متفرقه

کیسه‌های هوای زانو برای سرنشینان خطرناک هستند؟

کیسه‌های هوا قطعاً در زمان تصادف باعث افزایش ایمنی سرنشینان خودرو می‌شوند. با این وجود طی برخی شرایط همین قطعه‌ی ایمنی می‌تواند ریسک جراحت را نیز در بر داشته باشد. فراخوان بزرگ تاکاتا این موضوع را نشان می‌دهد که حتی چندین نفر نیز جان خود را به خاطر کیسه هوای معیوب از دست داده‌اند. در صنعت مدرن خودرو کیسه‌های هوا بیش از هر زمان دیگری در خودروها بکار می‌روند و موسسه IIHS نیز نگاهی عمیق‌تر به کیسه‌های هوای زانو داشته و فهمیده که این کیسه‌های هوا بیش از آنکه مفید باشند باعث آسیب می‌شوند.


IIHS در مطالعه‌ی اخیر خود داده‌های ۴۰۰ تست تصادف از جلو را به عنوان بخشی از برنامه‌ی رتبه‌بندی خودروها جمع‌آوری کرده است. با توجه به نتایج می‌توان گفت در تصادف‌های اورلپ جلو، کیسه‌های هوای زانو تأثیری روی جراحت یا پیشگیری از آن در طرف راننده نداشته‌اند. البته در تصادف‌های اورلپ کوچک این کیسه‌های هوا به میزان ناچیزی ریسک آسیب به بخش‌های پایین پا را افزایش داده‌اند. دلیل این کار اعلام نشده اما حدس می‌زنیم که برخورد پرسرعت کیسه هوا با پاها علت چنین ریسکی باشد.


IIHS همچنین نگاهی به داده‌های تصادفات واقعی داشته تا میزان تأثیر کیسه‌های هوای زانو را تخمین بزند. اطلاعات مربوطه از ۱۴ ایالت آمریکا جمع‌آوری شده است. تحلیل‌ها نشان داده این کیسه‌های هوا تنها به میزان کمی ریسک جراحت کلی را کاهش داده‌اند که آن‌هم تنها نیم درصد بوده است. این موسسه می‌گوید این عدد از نظر آماری قابل‌توجه نیست و با یافته‌های IIHS در تست‌های تصادف از جلو همخوانی دارد.


موسسه مذکور خاطرنشان می‌سازد کیسه‌های هوای زانو تنها روی زانوها و پاها تأثیر ندارند. در زمان یک تصادف باد شدن کیسه‌های هوای زانو می‌تواند به کاهش حرکات بخش‌های پایین بدن کمک کند و این امر شاید باعث کاهش نیروهای وارده به قفسه سینه شود. موضوع عجیب اینکه IIHS گفته اگرچه ریسک جراحت پا در تصادفات اورلپ کوچک بالاتر است اما ریسک جراحت سر کمی کمتر است. ما دلیل این موضوع را نمی‌دانیم اما احتمالاً حرکات محدودتر بدن می‌تواند یکی از فاکتورهای دخیل در آن باشد.


به نظر می‌رسد کیسه‌های هوای زانو تأثیر چندانی در کاهش ریسک جراحت‌ها ندارند پس چرا در خودروها نصب می‌شوند؟ در این گزارش آمده این کیسه‌های هوا می‌توانند روی سرنشینانی که کمربند نبسته‌اند تأثیر مثبت‌تری داشته باشند اما IIHS تست‌های خود را با آدمک‌هایی انجام می‌دهد که کمربند ایمنی می‌بندند بنابراین این موضوع را نمی‌توان تائید کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا