چشم اندازهفته نامه

کم‌فروش‌ترین خودروهای سال 2018 آمریکا

چیزی که این روزها به‌طور کاملاً واضح در بازار خودروی جهانی قابل‌لمس است، کاهش فروش سدان‌ها در پی افزایش خارق‌العادهٔ محبوبیت کراس‌اوورها است. این موضوع در آمار فروش خودروها طی سال جاری در ایالات‌متحده هم به‌وضوح دیده می‌شود به‌گونه‌ای که در لیست کم‌فروش‌ترین خودروهای این بازار تنها سدان‌ها و اسپرت‌ها حضور دارند. البته برای رعایت انصاف، از این لیست خودروهایی که عرضهٔ آن‌ها در سال ۲۰۱۸ خاتمه یافته و همین‌طور سوپراسپرت‌هایی با تولید بسیار پایین که هیچ‌گاه فروش زیادی ندارند حذف شده‌اند؛ بنابراین خودروهایی که در ادامه ملاحظه می‌کنید، کم‌فروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۱۸ در بازار ایالات‌متحده هستند. این آمار شامل میزان فروش از ابتدای سال جاری تا پایان ماه اکتبر می‌شود.

۱۵- آئودی A7

فروش: ۱,۹۵۹ دستگاه

هرچند آئودی A7 در این لیست بیشترین فروش و بهترین رتبه را دارد اما هنوز هم خبر بسیار بدی برای این کوپهٔ چهاردر آلمانی محسوب می‌شود. فروش این خودرو با ۵۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به زیر ۲ هزار دستگاه رسیده است. برای مقایسه، کراس‌اوور Q5 به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول آئودی در سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۵۶ هزار دستگاه فروش داشته است.

۱۴- جگوار XF

فروش: ۱,۹۴۴ دستگاه

XF به‌عنوان سدان اصلی جگوار، از ابتدای سال جاری تاکنون تنها ۱,۹۴۴ دستگاه فروش داشته که کاهشی نزدیک به ۵۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. هرچند XF در نوع خود سدان لوکس و اسپرت خوبی است اما این روزها مردم بیشتر به کراس‌اوورها و اس‌یووی‌ها علاقه پیدا کرده‌اند.

۱۳- جگوار F تایپ

فروش: ۱,۹۲۵ دستگاه

جگوار F تایپ خصوصاً در نسخهٔ SVR با پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ ۵۷۵ اسب بخاری، خودروی اسپرت بسیار جذابی است و با قیمت پایهٔ ۶۰,۷۵۰ دلاری در نسخهٔ چهار سیلندر ۳۰۰ اسب بخاری، خودروی چندان گران‌قیمت و خارج از دسترسی هم نیست؛ اما فروش این اسپرت بریتانیایی نسبت به سال قبل ۴۲ درصد کاهش داشته و تا پایان ماه اکتبر ۲۰۱۸ تنها ۱,۹۲۵ دستگاه فروخته است.

۱۲- مرسدس بنز SL

فروش: ۱,۷۸۷ دستگاه

گرند تورر رودستر مرسدس بنز تا پایان ماه اکتبر امسال با کاهش فروش ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و فروش آن به تنها ۱,۷۸۷ دستگاه رسیده است. البته SL با قیمت پایهٔ ۹۰ هزار دلاری، از اکثر کابریولت‌های بازار گران‌تر و همین‌طور خاص‌تر است.

۱۱- مرسدس بنز SLC

فروش: ۱,۶۹۲ دستگاه

Mercedes-Benz SLC

اوضاع فروش رودستر کوچک‌تر مرسدس بنز نیز اصلاً خوب نیست. فروش SLC علیرغم افزایش جزئی قدرت در نسخهٔ AMG، به تنها ۱,۶۹۲ دستگاه رسیده که نزدیک به ۲۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. به همین دلیل، مرسدس بنز گفته است آیندهٔ این خودرو مشخص نیست و ممکن است بدون معرفی نسل جدید از خط تولید کنار گذاشته شود.

۱۰- لکسس LC

فروش: ۱,۶۸۸ دستگاه

سال ۲۰۱۸ اولین سالی است که کوپهٔ جدید لکسس LC به‌طور کامل در بازار ایالات‌متحده حضور داشته است. این کوپهٔ جذاب ژاپنی یکی از دو خودروی این لیست محسوب می‌شود که فروش آن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. هرچند LC با قیمت پایهٔ ۹۲ هزار دلاری، تقریباً به محدودهٔ سوپراسپرت‌ها وارد شده اما با ۱,۶۸۸ دستگاه فروش تا پایان ماه اکتبر امسال، ۴۵ درصد رشد را تجربه کرده است.

۹- آکورا RLX

فروش: ۱,۵۵۶ دستگاه

آکورا RLX هم دومین خودروی این لیست است که امسال افزایش فروش را تجربه کرده است. این خودرو به‌تازگی برای مدل ۲۰۱۸ مورد یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی کلی قرار گرفته و با تکنولوژی‌های تازه و چهرهٔ جدید با جلوپنجرهٔ شش‌گوشهٔ الماس‌نشان جدید آکورا به بازار عرضه شده است. درنتیجه، فروش RLX نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد افزایش داشته اما هنوز هم فروش پایینی در حد ۱,۵۵۶ دستگاه دارد.

۸- جگوار XJ

فروش: ۱,۳۶۵ دستگاه

سدان پرچم‌دار جگوار هم در بین کم‌فروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۱۸ حضور دارد. XJ از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون تنها ۱,۳۶۵ دستگاه فروش داشته که نشان‌دهندهٔ کاهشی ۳۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. البته این سدان لوکس بریتانیایی با قیمت پایهٔ ۷۵,۷۰۰ دلاری قطعاً بازار محدودی دارد اما بااین‌حال ترجیح کراس‌اوورها نسبت به سدان‌ها توسط خریداران نیز در کاهش فروش XJ بی‌تأثیر نیست.

۷- فیات ۵۰۰L

فروش: ۱,۳۲۷ دستگاه

نسخهٔ بزرگ‌تر و پنج‌در فیات ۵۰۰ با فروش تنها ۱,۳۲۷ دستگاه تا پایان ماه اکتبر امسال، هرگز اوضاع خوبی در ایالات‌متحده ندارد. ۵۰۰L با اینکه از ۵۰۰ معمولی خودروی بزرگ‌تری است اما هنوز هم فضای داخلی محدودی برای چهار فرد بالغ دارد که در کنار عملکرد متوسط، فروش بسیار پایینی را برای آن به همراه داشته است.

۶- تویوتا میرای

فروش: ۱,۲۶۳ دستگاه

میرای خودرویی با قوای محرکهٔ هیدروژنی سلول سوختی است که تویوتا آن‌را صرفاً در بازارهای خاصی در ایالات‌متحده عرضه می‌کند که زیرساخت‌های هیدروژنی در آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل تا پایان ماه اکتبر ۲۰۱۸ تنها ۱,۲۶۳ دستگاه از آن به فروش رسیده که تعداد بسیار کمی است اما بااین‌حال هنوز هم از برخی خودروهای این لیست بیشتر است؛ بنابراین اگر جایگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن افزایش پیدا کند، مطمئناً خودروهای هیدروژنی سهم بیشتری از بازار کسب خواهند کرد.

۵- آئودی TT

فروش: ۱,۲۴۴ دستگاه

تعجب‌برانگیز است که خودروی اسپرت آئودی با رانندگی لذت‌بخش و ظاهر جذاب و همین‌طور قیمت پایه‌ای زیر ۴۴ هزار دلار که برای اکثر مردم قابل پرداخت است، فروشی به این پایینی داشته است. شاید خریداران TT صبر کرده‌اند تا نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ این خودرو با مدل ۲۰۱۹ به بازار عرضه شود. درهرحال به هر دلیلی، از ابتدای سال تاکنون تنها ۱,۲۴۴ دستگاه TT در ایالات‌متحده به فروش رسیده است.

۴- اسمارت فورتو

فروش: ۱,۰۵۴ دستگاه

این خودروی شهری از همهٔ خودروهای این لیست قیمت بسیار کمتری دارد و به‌قدری کوچک است که می‌تواند در صندوق بار جگوار XJ جای گیرد! اما فورتو هیچ‌گاه در ایالات‌متحده خودروی محبوبی نبوده و فروش آن در سال ۲۰۱۸ نیز با ۶۲ درصد کاهش به تنها ۱,۰۵۴ دستگاه رسیده است.

۳- آئودی A8

فروش: ۹۰۹ دستگاه

سدان پرچم‌دار آئودی هم از مشکل مشابهی با A7 رنج می‌برد درحالی‌که اختلاف قیمت کمی هم بین این دو خودرو وجود دارد. قیمت A8 از ۸۳,۸۰۰ دلار آغاز می‌شود و از تکنولوژی‌های فراوانی هم برخوردار است؛ اما بااین‌حال خریداران به دیگر سدان‌های فول سایز لوکس توجه دارند و به همین دلیل پرچم‌دار آئودی تنها ۹۰۹ دستگاه فروش داشته است.

۲- کیا K900

فروش: ۲۷۷ دستگاه

کیا امسال نسل کاملاً جدید سدان پرچم‌دار خود را معرفی و راهی بازار کرده است اما بازهم خریداران روی خوشی به آن نشان نداده‌اند. با وجودی که K900 جدید تقریباً از همه لحاظ پیشرفت کرده است، طی سال جاری فقط ۲۷۷ دستگاه فروش داشته و بدین ترتیب یکی از بدترین جایگاه‌های این لیست را بااقتدار از آن خود کرده است!

۱- آلفارومئو ۴C

فروش: ۲۱۷ دستگاه

آلفارومئو ۴C یک اسپرت موتور وسط جذاب است اما قیمت بالایی دارد. خریداران با پرداخت ۶۶,۹۰۰ دلار، مالک یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو با ۲۴۰ اسب بخار قدرت می‌شوند که این اسپرت سبک‌وزن ایتالیایی را ظرف تنها چهار ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند؛ اما ۴C فروش بسیار پایینی دارد به‌گونه‌ای که از ابتدای سال جاری تاکنون فقط ۲۱۷ دستگاه از آن به فروش رسیده است. امسال عرضهٔ نسخهٔ کوپهٔ این خودرو در ایالات‌متحده خاتمه یافت اما نسخهٔ اسپایدر آن هنوز عرضه می‌شود.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    خداوکیلی حتی فکر نمیکردم وضع کیا انقدر بد باشه
    K۹۰۰ فقط ۲۷۷ دستگاه
    اینجور که مشخصه جنسیس هم با محصولات جدیدش وضع فروشش پایین خواهد بود
    خیلی جاها خوندم که نوشته بود جنسیس باید از شاسی بلند ها شروع میکرد نه سدان ها
    مثل لینکلن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. vahid evo

      ۱۷ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (474 ديدگاه)

      اقا آئودی نسل جدیدشو‌ نمیگه نسل قبلی بوده که مشتریا منتظر نسل جدید بودن فروش اومده پایین

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مزدا

      ۱۷ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      تویوتا میرای نمیتونم درک کنم!!خودروهای هیبریدی چرا طراحی اینقد متفاوت و گاهی کسل کننده دارن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. جهان

      ۱۸ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (379 ديدگاه)

      ماشالاه به بنز و ایودی چقدر نماینده دارن اینجا
      k900 هم از اولش مشخص بود محصولی شکست خورده هست
      تو 10 ماه فقط 277 تا فروخته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Amir Machine

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    بنظرم کیا خط تولید K900 رو تعطیل کنه بجاش کتونه مرغ بزنه بیشتر سود میکنه!!!!
    تو 10 ماه فقط 277 دستگاه!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sina7

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (435 ديدگاه)

    تک تک اینا به جز اسمارت آرزوی منن?
    میگن نعمت زیاد باشه ادم نمیدونه چیکار کنه همین میشه دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما

      ۱۸ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (20 ديدگاه)

      دقیقا میخواستم نظر بزارم
      خیلی هاشون ماشین مورد علاقه منن …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. sina

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    -چقد جاگوار اینجاست :/
    – فک میکردم فروش A7 و A8 لاقل ده برابر باشه
    – همیشه گفتم بازم میگم آکورا باس تولید RLX رو متوقف کنه با این فروش و استقبال. واقعا با 55 هزارتا خعلی ماشین های بهتری میشه خرید. ILX سالی سی هزارتا و TLX سالی بیست هزارتا میفروشن و شاسی بلند هاش هم هرکدوم حدود پنجاه هزارتا. اصلا حضور ماشین با سالی هزار خرده رو درک نمیکنم.
    میتونه جاش یه شاسی بلند بزرگ دو ردیفه تولید کنه یا اصن هیچی تدلید نکنه و با چهار تا خودرو ادامه بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۱۷ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (831 ديدگاه)

      سینا جان من قبلنا که کامنتات میخوندم حس میکردم رو هوندا متعصبی ولی راجبت کاملا اشتباه میکردم و ازت عذر میخوام

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina

        ۱۸ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (2635 ديدگاه)

        ارادت دارم حامد جان

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Adak

      ۱۸ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1829 ديدگاه)

      جون ؟!؟
      جاگوار ؟!؟!؟

      بسم الله الرحمان الرحیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. AMANTE

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1853 ديدگاه)

    از شاسی بلند های فول سایز، لوکس و نیمه لوکس. کراس اوور ها که الان همه مدل تو بازار هست خوشم میاد.
    ولی امیدوارم بازار به طرفی نره که سدان و کوپه و هاچ بک و… قربانی شاسی بلند گرایی بشه و کلا خط تولیدش قطع بشه و شاهد کلاس جدید مثل: سوپرماشین شاسی بلند ? باشیم، البته بعید هم نیست چون الان استیشن کراس اوور داریم، هاچ بک شاسی بلند ( کراس اوور)، کراس اوور یا شاسی بلند کوپه و جدیدا سدان شاسی بلند داریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mohamad

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    لکسس LC با قیمت نزدیک به صد هزار دلار بازم خوب فروخته بنظرم تو این مدت کمی که عرضه شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد رضا

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (804 ديدگاه)

    جگوار صدر نشینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Ferrari

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    با این وضعیت باید شاهد انقراض سدانها باشیم.باورش سخته که اتومبیل رده بالایی مثل A8 فورش بالایی رو تجربه نمیکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Elmiraj

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    نمی فرستادن شون آمریکا آبرومندانه تر بود …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Amir

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (752 ديدگاه)

    نوشته بازار آمریکا نه جهان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سام

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    اگر این ماشین ها از جمله کیا K900،لکسس LC،آئودی A7 و A8 در ایران عرضه می شدند احتمالا مشتریان در نمایندگی آنها را از جا می کندند!….چون اگر خوب دقت کنید می بینید که اکثر این ماشین ها لوکس و با پرستیژ هستند و از آنجایی که اغلب ما ایرانی ها کمی تا زیاد عاشق پز دادن پشت فرمان یک ماشین گران قیمت هستیم این ماشین ها را روی دست می بردیم و حلوا حلوا می کردیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مهدی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    فکرنکنم خودروسازی به اندازهbmwفکر ومنطق پشت خودروهاش باشه.واسه هرکلاسی کلی تفکر وبرنامه ریزی داره.یعنی نیاز بازار رو میبینه وبعدمحصولشو عرضه میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. NAVID۰۰۹۸

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    اگر حساب کنیم ، کیا k900 با این همه تبلیغ و آپشن ، یه فاجعه به تمام معناست ،.
    یک عکسی دیدم که دو خودروساز کره ای کیا و هیوندای تا نیمه در باتلاق فرو رفته بودن و دارند به مرگ خودشون نزدیک میشوند .
    بنظر میرسه که به یک مدیر قوی نیاز دارند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۷ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      تو این فکرم ، اون آدمهایی که دیس لایک دادن ، چقدر سخته کنار اومدن با حقیقتی که هروز آشکارتر میشه .
      با تَخَیُل ، شاد باشید .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کاوه

        ۱۸ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (146 ديدگاه)

        الان به این نتیجه برسیم که بنز و جاگوار و آئودی در حال انقراضند؟ در طول سال ۲۰۱۸ هیوندای و کیا محموع فروششان در آمریکا افزایش نرمی داشته برعکس افت فروش سنگین هوندا و نیسان و بنز. آمار واضح و آشکارند.
        http://carsalesbase.com/us-car-sales-analysis-november-2018-brands/

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. Saman

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (181 ديدگاه)

    آئودی و جگوار از اونوری رکورد زدن :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهدی صالحی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ائودی a۸ کلا یه خودروی کاربردی هست تا شخصی. کساییکه میخرن راننده دارن و اکثرا خودشون حتی پشتشم نمیشینن. چون اینجا تو یه کشور اروپایی دیدم میگم. بقیه خودروها نمیدونم چرا فروششون کمه
    bmw سری ۷ هم همینطوره. تو تهران ولی خیلیا رو دیدم با سری هفت خودشون رانندگی میکنن. کلا تز میزنن به منطق کلاس خودرویی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهزاد

      ۱۸ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (64 ديدگاه)

      این تصور شماست که این ماشین ها برای این ساخته شدن که حتما راننده داشته باشن ! واین شمایید که منطق کلاس خودرویی تون رو بایستی عوض کنید !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. shirko

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    واقعا ناراحت کنندست که بنز اس ال تو این لیست قرار داره ، امیدوارم از خط تولید کنار نره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. M

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    آئودی A8 !!!تو دیگه چرا بزرگوار؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حمیدرضا

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    کیا با نسل قبلی کی۹۰۰ افتضاح بود و با این که طراحی جدیدش خیلی خوبه ولی نمیتونه کسی رو قانع کنه یه ماشین خیلی گرون از یه برند ارزون بخرن
    همون چهارتا جگوارم باور کنید به خاطر تبلیغات گرند تور خریدن
    ائودی و فولکس خیلی در امریکا معروف نیستن برعکس اروپا که فروششون از بنز و بی ام و بیشتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amin

      ۱۸ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      داستان کیا k900 تو آمریکا مثل داستان چینی های لوکس تو ایرانه.آخرش میگن طرف چینی سواره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. مانی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    مرسدس اس ال سی‌ خیلی‌ وقته نسل عوض نکرده
    و این کلاس خودرو یی کلا کم فروشه
    جوری که خودِ مرسدس هم احتمالا بیخیالش بشه
    اما تعجب من از اینه که چرا آئودی تی تی که سرحال تره کمتر فروخته
    حتی اس ۸ که تو کلاس خودش برترین نباشه از برترین کمتر نیست
    فکر می‌کنم قدرت برند مرسدس تو آمریکا خیلی‌ بیشتر از آئودی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احمدرضا

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (878 ديدگاه)

    خدایی هنوزم عاشقونه خودروهای ایتالیایی مخصوصن خودروهای فیات و آلفارومئو رو دوس دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. sunmartin

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    کم فروختن به معنای بد بودن نیس همین کیا k900 یکی از برترین خودروهای جهانه بلحاظ کیفیت ایمنی آپشن راحت یو لوکس ی
    مگه آئودی a8 خودروی بدیه ببینید چه طراحی اغوا کننده ای داره یا لکسس lc یا بنز cls اینها همگی با کیفیت ترین و بهترین های شرکت هاشون هستند الان فذوش پریاد و 206 فیک ایرانی زیاده آیا اینها خودروهای قابلی هستند ؟ چرا اینقدر سطحی با هر موضوعی برخورد میکنید و دوست دارید هرچیزی به مسخره بگیرید؟؟
    خودروهای آلمانی ژاپنی و کره یا بهترین در هر کلاسی هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا