چشم اندازهفته نامه

غیرقابل‌اعتمادترین و پرهزینه‌ترین خودروهای یک دههٔ گذشتهٔ بازار بریتانیا

کسانی که پول خرید خودروی صفرکیلومتر را ندارد یا به هر دلیل دیگری سراغ خودروهای کارکرده می‌روند، هیچ‌گاه دوست ندارند خودرویی که می‌خرند مشکلات زیادی پیدا کند و خرج روی دستشان بگذارد. پس باید از خودروهای پراستهلاک و غیرقابل‌اعتماد دوری کرد اما غیرقابل‌اعتمادترین و پرهزینه‌ترین خودروهای کارکرده کدم‌اند؟ برای پاسخ به این سؤال، CarWow با استفاده از داده‌های مختلف مثل میانگین هزینه و بیشترین نرخ تعمیرات، لیستی از غیرقابل‌اعتمادترین خودروهای یک دههٔ گذشتهٔ بازار بریتانیا را گردآوری کرده است. تعجبی ندارد که بیشترین مشکلات مربوط به سیستم‌های برقی، تعلیق بادی و پیشرانه‌ها است.

 

۱۵- تسلا مدل S

سدان الکتریکی تسلا مدل S که از فناوری پیشرفته‌ای برخوردار است، در جایگاه پانزدهم این لیست قرار گرفته است. بیشترین مشکلات این خودرو مربوط به قطعات الکتریکی بوده و بالاترین صورت‌حساب تعمیر نیز مربوط به سیستم تعلیق بادی آن است.

 

۱۴- ب‌ام‌و M4

احتمالاً یکی از بهترین خودروها در بخش پریمیوم کامپکت، ب‌ام‌و M4 است اما این ماشین مشکلاتی در ترمزها و همین‌طور سیستم اطلاعتی-سرگرمی دارد.

 

۱۳- مرسدس بنز GL

مرسدس GLS کنونی یعنی خودرویی که به S کلاس شاسی‌بلندهای مرسدس تشبیه می‌شود ممکن است برای اینکه در این لیست قرار گیرد خیلی جدید باشد اما سلف آن یعنی GLS مشکلات پرهزینه‌ای در سیستم الکتریکی خود دارد.

 

۱۲- فورد گلکسی

این روزها مینی‌ون‌ها در حال باختن قافیه به کراس‌اوورها هستند اما کسانی که هنوز هم یک مینی‌ون می‌خواهند، بهتر است از نسل قبلی فورد گلکسی دوری کنند زیرا مشکلات گیربکس آن می‌تواند خرج زیادی روی دست مالک بگذارد.

 

۱۱- ب‌ام‌و X5

کاملاً مشخص است که کراس‌اوورهای لوکس هزینهٔ نگهداری بالایی دارند چراکه ب‌ام‌و X5 در جایگاه یازدهم این لیست قرار گرفته است. مشکلات تعلیق و پیشرانهٔ نسل‌های قبلی این خودرو آن‌قدر زیاد است که خریداران را از خود دور کند.

 

۱۰- رنجروور

خرید یک رنجروور در رؤیای خیلی‌ها است اما اگر از صورت‌حساب‌های تعمیر بسیار سنگین این خودرو خبر داشته باشند، رؤیای خود را تغییر دهند زیرا مشکلات تعلیق بادی و پیشرانهٔ این خودرو به معنای واقعی می‌تواند مالک را ورشکست کند.

 

۹- مزدا CX-5

اکثر محصولات مزدا با قابلیت اطمینان بالا شناخته می‌شوند اما این موضوع در مورد نسل قبلی CX-5 صدق نمی‌کند زیرا از مشکلات موتوری رنج می‌برد.

 

۸- آئودی Q7

شاید نسل قبلی آئودی Q7 انتخاب عاقلانه‌ای در بازار خودروهای کارکرده به نظر برسد اما برطرف کردن مشکلات سیستم الکتریکی و همین‌طور روغن‌ریزی آن بسیار پرهزینه خواهد بود.

 

۷- جگوار XJ

شمارهٔ هفت لیست به سدان پرچم‌دار جگوار یعنی XJ اختصاص یافته است. مشکلات موتوری و سیستم سوخت‌رسانی این خودرو موجب شده در این لیست در رتبهٔ بالایی قرار گیرد.

 

۶- رنجروور اسپرت

گروه جگوار-لندروور رتبهٔ ششم این لیست را هم با رنجروور اسپرت اختصاص داده است. هرچند این خودروی پرطرفداری است اما قابل‌اعتماد نبوده و باید برای مشکلات احتمالی سیستم تعلیق و پیشرانه‌های آن آماده بود.

 

۵- شورلت کاپتیوا

کراس‌اوور شورلت کاپتیوا که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ در کارخانه‌های مختلفی در سراسر جهان از روسیه، کرهٔ جنوبی و ویتنام گرفته تا چین، تایلند و قزاقستان تولید شد، مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروی این لیست محسوب می‌شود اما برای رفع مشکلات گیربکس آن باید خیلی هزینه کرد.

 

۴- پورشه کاین

هر خودرویی که نشان پورشه داشته باشد هزینهٔ نگهداری بالایی دارد اما با اینکه برخی از محصولات این شرکت قابل‌اعتماد هستند، برخی دیگر مثل نسل قبلی کاین این‌طور نیستند. اگر مالک شانس بیاورد و با مشکلات موتوری در این خودرو مواجه نشود، برای مشکلات سیستم الکتریکی آن باید پول زیادی خرج کند.

 

۳- ب‌ام‌و X6

برادر کوپه و گران‌تر ب‌ام‌و X5 یعنی X6 به لطف مشکلات سیستم الکتریکی و ایرادات موتوری، مدال برنز را در این لیست بر گردن می‌آویزد.

 

۲- آئودی A7

این ممکن است یکی از شیک‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای پریمیوم بازار باشد اما نسل قبلی آئودی A7 چندان قابل‌اعتماد نیست. بیشتر مشکلات این خودرو مربوط به گیربکس می‌شود اما ایرادات دیگری هم ممکن است خرج روی دست مالک بگذارد.

 

۱- بنتلی کانتیننتال GT

و نهایتاً عنوان غیرقابل‌اعتمادترین خودروی بازار بریتانیا طی یک دههٔ گذشته به نسل قبلی کوپهٔ لوکس بنتلی کانتیننتال می‌رسد. هرچند ممکن است به نظر برسد ترکیب مهندسی آلمانی با DNA بریتانیایی منجر به ساخت خودروی بی‌نظیری خواهد شد اما کانتیننتال GT نقطهٔ مقابل این تفکر است.

منبع
carscoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه

  1. Kf

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (97 ديدگاه)

    یدونه از غیر قابل اعتمادا لطفاً
    همشونو دوست دارم به جز مزدا

  2. Alireza

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (457 ديدگاه)

    انتظار نداشتم ژاپنی تو لیست ببینم، بسی تعجب نمودم که یه مزدا تو لیست هست.
    اما دیگه اصلا فک نمیکردم بنتلی رتبه اول انگلیس باشه

  3. ♤Angus_812♤

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (289 ديدگاه)

    اعتماد میخوای چیکار؟؟؟ هر چی پول بدی آش میخوری
    بهترین ماشینای جهانو تو این لیست دیدم
    تا وقتی پرستیژ و پرفورمنس داری نیازی به اعتماد نداری
    این یه قانونه که هر چیز خوبی هزینه زیاد داره هزینه کم میخوای برو هوندا و تویوتا بگیر قابل اعتماد و کم هزینه ولی لذت اینارو نمیده
    همین که ارم رنجروور و بنتلی و مرسدس بنز و بی ام و باشه یعنی اعتماد

    1. علیx76

      ۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (759 ديدگاه)

      اعتماد میخوای چکار ؟
      دوست داری ماشین صد هزار دلاریت روغن ریزی داشته باشه؟
      یا وسط جاده سیستم های برقیش از کار بیفته؟
      از جمله خودروهای لوکسی که اینجا نبودن (استهلاک کمتری داشتن) میشه به رولزرویس(فانتوم و گوست) ، بنز اس و ب ام و سری ۷ ، لکسس LS ، پورشه پانامرا و … اشاره کرد
      طبیعتا با در نظر گرفتن این موضوع ، مردم تمایل کمتری به خودرو های حاضر در این لیست خواهند داشت

      1. ♤Angus_812♤

        ۵ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (289 ديدگاه)

        من نمیگم اعتماد مهم نیست
        ولی کسی که دنبال ماشین خوبه باید هزینه هاشو در نظر بگیره
        مثله x6 که اگه با خبر باشید به روغن ریزی میوفته ولی یکی از لذت بخشترین ماشین های دنیاس
        من خودم حاظرم هزینه هارو تمام کمال پرداخت کنم ولی ماشینمو لذت بخش باشه

    2. datsun

      ۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1716 ديدگاه)

      اتفاقا خودروهای پرفورمنس و عملکرد بالای ژاپنی مثل gtr و محصولات اسپورت لکسوس استهلاک و هزینه نگهداری کمی دارن و پس میشه ماشینی ساخت که در کنار لوکس بودن و پرفورمنس هزینه نگهداری پایین هم داشته باشه

      1. حسین

        ۵ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (215 ديدگاه)

        دقیقا، نمونه ش نیسان gtr

  4. MASIHA

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (464 ديدگاه)

    !!!ohhhhhh my god
    خیلی هاشون المانی هستن!!!
    عجب لیستی
    وقتی تایتل رو دیدم گفتم بی ام و حتما اوله ولی نبود
    استهلاک کم فقط ژاپنی خصوصا تویوتا
    راستی دوستان یه سوال کسی راجع به استهلاک بی ام و ۵۳۰ مدل ۲۰۱۷ یا ۱۸ خبر داره؟
    یکی از دوستانم قصد خرید ۵۳۰ داره.
    میگن نمیدونم استهلاکش وحشتناک بالاس و سیستم تعلیق به تق تق میفته یا با باز کردن چرخش ۲۰ یا ۲۵ تا سنسور هست که پورشه و مرسدس همه اونارو تو ۷ یا ۸ سنسور جا کردن و اگه یکی از اونا خراب بشه پدر صاحب رو در میاره یا از کیفیت رنگ افتضاحش حرف میزنن یا این که میگن اگه مکمل سوخت نریزی و بنزین سوپر نزنی حتی ممکنه موتور بسوزونه!!!!
    الان مثلا استهلاک یه سانتافه ۲۰۰۷ با ۱۰۰۰۰۰ کاکرد(که بابام سواره و من بهش لقب حضرت لش کبیر رو دادم😂😁) بالاتره یا یه ۵۳۰ ۲۰۱۷؟؟
    دوستان کار بلد راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

    1. Saeed

      ۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (648 ديدگاه)

      ولکن آقا بهش بگو یه M5 e60 بگیره لذت صدای V10 رو ببره استهلاک کیلو چند؟…..

    2. Irani

      ۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (45 ديدگاه)

      بنز الگانس بگیر، استهلاکش از همه کمتره

  5. محمد

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (195 ديدگاه)

    یعنی بنتلی بالای صدهزار میگیره بعد غیر قابل اعتمادترینه

    1. Alireza

      ۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (457 ديدگاه)

      البته اینم مد نظر قرار بدید که لیست واسه انگلیسه یعنی خیلی خودرو ها هستن ک با فرمون دست راست تولید نمیشن و ممکنه از این عزیزانِ تو لیست بالاتر باشن

  6. فرشاد

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (132 ديدگاه)

    ماشینا رو دیدم پشمی برام نموند
    رنجروور اینقد داغونه ینی

    1. علیx76

      ۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (759 ديدگاه)

      البته اونطوری هم نیست که فکر کنیم مثل ماشینای ما باشن ، به نسبت نورم جامعه خودرویی ، پر استهلاک ترن
      طبیعیه ماشینی که تکنولوژی و سیستم های بیشتری داشته باشه ، احتمال ایرادات بیشتری هم داشته باشه
      مثلا وقتی سانروف نداری ، طبیعتا سانروفت خراب نمیشه ( درز بندی و رگلاژ – سوختن موتور ) یا تعلیق بادی نداشته باشی ، هیچوقت بالشتک هاش خراب نمیشن ، لیفت و زمان بندی متغیر سوپاپ (مثل VANOS در ب ام و) نداشته باشی ، هیچوقت از کار نمیفته ، اگر هم اینارو داشته باشه ، باید با صرف هزینه زیاد برای متخصصش ، درستش کنی ( به علت پیچیدگی زیاد)
      یه لندکروز FJ40 کاربراتوری زمان جنگ ، هیچی نداره ، بخاطر همین هیچیش خراب نمیشه ، خراب هم بشه نیاز به متخصص نداره ، خودت با یه اچار درستش میکنی

    2. امیر

      ۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2253 ديدگاه)

      اوضاع لندروور و جگوار سالهاست ک بده و با این قبیل مشکلات دست ‌و پنجه نرم میکنن، البته خریدارانش!
      تا حدودی طبیعیه ک محصولات لوکس و مدرن امروزی دچار مشکلات فراوانی بشن اما ن تا این حد!
      درضمن دوست عزیز داتسون
      محصولات لکسس و کلا لوکس های ژاپنی هم به این دلیل مشکلشون کمتره ک از نظر تکنولوژی و لوکس بودن به هیچ وجه در سطح اروپایی ها و امریکایی ها نیستن و مخصوصا در بخش موتور بسیار ساده و راحت هستن
      البته ک دقت و کیفیت همیشه با محصولات ژاپنی همراه بوده و هست!
      جی تی آر هم مشکلات زیادی در بخش گیربکس داره ک چندسالی هست شایع شده ک البته باز هم چندان عجیب نیست چون گیربکسش پرفورمنس بالای موتورشو نمیتونه تحمل کنه

      1. datsun

        ۵ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1716 ديدگاه)

        سلام جی تی ار رو من استناد لیست ها میگم که gtr و ۹۱۱ قابل اعتماد ترین سوپر اسپورت های سالهای اخیرن
        در مورد لکسوس که یه برند لوکسه و همیشه در صدر لیست قابل اعتماد که کسی نمیتونه انکار کنه

  7. Hemn

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (41 ديدگاه)

    ماشالله bmw

  8. mercedes benz

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (77 ديدگاه)

    سلام عرض ادب
    من به شخصه طرفدار ماشین های المانی و ژاپنی و ایتالیایی هستم ولی حقیقت اینه که این امار و ارقام دقیقا درسته
    ینی حقیقت داره که ماشین های المانی(مخصوصا بی ام و) و انگلیسی بسیار پر خرج هستند و استهلاک زیادی دارند و در نتیجه خرابی زودتر قطعات
    و این واقعیتو باید قبول کرد که از نظر استهلاک و عمر قطعات و خرابی کمتر ماشین های ژاپنی همیشه برگ برنده رو داشتند و همیشه بهترین توی این ضمینه بودن
    حتی همون نیسان gtr هم که به عنوان یه ماشین با پرفورمنس بالا شناخته میشه و درنتیجه ازش زیاد کار کشیده میشه باز هم استهلاک فوق العاده پایینی داره و خیلی جاها مدل های کارکرده اون رو حتی با کیلومتر بالا پیشنهاد میدن برای خرید و مدل های کارکرده اون زیاد خرید و فروش میشه چون یه ماشین عمریه اینکه یه ماشین اسپرت مثل gtr استهلاک پایینی داشته باشه ینی واقعا ژاپنی ها دارن شاهکار خلق میکنن
    البته این موضوع استهلاک بالا توی المانی ها برای مرسدس بنز صدق نمیکنه نه اینکه چون طرفدارشم نه خدا شاهده ولی واقعا میشه گفت توی المانی ها مرسدس بنز واقعا ماشین های درجه یک با استهلاک پایینی میسازه یه زمانی سری های e کلاس و c کلاس های قدیمی مرسدس بنز توی ایران و بعضا مدل های الگانس و برابوس که وارد ایران شده بود اونقدر کار میکردن و خرابی اونا کم بود که طرف خودش و بچش و نوه اش و نتیجه اش هم اون ماشینو سوار میشدن و اصلا خراب نمیشد
    خلاصه اینکه ماشین های المانی با اینکه همیشه جدیدترین تکتولوژی روز دنیارو داشتن ولی این تکنولوژی بسیار پیشرفته یه عیبی هم داره اونم اینکه بسیار پیچیدست و هر چیزی هم که پیچیده باشه هزینه نگهداریش زیاد میشه
    مخلص همه ی مشتی های سایت
    یا علی مدد

  9. Farzad

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    اگه به افت قیمت لوکس های دست دوم تو بازار آمریکا هم توجه کنید متوحه این قضیه میشید ، چون در صورت خرابی طرف باید هزینه زیادی رو پیاده شه به علت گرانی قطعات و … اما یه ژاپنی مثلا تویوتا مثل ساعت سوئیسی کار میکنه تا کیلومترهای بالا که مقاله هاشم تو پدال هست .
    به نظرم ماشین فقط صفر … همین بنتلی کانتینتال سه سال گارانتی بدون محدودیت پیمایش داره . البته به این هم بستگی داره که طرف چطور از ماشینش نگهداری کنه شاید تو ۱۰ سال حتی یه بارم خراب نشه …

    1. فرشاد

      ۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (132 ديدگاه)

      گل گفتی
      تو المانیا بنز کمترین استهلاکو داره برعکس پورشه و بی ام و ولی ائودی رو نمیدونم

  10. Saman

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (104 ديدگاه)

    گویا آلمانیها بد جوری ترکوندن خخخخخ. از دوستان و آشناهاتون در امریکای شمالی بپرسید که چقدر فروش یک ب ام و و آئودی کار کرده حتی با قیمت پائین مشکل هست چون از نظر دوام و مخارج بد نام هستند. و آن روی سکه خودروهای ژاپنی هستن که در دوام و قابلیت اطمینان شهره روزگار هستند و در واقع خرید یک لکسس کارکرده یک بازی برد برد واسه خریدار محسوب میشه.

  11. حسین دهمرد

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (980 ديدگاه)

    یه مقاله جداگانه واسه دقت ساخت میکرومتری همین بنتلی بود و چون با پانامرا و اس کلاس مقایسه ش کردم خیلی ها به ما توپیدن تو اون مقاله و از کیفیت بالای بنتلی خدا ساختن.انگار با پراید مقایسه ش کردم.اسمش قهرمانان پنهان در بخش مترولوژی بنتلی بود. حالا باز همونا دارن ماله کشی میکنن که آره ماشین گرون پیچیده س و خراب شدنش عادیه.
    چرا لامبو نیست چرا لکسس نیست؟ حزب باد نباشید

    1. مانی

      ۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      این انگلیسیها یجوری تو بوق و کرنا می‌کنن که همه چیز دست سازه
      و ۱۰۰۰بار بررسی‌ کیفیتی میشه که آدم فکر میکنه هرچی‌ هست و نیست اینه

  12. محمد

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (107 ديدگاه)

    به نظرم آلمانی ها باید رو این موضوع یکم تلاش کنند چون می‌تونه به فروش ماشین هاشون هم کمک خوبی بکنه

  13. حسین

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (215 ديدگاه)

    از طرفی، bmw سری ۷ و مرسدس کلاس S سال ۲۰۱۰ هم هستن که از بهترین گزینه های دست دوم هستن البته بازم به پایه ی ژاپنیا نمیرسن.

  14. Sina

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (513 ديدگاه)

    مدل های قدیمی بی‌ام‌و پر استهلاک بودن، قبلا بی‌ام‌و به استهلاک اهمیت زیادی نمی داد ولی الان خیلی خیلی بهتر شدن

    1. Sina

      ۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (513 ديدگاه)

      اگه دقت کنید گفته یک دهه ی گذشته ، منظورش ماشین های جدید نیست

    2. اردوان

      ۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (32 ديدگاه)

      اره درسته بی ام و ب خاطر حجم موتور کم و بنزین بد داخل همچین موتوری همش شاتون خورد میکرد ولی الان این مشکلو حل کرده که حتی با ضعیف ترین متانول رو داخل باک این ماشین بریزیم هیچیش نمیشه !!!تور خدا دوستانی که هم بنز سوار شدید !!!هم جی تی ار سوار شدید!!! هم bmw سوار شدید!!!کوتاه بیاید انقدر نظر علمی ندید😑😑

      1. Sina

        ۶ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (513 ديدگاه)

        مگه تو سوار شدی؟؟

        1. اردوان

          ۶ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (32 ديدگاه)

          بنز و بی ام رو اره ولی جی تی ار رو موقت

  15. علی

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (136 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان گرامی
    به قول یکی از عزیزان چه لیست جذابی یه دونه از همین غیر قابل اطمینانها لطفا.مساله اش اینجاس که هر کاری هزینه خودش رو داره برا لذت بردن از کلاس پریستیز لذت رانندگی و …. باید این هزینه رو پرداخت کرد.البته این مقاله هم مثل مسابقات آشغال سایت carnow یه مقاله سلیقه ای هست .خیلی از این مشکلات رو که تو اینترنت سرچ کنید براتون جالب خواهد بود که به عنوان مشکل مطرح میشه.به نظر من کسی که هر کدام از این ماشینها رو میخره امتیازی رو دیده نکته ای رو تو این ماشین دیده اومده اون رو خرید کرده.بله یه ماشین ساده مشکلی نداره قطعا ولی ماشینها با پیشرفتهاشون این قبیل مشکلات رو پیدا میکنند.اون کسی که این هزینه ها رو پرداخت میکنه لذتش میره هزینه هاشم میده .در عین حال نگهداری هر کسی از ماشین هم فرق داره و این هم غیر قابل انکاره که میفته گردن خودرو

  16. یوسف

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (42 ديدگاه)

    واقعا BMW خیلی پر هزینه است. کمر آدم زیر بار هزینه‌های تعمیرات ش می‌شکنه

  17. ز

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (18 ديدگاه)

    برای من به شخصه اصلا مهم نیست انگلیس داره چیکار میکنه و چه ماشینهایی توش پر استهلاکه کشوری با مردمان به شدت از خود راضی داره و جدای از اون همین مطلب در مورد ماشین های موجود در ایرانم خیلی میتونه جالب باشه

  18. Milad AMG

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (127 ديدگاه)

    ولی خدایی جدای از این قیافه gl و Q7 چقدر داغون بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X