فورد

شکایت از فورد به خاطر پیشرانه‌های اکوبوست!

سه پروفسور انستیتوی تکنولوژی ماساچوست MIT ادعا می‌کنند در پیکاپ های سری F فورد از تکنولوژی‌های دزدیده شده‌ی اختراع شده توسط آن‌ها استفاده شده است.


بنا به گزارش پدال و به نقل از بلومبرگ، در شکایت طرح شده توسط این سه نفر آمده که فورد تکنولوژی تزریق مستقیم و دوال پورت ثبت شده توسط این پروفسورها را در سال‌های اخیر به پیشرانه‌های اکوبوست اضافه کرده است. این مخترعان درخواست سهم نامشخصی از درآمد حاصل از فروش محصولات مجهز به این پیشرانه‌ها کرده‌اند.


فورد و MIT در سال ۲۰۰۷ برنامه‌ای مشترک برای تحقیق و توسعه روی قوای محرکه، سوخت و تکنولوژی‌های انرژی را راه‌اندازی کردند. همچنین برنامه‌ی همکاری دیگری هم وجود داشته که بر مبنای آن محققان این دانشگاه با پرسنل فورد همکاری کرده‌اند. در سال ۲۰۱۵ فورد ادعا کرد پرفسورهای MIT مخترعان طمع‌کاری هستند که از اعطای حقوق منحصربه‌فرد برای این پتنت ها خودداری کرده‌اند.


لزلی برومبرگ، دنیل آر کوهن و جان بی هیوود که سه پرفسور یاد شده هستند ادعا می‌کنند مخترعان تکنولوژی‌های تزریق دوگانه هستند که باعث بهبود ترکیب سوخت و هوا و پایداری احتراق در مقایسه با تزریق مستقیم می‌شود.


در ابتدا مالکیت این تکنولوژی به MIT انتقال یافته و سپس هم امتیاز انحصاری آن به شرکت EBS داده شده است. این شرکت کوچک توسط محققان یاد شده تأسیس شده و البته ادعا می‌شود که لیسانس اختراعات موردبحث در سال ۲۰۱۴ به فورد داده شده اما خب فورد این موضوع را رد می‌کند.


MIT و EBS در شکایت خود ادعا کرده‌اند علیرغم توافق با فورد برای استفاده از این اختراعات، این خودروساز قبلاً شروع به استفاده از تکنولوژی‌های یاد شده در پیشرانه‌های اکوبوست خود کرده است. این پیشرانه‌ها نه تنها در پیکاپ های سری F بلکه در شاسی‌بلند اکسپدیشن و دیگر محصولات فورد هم بکار رفته‌اند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه

  1. حسین

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2226 ديدگاه)

    فورد هم مثل بعضی شرکت های داخلی پول مخترعان رو نمیده؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Reza

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1426 ديدگاه)

      همینو کم داشتیم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. امیر

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (9 ديدگاه)

      بلااخره همین که جایی هست شکایت کنن خیلی عالیه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. H

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (228 ديدگاه)

    حداقل کلاه سر مردم نمیزاره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. MAHDI

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (4849 ديدگاه)

    عجب!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. meysam

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1775 ديدگاه)

    .
    معلوم نیست که این اتهامات درست باشن.
    شاید اون پروفسورها میخوان فورد رو سرکیسه کنن؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. mehran911

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1828 ديدگاه)

    حالا کاری با این اتفاق ندارم اما
     در بین این مهندسینی که نام برده شد
    این جان بی هیوود یا همون جان بنجامین هیوود از اون مهندسای کارکشته ی بسیار با سابقه است که تالیفات و مقالات زیادی در حوزه ی مکانیک خودرو داره
    کتاب internal combustion engine fundamental یا “مبانی موتور احتراق داخلی” از اون منابع و مراجع بسیار خوب در مکانیک خودروست که خیلی ها اون رو مرجع اصلی در این زمینه میدونن
    من ترجمه ی این کتاب رو که دکتر شامخی ترجمه و دانشگاه خواجه نصیر چاپش کرده رو خوندم
    کلا در دوجلد ترجمه شده که من جلد یکش رو دیدم و دارم که تا فصل ۸ام ” حرکت مخلوط درون سیلندر ” مربوط به جلد یکه
    جلد دومش فکر کنم هنوز ترجمه نشده باشه اگر شخصی دیده بگه ممنون میشم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. شاهین

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (3809 ديدگاه)

      مهران جان دمت گرم
      وقت آزاد داشته باشم حتما این کتابو گیر میارم میخونم.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. mehran911

        ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (1828 ديدگاه)

        قربانت شاهین جان خیلی عزیزی ❤
        به نظرم کتاب خیلی خوبی بود که کنار روابط محاسباتی که داره کاملا خواندنیه
        .
        البته چون کتاب برای یک دوره تدریس نوشته شده و کتاب درسی محسوب میشه و در کل اگر می خواهید درگیر روابط ترمودینامیکیش نشید می تونید کتاب ” مبانی علمی و عملی تقویت موتور برای مسابقات اتومبیل رانی و کاربردهای درون شهری ” رو که تالیف دکتر رامین قدیمی هست رو هم ببینید
        به نظر این کتاب خودخوان تر از قبلیه
        و آموزشش همراه با نکات تصاویر مهم و کاربردیه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. Jdm

          ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
          سوابق: (18 ديدگاه)

          همون که درمورده موتور های Gm chrysler. Ford هستش؟

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. mehran911

          ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
          سوابق: (1828 ديدگاه)

          بله دقیقا همونه
          فقط چون نسخه ی اصلی کتاب کمی ناشناس هست مترجم با اضافه اندکی مطلب اضافی اسمش خودش رو به عنوان مولف جا زده اما در کل کتاب خوبیه به نظرم

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  6. OMID

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1788 ديدگاه)

    فکر کنم به خاطر فروش زیاد سری f طمع کردن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. حسین دهمرد

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1297 ديدگاه)

    آقا اینا پروفسورن دانشمندن مخترعن از رو هوا که حرف نمیزنن حقشونو بدین تا به چیزای بهتر فکر کنن.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. شاهین

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (792 ديدگاه)

    جالب شد قضیه
    ادامشم بزارید ببینیم کی به کیه چی به چیه
    فورد میگه طمع کار بودن و باهاشون کنار نیومده. چرا الان صداشون دراومده؟ حتما دیدن فروشش خوبه گفتن الان یه حرکتی بزنیم سود ببریم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. حسن

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (457 ديدگاه)

    تنها اتفاقی که تو کشورها پیشرفته نمیتونه بیفته سرقته اختراعات ثبت شده است . چون اخرش معلوم میشه و با جریمه های ملیونی روبرو میشن.
    الان پیراهن تیمهای ورزشی را نمیتونن بدون اجازه بزنن چه برسه فن اوریای مهم.
    اینا از ۲۰۰۷ با هم همکاری داشتن و در این نوع همکاریها و مذاکرات طولانی مدت دو دلیل عمده برای استفاده ی از اختراعاتی که اتفاقا به علم ان دسترسی دارن اما توافقنامه ی انرا ندارند وجود داشته .
    ۱- اینکه صاحب ثبت اختراع سخت گیری کرده و طی مذاکرات مستمر و طولانی عاقبت به توافق مورد نظر با استفاده کننده نرسیده و کارخانه استفاده ی غیر قانونی و مشمول جریمه شدن را به صرفه تر از استفاده نکردن یا ادامه ی مذاکرات میدونسته .
    ۲- صاحب اثر ضمن مذاکره و توافق نصبی و دادن اطلاعات اختراع خود توافق نهایی را به صرفه نمی داند و حضور در دادگاه را بهتر از توافق نهایی میداند که این بسته به قوانین کشور مورد نظر دارد که گاهی ممکن است در دادگاه منافع مالیه چند برابری برای انها در پی داشته باشد.
    اطلاعات عمومی قدیم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا