نگاهی به ب‌ام‌و S1000RR مدل 2019: غول جدید برلین
نگاهی به ب‌ام‌و S1000RR مدل 2019: غول جدید برلین

نگاهی به ب‌ام‌و S1000RR مدل 2019: غول جدید برلین

BMW S1000RR جدید سریع‌تر، سبک‌تر و رانندگی با آن آسان‌تر شده است. قلب S1000RR، موتور جدید چهار سیلندر خطی ۹۹۹ سی‌سی است که با بیش از ۶ واحد افزایش در توان قادر به تولید ۲۰۵ اسب بخار و ۱۰۴ نیوتن متر گشتاور است.


تلاش آلمانی‌ها تنها به ارتقاء موتور محدود نمی‌شود بلکه تمرکز آن‌ها بیشتر بر روی افزایش قابلیت‌های رانندگی بوده است.
S1000RR از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ب‌ام‌و بهره می‌برد.ب‌ام‌و با بهره‌گیری از این فناوری گشتاور خطی موتور را به فرزند جدید خود هدیه کرده است.


خروجی موتور S1000RR در 10,000 دور دردقیقه به حداکثر مقدار خود می‌رسد به همین دلیل تمایل به تک‌چرخ زدن در این موتورسیکلت بیشتر شده و تا حدودی خسته‌کننده است. ب‌ام‌و در کنار افزایش توان و طراحی جمع و جور تر موفق به کاهش ۴ کیلوگرمی وزن موتور شده است. این شرکت همچنین اشاره می‌کند که مواد سبک‌وزن مورداستفاده در ساخت موتور نظیر سوپاپ‌های ورود هوا تیتانیومی و دسته‌موتور جدید باعث صرفه‌جویی ۲۵ درصدی در وزن موتور شده است.


در حال حاضر میل بادامک‌ها نیروی خود را مستقیماً از میل‌لنگ می‌گیرند، همین مورد باعث حذف دنده واسطه میان میل‌لنگ و میل بادامک شده است. پمپ روغن و آب نیز هم‌اکنون در یک مجموعه گردآوری‌شده‌اند تا طراحی موتور جمع‌وجور تر و فشرده‌تر گردد. سیستم اگزوز هم شاهد کاهش 1.3 کیلوگرمی در وزن است. تمام این اقدامات باعث کاهش 10.8 کیلوگرمی وزن نسبت به مدل قبلی شده است.


مهار کردن این غول آلمانی مسئولیت کوچکی نیست به همین دلیل، ب‌ام‌و محصول خود را به سیستم‌های الکترونیکی کمکی مهمی نظیر  ABS pro باقابلیت کنترل در سرپیچ سیستم کنترل کشش فعال (DTC) باقابلیت کنترل تک‌چرخ، تعویض دنده بدون کلاچ، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSC) و کنترل شتاب گیری مجهز کرده است.
این موتورسیکلت دارای چهار سبک رانندگی مختلف بارانی، جاده، دینامیک و مسابقه (Race) است که مورد آخر خود شامل سه سبک Race Pro باقابلیت تنظیم دستی می‌شود. سه مرحله تنظیم ترمز موتور نیز مورد بعدی قابل اشاره است.


دپارتمان شاسی ب‌ام‌و کار طراحی شاسی S1000RR جدید را انجام داده و تمرکز آن بر کاهش وزن و ارتقاء فرمان پذیری آن بوده است. شاسی آلومینیومی جدید 1.3 کیلوگرم سبک‌تر از نمونه قدیمی است.


دوشاخ جلو ۴۵ میلی‌متری یک میلی‌متر نازک‌تر از مدل قبلی است و با قابلیت تنظیم ضربه‌پذیری عرضه می‌گردد. کنترل کمک‌فنر دینامیک بی‌ام‌دبلیو (DDE) با کمک‌فنرهای نیمه فعال به‌صورت سفارشی قابل‌دستیابی است درحالی‌که در قابلیت‌های خود رشد فراوان ای کرده است.


با کمتر شدن عرض شاسی، مهندسان BMW توانسته‌اند مخزن سوخت و نشیمنگاه را جمع‌وجور تر طراحی کنند. شیشه جلو که با عرض کمتر خصوصیات آئرودینامیکی بهتری نسبت به مدل قبلی از خود نشان می‌دهد مجهز به چراغ جلو دوقلو با فناوری LED است. لازم به ذکر است ورودی هوای مرکزی در این قسمت باعث افزایش جریان هوا شده است.


S1000RR در سه رنگ آبی مسابقه‌ای، قرمز مسابقه‌ای و سفید براق ارائه می‌گردد.


سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه‌نمایش 6.5 اینچی TFT  دارای ۴ تنظیم مختلف برای نمایش اطلاعات است. سبک خصوصیات پیست مسابقه، اطلاعاتی را به نمایش می‌گذارد که در هنگام به آتش کشیدن مسیر پیست به کار می‌آیند. زمان هر دور، بهترین دور، مجموع دورها، تنظیمات DTC، دور موتور و… جزو این اطلاعات هستند.

[دانلود ویدئو]
در حال حاضر قیمت رسمی و زمان عرضه‌ی ب‌ام‌و S1000RR 2019  اعلام‌نشده است اما بدون شک عرضه آن به بازار جهانی طوفانی در بازار سوپربایک‌ها ایجاد خواهد کرد.

منبع: cycleworld

درباره نویسنده

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مرتبط

14 دیدگاه

  1. ایمان
    سوابق: (872 دیدگاه) ,

    شتابگیری با این موتور دل شیر میخواد چون کنترلش خیلی سخته و چرخ جلوش از زمین بلند میشه
    احتمالاً نسخه قوی تری هم در کار هست ( HP۴ ) که اون دیگه حریف نداره و به قولی حد آخر یک موتور BMW هست

    پاسخ
    1. حامد
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      اتفاقا کنترل این موتور راحت تر از اون چیزی هست که فکرشو بکنید. در سیستمهای کنترل الکترونیک آپشنی داره که بلند شدن چرخ جلو را کنترل میکنه. میتونید روی حالتی تنظیم کنید که چرخ جلو بلند نشه موقع شتابگیری. این ویدئو مربوط به مدل ام اسپورت هست که فول آپشن هست و چرخهای فیبر کربن داره. مدل 2019 دیگه مدل ایچ پی 4 نداره.

      پاسخ
  2. M
    سوابق: (1715 دیدگاه) ,

    تا جایی که من میدونم بی ام و مونیخیه ها !!!

    پاسخ
    1. حسین مقدسی
      سوابق: (85 دیدگاه) ,

      کارخانه اصلی BMW Motorrad در برلین قرار داره، با شرکت TVS هم همکاری داره و بعضی ار انجین‌ها هم توی اتریش، چین و تایوان تولید میشن.

      پاسخ
  3. حمیدرضا
    سوابق: (1970 دیدگاه) ,

    به به عجب هیولایی به به خوش به حال عاشقان کلاس ریس من که خودم کروزر دوست دارم و کلا ریس دوست ندارم

    پاسخ
  4. محمد حسین
    سوابق: (286 دیدگاه) ,

    رکورد گیری سوپربایک ها تو نوربرگ رینگ انجام نمیشه ؟
    یا هر پیست دیگه
    که مقایسه ای بین سوپربایک ها باشه

    پاسخ
    1. حسین مقدسی
      سوابق: (85 دیدگاه) ,

      چرا ولی خیلی کمتر از خودروها چون که مدیریت پیست زیاد علاقه‌ای به موتورسیکلت‌ها نداره
      تا جایی هم که یادم میاد بهترین زمان تا حالا مربوط به یاماها R1m بود با حوالی 7 دقیقه

      پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (580 دیدگاه) ,

      حرفت درسته. دیسلایکا از نوع تعصبیه
      اما درکل اچ2آر یا کاواساکی یه سر و گردن از همه جلوتره در حالت جاده ای و استوک
      رقیب فعلی این مدل بی ام و، کاواساکی نینجا اچ2 و zx10r هستش
      درگ های مدل قبلی (2015 و 2016) رو که ببینید بین zx10r و s1000rr کاواساکی با اختلاف کم جلو میوفته
      اما من ظاهر و طراحی بی ام و رو نسبت به zx10r بیشتر دوست دارم حالا هرچی میخواد باشه ضعیف یا قوی

      پاسخ
      1. حامد
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        بی ام دبلیو آپشن های الکترونیکی و صفخه نمایش دیجیتال و برند داره فقط. ولی کاوازاکی بیشتر به قدرت و کارایی توجه داره. توی خیلی از مدلهای کاوازاکی فقط ای بی اس وجود داره و هیچ امکانات کنترل کشش و صفحه های دیجیتالی ندارند. مثل زد 900 و حتی ایچ آر 2

        پاسخ
  5. Danial
    سوابق: (305 دیدگاه) ,

    چشاش چی شد پس چرا چشاشو خراب کردن عه کلاغ تبدیل شد ب مار

    پاسخ
  6. داوود
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    قدرت 205 اسب بخار چطور ممکنه؟؟
    اولش فکر کردم اشتباه تایپی هست ولی وقتی توی سایت موتور سیکلت آنلاین و چند تا سایت دیگه دیدم همین مقدار رو براش نوشته بودند در حالی که cb1300 در حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت داره یا دوکاتی دیاول فقط ۱۳۰ اسب بخار قدرت داره
    یا ماشین ها رو در نظر لگیرید که یه النترا با موتور حجیم تر فقط ۱۵۰ اسب بخار قدرت داره

    موندم جریان چیه؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.