نیسان

نیسان Z جدید در اروپا عرضه نخواهد شد

نسل جدید نیسان Z اسپرت به‌صورت رسمی و البته در لباس نسخه‌ای پیش‌تولیدی رونمایی شد. با این وجود مقامات نیسان علاوه بر اطلاعات منتشر شده در روزهای قبل جزئیات بیشتری را نیز در دسترس عموم قرار داده‌اند. اول بیایید از خبرهای بد شروع کنیم: نیسان Z جدید در اروپا عرضه نخواهد شد.

نیسان با انتشار بیانیه‌ای گفته است:

بازار خودروهای اسپورت در اروپا رو به افول بوده و قوانین آلایندگی خاص باعث شده‌اند نیسان توجیه اقتصادی برای عرضه نسل جدید Z در قاره اروپا را پیدا نکند.

اما در بازارهایی که این خودرو عرضه خواهد شد مشتریان گزینه انتخاب گیربکس اتوماتیک را نیز خواهند شد. هیروشی تامورا که متخصص تولید محصولات Z پروتو، GT-R و نیسمو است اخیراً اعلام کرده نسخه اتوماتیک Z جدید نیز در دسترس خواهد بود. او همچنین به تولید نسخه‌ای پرفورمنس اشاره کرده که احتمالاً منظورش مدل نیسمو بوده است. البته مشخص نیست که این خودرو از همان ابتدا در دسترس خواهد بود یا اینکه پس از مدتی معرفی خواهد شد.

موضوع جالب اینکه تامورا اذعان داشته نیسان پیش از تصمیم به تولید Z جدید با پیشرانه ۶ سیلندر گزینه ارائه نسخه تمام الکتریکی را نیز بررسی کرده است. احتمال عرضه نسخه الکتریکی شده نیسمو در آینده وجود داشته و اگر مشتریان بازخورد مثبتی ارائه دهند شانس تولید چنین مدلی بالا خواهد بود. این مدیر ارشد گفته است:

در آغاز ما باید کاملاً درباره بازخوردهای زیادی که از مشتریان می‌گرفتیم فکر می‌کردیم. اگر مشتریان به‌طورجدی درخواست قوای محرکه هیبریدی را داشته باشند ما باید به این نکته توجه کنیم.

او می‌گوید فعلاً نسخه رودستر Z جدید چراغ سبز تولید را دریافت نکرده و تولید آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تامورا افزوده خودروهای اسپرت روباز همچون ۳۰۰ZX و ۳۷۰Z نشان دهنده‌ی ذات یک محصول Z هستند و بنابراین احتمال تولید نسخه روباز از Z جدید وجود دارد. البته تامورا قویاً اعلام کرده Z جدید از معماری کاملاً جدیدی استفاده نخواهد کرد.

او گفته است:

ما پلتفرم‌های زیادی نداشتیم. پلتفرم Z قبلاً وجود داشته اما باید اصلاحاتی روی آن انجام می‌دادیم. قدرت و گشتاور تولیدی کاملاً فرق کرده و بنابراین پلتفرم نیز باید ارتقا یابد. چیزهای زیادی تغییر کرده یا اصلاح شده است. از نظر ظاهری نیز تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. درب‌ها، صندوق، گلگیر، سپر، رینگ، چراغ‌ها و… همه کاملاً جدید هستند.

نیسان هنوز به تاریخ عرضه Z جدید اشاره نداشته و تنها گفته در آینده‌ای نه چندان دور آن را روانه میدان خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره باید به سال ۲۰۰۵ و GT-R پروتو بازگردیم که پیش‌نمایشی از نسخه تولیدی رونمایی شده در سال ۲۰۰۷ بود. به این ترتیب آیا برای دیدن Z جدید هم باید حدود ۲ سال صبر کنیم؟ خوشبختانه نه.

این کوپه اسپرت اندکی طویل‌تر، پهن‌تر و کم ارتفاع‌تر از ۳۷۰Z می‌باشد. در قلب Z جدید نیز پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو قرار داشته اما نیسان گفته قدرت این خودرو بیشتر از خروجی ۳۳۲ اسبی و گشتاور ۳۶۶ نیوتون متری ۳۷۰Z کنونی خواهد بود. این پیشرانه در اینفینیتی Q60 رد اسپرت ۴۰۰ قدرت ۴۰۰ اسبی و گشتاور ۴۷۵ نیوتون متری داشته و اگر همین مشخصات در Z جدید دیده شود شاهد افزایش قدرت محسوسی خواهیم بود.

نسل جدید Z از سال ۲۰۱۷ تاکنون در حال توسعه بوده و نیسان اعتراف کرده هنوز در انتخاب نام نهایی به جمع‌بندی نرسیده است. با فروش بیش از ۱.۸ میلیون دستگاه از زمان عرضه در سال ۱۹۶۹ تاکنون، به جرات می‌توان گفت انتظارات زیادی از نسل جدید این خودروی اسپرت وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1854 ديدگاه)

    یکی از تصمیم های عجیب کمپانی های خودروسازی همین عرضه نکردن یک ماشین چند ماشین در یک قاره یا کشور هست.
    که در بعضی موارد توجیحی نداره مثل نبود F150 در اروپا نیست بخاطر سایز اش ولی در عوض رنجر هست.
    اما مثل همین نیسان Z حالا بگیم تو اروپا طرفدار ماشین های اسپرت کمتر شده این که نشد دلیل برای عرضه نکردن، چون طرفدارش کمه کلا باید عرضه نکنید!؟
    حداقل میتونید به صورت سفارش مشتری در اروپا عرضه کنی حتی یکی هم شده ارزش اش رو داره.

    موافقم 14
    مخالفم 7
    1. مهدی اکرمی

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (88 ديدگاه)

      مشترى نداشتن بهونست. پاس کردن تستهای اروپایی برای نیسانی که حال و روز خوبی نداره بیش از حد توانشون هزینه بر و زمان بره. توی متن هم به قوانین آلایندگی خاص اشاره شده. به همین دلیل نیسان تصمیم گرفته کلا قید بازار اروپا رو بزنه. البته اگه نیسان بتونه خودش رو از بحران نجات بده شاید استانداردهای اروپایی رو در مدل فیس لیفت لحاظ کنه, به خصوص اینکه برای توسعه ی مدل فیس لیفت زمان کافی دارن

      موافقم 10
      مخالفم 5
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (10201 ديدگاه)

      احتمالاً خرجش بیشتر از دَخلِش میشه که عرضه نمی‌کنند دیگه …

      دوستان ، از زمان رونمایی این خودرو در فضای مجازی ، خیلی‌ها شروع کردن به زدن رندرهای خشن و فوقعلاده زیبا روی این Z دلنشین .

      برای همینه که عاشق ژاپنی هستم ، چون ساخته شده برای چیدمان و تیونینگ شخصی که همه جوره تیونینگی را ساپورت میکنه .

      توجه کردین هرچی بیشتر میگذره ، بیشتر به دل میشینه ، بخصوص همین نمای جلو که خیلی‌ها منتقدش بودن ، در نظر بگیرید کسانی که این مدل خودروها را میخرند ، شروع می‌کنند به تغییر ظاهری و فنی و به ندرت پیدا میشه که استاندارد نگهشون دارند .

      تو ایران خودمون ، هیچ تویوتا gt86 شبیه یکدیگر و استاندارد نیست و اکثراً تیونینگ شخصی میکنند ، یا مثل fjکروز یا هایلوکس .

      درود بر ژاپن و بروبچ سامورایی ❤ .

      موافقم 13
      مخالفم 2
    3. مهرداد كمال

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (1815 ديدگاه)

      لابد براش نمیصرفه که هزینه کنه و درامد اون نمیتونه هزینه های مختلف جانبی رو پوشش بده شک نکنید بهترین بازاریاب ها و مدیران تو این عرصه برای کمپانی های بزرگ در حال خدمت رسانی هستن

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. زیزیگولو

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (4796 ديدگاه)

    ماشینای اسپرتو سوپر اسپرت اروپایی با موتورای بنزینی هنوز داره تو اروپا عرضه میشه و مشتریای خودشو هم داره پس هیروشی تامورا رو چه حسابی گفته بازار ماشینای اسپرت تو اروپا بخاطر قوانین آلایندگی رو به افوله؟؟ این ماشینا تو کل دنیا تحت هر شرایطی مشتریای خودشونو دارن

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. مرتضی

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (196 ديدگاه)

      قوانین اروپا به میزان کل تولید آلاینده در سبد محصولات یک شرکت خودروسازی هم توجه داره. الان مثلا تولید لامبورگینی انقد محدود هست که ماشین کمتر از هشت سیلندر نمیزنه و اگه آلایندگی محصولات رو جمع کنی به خودروسازهای عادی نمیرسه ولی همچنان صرفه تولید هم واسش داره. اما شما می بینی بنز مجبور میشه پیشرانه ۱۲ و ۸ سیلندر خودشو کم کم کنار بذاره تا مجبور نشه واسه مجموع آلایندگی خودروهاش جریمه بده.
      در مورد نیسان چون فروشش احتمالا زیاده برای ورود این خودرو باید پول زیاد کنار میذاشته که به صرفه نبوده.

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. SS

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (738 ديدگاه)

        در مورد آستون مارتین و شرکتهای تولید محدود مستقل این نکته درست هست اما لامبورگینی در حال حاضر تولید بالایی داره (در مقایسه با برندهای exotic دیگه) و جزو گروه فولکس هست در نتیجه آلایندگی خودروهای لامبورگینی با خودروهای پرفروشی مثل آپ! جبران میشه.

        موافقم 3
        مخالفم 3
      2. زیزیگولو

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (4796 ديدگاه)

        اکثر سوپر اسپرتای اروپایی مدلای 2021 خودشونو با موتورای بنزین سوز بالای شیش سیلندرو حجم پیشرانه بالای 3000 معرفی کردن

        موافقم 3
        مخالفم 0
      3. زیزیگولو

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (4796 ديدگاه)

        اکثرا هم اعلام کردن که تولید سوپر اسپرتای بنزین سوز تا چندین سال آینده ادامه خواهد داشت

        موافقم 3
        مخالفم 0
  3. Sina

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    دلیلش اینه که میخوان بر اساس آلپیاین بسازنش .
    آلپاین اروپا بفروشه ، این تو آسیا و آمریکا.
    شاید هم دلیلش نوع طراحی خودرو باشه که شاید تو اروپا طرفدار نداشته باشه

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا