مک لارن

پشت پرده نام‌گذاری هایپرکار مک‌لارن سنا

زمانی که مک لارن از هایپرکار جدید خود و جانشین P1 اسطوره‌ای رونمایی کرد نام نمادین و برجسته سنا را انتخاب کرد. مک لارن این خودرو را به پاس گرامیداشت آیرتون سنا راننده فرمول ۱ که به‌صورت تراژیکی در مسابقه سال ۱۹۹۴ فوت کرد، سنا نام‌گذاری کرده است. اگرچه سنا کل حرفه رانندگی خود را در مک لارن سپری نکرده اما از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ در این تیم بوده است. در خلال آن سال‌ها سنا سه بار قهرمانی را برای مک لارن به ارمغان آورده است. تصمیم مک لارن برای استفاده از نام سنا روی هایپرکار جدید کمپانی به سادگی گرفته نشده است. در ویدئوی جدید منتشر شده طراحان و مهندسان این برند دلیل استفاده از نام سنا را تشریح کرده‌اند.


دن پری ویلیامز، مدیر طراحی مهندسی مک لارن می‌گوید:

ارزش‌ها و طرز رانندگی و پیش‌بینی‌های او به همراه تلاش برای تأثیر فوق‌العاده روی زندگی‌اش باعث شده مک لارن این نام را انتخاب کند.


مارکوس ویت نیز می‌گوید:

آیرتون وسواس زیادی برای توجه به جزئیات و سریع رفتن داشت.

Ayrton Senna
Ayrton Senna
ریچارد فارکوهر، مدیر مهندسی قوای محرکه و خودروی مک لارن نیز می‌گوید:

تمرکز و پیش‌بینی و تخمین‌های سنا برای رد کردن محدودیت‌ها احساس‌برانگیز است. او همواره روی بهترین‌ها تمرکز داشت.


ویدئوی مورد بحث واقعاً زیباست زیرا مهندسان و طراحان درباره سنا و میراث او صحبت می‌کنند.


همه‌چیز مک لارن سنا درباره فوق‌العاده بودن است. این خودرو که اوایل سال جاری معرفی شده دارای طراحی وحشی‌ای است که البته بهترین و جذاب‌ترین طراحی نیست. طراحی سنا به خاطر سریع‌ترین و چابک‌ترین بودن در پیست خلق شده است. پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری بای توربوی این خودرو قدرت ۷۸۹ اسب بخاری داشته و به لطف بال‌های بکار رفته داون فورس ۸۰۰ کیلویی تولید می‌کند.

آیا سنا پرچم‌دار پرفورمنس مک لارن باقی می‌ماند؟ آیا نسل بعدی سنا نیز تولید خواهد شد؟ مشخص نیست اما برای الان بهترین نامی که مک لارن برای هایپرکار جدید خود می‌توانست انتخاب کند همین سناست…

[دانلود ویدئو]

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه

  1. Maximus

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (325 ديدگاه)

    خیلی قشنگه اما اونقدری که باید نمیتونه خودش رو از محصولات ارزان تر مک لارن جدا کنه
    #نظر شخصی
    با احترام به مک و طرفدارانش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. ایمان

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2577 ديدگاه)

    مکلارن اگه یه تیم طراحی خوب داشت کولاک میکرد
    اکثر مدل هاشون شبیه به هم هستن و جالب نیست
    فقط P1 و ۷۲۰s توشون از نظر طراحی بهتر از سایر محصولات مکلارن هستن ولی از لحاظ انجین و پرفورمنس عالیَن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. af.1024

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (43 ديدگاه)

    از بهترین میراث سنا میشه به هوندا nsx نسل اول اشاره کرد….

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. ساسان

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (950 ديدگاه)

    ازلحاظ پرفورمنس قطعا”عالیه…ولی ازلحاظ طراحی نقطه مقابل p1هست..ازدید من

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. Love Cars

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (165 ديدگاه)

    طراحی های مکلارن توی دوره مدیریت بخش طراحی توسط فرانک استفنسون بهتر از این ۱۱ ماه اخیر که رابرت ملویل مدیر شده بود.البته توی سنا طراحی تا حد زیادی فدای آیرودینامیک شده.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. مرتضی مقدم

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (130 ديدگاه)

    حرف از طرف داری و تعصب مبنایی جز خودخواهی و بیخردی نداره.واضح تر اینکه پشت تعصب همواره لجاجت و اصرار و نادانی وجود داره که نتیجه این رفتار جز چشم پوشی روی حقایق و در حالت بدتر پامال کردن حقیقت نیست.اما سلیقه به نگرش و شخصیت افراد بر می گرده و تفاوت سلایق نه تنها طببیعی هست بلکه باعث جذابیت دنیای اطراف میشه.اگه سلیقه همه به یک منوال بود که تمام ملت سوار یک خودروی مشخص میشدن و این همه زیبایی و هیجان و نواوری و تنوع وجود نمیداشت.اینکه صرفا خودرویی آلمانی انگلیسی آمریکایی ژاپنی و … باشه نه مزیت محسوب میشه نه ایراد.مشخصات فنی ، قابلیت اطمینان ،خدمات پس از فروش ،ایمنی، نوع کابین و کاربری مورد نظر،مصرف سوخت و ملاحظات زیست محیطی،طراحی بیرونی و داخلی،زیبایی،راحتی و … در کنار سلیقه شخصی و توجه به جزییات پارامتر های انتخاب یک خودرو هستن از نظر بنده.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا