فولکس واگن

اولین تجربه سواری با نسل جدید فولکس‌واگن گلف GTI

برای آغاز این داستان باید نگاهی به گذشته داشته باشیم. نه به سال ۱۹۷۶ که اولین نسل فولکس‌واگن گلف GTI پدیدار گشت بلکه داستان ما سال‌های نزدیک‌تر را شامل می‌شود.

در اواسط دهه ۹۰ میلادی، کارستن شبسدات (Karsten Schebsdat) شاسی‌ای را برای اولین نسل فورد فوکوس ساخت. این خودرو روانه پیست تست فورد در بلژیک شد و ترکیب مناسبی از رفتار رانندگی اسپورت و راحتی را نمایش داد، چیزی که باعث شده او باافتخار اعلام کند این فوکوس بود که باعث شد نسل پنجم گلف از سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب استفاده کند.

شبسدات بعدا سمت‌های حرفه‌ای زیادی از جمله مدیر پروژه فنی پورشه ۹۹۷ GT2 را به دست آورد و حالا بخشی از تیم مهندسی فولکس‌واگن بوده و مدیر دینامیک سواری، فرمان پذیری و سیستم‌های کنترل می‌باشد. عنوان کار او پرطمطراق و طولانی است اما او باید مطمئن شود محصولات جدید هندلینگ و سواری بهتری نسبت به رقبا داشته و تمامی تازه‌واردها را شکست می‌دهند.

دانستن این نکته کاملاً برای ما که روی صندلی شاگرد گلف GTI جدید نشسته‌ایم مفید بود. پشت فرمان هم کسی نبود جز شبسدات! اولین دسترسی واقعی ما به جدیدترین نسل از هاچبک افسانه‌ای فولکس‌واگن در پیست تست Ehra-Lessien انجام شده جایی که نزدیک ولفسبورگ می‌باشد. اینجاست که آخرین کارها روی محصولات گروه فولکس‌واگن انجام شده و سپس خودروها روانه‌ی شوروم های سراسر جهان می‌شوند. پس از اینکه چندین محصول بوگاتی با سرعتی بسیار از ما عبور کردند نوبت به محصولات اشکودا، کوپرا و آئودی رسید.

درست در ساعت ۱.۳۰ ظهر، تأسیسات تست کاملاً در اختیار ما بود. شبسدات GTI را روشن کرده و با فشار پدال گاز به سوی یک پیچ پرسرعت رهنمون شدیم. با اندکی سر و صدا به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت رسیده و سپس سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت را نیز حس کردیم. نسل جدید گلف GTI شتاب گیری بدون دردسری داشته و راحت به سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. سپس بدون هرگونه هشداری، مهندس فولکس به‌صورت ناگهانی از سمت راست به سمت چپ پیست تغییر لاین دارد. در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و در GTI؟! این کار بدون هرگونه مشکلی صورت گرفت. نه خبری از احساس سر خوردن و نه احساس ناپایداری بود. خودرو کاملاً ثابت‌قدم عمل کرد.

شاید در تست بعدی این کار کمک کند بدانید که شبسدات ازدواج کرده و دو بچه دارد. او از زندگی خود کاملاً راضی بوده و می‌خواهد پس از پایان روز کاری به خانه‌اش بازگردد. علیرغم این موضوع او در سرعت‌های بالا به دنبال حذف هرگونه عدم توازن در GTI است؛ اما همچون گذشته GTI واکنش بدی به چنین دستورات خشن راننده نشان نمی‌دهد. او می‌گوید: “ما می‌خواستیم یک خودروی قابل پیش‌بینی بسازیم، خودرویی که هرگز راننده را سورپرایز نکند، به جز کارهایی که می‌تواند انجام دهد.” به نظر می‌رسد او و تیمش در دستیابی به این هدف موفق بوده‌اند.

ما به مسیر شماره ۹ رسیدیم که یک جاده شهری چالش‌برانگیز با پیچ های تند، دست‌اندازهای زیاد و نقاط کور فراوان بود اما GTI همچنان پایدار و ساکت باقی مانده بود. شما فقط با لرزش و صدای اندک داشبورد می‌توانید بفهمید که سطح موردنظر چقدر ناهموار است.

حتی از روی فرمان شاگرد هم حذف بیش فرمانی خودرو در پیچ‌های تند حس می‌شود. این یک موضوع کلیدی است که شبسدات به ما می‌گوید. رسیدن به این نقطه از طریق پلتفرم الکترونیکی جدید خودرو میسر شده که باعث می‌شود ارتباط بهتر و سریع‌تری بین تمامی سیستم‌ها صورت پذیرد.

در نسل پیشین گلف GTI، تمامی تنظیماتی که روی دینامیک طولی و جانبی خودرو تأثیر داشتند به‌صورت مستقل عمل می‌کردند بنابراین حسگرهای پایش فشار باد لاستیک، ESP، قفل دیفرانسیل الکترونیکی و دامپرهای تطبیقی وضعیت مستقل خود را داشته‌اند اما در نسل جدید تمامی حسگرها مستقیماً به پردازنده مرکزی گزارش می‌دهند. این امر باعث شده تصمیمات الکترونیکی خودرو با سرعت بیشتری اتخاذ شود.

شبسدات همچنان پیچ‌ها را یکی پس از دیگری رد می‌کند و این کار را با دستورات محکم به فرمان و پدال گاز انجام می‌دهد. عملکرد پایدار GTI جدید همراه با صدای تولیدی پیشرانه سورپرایز کننده است. اگرچه ما نتوانستیم خودرو را برانیم اما مدیر فولکس می‌گوید بازخورد فرمان و پاسخ آن بهبود یافته که دلیل آن استفاده از تنظیمات الکترومکانیکی است.

و بعد به اعداد می‌رسیم. شاید برخی از دانستن اینکه GTI جدید فقط ۲۴۲ اسب بخار قدرت دارد ناامید شوند. قدرت این خودرو هنوز پشت سر رقبای اصلی بوده اما فولکس مدعی است قدرت بیش از ۳۰۰ اسب بخار را نمی‌توان به‌صورت مؤثر در یک خودروی دیفرانسیل جلو که از لاستیک‌های نرمال استفاده می‌کند بکار برد؛ اما خب فولکس به این مرز نزدیک شده و نسخه ۲۹۵ اسبی از GTI با پسوند TCR اواخر امسال از راه خواهد رسید.

البته شبسدات می‌گوید نسخه‌های بیشتری نیز در راه است چراکه GTI کلاب اسپورت باز خواهد گشت. آیا بازگشت این خودرو با خاتمه تولید نسل بعدی فورد فوکوس RS اتفاقی است؟ شاید. به نظر می‌رسد شبسدات حالا در تیم درستی کار می‌کند!

البته تا زمانی که خودمان پشت فرمان گلف GTI جدید ننشینیم نمی‌توانیم قضاوت صحیح و کلی از این خودرو داشته باشیم اما تست این خودرو توسط مهندس فولکس نشان‌دهنده‌ی وضعیت خوب آن است. GTI هنوز هم خودرویی سریع، پایدار و کنترل شده بوده و سنت‌های نسل‌های پیشین را زنده نگه داشته است.

مشخصات فولکس‌واگن گلف GTI جدید

  • قیمت: ۲۹ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۲۴۲ اسب بخار/۳۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۷ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    یکی از بهترین هاچ بک های اسپورته که تا به حال ساخته شده
    ولی نسل هفتمش رو بیشتر دوست دارم…

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. امین

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (119 ديدگاه)

      اول که این نسل معرفی شد با خودم گفتم چقدر زشته اما الان اینو که میبینم دیگه زشت نیس
      رنگ مورد علاقه من برای این نقره ایه که با اون خط قرمز روی جاوی موتور عالی میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سعید(تهران)

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (496 ديدگاه)

        منم باهات موافقم اصلا زشت نیست، به رنگ آبی نفتی هم فکر کن…

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. یانکی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      انصافا طراحی چراغهاش مخصوصا جلوش و جلو پنجرش افتضاحه.داخلش به جز دسته دندش محشره.عاشق طرح پارچه داخلیشم.ولی از لحاظ ظاهر در مقابل رقبا یه عقب گرده کامله.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. iman

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (168 ديدگاه)

    واقعا زیبا و با ابهت . قابل توجه کسایی که از طراحی جدیدش ایراد گرفته بودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ممد ژانگولر

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3537 ديدگاه)

    این کلوچه دوست داشتنی که میبینید اونور آب کارمنداشون میخرن ولی تو مملکت ما با این قیمت کذایی دلار شاید عده محدودی از ثروتمندها توانایی خریدشو داشته باشن که البته همینشم جلوشو بستن . فکر کن یارو با اون همه ثروت و سیبیل و ادعا تو یکی از این کلوچه ها نشسته داره پز میده ??

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Hamidreza

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (2444 ديدگاه)

      داداش
      کلوچه؟???
      آره در بد بخت بودن ما شکی نیس ولی همینم خیلیه
      تو نسخه پایه اصلا جذاب نیس اما تو نسخه های دیگش واقعا خواستنیه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. Mohammad

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (421 ديدگاه)

    نسل قبلیش بهتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Saeed

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (757 ديدگاه)

    خداییش نسل ششم و هفتمش یه چیز دیگه‌ای بود…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیر.عارف

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (876 ديدگاه)

    من که عاشق این ماشینم حالا هر تیپ و مدلش . چرا که هر نسلش بهترین سواری و پرفورمنس تو کلاس خودشه . الکی نیست که سنگ محک کلاس هاچبکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    911 هاچبک ها وارد میشود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Behrouz. anzali

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (372 ديدگاه)

    فقط خدا کنه دوباره به ایران وارد بشه واقعا جای همچین ماشینهایی تو ایران خالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا