چشم اندازهفته نامه

یادی از دوره‌های طلایی، ماسل کارهای آمریکایی یا اسپرت‌های ژاپنی؟

بدون شک، دوران طلایی خودروسازی آمریکا، دههٔ ۶۰ تا اواسط دههٔ ۷۰ بود. در این سال‌ها شاهد تولد ماسل کارها با تنوعی تکرارنشدنی و پیشرانه‌های بسیار قدرتمند بودیم. از سوی دیگر، خودروسازان ژاپنی هم در دههٔ ۹۰ تا اواسط دههٔ ۲۰۰۰ به اوج رسیدند و این سال‌ها دوران طلایی اسپرت‌های جذاب ژاپنی بود. نه آمریکایی‌ها و نه ژاپنی‌ها هیچ‌گاه نتوانستند آن دوران طلایی را تکرار کنند و با توجه به الکتریکی‌سازی صنعت خودروسازی دنیا، قطعاً در آینده هم تکرار نخواهد شد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا در این مطلب به تعدادی از برجسته‌ترین ساخته‌های دوران طلایی آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها نگاهی داشته باشیم و محصولات چشمگیر سال‌های اوج خودروسازی این دو کشور را باهم مقایسه کنیم.

ماسل کارهای آمریکایی

دوران طلایی: دههٔ ۶۰ تا اواسط دههٔ ۷۰

شورلت کامارو SS سال ۱۹۷۰

قدرت: ۳۷۵ اسب بخار

نسل نخست شورلت کامارو در سال ۱۹۶۷ برای رقابت مستقیم با فورد موستانگ که به محبوبیتی فراتر از تصور دست یافته بود به بازار آمد. سپس مدت کوتاهی بعد یعنی در سال ۱۹۷۰ نسل دوم کامارو با طراحی کاملاً جدیدی معرفی شد. این نسل در نسخه‌های مختلفی تولید می‌شد اما گل سرسبد آن‌ها مدل قدرتمند SS بود. این مدل با دو پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری و ۶.۶ لیتری ارائه می‌شد که دومی با تولید ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۳ نیوتن متر گشتاور، قوی‌ترین موتور نسل دوم کامارو محسوب می‌شد.

شورلت کوروت ۴۵۴ سال ۱۹۷۰

قدرت: ۴۶۰ اسب بخار

نسل سوم شورلت کوروت در سال‌های اوج رونق ماسل کارها یعنی سال ۱۹۶۸ به بازار آمد و تا سال ۱۹۸۲ روی خط تولید ماند. هرچند پیشرانه‌ها و قطعات شاسی کوروت C3 از C2 گرفته شده بودند اما طراحی بدنه و داخل آن کاملاً جدید بود که C3 را به یکی از جذاب‌ترین کوروت‌های تاریخ تبدیل کرد. این نسل در طول عمر طولانی خود با پیشرانه‌های V8 مختلفی تولید شد اما سال اوج آن سال ۱۹۷۰ بود. در این سال برای اولین بار حجیم‌ترین پیشرانه برای کوروت C3 ارائه شد. این موتور که ۷.۴ لیتر حجم داشت، ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد تا کوروت را به یکی از قوی‌ترین ماسل کارهای آن زمان تبدیل کند.

شورلت شول SS 454 سال ۱۹۷۰

قدرت: ۴۵۰ اسب بخار

هرچند این روزها کوروت و کامارو هنوز زنده هستند اما دیگر نامی از شِول نمی‌شنویم درحالی‌که این یکی از جذاب‌ترین و موفق‌ترین محصولات تاریخ شورلت محسوب می‌شود. چشمگیرترین نسل این خودرو، نسل سوم بود که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد. البته شول در نسخه‌های مختلفی مثل سدان و استیشن تولید می‌شد ولی ما در اینجا با نسخهٔ کوپهٔ آن کار داریم. نسخهٔ اسپرت SS که از پیشرانه‌های قوی‌تری برخوردار بود، فقط برای شول کوپه و کانورتیبل ارائه می‌شد. در سال ۱۹۷۰، مثل کوروت برای شول SS هم همان پیشرانهٔ ۷.۴ لیتری ارائه شد اما ازآنجایی‌که طبق قانون جنرال موتورز در آن سال‌ها هیچ محصولی نباید از کوروت قوی‌تر می‌بود، این موتور در اینجا ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

پونتیاک GTO جاج سال ۱۹۶۹

قدرت: ۳۷۰ اسب بخار

GTO یکی از مشهورترین محصولات تاریخ پونتیاک محسوب می‌شود. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ معرفی شد و مثل دیگر ماسل کارهای آمریکایی، در سال ۱۹۶۸ با نسل دوم خود به اوج رسید. در سال ۱۹۶۹ اما پونتیاک نسخهٔ جدیدی بنام جاج به معنای قاضی را برای GTO ارائه کرد. این نسخه که ۳۳۰ دلار از GTO معمولی گران‌تر بود، به لاستیک‌های عریض‌تر، برچسب‌های روی بدنه و یک اسپویلر عقب مجهز بود. جاج با پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V8 ارائه می‌شد که در نسخهٔ Ram Air IV با ویژگی‌هایی مثل منیفولد دود جریان بالا و کاربراتور چهار دهنهٔ بزرگ‌تر، ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. نکتهٔ جالب اینکه در تبلیغات GTO جاج از شعارهایی مثل همه برای قاضی قیام می‌کنند یا قاضی را می‌توان خرید استفاده می‌شد.

بیوک GSX سال ۱۹۷۰

قدرت: ۳۶۰ اسب بخار

در دوران اوج ماسل کارها، تقریباً همهٔ برندهای جنرال موتورز به این بخش وارد شده بودند به‌جز بیوک. به همین دلیل این شرکت در سال ۱۹۷۰ مدل جذاب GSX را معرفی کرد. این خودرو بر اساس مدل اسکای‌لارک ساخته شده بود و بیوک قصد داشت با این کار توجهات را به نسل سوم اسکای‌لارک که در سال ۱۹۶۸ معرفی شده بود جلب کند. GSX همچنین پاسخ بیوک به پونتیاک GTO جاج، شورلت شول SS و اولدزمبیل ۴۴۲ W30 محسوب می‌شد. GSX به پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V8 مجهز شده بود که با پکیج سفارشی Stage 1، خروجی آن به ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۲ نیوتن متر گشتاور می‌رسید. این بیشترین گشتاور در بین همهٔ موتورهای تولیدی آمریکایی محسوب می‌شد و GSX این رکورد را تا ۳۳ سال یعنی تا زمان معرفی دوج وایپر سری ۲ در سال ۲۰۰۳ حفظ کرد. بیوک GSX تنها در سه سال تولید شد و تعداد محدودی از آن ساخته شد.

دوج چلنجر R/T سال ۱۹۷۰

قدرت: ۴۲۵ اسب بخار

پس از ورود موستانگ و کامارو به بازار، دوج هم در سال ۱۹۷۰ با معرفی چلنجر به این میدان وارد شد. همچنین در همین سال نسل سوم پلیموث باراکودا هم با پلت‌فرم مشترکی با چلنجر معرفی شد تا با ماسل کارهای دوم فورد و جنرال موتورز یعنی مرکوری کوگار و پونتیاک فایربرد رقابت کند. چلنجر با پیشرانه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شد که قوی‌ترین آن‌ها ۷ لیتری V8 همی بود. این موتور که در نسخهٔ T/A ارائه می‌شد، ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و از قوی‌ترین نسخه‌های موستانگ و کامارو قوی‌تر بود.

دوج کورونت R/T سال ۱۹۶۹

قدرت: ۴۲۵ اسب بخار

دوج کورونت یک خودروی خانوادگی بود که از سال ۱۹۴۹ تولید می‌شد. در دههٔ ۶۰ اما با داغ شدن تب ماسل کارها، دوج نسخهٔ کوپهٔ این خودرو را به پیشرانهٔ قدرتمند همی مجهز کرده و کورونت R/T را به بازار عرضه کرد. این نسخه برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ با همان پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 همی ۴۲۵ اسب بخاری معرفی شد. در سال ۱۹۶۹ هم کورونت R/T سوپر بی ارائه شد که کورونت را به یک ماسل کار تمام‌عیار تبدیل کرد. البته این خودرو ماسل کار ارزان‌قیمت دوج محسوب می‌شد. سوپر بی به ویژگی‌هایی مثل لاستیک‌های پرفورمنس بالا، گیربکس چهار سرعتهٔ دستی موپار و نوار برچسبی عقب با نشان زنبورعسل مجهز بود. کورونت R/T تا سال ۱۹۷۰ به تولید رسید.

پلیموث رودرانر همی سال ۱۹۷۱

قدرت: ۴۲۵ اسب بخار

پلیموث رودرانر برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ بر پایهٔ پلت‌فرم مشترکی با دوج چارجر معرفی شد و سپس در نسل دوم که در سال ۱۹۷۱ معرفی شد به ماسل کار جذاب‌تری مبدل گشت. ۱۹۷۱ تنها سالی بود که برای رودرانر پیشرانهٔ قدرتمند ۷ لیتری همی ارائه شد. این موتور در اینجا هم ۴۲۵ اسب بخار قدرت ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. پلیموث GTX هم نسخهٔ پرفورمنس رودرانر محسوب می‌شد که با همین موتور همی و همین‌طور موتور ۷.۲ لیتری V8 قابل خریداری بود.

مرکوری کوگار المینیتور باس ۴۲۹ سال ۱۹۷۰

قدرت: ۳۷۵ اسب بخار

مرکوری کوگار را می‌توان پسرعموی فورد موستانگ دانست. این خودرو به‌عنوان ماسل کار دوم فورد، در اواخر سال ۱۹۶۶ معرفی شده و در سال ۱۹۶۷ به بازار آمد. کوگار در پلت‌فرم و دیگر قطعات فنی مثل پیشرانه‌ها با موستانگ اشتراک داشت. در سال ۱۹۶۹، مرکوری نسخهٔ جدیدی بنام المینیتور را برای کوگار ارائه کرد که نسخه‌ای پرفورمنس بود و همتای موستانگ مک‌وان محسوب می‌شد. این نسخه با همهٔ پیشرانه‌های کوگار قابل خریداری بود اما در سال ۱۹۶۹، موتور باس ۴۲۹ که با موستانگ باس ۴۲۹ مشترک بود به لیست پیشرانه‌های آن افزوده شد تا قوی‌ترین کوگار متولد شود. این پیشرانهٔ ۷ لیتری ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

فورد موستانگ مک‌وان سال ۱۹۷۱

قدرت: ۳۷۵ اسب بخار

فورد موستانگ آغازگر راه ماسل کارها بود و موج خودروهای عضلانی که در اواخر دههٔ ۶۰ به راه افتاد با معرفی موستانگ در سال ۱۹۶۴ شروع شد. با افزایش رقابت در این بخش، نسل اول موستانگ طی سال‌های بعد بزرگ و بزرگ‌تر شد. آخرین فیس‌لیفت و به‌روزرسانی این نسل در سال ۱۹۷۱ صورت گرفت و موستانگ که تقریباً به‌طور کامل بازطراحی شده بود، از همیشه بزرگ‌تر شد. در این سال همچنین قوی‌ترین پیشرانهٔ نسل اول هم ارائه شد. این موتور ۷ لیتری V8 سوپر کبرا جت بود که ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این موتور در همهٔ نسخه‌های موستانگ ارائه می‌شد اما وقتی در سینهٔ مک‌وان قرار می‌گرفت جذابیت آن دوچندان می‌شد.

اسپرت‌های ژاپنی

دوران طلایی: دههٔ ۹۰ تا اواسط دههٔ ۲۰۰۰

نیسان ۳۰۰ZX سال ۱۹۹۰

قدرت: ۳۰۰ اسب بخار

پیشینهٔ محصولات سری Z نیسان به سال ۱۹۶۹ و داتسون ۲۴۰Z بازمی‌گردد اما این سری با ۳۰۰ZX در دههٔ ۹۰ به اوج رسید. نسل دوم این خودرو که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، یکی از جذاب‌ترین محصولات تاریخ نیسان محسوب می‌شود. ۳۰۰ZX با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توئین توربو ارائه می‌شد که دومی ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. نسخهٔ توئین توربوی ۳۰۰ZX همچنین به ویژگی‌های نوآورانه‌ای شامل سیستم تعلیق دو حالته و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب مجهز بود.

نیسان اسکای‌لاین GT-R سال ۱۹۹۹

قدرت: ۲۸۰ اسب بخار

اسکای‌لاین یکی از باسابقه‌ترین محصولات نیسان است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۵۷ بازمی‌گردد؛ اما مدل مدنظر ما در نسل دهم این خودرو متولد شد که در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد. این خودرو، کوپهٔ جذاب اسکای‌لاین GT-R است که با کد R34 شناخته می‌شود و پدر GT-R کنونی به‌حساب می‌آید. قوی‌ترین نسخهٔ این خودرو ۲۵GT توربو نام داشت که به پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری شش سیلندر خطی توربو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۳ نیوتن متر گشتاور مجهز بود. البته بعداً نسخهٔ تولید محدودی با نام نیسمو Z-Tune هم ارائه شد که ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

تویوتا سوپرا سال ۱۹۹۳

قدرت: ۳۲۰ اسب بخار

سوپرا را می‌توان مشهورترین خودروی اسپرت تاریخ تویوتا دانست. این ماشین در سال ۱۹۷۸ به بازار آمد اما جذاب‌ترین نسل آن نسل چهارم بود که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد. این سوپرا یکی از برترین اسپرت‌های ژاپنی دهه ۹۰ بود و در مقایسه‌ها از هم‌وطنانش بهتر عمل می‌کرد. نسل چهارم سوپرا به پیشرانهٔ مشهور ۲JZ مجهز بود که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توئین توربو ارائه می‌شد. نسخهٔ توئین توربوی این موتور ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد تا سوپرا را به یکی از قوی‌ترین اسپرت‌های ژاپنی زمان خود تبدیل کند.

تویوتا سلیکا GT-Four سال ۱۹۹۴

قدرت: ۲۵۵ اسب بخار

هرچند سلیکا همواره زیر سایهٔ سوپرا قرار داشت اما هفت سال زودتر از آن متولد شده بود. یکی از بهترین نسل‌های سلیکا را می‌توان نسل ششم دانست که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد. جذاب‌ترین نسخهٔ این نسل، مدل GT-Four بود که در سال ۱۹۹۴ راهی بازار شد. این نسخه به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز بود که ۲۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و قوی‌ترین سلیکای تاریخ را به وجود آورد. در کنار این موتور قدرتمند، سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود داشت تا سلیکا GT-Four به یک خودروی اسپرت جذاب تبدیل شود.

هوندا NSX سال ۱۹۹۰

قدرت: ۲۷۰ اسب بخار

NSX را می‌توان انقلابی‌ترین محصول در تاریخ هوندا دانست. این خودرو با ترکیب موتور وسط حتی توانست سوپراسپرت‌های مشهوری مثل فراری را هم به چالش بکشد. NSX که برای اولین بار در نمایشگاه شیکاگو ۱۹۸۹ به جهانیان نشان داده شد، به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 تنفس طبیعی مجهز بود که ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. هرچند در سال ۲۰۱۶ هوندا نسل دوم NSX را روانهٔ بازار کرد اما این نسل هیچ‌گاه نتوانست مثل نسل قبلی موفق عمل کند.

هوندا اینتگرا تایپ R سال ۲۰۰۱

قدرت: ۲۲۰ اسب بخار

هرچند شاید اینتگرا شهرت NSX را نداشته باشد اما این هم یکی از محصولات اسپرت جذاب هوندا بود که در طول زندگی خود به خاطر هندلینگ و پرفورمنس، بسیار موردتوجه قرار گرفت. اینتگرا به‌عنوان نسخهٔ اسپرت‌تری از سیویک برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ معرفی شد و در چهار نسل تا سال ۲۰۰۱ به تولید رسید. اینتگرا در آخرین نسل خود یعنی نسل چهارم که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد به اوج جذابیت رسید. قوی‌ترین نسخهٔ این نسل مدل تایپ R بود که فقط در ژاپن عرضه می‌شد. اینتگرا تایپ R به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز بود که ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

مزدا RX-7 سال ۱۹۹۲

قدرت: ۲۵۵ اسب بخار

بی‌راه نیست اگر RX-7 را به‌یادماندنی‌ترین محصول تاریخ مزدا بدانیم. این خودرو در سال ۱۹۷۸ متولد شد اما عمدهٔ شهرت خود را در نسل سوم خود کسب کرد که در سال ۱۹۹۲ معرفی شد. ویژگی منحصربه‌فرد RX-7 پیشرانهٔ وانکل آن بود که مزایای خاص خود را داشت. نسل سوم این خودرو به یک پیشرانهٔ دو روتوری توئین توربوی وانکل مجهز شده بود که تنها ۱.۳ لیتر حجم داشت اما علیرغم این حجم کم، خروجی قابل‌توجهی معادل ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۵ نیوتن متر تولید می‌کرد.

میتسوبیشی ۳۰۰۰GT سال ۲۰۰۰

قدرت: ۳۰۰ اسب بخار

هرچند میتسوبیشی این روزها به برندی نیمه‌جان تبدیل شده اما در گذشته‌ای نه‌چندان دور در زمینهٔ خودروهای اسپرت حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. یکی از این خودروها، ۳۰۰۰GT بود که با نام GTO هم شناخته می‌شد. این خودرو در سال ۱۹۹۰ برای رقابت مستقیم با رقبای هم‌وطن معرفی شد. ۳۰۰۰GT با پیشرانه‌های ۳ لیتری V6 مختلفی تولید می‌شد که قوی‌ترین آن‌ها به لطف سیستم توئین توربو ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. ۳۰۰۰GT برخلاف رقبای ژاپنی خود، به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بود.

میتسوبیشی لنسر اوو VIII سال ۲۰۰۳

قدرت: ۴۱۰ اسب بخار

در تاریخ میتسوبیشی نام‌های بزرگ زیادی وجود دارد اما در بین آن‌ها لنسر برجسته‌تر است. این سدان مشهور در نسخهٔ اوولوشن یکی از جذاب‌ترین خودروهای اسپرت ژاپنی محسوب می‌شد. همهٔ نسل‌های لنسر اوولوشن خودروهای جذابی بودند ولی در اینجا سراغ اوولوشن VIII رفته‌ایم که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و پیشرانه‌های قدرتمندی در سینه داشت. قوی‌ترین نسخهٔ این نسل، مدل FQ400 با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو بود که خروجی بسیار چشمگیری معادل ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور داشت. به لطف این قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرک، لنسر اوو VIII ظرف تنها ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

سوبارو ایمپرزا WRX STI سال ۲۰۰۲

قدرت: ۲۳۰ اسب بخار

یکی دیگر از سدان‌های اسپرت و جذاب ژاپنی سوبارو ایمپرزا WRX است. این ماشین در سال ۱۹۹۲ متولد شد و خوشبختانه برخلاف لنسر، همچنان در حال تولید است. البته قبلاً WRX در نسخهٔ هاچ‌بک هم تولید می‌شد اما هم‌اکنون فقط به‌صورت سدان ارائه می‌شود. در این مطلب سراغ نسل دوم ایمپرزا WRX رفته‌ایم که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و در سال ۲۰۰۲ اولین فیس‌لیفت خود را تجربه کرد. این سدان اسپرت در این نسل در نسخهٔ STI برای بازار آمریکا به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تخت توربو مجهز شده بود که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

مشخصات فنی

خودرو

سال

پیشرانه

قدرت

گشتاور

گیربکس

محرک

شتاب

۴۰۰ متر

شورلت کوروت ۴۵۴ ۱۹۷۰ ۷.۴ لیتری V8 ۴۶۰ ۶۶۴ ۴ دستی عقب ۴.۷ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه
شورلت شول ۴۵۴ ۱۹۷۰ ۷.۴ لیتری V8 ۴۵۰ ۶۷۸ ۴ دستی عقب ۴.۸ ثانیه ۱۳.۴ ثانیه
شورلت کامارو SS ۱۹۷۰ ۶.۶ لیتری V8 ۳۷۵ ۵۶۳ ۴ دستی عقب ۵.۵ ثانیه ۱۴.۰ ثانیه
پونتیاک GTO جاج ۱۹۶۹ ۶.۶ لیتری V8 ۳۷۰ ۶۰۳ ۴ دستی عقب ۴.۹ ثانیه ۱۳.۶ ثانیه
بیوک GSX ۱۹۷۰ ۷.۵ لیتری V8 ۳۶۰ ۶۹۲ ۴ دستی عقب ۵.۸ ثانیه ۱۴.۴ ثانیه
دوج چلنجر R/T ۱۹۷۰ ۷.۰ لیتری V8 ۴۲۵ ۶۶۴ ۴ دستی عقب ۴.۷ ثانیه ۱۳.۳ ثانیه
دوج کورونت R/T ۱۹۶۹ ۷.۰ لیتری V8 ۴۲۵ ۶۶۴ ۴ دستی عقب ۴.۹ ثانیه ۱۳.۵ ثانیه
پلیموث رودرانر همی ۱۹۷۱ ۷.۰ لیتری V8 ۴۲۵ ۶۶۴ ۴ دستی عقب ۵.۷ ثانیه ۱۴.۱ ثانیه
مرکوری کوگار بأس ۴۲۹ ۱۹۷۰ ۷.۰ لیتری V8 ۳۷۵ ۶۶۴ ۴ دستی عقب ۵.۴ ثانیه ۱۴.۰ ثانیه
فورد موستانگ مک‌وان ۱۹۷۱ ۷.۰ لیتری V8 ۳۷۵ ۶۱۰ ۴ دستی عقب ۵.۵ ثانیه ۱۴.۱ ثانیه
نیسان ۳۰۰ZX ۱۹۹۰ ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو ۳۰۰ ۳۸۳ ۵ دستی عقب ۵.۲ ثانیه ۱۳.۸ ثانیه
نیسان GT-R 25GT ۱۹۹۸ ۲.۵ لیتری I6 توربو ۲۸۰ ۳۴۳ ۵ دستی عقب ۵.۱ ثانیه ۱۳.۷ ثانیه
تویوتا سوپرا ۱۹۹۳ ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو ۳۲۰ ۴۲۷ ۶ دستی عقب ۴.۹ ثانیه ۱۳.۴ ثانیه
تویوتا سلیکا GT-Four ۱۹۹۴ ۲.۰ لیتری I4 توربو ۲۵۵ ۳۰۲ ۵ دستی چهارچرخ ۵.۹ ثانیه
هوندا NSX ۱۹۹۰ ۳.۰ لیتری V6 ۲۷۰ ۲۸۵ ۵ دستی عقب ۵.۶ ثانیه ۱۳.۹ ثانیه
هوندا اینتگرا تایپ R ۲۰۰۱ ۲.۰ لیتری I4 ۲۲۰ ۲۰۶ ۶ دستی جلو ۵.۹ ثانیه ۱۴.۵ ثانیه
مزدا RX-7 ۱۹۹۲ ۱.۳ لیتری وانکل توربو ۲۵۵ ۲۹۵ ۵ دستی عقب ۵.۳ ثانیه ۱۳.۹ ثانیه
میتسوبیشی ۳۰۰۰GT ۱۹۹۰ ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو ۳۰۰ ۴۱۶ ۵ دستی چهارچرخ ۵.۳ ثانیه ۱۴.۰ ثانیه
میتسوبیشی لنسر اوو VIII ۲۰۰۳ ۲.۰ لیتری I4 توربو ۴۱۰ ۴۸۰ ۶ دستی چهارچرخ ۳.۷ ثانیه ۱۲.۱ ثانیه
سوبارو WRX STI ۲۰۰۲ ۲.۵ لیتری H4 توربو ۳۰۰ ۴۰۵ ۶ دستی چهارچرخ ۴.۸ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۹۳ دیدگاه‌ها

  1. محمد امین

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1069 ديدگاه)

    ماسل کار ها حماسی تر و طراحی متفاوت طری نسبت به یه ماشین داشتن ،ولی مهندسی ژاپنی ها در سطح بهتری بود و به راندمان علاقه ی بیشتری داشتن

    موافقم ۶
    مخالفم ۴
    1. R@m!n

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1281 ديدگاه)

      معموله که مهندسی ژاپن بهتر بود، ۲۰ سال جدیدتر بود که حاصل محدودیت های دهه ۸۰ ۹۰ بود.

      در کل دو سبک کاملا متضاد هست که هر کدوم جذابیت های خاص خودشو داره.

      موافقم ۳
      مخالفم ۲
    2. R@m!n

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1281 ديدگاه)

      غیب گفتی خب ماشینای ژاپنی ۲۰ سال جلوتر ساخته شدن. دهه ۸۰ و ۹۰ هم که آمریکا تو باقالیا بود حساب نیست 😂

      موافقم ۳
      مخالفم ۶
      1. محمد امین

        ۲۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1069 ديدگاه)

        منظورم رو نفهمیدی رامین جان
        بزار مثال بزنم
        بروسلی رو در نظر بگیر، از نظر اندامی و بدنی ، خب نسبت به یه بدنساز قوی ، کوچیک تر هست ، اما د مبارزه با اینکه قدرت بدنی کمتری داره ، اما تکنیک هاش بیشتره و هوشمند تره
        منظورم این ماشین های دهه ۸۰ و ۹۰ نبود ، کلا شما همون تویوتا کرونا دهه ۷۰ هم سوار بشی ، میفهمی که خیلی خوب کنترل میشه، من در ماشین های آمریکایی فقط نوا سوار شدم اونم مونتاژ ایران ، صد البته که جزو آمریکای های برتر نیست ، ولی خیلی خوب بود ،اما به تیز بودن و چابکی تویوتا کرونا نیست ، منظورم اینه

        موافقم ۲
        مخالفم ۳
        1. R@m!n

          ۲۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1281 ديدگاه)

          بنظزم کل مقایست اشتباهه محمد جان.

          شما اصلا به ابعاد، موتور و وزن و فلسفه دو خودرو توجه نکردی. صنعت خودرویی ژاپن در دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ هیچ حرفی در بحث پرفورمنس نداشت و اوضاعی شبیه به کیا – هیوندای امروزی بود که در تلاش بودن بخشی از بازار فروش خودروهای اقتصادی رو داشته باشن. اما ماشین های آمریکایی در اون دوران هر کدوم در هر کلاسی جوابی به خودروی رقیب بود که این ها کلی پیشرفت و نوآوری به همراه داشتن.

          موافقم ۲
          مخالفم ۴
        2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۲۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (3569 ديدگاه)

          اتفاقا محمد امین درست میگه، نوا فرمون پذیریش با وجود اینکه هیدرولیکه و به سفتی پیکان نیست اما تا نصفه که میچرخونی انگار که نچرخوندی! فرمونش توی جاده هم کمی بازی می‌کنه اما خب خیلیم بد نیست،حداقل یهویی نمی‌کشه…

          موافقم ۱
          مخالفم ۴
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (6028 ديدگاه)

      عجب مقاله‌ی دل‌انگیزی❤👑😭 .

      شما هم مثل من حسرت به دل شدین ، دیدن آمریکایی‌هایی که نامدار که دیگر نیستند و به تاریخ پیوستند و فقط میشه دل خوش بود به دوج و ماندگاری چلنجر افسانه‌ای .

      دورانی که ژاپنی‌ها سامورایی‌هایی رام نشده میساختند تا درس عبرتی باشند برای جهان خودرو که یک سامورایی اگر بخواهد کاری را انجام دهد ، میترکاند که تا اَبَد ماندگار باشد و شدند !

      میتسوبیشی توف به شرفت با بلایی که سر خودت و محصولاتت آوردی ، بوی گند و کُهنگی میتسوبیشی حالم را بد میکنه ، ای کاش یا نباشه یا اگر هم هست دوباره جنگیدن را یاد بگیره و همه را انگشت به دهان کنه !

      هوندا هم که این روزها فقط به فکر خانواده‌هاست و ببین یه روزی nsx چه چیزی بوده که هنوزش هم زیباست و آدم از دیدنش لذت میبرد .

      دوران طلایی دهه‌ی ۹۰ برای همه‌ی خودروسازان جهانی بود ، از آلمانی‌ها گرفته تا ژاپن و آمریکا .

      دورانی که دیگر فکر نمیکنم بر گردد و ما دهه ۶۰‌تی‌ها برای همین هست که یه غم عجیبی را تحمل میکنیم ، چون جهان زیبا و مهربان آن دوران را دیدیم و مقایسه‌اَش میکنیم با جهان امروز تکنولوژیکی رباتیکی پیشرفته اما بدون روح و سرزندگی !

      دید من به این جهان سیاه و زشت شده در تمام مراحل زندگی چه خودرو چه اُمورات روزمره !

      نه انسان‌ها دیگر روح دارند و نه ساخته‌های دست انسان‌ها ، فقط رنگ و لاآب پیدا کرده‌اند !

      امروزه بار اطلاعاتی که چشم میبیند و مغز تحلیل میکند زیاد است و برای همین همیشه گفته‌اند هرچی بیشتر بفهمیم بیشتر کلافه میشویم و سخت‌تر درک و تجزیه‌تحلیل میکنیم و تمرکز از دست میرود و این خشم هست که جای انسایت و روح پاک را میگیرد !
      این روزها همه عصبانی هستند چون خسته شده‌اند ، نه ایران ، بلکه همه‌ی دنیا چنین شده ، مردم بار اطلاعات فراوانی را به دوش میکشند که فضای مجازی رنگارنگ به خوردمان میدهد و ما انسان‌ها چون تجزیه‌گر و تحلیل‌گر درستی در خیلی از موارد نیستیم ، پس خشم را به جای تفکر پیش میگیریم و چنین میشود وضعیت که هر کجا را میبینیم ، رنگ‌ها خاکستری و تیره هستند در حالی که در دوران طلایی تکنولوژی و راحتی بیشتر عمر میگذرانیم !

      موافقم ۰
      مخالفم ۶
    4. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (6028 ديدگاه)

      راستی دوستان ، بوگاتی‌ای که هدیه‌ی رییس‌جمهور آن زمان فرانسه به شاه ایران هدیه داده ، الان در گاراژ مانی خوشبین هست و این خودرو تک ساخت هست و حتماً ببینید که چه عظمتی داره ، انگشت به دهان میشوید از زیبایی محصور کنندش !

      دو نکته‌ی بسیار جالب که دیدم ، یکی نحوه‌ی باز کردن درش هست و دیگری دستگیره‌ی بالا پائین کردن شیشه‌ی جلو‌ی راننده و سرنشین که اینقدر نرم و جالب بالا پائین میشه که هَز میکنید و نشان دهنده‌ی اهمیت ساخت این خودرو در آن زمان و کسی که هدیه را گرفته میدهد !

      اشتباه نکنم ، برای حدود ۷۰ سال پیش هست که چنین طراحی و مهندسی جالبی داشته !

      روزگاری که ما میبالیدیم به اینکه بهترین‌های جهان ابتدا در ایران عرضه میشوند و عظمتی که داشتیم و حالا مردمان شهرهای عربی مثل دوحه یا دوبی و… دارند از بهترین‌های جهان استفاده میکنند و ما شدیم اندر خم یک کوچه‌ی بن‌بست و بی‌بازگشت 😑😔 !

      حالا هم باید به فکر این باشیم که جیبوتی نکبت تحریممون کنه یا نکنه ، یا از بدبخت‌ترین کشورهای جهان پیام تبریک بشنویم یا نشنویم !

      فکر نمیکنم چنین هدیه‌ی باارزشی را کسی تا به حال گرفته باشه ، یا شاید هم گرفته و ما خبر نداریم !

      هدیه دادن دو موضوع در پیش داره :
      یا فرد هدیه گرفته بسیار بزرگ و ارزشمنده که لیاقت هدیه‌ای خاص را دارد .
      یا فرد هدیه دهنده نیت شومی در پس هدیه دارد که بتواند در قِبَلِ اهدای آن هدیه در آینده چیزی را از فرد هدیه گیرنده درخواست و سواستفاده کند .

      هر چه هست ، برای من مهم نیست ، مهم برای من این بوگاتیِ به شدت افسانه‌ای و تک ساخت هست که باید امروز در ایران میبود و در موزه‌ی ملی ( جواهرات ) نگهداری میشد و نه حتی موزه‌ی ملی خودرو ، اما میبینیم که در آمریکاست و در دست یه ساختمان‌ساز ثروتمند ایرانی !

      این خودرو برای همه‌ی مردم ایران هست و باید دید چه کسانی از کشور خارجش کردند !
      این خودرو سرمایه‌ی تکرار نشدنی هست که هر چقدر بگذرد ارزشمندتر هم میشود و به مانند جواهری میماند که اصلاً قابل قیمت گذاری نیست !

      موافقم ۱
      مخالفم ۶
      1. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

        ۲۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1723 ديدگاه)

        باز خدا رو شکر دست یک کلکسیونر مطمئن ایرانیه قبل از این توی یک موزه
        در آمریکا بود. اینجور که من فهمیدم دهه ۴۰ شاه فروختش بعد دست به دست شد تا اواخر دهه ۴۰ یک فرد اونو نمیدونم برا خودش باز سازی کرد یا نه فروختش به یه تاجر خارجی که در هر صورت از ایران خارج شد و باز سازی شد جالب اینکه هنوز پلاک ایرانیش روشه ! و خودروی خاصیه اسمشم فکر کنم (بوگاتی آتلانتیک ۵۷) هست که ازش۳یا۴ تا ساختن . عین این میمونه که الان بوگاتی لاویتور بیاد ایران!!!! راستی همین لاویتور و میباخ اکسلرو دست چه کسانی هستند ؟ و داشبورد لاویتور و چنتودیچی عکسی ازشون نیست ؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۲
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۶ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (6028 ديدگاه)

          کاربر MERSEDES BENZ عزیز

          با احترام فراوان ، اطلاعات شما اشتباست و شاه هیچگاه این خودرو را نفروخت و حتی فکر کردن به این موضوع هم اشتباست !
          این خودرو طبق اطلاعاتی که دارم در اختیار موزه‌ی پیتِرسون هست که برای چند روز هدیه‌اَش دادند به مانی خوشبین به دلیل اعتبار بالایی که دارد و ایشون قرار شده یک گزارش ویژه تهیه کند !

          در ضمن ، مطمئن باشید به تک و خاص بودنش که نمونه‌ی دومی وجود ندارد !

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
    5. محمدرضا

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (286 ديدگاه)

      اتفاقا اون زمان مهندسی ژاپنی خیلی ضعیف تر بود.ولی افزایش قیمت نفت باعث مرگ ماسل کار ها در اواخر دهه ۸۰ شد.ولی چون نفت در ژاپن گران بود اون ها ماشین های ۴سیلندر کم مصرف رو آماده داشتن.

      موافقم ۲
      مخالفم ۴
      1. A..... I need laughter from the bottom of my heart .....A

        ۲۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1182 ديدگاه)

        سکوتم را به فریادی پوچ ترجیح می‌دهم….

        موافقم ۲
        مخالفم ۷
      2. R@m!n

        ۲۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1281 ديدگاه)

        ماشین کم مصرف آماده ؟؟؟؟ میشه طریقه ساخت موتور ۴ سیلندر آماده رو به ما هم بگین ؟؟ همین موتورای کم مصرف ژاپن تو دهه ۸۰ و ۹۰ بودن که خودروسازی رو متحول کردن.

        ژاپنی دوست ندارین جوک نگین. نوآوری های موتورای ژاپنی تو اون ۲۰ سال سنگ بنای موتورهای امروزیه.

        موافقم ۵
        مخالفم ۲
        1. Ninja

          ۲۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (205 ديدگاه)

          دقیقا درسته موتور های ژاپنی دهه ۹۰ و امریکایی دهه ۶۰ پایه همین موتور های امروزیه

          موافقم ۲
          مخالفم ۱
        2. Ninja

          ۲۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (948 ديدگاه)

          دقیقا درسته موتور های ژاپنی دهه ۹۰ و امریکایی دهه ۶۰ پایه همین موتور های امروزیه

          موافقم ۰
          مخالفم ۱
      3. محمد امین

        ۲۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1069 ديدگاه)

        منظورم دهه ی ۷۰ نبود ، در کل همه میدونن که آمریکایی ها خیلی لارج هستن ولی ژاپنی ها محتاطانه عمل میکنن منظورم اینه که کلا زبان ماشین ساختنشون فرق داره ، مثلا آمریکا کوروت میسازه و ژاپن nsx ، مشخصا nsx از نظر مهندسی پیشرفته تر هست اما کوروت راستگو تر و رک تره یا مثلا گالانت ۳۰۰۰gt که تنها پورشه ۹۱۱ توربو هست که همه چیز این گالانت رو داره و در دهه ۹۰‌هیچ محصولی از آمریکا با اون قیمت و کلاس نبود که اون همه تکنولوژی رو داشته باشه
        و این هایی که گفتم به این معنی نیست که ماشین ژاپنی بهتر از آمریکایی هست …
        اقا محمد شما نمیخواد سکوت کنی ، حرف اشتباهی نزدم

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
    6. Ninja

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (948 ديدگاه)

      اینارو ولش نیسان ۳۰۰ زد ایکس رو با جی تی ار مقایسه کن سال ساخت هم همینطور خیلی نامردی کردن باید نیسمو رو میزاشتین

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. datsun

        ۲۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2010 ديدگاه)

        یه نکته این‌که دهه نود و قبل از اون قوانین سخت گیرانه ای در مورد قدرت ماشین ها از طرف دولت ژاپن وجود داشت و حق تولید ماشین های قدرت بالا رو نداشتن و اینکه اکثر اسپورتها هم در ژاپن‌ ساخته و مخصوص بازار ژاپن بودن.

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
        1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۲۶ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (3569 ديدگاه)

          کاملا درسته، سرعت اکثریت ماشین ها توی ژاپن تا ۱۸۰کیلومتر محدود شده بود!

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
    7. ممد ژانگولر

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1681 ديدگاه)

      همه اونا که بالاست یک طرف شورولت کوروت هم یک طرف .
      مثل الماس میمونه لامصب .
      یک درخشش خاص و خیره کننده داره نسبت به زمانه خودش .خدا بیامرزه نیل آمسترانگ ماه پا بذارو یکی از اینا داشت میرفت ناسا هر چی بلوند بود دورش حلقه میزدند که شوهر ما میشی یا نمیذاریم سوار موشک بشی🤤

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۲۶ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (3569 ديدگاه)

        زدی جاده خاکی بدجوری!😂😂😑

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
    8. Kato

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (151 ديدگاه)

      تو همه اینها فقط و فقط لنسر با اون موتور فوق العاده و هندلینگ بینظیرش

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
    9. AMG///

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (142 ديدگاه)

      فقط پلیموث رودرانر💪🏼🇺🇸

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  2. جواد

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (64 ديدگاه)

    کوروت و اسکای لاین

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  3. R@m!n

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1281 ديدگاه)

    یه شورلت شول و یه RX-7 بر میدارم خداحافظ همگی 👋

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Ninja

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (948 ديدگاه)

      اما اگه من بین اینا با همون مشخصات انتخاب بخوام بکنم
      کوروت و لنسر منو بدین برم
      هر چند چلنجر جی تی ار و ار ایکس ۷ سوپرا شول و اس اس ان اس ایکس بیوک هم عالین
      ولی اگه به عقب برگردم و یه افسانه ژاپنی و امریکایی بردارم
      موستانگ شلبی GT500 سوپر اسنیک ۱۹۶۷ با اون رنگ سفید و نوار های ابی
      نیسان جی تی ار r34 نیسمو با اون رنگ بادمجونی متالیک
      هردو تک ساختن البته نیسان چند تا نیسمو تولید کرد نقره ای و فقط یدونش بادمجونی متالیک هست

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  4. محمد امین

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1069 ديدگاه)

    مقاله ی بی‌نظیری بود ، واقعا ماسل کار یعنی تنفس طبیعی، و واقعا ژاپن گل کاشت در این ایام ، مقاله های اینطوری عالی هستن
    کلش می‌شد از ایتالیایی ها هم یک مقاله بزارید

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  5. R@m!n

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1281 ديدگاه)

    چقدر انتخاب سخته بین این دو مکتب نمیشه یکی رو انتخاب کرد 😆

    موتور سوپر کبرا جت یا روتاری ؟؟؟
    جاده های مستقیم و بی انتهای آمریکا یا جاده های پرپیچ و خم ژاپن ؟؟
    عظمت آمریکایی یا هوشمندی ژاپنی ؟؟؟
    ارازل دیترویت یا یاکوزاهای توکیو ؟؟

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  6. M.A.S

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (480 ديدگاه)

    افسانه سازی دنیای خودروسازی به آخر خط رسید…
    به امید روزی که روزهای خوش گذشته برگرده

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. S

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (134 ديدگاه)

      خیلی جالبه که همه افسانه رو توی صدای موتور و اگزوز میبینن

      موافقم ۰
      مخالفم ۵
      1. R@m!n

        ۲۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1281 ديدگاه)

        خیلی جالبه که فقط شما افسانه رو تو صدای موتور و اگزوز می بینین !!!!!!! نه عزیز افسانه در خودرو سازی یعنی مجموعه ای از طراحی بدنه، نوآوری های فنی(موتوری، گیربکس، دیفرانسیل، نحوه انتقال قدرت، سیستم ترمز، هندلینگ و….) که علم خودروسازی در زمان خودش رو قدمی به جلو هل بده.

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  7. شاهرخ

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (130 ديدگاه)

    واقعا تو کلاسیک آمریکا حرف اولو میزنه
    ولی خودم انتخابم از بین همه اینا لنسر هستش
    پلیموث و کوروت هم عالین
    البته که ماشین هایی با انجین های قوی تر هم بودن انجین ۴۲۷ کبرا که ۴۲۵ اسب قدرت داره تو نسخه کبرا جت ۴۸۵اسب
    البته یه نکته دیگه هم هست ماشینای آمریکایی معمولا قدرتشون کمتر اعلام میشده مثلا شول قدرت واقعیش ۵۰۰ اسب هستش
    و….

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  8. GT

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (360 ديدگاه)

    کوروت و لنسر 👌

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  9. مازیار

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (609 ديدگاه)

    کوروت استینگری اما نسل دوم ، که قلدری و زیبایی رو باهم داره

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  10. ممد

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (53 ديدگاه)

    مقاله خوبی بود کاس از بقیه ماسل کارهای نامدار اون دوران هم میزاشتین مثل : پونتیاک فایربرد ، داج چارجر، پلیموث باراکودا، شلبی کبرا، پلیموث سوپربرد، داج چارجر دایتونا، کامارو زد ۲۸،اولدز موبیل ۴۴۲ و …

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (3569 ديدگاه)

      دقیقا مطلب سری سری یه چندتا گزینه برداشته و مقایسه کرده، تعداد خودروهای اسپرت توی دهه ۶۰تا۹۰میلادی توی آمریکا اینقدر هستش که واقعا از حوصله خارجه اما بازم باید اسمی از همشون می‌بود توی لیست….

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  11. datsun

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2010 ديدگاه)

    نیسان اسکای لاین r34 نسخه V-Spec Nür الان بالای چهارصد هزار دلار قیمت میخورن و نسخه محدود زد تیون نیسمو بالای هفتصد هزار دلار .

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. ممد

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (53 ديدگاه)

      بسیار ماشین های جذاب و خوبی هستن …
      چند سال پیش بود یه شلبی کبرا ۷ میلیون دلار فروخته شد فکر کنم

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  12. افشار

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (337 ديدگاه)

    آمریکایی ها یک سر و گردن که چه عرض کنم یک نردبان ۵ متری از ژاپنیها بالاترن

    موافقم ۷
    مخالفم ۸
    1. افشار

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (337 ديدگاه)

      نگاه کن ترابخدا !!! فقط یه ژاپنی فن که چندین و چند اسم کاربزی ثبت نام کرده میتونه شش تا دیسلایک بده !!! آقا این بسیار واضح هست که آمریکاییها از ژاپنیها سر هستن اما این دلیل بر بد بودن و بی کیفیتی ژاپنیها نیست اما‌ از نظر من و خیلیهای دیگر آمریکاییها از ژاپنیها سر هستن اما این آقای ژاپنی فن که همه هم میدونن کیه دست بردار نیست و ول نمیکنه !!

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  13. زیزیگولو

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2378 ديدگاه)

    ماشینای آمریکایی رو به هیچ عنوان دست کم نگیرین چون علاوه بر تاریخچه ی غنی، مدلای خیلی مختلفی دارن‌که هیچوقت حوصله ی‌ علاقمندای به دنیای خودرو رو سر نمیبرن

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  14. آرین

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (168 ديدگاه)

    شول، اسکای لاین، m5 e39 و xkr

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. آرین

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (168 ديدگاه)

      و ۹۱۱ ۹۳۰

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  15. M.A.S

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (480 ديدگاه)

    فقط توجه شما رو جلب میکنم به دوج چلنجر و کورونت RTمجهز به انجین ۴۲۶ همی که قدرتش با وجود ۵۰۰CCحجم کمتر از بیوک GSX قدرتش ۴۵ اسب بیشتره
    و با وجود حجم مشابه با انجین کبرا جت ۴۵ اسب قدرتش از اونم بیشتره و از کوروت که به انجین ۴۵۴اینچ مکعبی مجهزه فقط ۰.۱ ثانیه ادعای کمتری برای درگ ۱/۴ مایل داره(چلنجر)
    البته که انجین ۴۲۶ استریت همی قدرت فوق العاده ۵۹۲ اسبی و گشتاور ۷۵۰نیوتون متری رو هم ثبت کرده (البته اون زمان معمولا به دلیل مالیات ها و عوارض و دلیل های مختلف قدرت انجین های امریکایی کمتر از مقدار واقعی گفته میشد)
    این انجین در سال۱۹۶۳ معرفی شد و در سال ۱۹۶۴ سه خودروی پلیموث و یک خودروی داج مجهز به ۴۲۶ همی مقام اول تا ‌چهارم مسابقات دیتونا ۵۰۰ را کسب کنند
    این انجین بر روی درگستر ها نصب شد و بعد در سال۱۹۶۶ روی داج چارجر نسل اول و پلیموث باراکودا به صورت قانونی برای جاده نصب شد(تفاوت نسخه خیابانی و مسابقه ای در این بود که در نسخه مسابقه ای از یک کاربراتور ۴ دهانه و در نسخه خیابانی از دو کاربراتور ۴ دهانه استفاده شده بود که به منیفولد دولایه الومینیمی متصل بود و در نسخه خیابانی از سر سیلندر اهنی به جای سر سیلندر الومینیمی نسخه مسابقه ای استفاده شده بود(carx1))
    و در سال ۱۹۶۸ بر روی داج دارت Hurst Hemi(نسخه درگستر از داج دارت مثل چلنجر درگ پک امروزی) به تایم ۱۰ ثانیه ای برای مسابقات درگ رسید و با وجود اینکه بیشتر برای مسابقات درگ ستاپ شده بود اما داج چارجر دیتونا رو در سال ۱۹۶۹ در پیست دایتونا به سرعت ۲۰۰.۴۴ مایل بر ساعت رساند و به روایتی در تست های روی نمونه های اولیه چارجر دیتونا این خودرو به سرعت ۲۰۸ مایل بر ساعت هم رسید اونم در دنده ۴(فراتر از داج چلنجر هلکت ۷۰۷ اسبی!!!!)

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. ممد

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (53 ديدگاه)

      موتور ۴۲۶ فوق العاده بود …
      اصلا موپار فن ها توی امریکا یکی از نمادهاشون همین ۴۲۶ همیه
      از چارجر دایتونا هم نگم دیگه…
      البته سال های بعدش به جای چارجر دایتونا پلیموث سوپر برد رو بردن برای مسابقات …

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
    2. R@m!n

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1281 ديدگاه)

      عالی بود 👍👍👍 حالا که پای سری همی اومد وسط منم یه خلاصه ای از موتور کبرا جت بگم:

      موتور کبرا جت که در آوریل ۱۹۶۸ معرفی شد یکی از بهترین موتورهای تاریخ دوران اتومبیل های عضلانی است. قدرت موتور به طور رسمی ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۴۱۸ پوند فوت بود ، اما در واقعیت در حدود ۴۱۱ اسب بخار قدرت تولید می کند. به دلیل همه کاره بودن موتور ۴۲۸ ، یکی از بهترین نیروگاه های تولید شده توسط فورد به حساب میاد.
      قبل این زمان موتورای حجیم داج، کامارو و پونتیاک به راحتی ماشینای فوردو کنار می زدن اما فورد با این موتور جواب دندون شکنی به رقبا داد.
      این موتور این موتور بر اساس موتور ماشین بزرگ ۴۲۸ cid استوار بود ، اما دارای سوپاپ های بزرگتر و منیفولد ورودی ۴۲۷ بود. همچنین دارای رم ایر و ورودی جریان عملکردی روی کاپوت بود. این هود که به یک پاک کننده مخصوص هوا مجهز بود، با یک سوپاپ پروانه ای تحریک شده در خلا که هوا را مستقیماً به کاربراتور چهار بشکه ای هالی ۷۳۵ سی سی متصل می کرد، متصل شده بود. این موتور با دو گیربکس چهار سرعته دستی و سه سرعته اتومات ارائه میشد.

      در سال ۶۸ این ماشین در مسابقات NHRA (بزرگترین و معتبرترین رقابت درگ دنیا) با ثبت رکورد ۱۱.۵ ثانیه و ۱۲۰ مایل (۱۹۳ کیلومتر) تمام رقباشو تیکه پاره کرد و باعث شد از اون به بعد رقبا به دنبال ماستنگ باشن !!!

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. محمد امین

        ۲۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1069 ديدگاه)

        اقا رامین ، کاربراتور ادلبراک بهتر هست یا هالی ، میخواستم بدونم بین هالی ۷۳۵ و ادل براک ۶۵۰ کدوم بهتره ؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. R@m!n

          ۲۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1281 ديدگاه)

          به طور خیلی کلی بگم تا اونجایی که می دونم ادل براک تعمیرش آسون تره، با گیربکس دستی بهتر کار می کنه و برای مناطق سرد سیر خیلی بهتره.

          هالی با گیربکس اتومات خیلی سازگار تره، خیلی حرفه ای تر (برای تیونینگ) میشه تنظیمش کرد، شتاب بهتری میده و بازسازیش آسون تره.

          همه چیز به خواسته مالک از ماشین برمیگرده. برای یه ماشین که تجربه رانندگی سبک و کم فشار ادل براک، برای تیون و پرفورمنس هالی.

          اگر جایی اشتباه گفتم دوستان تصحیح کنن.

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
        2. Amin

          ۲۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1069 ديدگاه)

          ممنون ، 👌👌

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
  16. Amirreza

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2183 ديدگاه)

    تو ماشینای کلاسیک من بدون شک ماسل کار هارو انتخاب میکنم چون وقتی تو دوران اوجشون بودن واقعا محشر بودن مخصوصا پلیموث رودرانر ، البته از زیبا های ژاپنی هم نمیشه گذشت و هر گلی یه بویی داره اما انتخاب من ماسل کار هان ، آمریکایی های کلاسیک واقعا بهتر از آمریکایی های انروزین در همه زیمینه ها ، اونموقع بر خلاف الان لینکلن سوپر لوکس بود ، ماسل کار یه فرم خودرویی جدا بود ، در کل من خودروسازی گذشته آنریکارو بیشتر خودروسازی الانش دوست دارم

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  17. sina

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2155 ديدگاه)

    تویوتا سوپرای دهه نود از این جدیدیه قویتر بوده :/

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (3569 ديدگاه)

      به چی اشاره کردی!😂😂😂😂

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  18. Ninja

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (948 ديدگاه)

    تو امریکایی ها کوروت و چلنجر
    و تو ژاپنی ها اسکای لاین (البته کاش تو جدول مقایسه مشخصات مدل نیسمو رو میزاشتید) لنسر مزدا ار ایکس ۷ و سوپرا

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  19. پاشایی

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (37 ديدگاه)

    در خصوص سوبارو دهه نود مدل اسپرت پنجره در پنجره اس وی ایکس فراموش شده این ژاپنی هم طرح انقلابی و مشخصات فنی فوق العاده ایی داشت یادمه در نمایشگاه بین المللی تهران یک نمونه اش رو آورده بودند با سپاس از این مطلب جذاب خوب پدال باز هم از این مطالب داشته باشیم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. mm.y@rlou

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (257 ديدگاه)

    چقدر خوندن این مقاله برای من شیرین بود
    یادی از دوران طلایی

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  21. مهدی

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (939 ديدگاه)

    از اسپرت های آمریکایی من ۶۸ چارجر ، ۶۹ ماستنگ ، ۶۹ نوا رو بیشتر ترجیح میدم… تو ژاپنی ها هم از نظر طراحی هوندا و مزدا رو برتر میدونم

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  22. حسین

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (464 ديدگاه)

    پدال دیشب خواب جان‌اف کندی رو دیدم این دو روزه ذهنمو درگیر کرده.لطفا درمورد ترورش و ماشینش خبر بذار.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (3569 ديدگاه)

      بهت توصیه میکنم درموردش نخون،اون برای ایران خیلیم بد بود،شاه رفت مذاکره کاری کرد دپرس برگشت!😐

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  23. Angus_812

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (100 ديدگاه)

    کاش یه مقاله هم برای اسپرت های آلمانی بزارین
    چون اوناهم دهه ۷۰ ۸۰ ۹۰ و ۲۰۰۰ خیلی محصولات عالی داشتن
    M3.e190.rs2.و . . . .
    پدال جان لطفا یه مطلبم‌برای آلمانی ها بزار

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
    1. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1723 ديدگاه)

      همین الانم عالین ولی طراحی بنز و بی ام و افت کرده همین.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  24. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1723 ديدگاه)

    واقعا عالی بود پدال از این مطالب و بررسی خودروها و ….. که خودت میدونی بیشتر بزار. واقعا این ماسل کار ها از زمان خودشون جلوتر بودن قدرتا رو نگاه .مهندسی ژاپنم عالی بود. درباره رودرانر اینو بگم که بوقش مثل کارتون میگ میگ بود. میگ میگ 🙂
    چند روز پیش یه کوروت c3 سفید دیدم چه صدایی داشت باز با اینکه تو سرعت پایین بود خیلیم تمیز بود کامارو هم که عالیه .
    فقط پدال لطفا در مقاله بعدی درباره ایتالیایی ها آلمانی ها انگلیس و فرانسه هم مطلب بزار .با تشکر .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  25. امیر

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2708 ديدگاه)

    دوج حتی در ابتدای کار هم قوی ترین خودروهارو داشته !!
    خاص ترین برند امریکایی حال حاظر…

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  26. Only she reminds me of love

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1182 ديدگاه)

    خودروسازی آمریکا رو اگه قرار باشه یک کشور رو از خودروسازی انتخاب کنم ترجیح میدم.

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  27. Aryan🥋🥋🥋judo

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (564 ديدگاه)

    اسپرت های ژاپنی❤❤ واقعا عالین مخصوصا مزدا و nsx خیلی خوشگلن
    آمریکایی ها هم که حتما باید با قمه بری دعوا خیلی قلچماقن

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  28. Swedish arrogant tiger

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    واقعا خوندنش لذت بخش بود، یادی از دوران اوج ماشین ها که متاسفانه امروزه داره نفس های آخرش رو میکشه…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  29. HamiD

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1629 ديدگاه)

    مطلب بسیار عالی!!!
    راستش …
    خب ماشین های ژاپنی نسبت به ماسل کار هایی که گفته شد جدیدتر هستن …
    اما واقعا ابهت ماسل کار ی چیز دیگس!
    همشون عالین …
    واقعا عالی …
    چه ژاپن چ آمریکا عالییییییییییییییییییییی

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  30. Sina10

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1843 ديدگاه)

    عجب مطلبی گذاشین !!!
    فوق العاده بود
    این ماشینا تاریخ ساز و بسیار محبوبن
    همشون
    از سایت پدال میخوام سعی کنن مثل تاریخچه موستانگ که کامل بررسی کردین از ماشین های این لیست هم مطالبی مثل این بزارین
    واقعا مطالب جالبی میشن

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (3569 ديدگاه)

      چند سال پیش قول دادن تک تک ماسل کارها و پونی کارها رو بصورت جداگانه معرفی میکنیم اما جز موستانگ خبری نشد…

      موافقم ۱
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا