تاریخچه ۵۰ ساله فورد در ساخت خودروهای ماستنگ و البته از پرطرفدارترین مدل‌های این کارخانه رنگ رقم خورده است. این نسل از خودرو از سال ۲۰۰۹ تغییرات گسترده‌تری را آغاز کرد و به دوره یک‌ساله تغییر (فیس‌لیفت) برای رقابت بهتر با رقبا و جلب رضایت بیشتر مشتریان (همواره یکی از گله‌مندی‌های علاقه‌مندان ماستنگ در تغییر دیرهنگام نسل‌های این خودرو بوده) روی آورد. در این کارخانه که با وسعتی بیش از ۲۷۶۰ هزارمتری مربع ساخته شده ۷۰۰ کارگر متخصص مشغول به کار هستند و برای ساخت روزانه ۶۸۰ دستگاه در سه شیفت کاری، علاوه بر حضور ربات‌ها، نقش‌آفرینی می‌کنند.

فورد موستانگ

در سپر جلو، ورودی هوا و در اطراف آن چراغ‌ها قرار گرفته است. یک اسپویلر در زیر سپر دیده می‌شود که خطوط عضلانی دماغه جلو را جذاب‌تر کرده است. این خطوط تا انتهای بدنه خودرو رفته و در آخر به برآمدگی‌های چراغ ختم می‌شود. سپر عقب یک دیفیوزر هم‌رنگ بدنه دارد که خروجی‌های اگزوز از دو طرف آن آمده است. در نمای جانبی دو خط پهن بین گلگیر جلو و عقب دیده شده که با برآمدگی گلگیرها چهره ماستنگ را خشن‌تر کرده است. در این کارخانه به طور هم‌زمان مدل‌های مختلف (۴ مدل) از ماستنگ ساخته می‌شود.

  1. دو در هاچ‌بک (Hatch Back)
  2. دو در کانورتیبل (Convertible)
  3. دو در فست‌بک (Fast Back)
  4. دو در ۲+۲ کوپه (۲+۲ Seat Coup)

این کارخانه در شش بخش مجزا در کنار هم قرار گرفته و خودرو مرحله به مرحله برای ساخت، پیش می‌رود و اجزای آن کامل می‌شود.

بخش اول (Stam Ping)                       بخش چهارم (SUB Assembly)

بخش دوم (Body Shop)                      بخش پنجم (Final Assembly)

بخش سوم (Paint Shop)                    بخش ششم (Ware House)

رول‌های فلزی توسط تریلی‌ها به کارخانه وارد و قبل از طلوع آفتاب برای کار آماده می‌شوند. با یک رول از این فلزها که وزنی معادل ۸ هزار کیلوگرم دارد، بدنه ۳۵ خودروی ماستنگ تحت فشار نیروی ۱۵ هزار کیلوگرمی ساخته می‌شود. در ادامه، بعد از شکل گرفتن استیل‌ها، بیش از ۳۰۰ روبات، ۳ هزار قطعه از بدنه را جوش می‌دهند و توسط نیروی انسانی به‌وسیله دستگاه به مرحله بعد برده می‌شود. رنگ خودرو توسط چهار بازوی روباتی در کنار و دو بازو در جلو و عقب بدنه؛ در دو لایه انجام می‌شود. مرحله بعد مثل اکثر کارخانه‌های دیگر خودروسازی نوبت به خشک‌کردن بدنه می‌شود. پروسه رنگ خودرو تا تمام شدن و بیرون آمدن از خشک‌کن نزدیک به ۱۰ ساعت به طول می‌انجامد.

بعد از مرحله خشک‌کن، افراد شروع به لکه‌گیری اجزای ضربه خورده بدنه می‌کنند و این مرحله از کار نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. مرحله بعد، نوبت به مونتاژ قطعات می‌شود. ابتدا از نماد خودرو (لوگو) روی کاپوت و صندوق ماشین شروع می‌شود. سپس نوبت به اعداد روی بدنه می‌شود و بعد از آن، ماشین به سمت مرکز کارخانه هدایت می‌شود. درها (برای هر در ۵۳۷ قسمت مجزا به هم وصل می‌شود) آماده می‌شود و توسط اهرمی که با ارتفاعی ۳ متری از سطح کارخانه قرار گرفته به بدنه خودرو وصل می‌شود. نوبت به جای‌گذاری شیشه‌ها می‌شود که توسط روبات‌ها کار چسب و نصب آن انجام می‌شود. مدت زمان تقریبی مرحله نصب شیشه بین ۴ تا ۶ دقیقه است. شیشه‌ها بر روی ریل قرار گرفته و به سمت روبات می‌آید و یکی از ربات‌ها آن را چرخانده و ربات دیگر به دور تا دور آن، چسب را می‌چسباند و سپس همان ربات اول شیشه را در محل تعیین شیشه بر روی بدنه سوار می‌کند. (حرارت چسبی که برای نصب شیشه استفاده می‌شود در کمتر از ۳ دقیقه باعث سفت و چسبیدن کامل شیشه به بدنه خودرو می‌شود.)

حالا نوبت به قلب تپنده ماستنگ می‌شود. موتور این خودرو در سه مدل عرضه می‌شود (تنها یک مدل به درخواست مشتری قابل سفارش است.)

  1. موتور ۳.۷ لیتری (V6) با حداقل ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۵ نیوتن‌متر گشتاور.
  2. موتور ۲.۳ لیتری اکوبوست چهار سیلندر با ۳۰۰ اسب بخار قدرت ۴۰۶ نیوتن‌متر گشتاور.
  3. موتور ۵ لیتری (V8) با ۴۲۰ اسب بخار قدرت ۵۲۸ نیوتون متر گشتاور.

نسل پنجم که به‌عنوان مدل ۲۰۱۵ معرفی شد پیشکشی تازه دارد و آن نسخه اِکوبوست است! نسخه‌ای که زیر کاپوت بلند آن هیچ‌یک از پیشرانه‌های ۶ یا ۸ سیلندر را نخواهید یافت، بلکه با نگاه به مشخصات فنی آن یک پیشرانه ۴ سیلندر اِکوبوست مجهز به توربو شارژر را خواهید دید که احتمالاً شمارا متعجب یا شگفت‌زده خواهد کرد. البته نمونه ۶ سیلندر جدید، با این ویژگی دیده نمی‌شود.

در مرحله بعد؛ نوبت به وصل قطعات داخل خودرو شامل روکش روی درها، پدال‌ها، صفحه نمایشگر، داشبورد، آینه، چراغ‌های داخلی و خارجی، صندلی‌ها، چرخ‌های جلو و عقب و از همه مهم‌تر سیم‌کشی داخلی قطعات الکترونیک خودرو صورت می‌گیرد. (در فاصله زمانی سال‌های قبل، گزارش‌های متعددی از اشکال در سیستم الکترونیک به نمایندگی‌ها توسط مشتری ارائه شده و همین نکته باعث شد تا این قسمت از خط تولید پروسه زمانی‌اش برای بررسی بهتر و کامل‌تر نزدیک به دو برابر شود.)

در مرحله بعد، ماشین به راننده تست سپرده می‌شود و بعد از تنظیم موتور و سیستم سوخت، با اضافه کردن بنزین، تست سرعت و ترمزگیری خودرو در اتاقک تست توسط راننده فورد انجام می‌گیرد. (به دلیل هزینه بالا و وقت‌گیر بودن تست خودرو برای فورد، از هر ۱۰ خودرو نزدیک به ۳۰ درصد برای این مرحله به پیست و فضای تست نزدیک کارخانه برده می‌شود و برای افزایش سرعت پخش خودروها به نمایندگی‌ها در فاصله زمانی کمتر از ۲ ساعت توسط تریلی بار زده و به محل مورد نظر انتقال می‌یابد.)

در فضای نزدیک به کارخانه، پیستی برای مشتریان طراحی شده تا کسانی که مالک خودرویی از فورد نبودند بتوانند در این پیست دست به فرمان شده و ماشین مورد نظرشان را آزمایش کنند و در قبال خرید خودرو از محل کارخانه (چه به صورت کاملاً نقدی – یا قسط‌بندی شده) از تخفیف بهره‌مند شوند و علاوه بر آن از مزایای سرویس سالیانه رایگان خودرو تا چهار سال نیز استفاده کنند. (تنها ۱۰ درصد خودروها برای مشتریان حضوری در کارخانه می‌ماند و ۹۰ درصد دیگر به سرتاسر آمریکا، کانادا و کشورهای دیگر فرستاده می‌شود.)

مشخصات فورد ماستنگ GT:

  •  ۴۹۵۱ سی‌سی
  • ۸ سیلندر
  • ۳۲ سوپاپ
  • ۴۳۵ اسب بخار ۶۵۰۰ دور در دقیقه (خورجینی وی شکل)
  • ۶ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی (تیپ ترونیک)
  • چهار چرخ محرک
  • مصرف سوخت: ۱۱.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی
  • یورو ۵
  • حجم باک: ۵۸ لیتر
  • وزن: ۱۶۵۱ کیلوگرم
  • ابعاد: ۴۷۸۲*۱۹۸۶*۱۳۸۱ میلی‌متر

امکانات:

مجهز به کیسه هوای ایمنی (جلو، جانبی، پرده‌ای محافظ سر)
سیستم ترمز ضد قفل ABS
سیستم توزیع الکترونیکی ترمز فشار EBD
سیستم کمک ترمز BAS
دارای شیفتر دنده پشت فرمان
سیستم هوشمند SYNC
سیستم کنترل کشش
سیستم ضد سرقت
سیستم ورود بدون کلید
سیستم استارت دکمه‌ای
فرمان هیدرولیکی
شیب و فرمان تلسکوپی دستی ستون قابل تنظیم
سیستم قدرت کمکی فرمان EPAS
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی حرفه‌ای ۳۹۰ واتی
با قابلیت پخش CD, DVD, MP3
همراه با ۱۲ بلندگو
ورودی‌های USB, AUX, iPad Cable
دارای صفحه نمایش چندرسانه‌ای ۷ اینچی
سیستم صوتی تماس
سیستم ناوبری Sirius XM
سیستم چندرسانه‌ای My Ford Touch
رادیو اینترنتی Pandora
سیستم ترافیک و سفر Link 34 با قابلیت نمایش پیش‌بینی هوا – پمپ‌بنزین‌ها – برنامه‌ها و ورزش‌ها – لیست فیلم‌ها – و سالن‌های تئاتر و سینما
به همراه GPS
سیستم پشت‌سری‌های فعال و هوشمند برای جلوگیری از صدمات تصادف
سیستم تنظیم برقی صندلی در حالت‌های مختلف
دارای حافظه صندلی
دارای روکش چرمی
سیستم گرم‌کن
سیستم گودی کمر
سیستم پشت‌سری‌های فعال و هوشمند برای جلوگیری از صدمات تصادف
دارای روکش چرمی
آینه الکتروکرومیک برای سهولت دید راننده در شب
آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم و تا شوندگی برقی
سیستم گرم‌کن
شیشه‌های بالابر برقی
شیشه‌های سولار
دارای چراغ‌های HID به همراه مه شکن
سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها
دارای چراغ‌های LED به همراه مه شکن
دوربین دید عقب
سیستم کروز کنترل
سیستم Head Up Display نشانگر سرعت و دور موتور بر روی شیشه جلو
سیستم هشدار نقطه کور BLIS و نشانگر نزدیک شدن خودرو از اطراف بر روی آینه جانبی
دارای سنسور پارک در عقب و جلو
سنسور هشدار نزدیک شدن به وسیله نقلیه تا ۱۵ متر جلوتر به وسیله صدا
مجهز به سنسور برخورد به جلو که به طور خودکار ترمز را آماده و درگیر می‌کند.

نوشته: نویدحمیدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. ali (chevy nova)

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    پرفروش ترین کوپه جهان و محبوب ترین کوپه اسپرت المانه دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Farzad

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    در اعماق خود میدانید که میخواهید . شعارشونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. FLANKER

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    هیچ جوونی تو دنیا نیست که موستانگ رو دوست نداشته باشه
    ای کاش به جای ایران تو کره ی جنوبی یا امارات یا عربستان به دنیا میاومدم .

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. فری

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (233 ديدگاه)

      اگه تونستی یه پیچ تند با سرعت زیاد با این ماشین بری کنترلش سر پیچ مشکله فورد فیستا توربو دنده دستی 2020 برای من جذابتر

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسین

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فقط قطر.
      برنخوره به کسی ولی کاش یه قطری بودم جمعه ها با شتر میلیون دلاریم میرفتم صحرا میگشتم و به پراید سوارایی که شتر رو مسخره میکنن میخندیدم. یه مستند دیدم طرف تو المان خلبان بود و کارش جابجا کردن حیوانات بود. میگفت بیشترین حیوانی که تا الان جابجا کرده شتر بوده. از عربستان به امارات از امارات به قطر. همین قطر وقتی عربستان تحریمش کرد رفت از هلند و المان گاو اورد. چندتا کارگر از هند استخدام کرد. تو لبنیات کاملا خودکفا شد.
      تو قطر دانشگاه هاشون استاد از امریکا میارن. زمان شاه خودمونم داشتیم مثلا استادای خوب امریکایی هفته ایی یا ماهی یکی دوبار میومدن ایران تدریس میکردن. قطر شاید باورتون نشه با دانشگاه هایی مثل mit استنفورد و غیره همکاری و تبادل دانشجو داره. یعنی طرف یکسال تو قطر درس میخونه سال دوم یه فرم انتقالی پر میکنه میره امریکا. نه منتظر ویزا میشن نه منتظر پذیرش. یه دانشجوی قطری تو هر دانشگاهی تو خارج قبول بشه کل هزینه هاشو دولت میده. تو بریتانیا خیلی از بیمارستانای اونجا از خداشونه مشتریهاشون قطری باشه چرا؟ چون اگه یه قطری تو بریتانیا دچار مشکل بشه و بره بیمارستان دیگه نیاز به بررسی پروتکل بیمه ی طرف نداره. چون خیلی از شرکتای بیمه لیست دارن که به بیمارستان میگه چیکار میتونین بکنین چیکار نمیتونین بکنین. اما قطر چون دولتشون پشت شهرونداشه فقط دو کلمه نوشته: پوشش نامحدود.
      حالا میدونی بدبختی دیگه چیه؟ شرکتای بیمه تو عراق خیلی بهتر از بیمه های خودمونن. عراقی بیاد ایران درمان بشه کل هزینه هاشو دولتشون میده. عراقیام یه چیزی شبیه بیمه تامین اجتماعی دارن که واقعا خیلی عالی پوشش میدن. برین شیراز یا مشهد یا بیمارستانای تهران همشون میگن عراقیا خوب خرج میکنن. اما اون عراقی خرج نمیکنه. فاکتورشو میگیره میبره و دولتشون تا قرون اخر پولشو پس میده.

      این چیزایی که میگم افسانه نیستا. خودم دوست کردی دارم. از کردستان عراقه. از بچگی باهم بودیم. حالا قطر و عراقیا هیچی. افغانستانو بگو. اقا اخبار خوندم بیشترین توریست درمانی هند اتباع افغانستانه. چرا؟ چون هند پروازای مخصوص برا جذب توریستای درمانی راه اندازی کرده و صفر تا صد سفر رو پوشش میده. هواپیما میفرستن کابل بیمار رو با فرش قرمز سوار میکنن میبرن بمبئی. اونجا میرن استقبال مسافر مستقیم میبرن هتل و بیمارستان. حالا مردم افغانستان پولشو از کجا میارن؟ اقا دولتشون تا ۱۰ هزار دلار هرسال پوشش میده. یه افغانستانی هرسال ده هزار دلار اونم به دلار و اسکناس دلار از دولت میتونه بگیره و بره خارج. تلخی ماجرا اینه اکثر مهاجرایی که تو ایران زندگی میکنن واقعا زندگیشون سگیه. اکثرشون واقعا عقب موندن از کسایی که تو افغانستان زندگی میکنن. وقتی وضع زندگی یه تبعه افغانی که تو افغانستانه و یه تبعه افغان تو ایرانو مقایسه کنی میبینی همین افغانستان چقدر پیشرفت کرده و این پیشرفت بین مردمشون چقدر مشهوده. خیلی از مهاجرایی که تو ایرانن و حتی پدراشون تو ایران به دنیا اومدن نسبت به مردم خود افغانستان خیلی عقب موندن. همشون قشر کارگر شدن یا توسری خور. اینو میگم تا رییس جمهورمون یاد بگیره به جا مسخره کردن بقیه درس بگیره. مسعولینمون یاد بگیره حتی افغانستان پیشرفت میکنه و اتباعش سالی ۱۰ هزار دلار خرج درمان میگیرن و ما همچنان تو صف ۳۰۰ دلار دولتی هستیم.

      حالا بدبختی اینه تو همین مملکت خودمون مردم گوشت شتر میخورن. قصابی محلمون ۵ ساله بسته شده ولی قبلش هر ماه گوشت شتر میاورد یه روزه تموم میشد. یا اگه برین استانای فارس سمنان اصفهان یزد کرمان و چشماتونو خوب باز کنین میبینین با شتر دارن میرن مردم. مدرک میخوایین حاظرم عکساشو جایی اپلود کنم بزارم اینجا. شاید باورتون نشه ولی تو استانای مرکزی و پایینتر هنوز با شتر بار میبرن و میارن. حتی تو همین تهران بازم خودم میشناسم با قافله شتر نمک میارن . تو ری دیدم.
      ادرار شتر خیلیاشون نمیخورن. خودم فیلمشو دیدم طرف تو امارات رفته بود با مردم مصاحبه کنه در این باره. خیلیاشون حتی نشنیده بودن. همونطور که ما عنبر نسارا دود میکنیم. اما خداییش ندیدم عربا ما رو مسخره کنن به خاطر عنبر نسارا

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا