هیولا وارد می‌شود! معرفی رسمی نسل جدید موستانگ شلبی GT500
هیولا وارد می‌شود! معرفی رسمی نسل جدید موستانگ شلبی GT500

هیولا وارد می‌شود! معرفی رسمی نسل جدید موستانگ شلبی GT500

از زمانی که فورد مدل‌های شلبی GT350 و شلبی GT350 R را روانهٔ بازار کرد، طرفداران موستانگ می‌دانستند که این تمام ماجرا نیست و شلبی واقعی نسل جدید GT500 خواهد بود. حال سرانجام پس از حدس و گمان‌های فراوان، نهایتاً فورد در نمایشگاه دیترویت نسل جدید شلبی GT500 را به‌عنوان قوی‌ترین عضو خانوادهٔ موستانگ رسماً معرفی کرده است.

در سینهٔ این هیولای دیترویتی، نیروگاه 5.2 لیتری V8 با یک سوپرشارژر غول‌پیکر جای گرفته است. این پیشرانه بلوک مشابهی با موتور GT350 دارد اما برخلاف آن، از میل‌لنگ مسطح استفاده نمی‌کند. علاوه بر این، سوپرشارژر این موتور نیز بسیار بزرگ‌تر از موتور GT350 بوده و با ظرفیت 2.65 لیتر، حتی از سوپرشارژرهای کامارو ZL1 و چلنجر هلکت هم بزرگ‌تر است و تنها کمی از سوپرشارژر چلنجر دیمن کوچک‌تر است.

مهندسین فورد در این موتور سوپرشارژر را به سمت بالا چرخانده و اینترکولر را هم بین بلوک‌های سیلندر نصب کرده‌اند تا مرکز ثقل خودرو کاهش پیدا کند. این پیشرانه همچنین به سر سیلندر آلومینیومی و شاتون‌های فورج‌کاری شده مجهز بوده و بنابراین پیشرانهٔ کاملاً مدرنی محسوب می‌شود. پیشرانهٔ GT500 از سیستم روغن‌کاری پیشرفته‌ای هم برخوردار است تا در شتاب‌های جانبی بالا همچنان روان کاری مناسب صورت گیرد. مهندسین فورد حتی به فکر صدای پیشرانه هم بوده‌اند تا سمفونی عصبانی و جذابی بنوازد.

فورد اما جزئیات و مشخصات کامل GT500 جدید را منتشر نکرده و صرفاً گفته است که این ماسل کار قدرتمند بیش از 700 اسب بخار قدرت دارد. به گفتهٔ فورد، این خودرو در حدود سه ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسافت 400 متر را هم در زیر 11 ثانیه طی می‌کند. با وجود این اعداد و ارقام شگفت‌انگیز، تعجبی ندارد که فورد ادعا کرده است که نسل جدید شلبی GT500 پرشتاب‌ترین موستانگ جاده‌ای تاریخ بوده و از بیشترین تکنولوژی‌های عملکرد بالا در تاریخ این ماسل کار افسانه‌ای برخوردار است.

برای انتقال نیروی عظیم پیشرانه یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده که نیرو را از طریق یک میل‌گاردان فیبر کربنی منحصربه‌فرد به چرخ‌های عقب می‌رساند. به گفتهٔ فورد، این گیربکس می‌تواند دنده‌ها را در زمانی کمتر از 100 میلی‌ثانیه تعویض کند. این گیربکس همچنین به حالات مختلف شامل معمولی، اسپرت، درگ و پیست مجهز است. تجهیزات موردعلاقهٔ خریداران یعنی لانچ کنترل و قفل درگ نیز در شلبی GT500 جدید وجود دارند.

به‌منظور مدیریت این قدرت عظیم، شاسی شلبی GT500 جدید به تعلیق اصلاح شده با فنرهای سبک‌تر و نسل جدید دامپرهای مغناطیسی و واحد الکترونیکی نیروی کمکی فرمان مجهز شده است. مجموعه‌ای از دیسک‌های ترمز سوراخ‌دار بسیار بزرگ 420 میلی‌متری با کالیپرهای شش پیستونهٔ برمبو نیز وظیفهٔ مهار کردن این هیولای سرکش را بر عهده دارند. این‌ها بزرگ‌ترین دیسک‌های ترمزی محسوب می‌شوند که تاکنون در یک کوپهٔ آمریکایی بکار رفته‌اند. این ترمزها 20 درصد بزرگ‌تر از ترمزهای شلبی GT350 هستند زیرا GT500 بجای رینگ‌های 19 اینچی، به‌صورت استاندارد به رینگ‌های 20 اینچی مجهز شده که با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 پوشیده شده‌اند.

فورد برای GT500 جدید دو پکیج هندلینگ مختلف را ارائه کرده است. پکیج اول که «پکیج هندلینگ» نام دارد، شامل ویژگی‌هایی مانند اسپویلر عقب با لبهٔ سمت بالا می‌شود؛ اما پکیج دوم که تهاجمی‌تر بوده و «پکیج فیبر کربن پیست» نام دارد، رینگ‌های 20 اینچی آلیاژی معمولی را با نمونه‌های فیبر کربنی جدید جایگزین کرده و لاستیک‌های خودرو را با ترکیب ویژه‌ای که توسط میشلن ساخته شده ارائه می‌کند. این پکیج همچنین اسپویلر عقب قابل تنظیم و اسپلیتر جلو با باله‌های جانبی فیبر کربنی را هم به خودرو اضافه می‌کند. در این پکیج صندلی‌های عقب خودرو نیز حذف می‌گردند.

صرف‌نظر از این پکیج‌ها، شلبی GT500 ظاهری بسیار تهاجمی و هیولا مانند دارد. در بدنهٔ خودرو که با همکاری مهندسین فورد پرفورمنس ساخته شده است، گلگیرها بزرگ‌تر شده‌اند تا بتوانند رینگ‌های 20 اینچی را در زیر خود جای دهند درحالی‌که در دماغهٔ خودرو هم ورودی‌های هوای بزرگ‌تری نسبت به GT350 طراحی شده است. به لطف این ویژگی، 50 درصد هوای بیشتری به سمت موتور مکیده می‌شود.

به گفتهٔ مدیر طراحی فورد آقای «Melvin Betancourt»، شلبی GT500 جدید به پیشرفته‌ترین قطعات آئرودینامیکی و داون‌فورسی در تاریخ موستانگ مجهز شده و هر میلی‌متر از خودرو با هدف بهبود عملکرد طراحی شده است. در داخل ماشین نیز ویژگی‌های منحصربه‌فردی کار شده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به تریم فیبر کربنی داشبورد و رو دری‌های تاریک با دوخت برجسته اشاره کرد. برای GT500 همچنین صندلی‌های مسابقه‌ای ریکارو و همین‌طور صندلی‌های راحت‌تر با تنظیم برقی هم قابل سفارش است. مشخصات نهایی موستانگ شلبی GT500 طی ماه‌های آینده اعلام می‌شود و فروش آن نیز از پاییز آینده آغاز خواهد شد.

 

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

31 دیدگاه

  1. KamyR
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    وای به این همه ابهت😳😱

    پاسخ
    1. Reza.M
      سوابق: (192 دیدگاه) ,

      ماشین خیییلیییی خوبیه…هرچند اون اسپویلر عقبش اگه دم اردکی بود خیلی قشنگ میشد…با وجود سوپرچارجر به اون بزرگی و گیربکس دو کلاچه سنگینش تعجبی نداره که به وزنش اشاره نکردن!!!..

      پاسخ
    2. یانکی
      سوابق: (571 دیدگاه) ,

      بعد از مرگ کارل شلبی بزرگ کمی اوضاع بهم ریخت.اگر قرار به انتخاب باشه من gt350 هنسی850 hpe رو انتخاب میکنم.هم از جلو هم از بغل 350 جذابتره.بغل 350 شکاف عبور هوا بیداد میکنه.کنسولشم که ریدن.دسته دنده و ترمز دستی باید همیشه برقرار باشه.با این تفاصیر داج چلنجر هلکت ردای تاج دار ماسلها میمونه.

      پاسخ
  2. mohammad
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    همه سکوت کنید خدای اسپورت ها وارد میشود….

    پاسخ
  3. Khosrow
    سوابق: (991 دیدگاه) ,

    اوه همه چیش عالیه ولی پشتش ..

    پاسخ
  4. 917
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    منو یاد یه بچه دبیرستانی لوس میندازه.
    به نظر من نسل قبلیش ظاهر بهتری داشت

    پاسخ
    1. net
      سوابق: (833 دیدگاه) ,

      ۹۱۷ افرین
      نسل قبلی قشنگتر بود مخصوصا سپر جلو و جلوپنجره

      پاسخ
    2. 917
      سوابق: (76 دیدگاه) ,

      رکورد دیسلایک جابجا شد😂

      پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (830 دیدگاه) ,

    عالیه
    عاشق شلبیم اما هنوز خیلی مونده به دیمن و کلا دوج برسه

    پاسخ
  6. ایمان
    سوابق: (1154 دیدگاه) ,

    این همه انتظار ارزش داشت ؛ واقعاً یک هیولاست
    💙💙 Ford Mustang Shelby GT۵۰۰ 💙💙

    پاسخ
  7. - A M I R -
    سوابق: (590 دیدگاه) ,

    واقعا زیباست ، ایرادی بهش وارد نیست اما واقعا واسه همچین ماشین اسپورتی حیف نبود دسته دنده نذاشتن ؟
    بی صبرانه منتظر شروع مسابقات درگش با آلمان ها هستیم 🙂

    پاسخ
  8. sina
    سوابق: (1731 دیدگاه) ,

    به به چه ابهتی
    خعلی خوب شده.
    یه خبر جدید هم اینکه خودروهای سال آمریکا معرفی شدن:
    جنسیس جی 70
    هیوندای کنا
    رم 1500

    پاسخ
  9. AMANTE
    سوابق: (219 دیدگاه) ,

    طراحیش رو دوست ندارم. یه جوریه انگار کامل نیست.
    نمای جلوی تهاجمی با نمای بقل و عقب ساده.
    اون بال عقبم که انگار گفتن خوب همین کارمون راه میندازه بزار باشه.
    راستش می تونستن کمی عضلانی تر ( کمی پف دادن بدنه ) طراحی کنن.
    ( بنده نه طراحم و نه هیچی، یک فرد عادی دوست دار ماشین که نظرش رو درباره طراحی ماشین گفته. )

    پاسخ
  10. کارل شلبی
    سوابق: (300 دیدگاه) ,

    سلام پسر
    Wow
    تو دیگه چی هستی….😍😍
    هیولای افسانه ای همه دورانها

    پاسخ
  11. shirko
    سوابق: (462 دیدگاه) ,

    خیلی خشن و عضلانیه ، واضحه خیلی روش کار کردن ، مشخصات فنیشم که بسیار درخور توجه .ولی تا رونمایش ما رو پیر کرد با تویوتا سوپرا و مرسدس اس کلاس جدید 😂

    پاسخ
  12. Mohsen
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    به گفتهٔ فورد، این گیربکس می‌تواند دنده‌ها را در زمانی کمتر از 100 میلی‌ثانیه تعویض کند
    !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    100 میلی ثانیه یعنی یک ثانیه اگه واقعا به ههچین رکوردی رسیده باشن فوق العاده است فکر نمی کنم حد اقل تو قرن 21 گیربکسی به این کندی تولید شده باشه!!!!!!!!!!!!1

    خواهشا متن درست بشه

    پاسخ
    1. - A M I R -
      سوابق: (590 دیدگاه) ,

      دوست عزیز تو محسباتت یه تجدید نظری بکن ، یه ممیز بیشتر باید بیای چپ ، معادل یک دهم ثانیست.

      پاسخ
    2. امیر دهقان
      سوابق: (414 دیدگاه) ,

      دوست گرامی متن کاملاً صحیحه
      هر ثانیه هزار میلی‌ثانیه هست و 100 میلی‌ثانیه یعنی یک‌دهم ثانیه

      پاسخ
  13. Elmiraj
    سوابق: (614 دیدگاه) ,

    طراحی خشن و در عین حال مدرن ….
    مهندسی ناب ………
    یک دنیا اصالت و قدمت ……
    .
    .
    اگر دیمن سلطان درگه شلبی هم پادشاه پیسته …!!

    پاسخ
  14. Jdm
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    به به عجب چیزیه
    فوق العادس
    دوست دارم یه درگ بین این و رد آی ببینیم

    ولی اگر گیربکسش همون گیربکسی باشه که ترمک برای کوروت C8 درنظر گرفته میگیرم ترمکو…

    پاسخ
  15. ساسان
    سوابق: (728 دیدگاه) ,

    خیلی زیباست.من عاشق قربلیک فرمونشم.کلا نمای داخلی این مدل و کامارو رو خیلی دوست دارم…حیف که گیربکس دستی نداره..کلا از نظر من خودرو های اسپرت باید دنده دستی باشن و تمرکز روی لذت رانندگی.فارق از درگو نتایج پیست باشن.

    پاسخ
  16. mostafa
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    بازگشت به روزهای اوج

    با موستانگ شبلی gt500

    پاسخ
  17. net
    سوابق: (833 دیدگاه) ,

    رینگ مشکی قیافه ماشینهای سوپر اسپرت رو زشت میکنه.لنت ترمز که قرمزه در رینگ جالب نیست و لنت رو باید رنگ مشکی میکرد تا تو ذوق نزنه.زیر چراغ جلو که سپر سوراخ بزرگ شده زشته.جلو پنجره نسبت به نسل قبلی بزرگتر شده و رفته در داخل سپر جلو جالب نیست و جلوپنجره شبلی نسل قبلی قشنگتر بود.کی موستانگ چراغ عقبش تغییر میده؟

    پاسخ
  18. مهدی
    سوابق: (2330 دیدگاه) ,

    مدلgt350طراحی بهتری داشت.حذف دسته دنده وترمز دستی بدترین تصمیم بوده برای این ماشین.بجای بهترکردنش بدترش کردن.مگه فقط مشخصات خوبی داشته باشه. ولی حس خوبی نمیده طراحیش مخصوصاکابینش بدون دسته دنده وترمزدستی(چون این یه ماشین لوکس که نیست)

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.