مقایسهٔ نسل جدید فورد اکسپلورر با تعدادی از رقبا

فورد سرانجام رسماً نسل جدید کراس‌اوور فول سایز اکسپلورر را رونمایی کرده است. نسل جدید این خودرو روی پلت‌فرمی دیفرانسیل عقب ساخته شده و از توانایی، راحتی و فضای داخلی بیشتری نسبت به قبل برخوردار است؛ اما اکسپلورر جدید در مقایسه با نزدیک‌ترین رقبای خود چگونه خواهد بود؟ البته این کلاس بزرگی است که در آن خودروهای زیادی حضور دارند اما امکان مقایسهٔ همهٔ آن‌ها با اکسپلورر وجود ندارد. به همین دلیل تعداد رقبا در این مقایسه به چهار خودرو شامل دوج دورانگو، هوندا پایلوت و سوبارو ایسنت محدود شدند. البته دلایلی هم برای این انتخاب‌ها وجود دارد. دورانگو مانند اکسپلورر جدید روی پلت‌فرم دیفرانسیل عقب ساخته شده، پایلوت یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این کلاس است و ایسنت نیز جدیدترین کراس‌اووری محسوب می‌شود که پای به این کلاس گذاشته است.

قوای محرکه

درحالی‌که دورانگو و پایلوت از پیشرانه‌های شش سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کنند، اکسپلورر و ایسنت زیر کاپوت خود موتورهای چهار سیلندر توربو دارند. هرچند پیشرانهٔ سوبارو گشتاور معقولی را ارائه می‌کند اما کمترین قدرت گروه را دارد. از سوی دیگر، موتور چهار سیلندر اکسپلورر در بین این چهار خودرو بیشترین قدرت را تولید می‌کند و پیشرانهٔ تنفس طبیعی V6 دورانگو نیز با اختلافی جزئی در پس هم‌وطن خود قرار می‌گیرد. در همین حال، گیربکس 10 سرعتهٔ اکسپلورر نیز بیشترین دنده را در این گروه دارد. دورانگو و اکسپلورر در حالت استاندارد با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب ارائه می‌شوند و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن‌ها قابل سفارش است درحالی‌که پایلوت برعکس بوده و در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود. ایسنت اما مانند تمامی محصولات سوبارو به‌صورت استاندارد در همهٔ تیپ‌ها به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است.

 

فورد اکسپلورر

دوج دورانگو

هوندا پایلوت

سوبارو ایسنت

پیشرانهٔ پایه 2.3 لیتری I4 3.6 لیتری V6 3.5 لیتری V6 2.4 لیتری H4
تنفس توربوشارژ طبیعی طبیعی توربوشارژ
قدرت 300 اسب بخار 295 اسب بخار 280 اسب بخار 260 اسب بخار
گشتاور 420 نیوتن متر 400 نیوتن متر 355 نیوتن متر 375 نیوتن متر
گیربکس 10 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک 9 سرعته اتوماتیک CVT
پلت‌فرم دیفرانسیل عقب دیفرانسیل عقب دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
چهارچرخ محرک قابل سفارش قابل سفارش قابل سفارش استاندارد

برخلاف پایلوت و ایسنت، اکسپلورر و دورانگو با پیشرانه‌های قدرتمندتر و جذاب‌تری هم ارائه می‌شوند. دورانگو همانند یک خودروی عضلانی، با پیشرانهٔ سنتی V8 تنفس طبیعی عرضه می‌شود و هنوز قربانی رویهٔ کوچک‌سازی پیشرانه‌ها و استفاده از توربوشارژرها نشده است. پیشرانهٔ این خودرو که از نوع 5.7 لیتری است، 360 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور دارد. اکسپلورر اما در نقطهٔ مقابل حریف هم‌وطن خود قرار دارد و برای ارائهٔ قدرت بیشتر، از پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو استفاده کرده است که 365 اسب بخار قدرت و 515 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به لطف حجم کمتر پیشرانه، احتمالاً اکسپلورر مصرف سوخت کمتری نسبت به دورانگو دارد؛ اما این دو کراس‌اوور آمریکایی در نسخه‌های اسپرت SRT و ST با پیشرانه‌هایی حتی قوی‌تر از این هم ارائه می‌شوند که در این مقایسه از بررسی آن‌ها صرف‌نظر کرده‌ایم.

 

فورد اکسپلورر

دوج دورانگو

پیشرانه 3 لیتری V6 5.7 لیتری V8
تنفس توئین توربو طبیعی
قدرت 365 اسب بخار 360 اسب بخار
گشتاور 515 نیوتن متر 530 نیوتن متر
گیربکس 10 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک

ظرفیت بار و بکسل

در کراس‌اوورهای فول سایز، ظرفیت و توانایی یدک کشی یا بکسل اهمیت زیادی دارد. نسل جدید اکسپلورر به لطف پلت‌فرم دیفرانسیل عقب خود، پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته و ظرفیت بکسل آن با پیشرانهٔ پایهٔ چهار سیلندر به 2400 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است؛ اما بااین‌حال اکسپلورر از این لحاظ هنوز هم در پس دورانگو قرار می‌گیرد زیرا این قلدر آمریکایی ظرفیت کشش 2800 کیلوگرم را دارد که 400 کیلوگرم بیشتر از کراس‌اوور فورد است! پایلوت و ایسنت هم هردو با ظرفیت بکسل 2270 کیلوگرم، در برابر رقبای آمریکایی حرفی برای گفتن ندارند. دورانگو با پیشرانهٔ همی V8 نیز با ظرفیت یدک کشی 3360 کیلوگرم، برتری قاطعی بر اکسپلورر شش سیلندر با ظرفیت تنها 2540 کیلوگرم دارد و قهرمان یدک کشی گروه لقب می‌گیرد.

اما هرچند اکسپلورر در بخش یدک کشی مغلوب دورانگو می‌شود، در بخش ظرفیت صندوق بار نه‌تنها دورانگو بلکه دو رقیب ژاپنی را هم پشت سر گذاشته است. در کراس‌اوور جدید فورد با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم و دوم، فضای باری برابر با 2485 لیتر فراهم می‌گردد که 110 لیتر از پایلوت، 75 لیتر از دورانگو و 35 لیتر از ایسنت بیشتر است. البته اکسپلورر در بخش قیمت نیز از هر سه رقیب بالاتر قرار می‌گیرد زیرا با قیمت پایهٔ 32,765 دلار، حتی از ایسنت که به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شود هم گران‌تر است.

 

فورد اکسپلورر

دوج دورانگو

هوندا پایلوت

سوبارو ایسنت

ظرفیت بکسل 2400 کیلوگرم 2800 کیلوگرم 2270 کیلوگرم 2270 کیلوگرم
حجم صندوق بار 2485 لیتر 2410 لیتر 2375 لیتر 2450 لیتر
قیمت پایه 32,765 دلار 29,995 دلار 31,450 دلار 31,995 دلار

 

 منبع: Motor1

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

  1. Amir Machine
    سوابق: (529 دیدگاه) ,

    هر چهارتا ماشین‌های شایسته‌ای هستن ولی من بازم دورانگو رو ترجیح میدم
    دورانگو با اینکه 9 سال از عمرش میگذره هنوز هم جذاب و پرفروشه
    کهنه نمیشه این ماشین انگار

    پاسخ
      1. حسن
        سوابق: (390 دیدگاه) ,

        تنها رقیب اکسپلورر دورانگو هستش و گرند چروکی
        هر 3 هم پرفروش و محبوبن

        پاسخ
    1. sina7
      سوابق: (246 دیدگاه) ,

      من الان نگاه کردم دیدم یه 2011 تمیزشو میشه با 8هزار دلار خرید یعنی به عبارتی 80 میلیون
      اصن بگیم 50 میلیون هم بکشن روش بشه 130 تا بازم هزار برابر ارزش خریدش از ایکس22 و جیلی و جک و ساندرو و هزار تا کوفت و زهرمار دیگه بهتره
      فقط میتونم بگم حیف

      پاسخ
  2. Mahdi
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    نمیشه فورد اکسپلورر راچه از لحاظ فنی ویاطراحی انتخاب نکرد

    پاسخ
  3. (ali (chevy nova
    سوابق: (5059 دیدگاه) ,

    عکسهاش رو دیشب داشتم میدیدم
    بسیار عالی کارکرده فورد
    الکی نیست پرفروش ترین تو کلاس خودشه
    البته من منتظره برانکو هستم که قراره به خاک و خون بکشه رقباش رو

    پاسخ
    1. (ali (chevy nova
      سوابق: (5059 دیدگاه) ,

      راستی به رفقای امریکایی باز هم اول شدن دوباره موستانگ رو در کلاس کوپه های اسپرت دنیا و همینطور دوم و سوم شدن چارجر و چلنجر و رتبه چهارم شدن کامار رو تبریک میگم

      پاسخ
  4. big & small block engine
    سوابق: (154 دیدگاه) ,

    عالی این ماشین
    دمش گرم فورد

    پاسخ
  5. نوید جهرمی
    سوابق: (2545 دیدگاه) ,

    چطور میتونن اینا رو با این قیمت پایه بدن؟ میانگین قیمتی تقریبا 32500 دلار. با دلار 11700تومنی تقریبا میشه 380 میلیون. ما هم با چینی ها دلمون خوش بشه.
    ما هیچ. ما نگاه

    پاسخ
  6. ali a
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    پیشرانه کوچکتر با توربو استهلاک بیشتر و صدای بیشتری داره..مصرف سوختش هم یا برابره یا ناچیز کمتره.. خودم 6 سیلندر و کاملا ترجیح میدم… انتخابم هم بین این ماشینا هوندا پایلوت هست…

    پاسخ
  7. LEWIS HAMILTON (مجید)
    سوابق: (11215 دیدگاه) ,

    سوبارو Ascent انتخاب منه. داغه داغه. محصول 2019.

    یه جورایی میانگینی از ویزگی های خوب هر چهار تا ماشینه.

    دورنگو خیلی قدیمی شده – هر چند هنوزم جذابه – اما همون دورنگویه دو هزار و دهه.
    از مشکلات کیفیتی زیادی هم رنج میبره و تا الان 4 نوبت فراخوان داشته به دلایل مختلف.

    پاسخ
  8. امیر
    سوابق: (955 دیدگاه) ,

    بازم برند محبوب امریکایی و همچنین برند محبوب من داره اینجا خودنمایی میکنه
    مشخصه ک دوج برتری داره به همشون حتی با رقیب های بزرگتر از خودش سرجنگ داره و گاها پیروزه! (مقالش تو همین پدال بود)
    اما فورد هم عالی عمل کرده مث همیشه
    کابین سوباره واقعا عالیه نسبت به بقیه

    پاسخ
  9. حمیدرضا
    سوابق: (2272 دیدگاه) ,

    خرید فورد در هر صورت توجیه پذیره خصوصا در امریکا این مدلم شاید گرون تر باشه ولی مدل چهارسیلندرش بازم توجیه بیشتری داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.