چشم اندازهفته نامه

انتخاب خودروی سال 2019 موتورترند

بازهم فصل برگزاری رقابت‌های جذاب موتورترند برای انتخاب برترین خودروهای سال فرارسید. رقابتی که در سه بخش مجزا شامل خودروی سال، شاسی‌بلند سال و پیکاپ سال برگزار می‌گردد و در انتها برترین خودروهای این سه بخش به‌عنوان خودروهای سال معرفی می‌شوند. برگزاری این رقابت‌ها توسط موتورترند از سال ۱۹۴۹ آغاز شد اما در ابتدا یک شرکت به‌عنوان خودروساز سال اعلام می‌شد. مثلاً در سال ۱۹۴۹ کادیلاک به‌عنوان خودروساز سال انتخاب شد و اولین جایزهٔ کالیپر طلایی موتورترند را از آن خود کرد؛ اما از آن زمان تاکنون جهان بسیار تغییر کرده است. این روزها خودروهای سواری از فرم غالب حمل‌ونقل به یک انتخاب در بین شاسی‌بلندها، پیکاپ‌ها، مینی‌ون‌ها و حتی اسکوترهای برقی تبدیل شده‌اند.

نبرد برای جایزهٔ خودروی سال ۲۰۱۹ با حضور ۲۰ شرکت‌کنندهٔ گوناگون در ۳۶ نسخهٔ مختلف برگزار شده است. رقابت امسال نیز از تنوع بالایی برخوردار بوده و انواع مختلفی از خودروها شامل سدان‌ها، استیشن‌ها، کوپه‌های چهاردر و مینی‌ون‌ها در آن حضور دارند. برخی از این خودروها در کارخانهٔ مرکزی در مقر اصلی خودروسازان ساخته شده‌اند و برخی دیگر ساخت کارخانجاتی در سراسر دنیا هستند. مثلاً هاچ‌بک کره‌ای از مکزیک، سدان سوئدی از کارولینای جنوبی و حتی استیشن آمریکایی از اسپانیا به این رقابت آمده‌اند. این‌ها نشانه‌هایی هستند که واقعیت اقتصاد جهانی را نشان می‌دهند. پس وقت آن رسیده که احساسات ملی‌گرایانه تغییر کرده و تعصب روی ملیت برندها کنار گذاشته شود.

شرکت‌کنندگان رقابت امسال به همان اندازهٔ تنوع در کشورهای سازنده، در هدف و کاربرد هم متنوع هستند. در رقابت امسال تعداد قابل‌توجهی از خودروهای لوکس و کامپکت باهم به نبرد پرداخته‌اند. علیرغم محبوبیت کراس‌اوورها، امسال آئودی، بیوک، جنسیس، مرسدس بنز و ولوو برای به دست آورد سهم بیشتری از فروش رو به افول خودروهای سواری، سدان‌ها و استیشن‌های پریمیومی را روانهٔ بازار کرده‌اند. از سوی دیگر، هوندا، هیوندای، کیا و تویوتا هم خودروهای کوچکی را ارائه کرده‌اند که ثابت می‌کنند برای دستیابی به استایل جذاب، عملکرد بالا و مصرف سوخت پایین نیازی به صرف هزینه‌های زیادی نیست. با این مقدمه به سراغ معرفی شرکت‌کنندگان رقابت خودروی سال ۲۰۱۹ موتورترند می‌رویم.

 

آئودی A6 هیوندای ولوستر
آئودی A7 کیا فورته
بیوک رگال لکسس ES
فورد موستانگ لکسس LS
فورد ترانزیت کانکت مرسدس بنز CLS
جنسیس G70 نیسان آلتیما
هوندا اینسایت تویوتا آوالون
هوندا کلاریتی تویوتا کرولا هاچ‌بک
هیوندای اکسنت فولکس‌واگن جتا
هیوندای الانترا ولوو S60 / V60

 

با جمع شدن این ۲۰ شرکت‌کننده در ۳۶ نسخهٔ مختلف، رقابت انتخاب خودروی سال ۲۰۱۹ آغاز شد. بعد از یک هفته بررسی دقیق مشخصات خودروها روی کاغذ، زمان آزمون‌های عملی فرارسید. در این بخش خودروها با شش معیار کلیدی شامل پیشرفت در طراحی، کارایی، برتری مهندسی، عملکرد با توجه به هدف، ایمنی و ارزش، مورد ارزیابی‌های دقیق و سخت‌گیرانه قرار گرفتند. بدین منظور، داوران طی دو روز و صرف چهارده ساعت در هرروز، شرکت‌کنندگانی که شایستهٔ کسب عنوان خودروی سال نبودند را از لیست خط زدند. در اینجا معیارها بسیار اهمیت دارند. مثلاً یک کوپهٔ اسپرت که در قسمت پیچ‌درپیچ پیست همانند کشتی تایتانیک عمل می‌کند، در انجام مأموریت و رسیدن به هدف خود موفق نیست.

بدین ترتیب پس از غروب خورشید، مدعیان اصلی از نامزدهای اولیه جدا شدند و در پایان‌ بخش اول این رقابت خشن، تنها شش خودرو باقی ماندند که بیشتر با معیارهای مذکور مطابقت داشتند. هرچند ممکن است سایر رسانه‌های خودرویی در همین‌جا متوقف شوند و چند خودرو را به‌عنوان برترین‌های سال معرفی کنند اما در موتورترند روش‌های سخت و دقیقی بکار گرفته می‌شود تا در پایان تنها یک پیروز مشخص گردد. فینالیست‌های رقابت خودروی سال ۲۰۱۹ موتورترند عبارت‌اند از:

آئودی A6

آئودی A7

جنسیس G70

هوندا اینسایت

هیوندای ولوستر

ولوو S60 / V60

طی روزهای بعد، تک‌تک فینالیست‌ها در پیست آزمایشی به طول ۴۴ کیلومتر مورد آزمایش قرار گرفتند. شرایط متنوع و سطوح مسیر این پیست کاملاً شامل تمام شرایطی می‌شود که رانندگان در آمریکای شمالی به‌طور متوسط هرروز در دنیای واقعی با آن‌ها مواجه خواهند بود. در این پیست قسمت‌هایی وجود دارد که در آن‌ها خودروها باید تقریباً به توقف کامل برسند؛ بنابراین این قسمت‌ها می‌توانند آزمایشی برای عملکرد تعویض دندهٔ گیربکس در سرعت‌های پایین باشد. در این پیست همچنین سیستم‌های حفظ حرکت میان خطوط هم فعال می‌شوند و می‌توان از این طریق عملکرد تکنولوژی‌های رانندگی نیمه‌خودکار خودروها را موردبررسی قرار داد.

بدین ترتیب بعد از انجام کلیهٔ آزمون‌ها و ارزیابی‌های کامل، جلسهٔ نهایی برای رأی‌گیری و تعیین برنده تشکیل شد. طی این جلسه، نهایتاً جنسیس G70 رأی بیشتری کسب کرده و به‌عنوان خودروی سال ۲۰۱۹ موتورترند انتخاب شد. در این رقابت نه‌تنها خودروی سال ۲۰۱۹ انتخاب شد بلکه ثابت شد که هفتاد سال بعد از برگزاری اولین دور این رقابت‌ها، خودروهای سواری سنتی هنوز زنده‌اند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

جنسیس G70، خودروی سال ۲۰۱۹ موتورترند

 در سال ۱۹۸۵، یک شرکت خودروسازی نوپای کره‌ای هاچ‌بکی بنام اکسل که توسط جیوجیارو طراحی شده بود را با قیمت پایین ۵ هزار دلار به بازار عرضه کرد. در آن زمان آمریکایی‌ها حتی نمی‌توانستند نام هیوندای را درست تلفظ کنند. باور این موضوع سخت است که حدود سی سال بعد، همان شرکت سطح پایین کره‌ای نه‌تنها برند لوکسی را تأسیس کرده بلکه برای ب‌ام‌و سری ۳ رقیب بهتری نسبت به برندهای لوکس ژاپنی ساخته که تاکنون تلاش‌های زیادی در این زمینه داشته‌اند. این ماشین، جنسیس G70 است که به‌عنوان خودروی سال ۲۰۱۹ موتورترند انتخاب شد. این شاید غیرممکن و غیرقابل‌تصور به نظر برسد.

هیوندای دو سال پیش برند جنسیس را با سدان فول سایز G90 به جهانیان معرفی کرد. خودرویی که قصد داشت با بزرگان این کلاس مثل ب‌ام‌و سری ۷ و لکسس LS به رقابت بپردازد. بااین‌حال G90 واقعاً در برابر سلاطین کلاس سدان‌های فول سایز لوکس، مخصوصاً مرسدس بنز S کلاس حرفی برای گفتن نداشت. ولی حالا G70 به بخشی پایین‌تر یعنی سگمنت سدان‌های کامپکت لوکس و اسپرت وارد شده است یعنی کلاسی که مدت‌ها است معیار آن در اختیار ب‌ام‌و سری ۳ قرار دارد. البته طی دههٔ گذشته جایگاه سری ۳ در این کلاس متزلزل بوده است و چندین بار توسط سدان‌هایی از کشورهای مختلف، از آئودی و کادیلاک گرفته تا جگوار و آلفارومئو جولیا که سال گذشته عنوان خودروی سال موتورترند را به دست آورد مغلوب شده است.

بااین‌حال هرچند گاهی سری ۳ مغلوب رقیبان تازه‌نفس شده اما هنوز هم وقتی شرکتی قصد ساخت خودرویی در این کلاس دارد می‌گوید ما می‌خواهیم رقیبی برای ب‌ام‌و سری ۳ بسازیم. جنسیس هم با همین هدف تیمی از مهندسان و طراحان حرفه‌ای صنعت خودروسازی را جمع کرده که نتیجهٔ این کار، ساخت یک سدان اسپرت بسیار جذاب و ارزشمند است که می‌تواند هر خریداری را وسوسه کند. یکی از آزمایش‌کنندگان در مورد G70 می‌گوید نکتهٔ قابل‌توجه در رابطه با این سدان کره‌ای این است که هیوندای کاری که تویوتا، نیسان، هوندا و جنرال موتورز در انجام آن شکست خوردند یعنی ساخت رقیبی شایسته برای ب‌ام‌و سری ۳ را انجام داده است. جنسیس G70 زمانی که طبق شش معیار مذکور موردبررسی قرار گرفت، به‌وضوح عنوان خودروی سال ۲۰۱۹ موتورترند را در اختیار گرفت.

جنسیس G70 از پلت‌فرم مشترکی با پسرعمویش کیا استینگر استفاده می‌کند یعنی خودرویی که جزء فینالیست‌های رقابت خودروی سال گذشته بود؛ اما دو نقیصه، استینگر را از رسیدن به‌افتخار بزرگ خودروی سال محروم کردند. اول اینکه طراحی داخلی آن بسیار شبیه به دیگر محصولات کیا بود و دوم سیستم تعلیق آن که مناسب یک سدان اسپرت نبود. برای G70 همان پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری توئین توربوی استینگر هم قابل سفارش است. این موتور با ۳۷۰ اسب بخار قدرت، نسخهٔ دیفرانسیل عقب G70 را ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند درحالی‌که نسخهٔ چهارچرخ محرک به دلیل وزن بیشتر، برای این کار به ۴.۸ ثانیه زمان نیاز دارد. این سدان کره‌ای مسافت ۴۰۰ متر را هم ظرف ۱۳.۲ ثانیه طی می‌کند.

جنسیس نشان داد که یک برند جدید چگونه باید به بخشی شلوغ وارد شود. دقیقاً همین کار را لکسس در دههٔ ۸۰ میلادی با معرفی سدان لوکس LS400 به‌عنوان اولین محصولش انجام داد. در دنیای فوق‌العاده رقابتی امروزی نیز برخی برندها مثل لینکلن کاملاً احیا شده‌اند زیرا شرکت‌های مادر آن‌ها با شناسایی تهدیدها و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، آن‌ها را از نو متولد کرده‌اند. برندهای دیگر، عمدتاً آلمانی‌ها هم تکامل پیدا کرده‌اند اما شرکت‌های دیگر مطمئناً منقرض خواهند شد. از سوی دیگر، کاری که آلفارومئو سال گذشته با جولیا انجام داد را امسال جنسیس با G70 انجام داده است. اگر جنسیس بتواند سبد محصولات خود را با کراس‌اوورهایی مشابه G70 گسترش دهد، کاملاً برای عرض‌اندام بین برندهای لوکس اصلی بازار آماده خواهد بود.

 

 

مشخصات فنی انواع مختلف جنسیس G70

 

۲.0T اتوماتیک

۲.0T دستی

۳.۳T

۳.۳T AWD

پیشرانه ۲ لیتری I4 ۲ لیتری I4 ۳.۳ لیتری V6 ۳.۳ لیتری V6
تنفس توربوشارژ توربوشارژ توئین توربو توئین توربو
قدرت ۲۵۵ اسب بخار ۲۵۵ اسب بخار ۳۷۰ اسب بخار ۳۷۰ اسب بخار
گشتاور ۳۵۲ نیوتن متر ۳۵۲ نیوتن متر ۵۱۰ نیوتن متر ۵۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته دستی ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب عقب چهارچرخ
طول ۴.۶۸ متر ۴.۶۸ متر ۴.۶۸ متر ۴.۶۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۸۳ متر ۲.۸۳ متر ۲.۸۳ متر ۲.۸۳ متر
وزن خالص ۱۶۶۰ کیلوگرم ۱۶۲۴ کیلوگرم ۱۷۱۳ کیلوگرم ۱۸۱۳ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۱ به ۴۹ جلو/عقب ۵۲ به ۴۸ جلو/عقب ۵۳ به ۴۷ جلو/عقب ۵۴ به ۴۶ جلو/عقب
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر ۵ نفر ۵ نفر
حجم صندوق بار ۳۰۰ لیتر ۳۰۰ لیتر ۳۰۰ لیتر ۳۰۰ لیتر
شتاب صفرتا ۹۶ ۷.۴ ثانیه ۷.۲ ثانیه ۴.۷ ثانیه ۴.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۷ ثانیه ۱۵.۷ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه ۱۳.۳ ثانیه
ظرفیت باک ۶۰ لیتر ۶۰ لیتر ۶۰ لیتر ۶۰ لیتر
مصرف سوخت ۹.۴ لیتر (ترکیبی) ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی) ۱۱.۲ لیتر (ترکیبی) ۱۱.۷ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۳۵,۸۹۵ دلار ۳۸,۸۹۵ دلار ۴۴,۴۷۵ دلار ۴۶,۷۴۵ دلار
قیمت تست‌شده ۴۴,۸۹۵ دلار ۳۸,۹۹۵ دلار ۴۴,۷۴۵ دلار ۵۲,۴۹۵ دلار

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    واقعا ماشین دوست داشتنی ای هست
    دمش گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاشار اسدی

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (104 ديدگاه)

      دوستان اگه دقت کنین تو فینالیست ها دو تا کره ای و دو تا آلمانی و یه دونه ژاپنی و دو تا سوئدی وجود داره و طبق معمول همیشه از لگن های آمریکایی هم خبری نیست…یه چیز دیگه ای که توجه منو جلب کرد اینه که ولوو دقیقا از زمانی که تحت تملک جیلی شد این همه پیشرفت کرده…واقعا این چشم بادامی ها دارن غوغا میکنن…خیلی ملت باعرضه و سخت کوشین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علیx76

        ۱۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (335 ديدگاه)

        همین شما هایید که آتش جنگ و دعوا تو سایت راه میندازید و محیطُ از آرامش خالی میکنید
        کاش ادمین اینطور کامنت هارو تایید نکنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. یاشار اسدی

          ۱۳ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (104 ديدگاه)

          آتش جنگ و دعوا…داداش مگه جنگ جهانیه…کل کل کردن که چیز بدی نیست

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (10057 ديدگاه)

        دوستان ، خودتون را بگذارین ، جای (( یک مدیر ، تاجر ، دکتر ، مهندس موفق جامعه )) در دنیا .

        کدومشون برندهای مطرح جهانی (( آمریکائی ، ژاپنی و آلمانی )) وِل میکنه و به این میچسبه ؟؟

        جوابش رو خودتون دارین .

        پس دلیلش چیه که یک نفر بیاد این خودرو را بخره وقتی که هر تیکش ، کپی از خودروهای مطرح بازار هست .

        لطفاً یکی من را متقائد کنه ، تا پی به اشتباه خودم ببرم .

        فروش جهانیش ، و خریداران جنسیس که دیگه مشخصه ، و گویای همه چیزه .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حامد

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (831 ديدگاه)

    آفرین به جنسیس

    زیر پیج موتورترند یه نفر کامنت جالبی گذاشته بود؛که چگونه جی ۷۰ خودروی سال ۲۰۱۹ شده وقتی من هنوز حتی یک دونه از ان رو تو خیابونا ندیدم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آrمaن

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (88 ديدگاه)

      دقیقا حامد
      نمایندگی های جنسیس خیلی مشکل دارن ظاهرا و هنوز نتونستن به درستی ماشین هارو در دسترس قرار بدن!
      من اینجا فقط یکی مدل پایش رو واس ماشین های أجاره ای دیدم در صورتی که تعداد زیادی کیا استینگر دیدم و تو نمایندگی های کیا خیلی راحت در دسترس هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (10057 ديدگاه)

        مشکلشون اینه که کسی نمیخردشون که اصلاً بخوان تحویلش بِدَن ،.
        من نمیدونم این حرفهای چرند از کجا میاد که مشکل در نمایندگیه ، نمایندگی چیکا باید بکنه ، وقتی مشتری زیرِ بارش نمیره .
        اونجا که ایران نیست که روی واردات خودرو ، مکافات درست کنند .
        بازار جهانی ، زیبائیش به همینه که کلاهبرداری و خلاف به این راحتیها دَرِش اِتِفاق نمیوفته .

        کدوم کم عقلی ((، لکسوس ، بنز ، بی ام و ، لینکلن ، آئودی ، اینفینیتی ، آکورا )) وِل میکنه ، میاد این لَگَنو بخره ، هیوندای روی این خودرو ضرر میده ، ولی بخطر قُمپُز در کردن هم که باشه ، مجبوره تولیدش کنه ، که بگه من میتونم .

        تنها خوبی این ماشین فقط و فقط قیمت اونه و بَس .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. آrمaن

          ۱۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (88 ديدگاه)

          وقتی که به ماشین منتخب موتور ترند و کاندید بهترین ماشین سال امریکا بگی “لگن” گویای اینه که فشاری که روته بالای ١٠٠٠ تُن هست :)))
          وقتی آدم بیش از حد حرص بخوره و فشار تحمل کنه باعث میشه رو هوا یه چیزی بگه ? اشکال نداره
          این مطلب بعضیا رو به هیروشیما تبدیل کرد عالییی ?? :)))

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. یاشار اسدی

          ۱۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (104 ديدگاه)

          فردی که به خودروی سال موتورترند میگه لگن…چه انتظاری میشه ازش داشت

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. آrمaن

          ۱۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (88 ديدگاه)

          https://www.pedal.ir/%d9%87%db%8c%d9%88%d9%86%d8%af%d8%a7%db%8c/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%af%da%af%db%8c%e2%80%8c-%d8%ac%d9%86%d8%b3%db%8c%d8%b3-%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4/

          اینم لینک افروش ون قضیه خالی شدن انبارهای جنسیس و دلیل کاهش فروشش که گفته بودم :)

          “فروش این برند لوکس در ماه مارس و به خاطر اتمام موجودی انبارها به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت. بنا به گفته‌ی مدیر جنسیس هم‌اکنون زنجیره تأمین خودروها به کمتر از 30 روز رسیده است.”
          عزیزم من هرچیزی میگم لینکشم دارم :)
          خداروشکر کاهش فروششون حداقل دلیلش مثبت بود و خالی شدن أنبار ها بود! در صورتی که گفتی کسی نمیخره جنسیس :(

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. بهزاد

          ۱۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (2372 ديدگاه)

          مجید جان نمیدونم برند جنسیس را داری مسخره میکنی یا مثل قدیما آدرنالین خونت بالا رفته!
          کاری به کل کل شما ندارم اما با توجه به متون ترجمه شده و نگاه شما معلومه قدرت تحلیل مسائل بسیار ساده در صنعت و اقتصاد دنیای خودرو را ندارید.
          اینجا گفته به خاطر فروش ضعیف جنسیس تصمیم گرفته شده تعداد نمایندگی های فروشش به نصف کاهش پیدا کنه.
          در دنیای خودرو انبار داری معنی نداره و تولید براساس سفارشات انجام میگیره و شاید شما با کاه و یونجه و شیوه ی نگهداریش اشتباه گرفته باشید.
          وقتی یک خودرو در یک ماه حدود 1400 عدد تولید میشه و به یکباره در ماه های اخیر به 200 عدد هم رسیده اسمش اتمام موجودی انبار نیست و در تجارت بهش میگن رکود یا خودمونی بگیم جنس بازار نداره.
          الان کیا k900 فروشش به 20 عدد در ماه رسیده و همینطور پیش بره به عدد صفر نزدیک میشه و در کلام ساده مدیری که اجازه سرمایه گزاری و تولید همچین محصولی میده حتما یک چیزی مصرف کرده چون صدها میلیون دلار پول به هدر رفته.
          سهامدار و سرمایه گزار به دنبال سودش هست و جایزه و نشان براشون پول نمیشه.
          آزموده را آزمودن خطاست ، نگاه کنید به شرکت هایی که مدل های لوکس ساختن و نتیجه اش جزء زیان عایدی نداشته مثل فولکس فیتون ، هوندا لجند و مدلهایی از رنو ، سیتروئن و…
          سالهاست کارشناسان میگن سه گانه لوکس ساز آلمانی این بخش از بازار را میبلعند و شاید تنها رقیب که در حد یک نسیم بتونه بخشی از این بازار در اختیار داشته باشه لکسوسه و مابقی شانسشون برای بقا اندکه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. doom

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (15 ديدگاه)

      اگه این کارا رو نکنن و این چیزا رو ننویسن و چالش ایجاد نکنن و هر سال بنز و بی ام و بشن خودرو سال که کسی مجله رو نمیخره و نمیخونه. مثل مسابقات فرمول وان که همش از پیش تعیین شده‌ست. هر شرکت و هر برندی به فکر فروش و درآمد خودشه و مردم هم بازیچه. مثل گوشی موبایل ها که همشون یه بورد و یه دوربینه فقط پول از جیب مردم میکشن بیرون.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Mohammad

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    با تمام احترام به کره ای ها که خودمم تا دوسال پیش ولستر سوار میشدم
    ولی در فروش بی شک به مشکل میخوره چون دلیلی بیشتر از چند تا جایزه برای مشتری لازمه تا رقیب های قدرتمند مثل بی ام و و غیره رو بیخیال شه و جنسیس بخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آrمaن

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (88 ديدگاه)

      جنسیسی که میگی تاسیسش اشتباه بود و مقایسش با المانی و غیره شوخی هست و فلان به شدت موفق داره عمل میکنه :) بنظرم تلاشت بیهوده هست خودت رو اذیت نکن! اونا دارن هی افتخار کسب میکنن تو هم از هزاران کیلومتر اونورتر هی بگو شکست میخورین و کسی نمیخره !
      راستی میگفتی جولیتا داشتم حالا چی شد میگی ولستر؟ :))

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammad

        ۱۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (1430 ديدگاه)

        با جمله ها بازی نکن هیچ وقت نگفتم تاسیسش اشتباه بوده کسی هم تو کامنت هام ندیده همچین چیزی به غیر شما .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. آrمaن

          ۱۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (88 ديدگاه)

          اینکه گفته بودی کره هیچوقت نباید وارد قلمرو لوکس ساز ها میشد معنیش چیه پس؟ نکنه جنسیس برند اقتصادی کره هست ما خبر نداریم؟
          حالا که میبینی دنیا با این قضیه موافقه به شدت دیگه حرفتو عوض نکن :)))
          اشکال نداره،خدا این رو کم شدن رو نسیب گرگ بیابون نکنه! تا دیروز بکوبی یه یه برند رو بعد امروز پدال خبر موفقیتشو کار کنه :)))

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. آrمaن

          ۱۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (88 ديدگاه)

          نصیب

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Mohammad

          ۱۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (1430 ديدگاه)

          گفتم وارد قسمت سدان لوکس شدن اشتباه کامنت های قبلی من رو بخون بعد با هیجان بنویس
          چون به گفته متن بازار سدان های لوکس هیچ خلعی نداره چیزی که من دیروز گفتم
          و من چیزیم نشد چون حرف به نا حقی نزدم ولی این شمایی به همه متلک میندازی و این جا مشخص شد .
          و تازه در فروش خواهیم دید موفق بوده یا نه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. آrمaن

          ۱۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (88 ديدگاه)

          اون جمله رو که قبلا گفتی
          اول جملت همین این بود که گفتی کره فقط در حد اینه که ماشین ارزون قیمت بسازه نه لوکس! اما حالا با این مطلب دیگع حرفت عوض شد :)) اشکال نداره
          فعلا که بسیار موفق عمل کرده و همه راضی هستن! ما تو هیچ سگمنتی هیچ کمبودی نداریم اما این دلیل نمیشه که محدود بشن و رقبای جدیدی أضاف نشه! دیدی که أضاف شد و موفق شد و بعضیا رو فرستاد تو افق
          جای نگرانی هم نیست اخر سال ٢٠١٩ فروش رو میبینیم ??✌?

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. Mohammad

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    جنسیس نشان داد که یک برند جدید چگونه باید به بخشی شلوغ وارد شود
    این همون کاریه که نباید میکردن خیلی ریسک برای یک کمپانی نو پا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آrمaن

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (88 ديدگاه)

      اونا نخبه هایی با تجربه های زیاد تو برندهای المانی و غیره و همچنین نخبه هایی از کشور خودشون دارن بهشون میگن این کار رو بکن ( که همونطور که میبینی جواب هم داده ) بعد جنابعالی نمیدونم با سابقه مدیریت تو کدوم برند خودروسازی میای میگی اشتباه میکنن! اینا همونایی هستن که از پراید رسیدن به اینجا
      اگه قرار بود ترسو بازی در بیارن الان هم مثل ما هنوز داشتن پراید تولید میکردن نه ماشین سال موتور ترند رو!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. آrمaن

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (88 ديدگاه)

    عالی
    رقابت سنگینی با کیا استینگر داره حالا،خیلی حرفه یه کمپانی لوکس ساز بتونه تو سه سال اول تاسیسش اینقدر موفق عمل کنه اونم با وجود این همه رقیب سخت و قدرتمند! افرین به جنسیس آینده خیلی درخشانی داره،قطعا سال ٢٠١٩ سال خوبی واس کره خواهد بود،کراس اوور جنسیس هم سال ٢٠٢٠ معرفی میشه
    یادمه یه مطلب پدال کار کرده بود توش رقبای سری ٣ رو معرفی کرده بود ولی اسمی از جنسیس جی ٧٠ و کیا استینگر نیاورد و بعد ٢ یا ٣ نفر گفتن چرا جنسیس و استینگر رو نگفتین،چند نفر در جواب گفتن این ماشین های سطح پایین رو با این مقایسه نکنین و جنسیس و استینگر اسباب بازی هستن در مقابل اینا!

    “هیوندای کاری که تویوتا، نیسان، هوندا و جنرال موتورز در انجام آن شکست خوردند یعنی ساخت رقیبی شایسته برای ب‌ام‌و سری 3 را انجام داده است.”

    اینم واس اون کسی که میگفت مقایسه جنسیس جی ٧٠ با لکسوس is توهین هست!!

    “برای بی ام دبلیو سری ٣ رقیبی بهتر از برندهای ژاپنی ساخته “

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      ارمان داداش پیاده شو با هم بریم موفقت یه ماشین فروش هست که بعد ها روشن میشه کی بهتر بوده
      یه قئل قدیمی ها جوجه رو اخر پاییز میشمورند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آrمaن

        ۱۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (88 ديدگاه)

        قطعا فروش هم جزو ملاک های موفقیت هست اما اولویت اول این مطلبی هست که الان زیرش داری حرص میخوری :) یک گروه از کارشناس های حرفه ای تستش کردن و مهمترین جایزه سایت معتبری مثل موتور ترند رو بهش دادن :)
        این یعنی موفقیت که دیروز هم کاندید بهترین ماشین سال امریکا
        و موفقیت بعدی هم اینه که با این جوایز باعث شد افرادی مثل تو که میگفتن جنسیس خوب نیست و داغونه و فلان طوری برن تو افق که الان امریکا ناسا رو بفرسته دنبالتون تا پیداتون کنه :(

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mohammad

          ۱۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (1430 ديدگاه)

          من حتی یه بار در مورد کیفیت جنسیس یا غیره حرف نزدم حرف تو دهن بقیه گذاشتن رو تموم کن
          و یه چیز دیگه یه زمانی هم برند هایی برنده جایزه موتور ترند شدن که بعدش در فروش به مشکل خوردن و به خاطره ها پیوستن
          امید وارم این اتفاق برای کره ای ها نتوفته

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. آrمaن

        ۱۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (88 ديدگاه)

        اره تو نگفتی! بالاخره این مطلب باعث شد بعضیا زیر حرف خودشون بزنن :))
        قطعا همینطوره
        شاید اصلا سال دیگه جنسیس ورشکسته بشه :)) ولی چیزی که الان همه دارن میبینن کسب موفقیت پی در پی هست!
        تا سال دیگه هم هزار و یک اتفاق میوفته
        برندهای زیاد تری هم بودن که با کسب این جوایز اومدن رو دور

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. یاشار اسدی

        ۱۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (104 ديدگاه)

        آخه داداش عزیزم…جیپ رانگلر رو همه میخرن تو آمریکا…یعنی خودرو فوق العاده ایه…تکان های مرگبار فرمان هاشم کشکه پس…ها

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Omid

          ۱۳ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (2172 ديدگاه)

          دقیقا رانگلر رو تمام امریکایی ها میخرند امریکا هم ایران نیست که اگه ماشینی مشکل داشته باشه چیزی نگن
          کیا اگه تونست یه ماشین به عنوان رقیب تو افرود برای رانگلر بسازه من اسممو عوض میکنم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      پروفسور آرمان .

      با این کامنتت مطمئن شدم تو هم مثل مسئولان کشور ، قشنگ همه چیزو ماسمالی میکنی و مثل صدا سیما کشور استاد خالی بندی و دروغگویی هستی .

      خجالت بکش ، دنیا شده دهکده جهانی و نه یک طویله در بسته .
      خودتو بیشتر از این خراب نکن ، پورفسور کوچولو

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آrمaن

        ۱۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (88 ديدگاه)

        اونجا که گفتی جنسیس جی ٧٠ لگنه من فهمیدم چقدر داری اذیت میشی خدارو خوش نمیاد بیشتر از این اذیتت کنم این مطلب خودش دردناک بود به اندازه کافی :)))
        إرادات دوستان در مطلب جنسیس جی ٩٠ و فشار این مطلب با هم بد شد :(
        #هیروشیما

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Mad.z.Max

      ۱۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      کاش اکانت شما بسته شه یا حد اقل مدتی تعلیق شه. همیشه زیر اکثر پُست ها جنجال بیمورد راه میندازی. با کلمات و جملات سخیف و بیهوده دائم جوّ سایت رو متشنج میکنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. me84

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    من از همین لحظه تصمیم گرفتم تعصب و برند و ملیت اونها رو بذارم کنار.
    وقتی یه تیم از افراد کاربلد میان کلی تستهای مختلف میکنن و این ماشین رو تایید میکنن، حتما حرفهای زیادی برای گفتن داره.
    خودم تو این لیست از آئودی A6 واقعا خیلی خوشم میاد.
    اما خوب که فکر میکنم تعصب یعنی حماقت. جسارت نباشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (831 ديدگاه)

      دورد بر تو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. بهنام

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (492 ديدگاه)

    لکسوس سدان is رو در کلاس سری سه ساخت اما با فرمول و سبک خودش. ساخت سدانی با مشخصه ها و ویژگی های یک لکسوس بعنوان یک محصول ژاپنی، با کیفیت ساخت عالی و البته پرفرمنسی قابل قبول. نه اینکه مستقیما طراح ب ام و رو استخدام کنی و همون فرمول ب ام و رو در زیر یک پوسته ی جدید بدی بیرون و بگی من کاری رو که بقیه نتونستن تقلید کنم رو انجام دادم. لکسوس محصولات خودش رو برای رقابت با آلمانی ها به سبک خودش و فرهنگ خودرویی ژاپنی عرضه میکنه که بنده بسیار اونو دوست دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Sina

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (809 ديدگاه)

    چیزی که طی این مدت متوجه شدیم اینه که سایت های مثل موتورترند و … انتخاباشون و مقایسه هاشون و تحقیقاتشون دو ریال هم نمی ارزه و همش چرتو پرته شایدم پشتش پول میگیرن با آمار الکی دروغی تبلیغات کنن
    بهترین راه برای انتخاب ماشین خوب واکنش بازار به اون ماشینه و ببینی کدوم بیشترین فروش رو داشته و عموم مردم چیو میخرن

    بعضی اوقات این حس به آدم دست میده که آره من برم یه چیز متفاوت بخرم ولی آخرش پشیمونیه همونی که همه میخرن بهترینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      تا حدودی با نظر شما موافقم.در غرب،به ویژه در آمریکا و اروپا، خیلی از رسانه ها و نویسندگان هستند که در ازای پول و رشوه،حالا از هر جایی،شروع به نوشتن مقالات دروغ،هرزه نویسی و قلب واقعیت می کنند،چرندیاتی که آدمی از خواندن محتوای پوچ و قلابی آنها شاخ در می آورد ولی نمی توان این قضیه را به همه نشریات و رسانه های این جوامع تعمیم داد.مثلا کانسیومر ریپورت یکی از معتبرترین نشریات خودرویی در جهان است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. sina7

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (435 ديدگاه)

      اینجا همه پراید میخرن
      پراید بهترینه؟!
      هرچند بحث اینجا با همه جا متفاوته ولی لزوما هر پرفروشی بهترین نیس
      شما همین مزدا 3 رو نگاه کن چقدر خوبه ولی تو زمینه فروش ناموفقه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Sina

        ۱۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (809 ديدگاه)

        پراید!!! ایران!!! چ ربطی داشت
        مگه ما رو علاقه انتخاب میکنیم یا کلا انتخاب دیگه ای هم داریم
        شما بازار و قدرت خرید ایرانو مثل آمریکا کن اگر یه نفر پراید خرید پراید که سهله حتی این کره ایاشم هیوندا و کیا رو نمیخرن
        فرض کن _شرایط عوض بشه_ دلاره برگرده سر همون هزار تومنه و بازار پر بشه از موستانگو کامارو تویوتا و هوندا مزدا اونم با قیمت مثلا راو۴ یا تیگوان با قیمت ۲۸ میلیون تومن بخری ۱۰ میلیون کمتر از پراید الانی…

        اینکه مزدارو زیاد نمیخرن نه اینکه زیاد نمیخرن از رقبای ژاپنیه دیگش کمتر میخرن چون مزدا خرجش بالاتره نمیدونم چرا ولی همینجا توی اروندم خرابی مزدا از کمری و آکورد بیشتر بعضیا میگن چون ظریب تراکم موتورش چون توربوهه بالاست و..

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. sina7

          ۱۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (435 ديدگاه)

          حتی تو آمریکاشم همه پول لامبورگینی و فراری ندارن
          اونا هم مث ما ادمن دیگه
          یه عده خیلی زیادی شاید تحت تاثیر تبلیغات و حرف بقیه اقدام به خرید ماشین خاصی کنن
          درسته فروش خیلی مهمه ولی باید دید سواری و پرفورمنس هم در کنار فروش هست یا نه
          اینکه بگی جنسیس خوب نیس چون فروش نمیره خیلی اشتباهه

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      سینا جان
      دقیقاً حرف من هم همینه ، که دیگه بالاتر از جنایت عربستان بابت مرگ خاشقچی در سفارت ترکیه داشتیم و چنین رسوایی را آمریکا و متحدانش نادیده میگیرند ، چرا؟؟
      چون نَفع عربستان بیشتر از ضررهای اونه .

      پس این که دیگه ماشینه و هیوندای همراه مبالغ زیادی که صَرف تبلیغات میکنه ، اون گوشه کنار هم باجهای میلیون دلاری زیادی بابت همین تبلیغاتی میده که با سیاست قوی پیش میره ، اما کِی مثل رسوایی رئیس جمهورشون رسوا بشن ، خدا داند .

      برای همینه که من مُدام میگم((( آمار فروش )))شرکتها ، بهترین عملکرد شرکت را میرسونه که در حال حاضر ژاپنیها و آمریکائیها به همراه اقتصادیهای اروپائی دارن میترکونند و خودروهای کُره ای دارن روز به روز جهت اُفت فروش به اِدغام با شرکتهای دیگه یا حتی خریدشون توسط چینیها ، یا بزرگان خودرویی نزدیک میشن و تجارت شوخی نداره ، به مانند خودروسازی دوو که با اون همه موفقیت به یکباره با خاک یکسان شد و از ۱۰۰ به زیر ۱۰ رسید .

      دنیای خودرو برای من و شما که عشق ماشین هستیم تفریح ، لذت و حاله ، اما برای شرکتها و سیاستهاشون مرگ و زندگیه که برای روی پا نگه داشتنشون یا باید راه درست را بری (( مثل ژاپن ، آمریکا و آلمانیهای اصیل )) یا باید با کَلَک و نیرنگ (( کره )) بیایی جلو ، اما هیچگاه ماه پشت ابر نمیمونه و اون روز بسیا نزدیکه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina7

        ۱۳ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (435 ديدگاه)

        دقیقا درست میفرمایید نوید جان
        پشت پرده خیلی اتفاقا میفته
        شاید واقعا جنسیس بهترین نباشه ولی همین تلاششون هم قابل ستایشه
        ایران و کره همزمان صنعت خودرو رو شروع کردن ولی همین که اونا دارن تلاش میکنن با اولین های جهان رقابت کنن خیلی خوبه
        حالا حتی اگه لابی و تبلیغات هم زیاد باشه بازم به نظرم کارایی که هیوندا و کیا و زیرمجموعه هاشون کردن ارزشمنده

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. نوید جهرمی

      ۱۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (3688 ديدگاه)

      برای مایی که از پشت مانیتور میخوایم حرف بزنیم گفتن این حرفا چه فایده داره. نظرم اینه که ما هم بشینیم پشت فرمون اینا و با ملاک های آزمایش که مد نظره تستشون کنیم به همین نتیجه میرسیم.
      ——————–
      هیچ وقت نمیشه گفت چون اکثریت فلان چیز رو میخرن پس بهترینه. یا حتی نمیشه گفت چیزی که گفتن بهترینه برای تو هم بهترینه. بستگی به نیازها و سلیقت هم داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. آرمین

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (79 ديدگاه)

    در تعجبم چرا مزدا تو این لیست نیست!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Amir Machine

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    وقتی G70 از بین فینالیست‌های بزرگ و نامداری مثل آئودی A6 و ولوو S60 بعنوان خودروی سال انتخاب شده واقعاً قابل‌‌تحسینه
    من موتورترند رو کاملاً قبول دارم، وقتی از بین این همه ماشین جدید و طرازاول دنیا G70 رو انتخاب کردن پس حتماً یه چیزی تو این ماشین دیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مانی

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    با این طراحی(مخصوصا داخلی‌)
    فضای کم قسمت عقب
    با این مصرف سوخت و قیمت بالا
    اصلا انتظار نداشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Elmiraj

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    طراحیش زیاد جالب نیست ، بخصوص در قسمت جلو و جلوپنجره ( نظر شخصی) البته داوران جز طراحی بدون شک نکات برجسته دیگری درش دیدن که بین این همه رقیب انتخابش کردن ……
    .
    .
    (( زیباترین ها به نظر من آئودی A7 ، فورد موستانگ ، مرسدس cls و بیوک رگال هستن ))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سیاوش

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نماینده ایران خودرو و سایپا کجاست ؟ راستی نماینده پژو کجاست ؟خیلی ها از خودروهای فرانسوی دفاع میکنن در حالی که هیچ خودروساز فرانسوی در بین خودروهای برتر وجود نداشت؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir Machine

      ۱۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      اگه کمی مطالعه و اطلاعات از صنعت خودروسازی داشتی میدونستی خودروسازان فرانسوی سال‌ها است که تو بازار آمریکا حضورندارن
      از طرف دیگه، یه نگاه به لیست فینالیست‌های خودروی سال 2019 اروپا داشته باشی میبینی از هفت تا فینالیست سه تاشون فرانسوی هستن

      https://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%D9%81%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D9%84-2019-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7/

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۱۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (709 ديدگاه)

        کاملا فرمایش شما درست است.پژو در سال 1989 میلادی (30 سال پیش) و رنو در سال 1987 میلادی (32 سال پیش) از بازار آمریکا خارج شد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. رامتین

    ۱۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    والا بنظرم نظر سایتهایی مثل موتورترند یا کارانددرایور و… زیاد اهمیت نداره. نظر نویسندگان یا گروهی ازین قبیل چقدر میتونه روایی داشته باشه؟ آیا خبرگان مفهوم این گروه را دارند؟ از نظر علم آمار هم میشه این بررسی را مردود دانست. بالفرض 100نفر از برترین مهندسین مکانیک جهان و رانندگان فرمول1 و … در اینجا نظر بدهند ارزش بیشتری داره.
    الان فیفا با نظر تعداد بسیاری نویسنده که ادعاشون سر به فلک میکشه گفتند بهترین بازیکن جهان مودریچه اما خود مودریچ خجالت میکشه که انتخابش کردن. پس زیاد به نظرات توجه نکنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا