بهترین پورشه‌هایی که 911 نیستند

پورشه خودروسازی است که توسط مدل 911 تعریف می‌شود، امّا در طول سال‌ها، مدل‌های فوق‌العاده دیگری نیز از دل این کمپانی بیرون آمده‌اند. در واقع، برخی از آنها شاید خواهان بیشتری نسبت به 911 داشته باشد. در ادامه، برخی از بهترین پورشه‌های «غیر 911» را مرور می‌کنیم.

پورشه 959 مدل ۱۹۸۶
1986 Porsche 959
این خودرو ممکن است از نمای جلو شباهت زیادی به یک 911 داشته باشد، امّا کافیست نگاهی از پشت به آن داشته باشید تا تفاوت یک 959 را تشخیص دهید. 959 که مجهز به سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ محرک، سیستم ABS، TPMS و یک گیربکس ۶ دنده بوده، بسیار فراتر از زمان خودش بوده و همچنان یکی از خواستنی‌ترین پورشه‌هایی است که تاکنون ساخته شده است.

پورشه پانامرا توربو S  E-هیبرید اسپورت توریزمو مدل ۲۰۱۸
2018 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
با عنوانی که ممکن است بخواهید در میانه آن، اندکی نفس بگیرید، پانامرای توربو-هیبرید، از عملکردی قابل‌انتظار برخوردار است. خروجی کلی سیستم پیشرانه در این خودرو برابر ۶۸۰ اسب‌بخار است و می‌تواند در عرض 3.2 ثانیه به سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت برسد؛ آن هم در یک بدنه واگن. این همان پانامرایی است که خیلی‌ها منتظر آن بوده‌اند و اکنون بالاخره می‌توانند آن را در اختیار داشته باشند.

پورشه کاین GTS مدل ۲۰۰۸
2008 Porsche Cayenne GTS
شاید بسیاری از طرفداران پورشه از نسل اول کاین راضی نبوده‌اند، امّا باید اذعان کرد که نسخه GTS حال و هوای دیگری داشته است. در این خودرو، یک V8 تنفس طبیعی با یک آپشن گیربکس دستی ۵ دنده همراه بوده و توانایی حمل یک خودروی مسابقه‌ای را به پیست مسابقه داشته است. کدام پورشه دیگری را می‌شناسید که تمام این موارد را در خود داشته باشد؟

550 اسپایدر مدل ۱۹۵۳
1953 550 Spyder
اولین مدلی از پورشه که مخصوص شرکت در مسابقه ساخته شد، شاید مشهورترین یا بدنام‌ترین خودرو از این نوع باشد؛ چرا که جیمز دین (James Dean) جوان در آن کشته شده است. 550 با استفاده از یک موتور تخت چهار سیلندر که با هوا خنک می‌شد و تنظیمات زیادی در مورد آن انجام شده بود، به‌تدریج شهرت پورشه را به عنوان یک «غول‌کش» رقم زد.

356A کاررا مدل ۱۹۵۵
1955 356A Carrera
این خودرو اولین محصولی از پورشه بود که نشان «کاررا» را بر تن می‌کرد. 356A کاررا پیشرانه خود را از مدل 550 اسپایدر قرض کرده بود و خیابان شهر یا پیست مسابقه، برایش تفاوت چندانی نداشتند.

718 مدل ۱۹۵۷
1957 718
پورشه آنچه را چند سال قبل با 550 اسپایدر شروع کرده بود، در 718 ادامه داد. این کمپانی در 718 یک نسخه پیشرفته‌تر از پیشرانه‌ای که قبلاً در 550 و 356 کاررا استفاده می‌شد، به کار برد و همچنین از یک شاسی فریم فضایی لوله‌ای جدید کمک گرفت. وزن اولین نمونه‌های 718 تنها اندکی با ۵۰۰ کیلوگرم فاصله داشت و موتور چهار سیلندر تخت در آن، قدرتی فوق‌العاده (به نسبت زمان خودش)، به میزان ۱۴۲ اسب‌بخار در اختیار قرار می‌داد.

904 کاررا GTS مدل ۱۹۶۴
1964 904 Carrera GTS
904 کاررا GTS نسخه نهایی خودروهای مسابقه‌ای چهار سیلندر پورشه محسوب می‌شود. یک فریم پلکانی فولادی سبک‌وزن همراه با بدنه فایبرگلاس، نه‌تنها مکان مناسبی برای حضور پیشرانه‌های چهار سیلندر تخت مخصوص کاررا با قدرت ۱۸۵ اسب‌بخار شد، بلکه مقدمات حضور موتورهای شش و هشت سیلندر را نیز فراهم آورد.

914/6 مدل ۱۹۷۰
1970 914/6
914 یکی از نتایج همکاری‌های مشترک بین پورشه و فولکس‌واگن محسوب می‌شد و البته، در روزگار خود، توجه چندانی را به خود جلب نکرد. این خودرو نه اصالت یک 911 را داشت و نه با قیمت گرانش می‌توانست یک «فولکس‌واگن» باشد. 914 که برای پیشرانه از یک موتور چهار سیلندر تخت استفاده می‌کرد، به نوعی یک خودروی «کُند» نیز به حساب می‌آمد؛ مشکلی که پورشه با قرار دادن یک پیشرانه ۲ لیتری شش سیلندر تخت از 911T آن را برطرف نمود. امّا مشکل اینجا بود که 911T در مقایسه با این مدل، آن‌قدرها گران قیمت نبود و بنابراین 914/6 شرایط سختی را در بازار تجربه کرد.

924 کاررا GT مدل ۱۹۸۰
1980 924 Carrera GT
924 نیز مشکلاتی مشابه 914 داشت؛ تا اینکه پورشه تصمیم به ساخت مدل فوق‌العاده کاررا GT گرفت. پورشه به منظور برآورده کردن معیارهای قانونی برای حضور نسخه اصلاح شده 924 توربو در «لمانز»، مجموعه‌ای از خودروهای جاده‌ای کاررا GT را ساخت. کاررا GT قدرتی معادل ۲۱۰ اسب‌بخار تولید می‌کرد و این قدرت در مدل کمیاب‌تر کاررا GTS به ۲۴۰ اسب‌بخار می‌رسید.

944 توربو مدل ۱۹۸۵
1985 944 Turbo
اگر نسخه قدرتمند کاررا GT را کنار بگذاریم، 924 به نسبت محصولات پورشه، خودرویی «از کار افتاده» بود. پورشه به منظور رسیدگی به این موضوع، یک سری گل‌گیرهای جذاب و یک پیشرانه جدید با چهار سیلندر در یک ردیف به 924 اضافه کرد و 944 را ساخت. مدل‌های «توربو»، و بعداً «توربو S» شرایط را اندکی بهتر کردند تا شرایط برای ادامه بقای مدل قدیمی 911 فراهم شود.

928 GTS مدل ۱۹۹۲
1992 928 GTS
در میانه‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی، پورشه به فکر جایگزین کردن مدل پا به سن گذاشته‌ی 911 با دو خودروی جدید افتاده بود؛ یکی 924/944 و دیگری این مدل 928 با فرمت موتور جلو و با پیشرانه V8. 928 با موتور بزرگ و قدرتمند V8، آمادگی لازم برای مسابقه را داشت، امّا در همین حال، یک انحراف قابل‌توجه برای پورشه محسوب می‌شد. پورشه قبل از اینکه این مدل را به طور کلی از خط تولید کنار بگذارد، 928 GTS را ساخت که بهترین نسخه آن بود.

968 کلاب‌اسپورت مدل ۱۹۹۳
1993 968 Clubsport
پیش از اوج‌گیری باکستر و مدل «آب-خنک» 996 شدیداً با مشکلات مالی دست به گریبان بود و به این منظور، قصد داشت تا حدّ ممکن محصولات خود را با یک پلتفرم عرضه کند. نسخه نهایی از پلتفرم 924/944 در خودروی 968 کلاب‌اسپورت به کار گرفته شد. کلاب‌اسپورت نسبت به نسخه‌های معمولی، سبک‌تر و با ویژگی‌های مسابقه‌ای بیشتری همراه بود و تنها ۱۵۰۰ نمونه از‌ آن تولید شد.

باکستر مدل ۱۹۹۶
1996 Boxster
شاید ذکر این نکته چندان اغراق نباشد که بگوییم اگر امروز نام «پورشه» در دنیای خودرو وجود دارد، به لطف تولید مدل اولیه 986 باکستر بوده است. این همان خودرویی است که باعث شده این روزها پورشه همچنان به عنوان یک خودروساز بسیار سود‌آور به حیات خود ادامه دهد. ضمن اینکه باکستر هنوز هم به عنوان یک خودروی کارکرده، لذت رانندگی خود را دارد.

کاررا GT مدل ۲۰۰۴
2004 Carrera GT
با بهبود اوضاع مالی که در نتیجه تولید 986 باکستر و نسل اول کاین حاصل شد، پورشه تصمیم گرفت که به هواداران یادآوری کند که همچنان می‌تواند یک خودروی خاص برای رانندگی بسازد. پورشه برای این منظور، با بهره‌گیری از بهترین تکنولوژی‌ها و پیشرانه‌ای که از برنامه شکست‌خورده LMP1 گرفته شده بود، یک خودروی مسابقه‌ای واقعی و تحت عنوان کاررا GT ساخت که می‌توانست در خیابان‌ها حرکت کند.

باکستر اسپایدر مدل ۲۰۱۱
2011 Boxster Spyder
نسل دوم باکستر در فرمی که در بازار عرضه می‌شد، واقعاً یک خودروی خارق‌العاده برای رانندگی بود، امّا در باکستر اسپایدر شرایط به گونه دیگری رقم خورد. پورشه همراه با اضافه کردن سقف نرم جمع‌شونده خودکار و تجهیزات لوکس داخلی، قدرت بیشتر و همین‌طور یک سیستم تعلیق با صلبیت بالاتر را نیز استفاده کرد. این خودرو با اینکه شرایط رانندگی مطلوب در یک نسخه معمولی باکستر را نداشت، امّا مطمئناً خواهان زیادی در بازار خودرو داشت.

پانامرا GTS مدل ۲۰۱۳
2013 Panamera GTS
شاید خیلی‌ها به «پانامرا» خرده بگیرند، امّا پانامرا GTS واقعاً‌ یک خودروی چهار درب فوق‌العاده است.  این خودرو با اینکه قیمت بسیار بالایی دارد، امَا به موتور 4.8 لیتری V8 با تنفس طبیعی و قدرت ۴۴۰ اسب‌بخار می‌ارزد. پانامرا GTS را می‌بایست به عنوان یک جانشین ۴ درب از 928 GTS درنظر گرفت.

918 اسپایدر مدل ۲۰۱۵
2015 918 Spyder
اگر می‌خواهید دورنمای پورشه را ببینید، بهتر است با دقت نگاهی به 918 اسپایدر داشته باشید. یک موتور تنفس طبیعی V8 میل‌لنگ تخت با شراکت سه موتور الکتریکی، در مجموع پیشرانه‌ای برابر ۸۸۷ اسب‌بخار در اختیار می‌گذارد؛ قدرتی که در عین حال، و به شکلی شگفت‌انگیز، قابل کنترل و مدیریت است.

کیمن GT4 مدل ۲۰۱۶
2016 Cayman GT4
روزهایی که پورشه تنها به ساخت خودروهای اسپورت ۲ درب مشغول بود، گذشته است، امّا این کمپانی هرازگاهی نیز به فکر هواداران مشتاق این نوع خودروها می‌افتد و کیمن GT4 نیز از این نوع است. در این خودرو، یک نسخه با تنظیمات جدید از موتور 3.8 لیتری شش سیلندر تخت (مورد استفاده در مدل قدیمی‌تر کاررا S) با یک گیربکس ۶ سرعته همراه شده و آکسل جلو نیز از 911 GT3 گرفته شده است. در حالی که هنوز منتظر نسخه قدرتمندتر کیمن هستیم، GT4 همچنان به عنوان یکی از خالص‌ترین خودروی مخصوص رانندگی در خط تولید پورشه باقی مانده است.

منبع: roadandtrack

درباره نویسنده

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مرتبط

19 دیدگاه

    1. محمد
      سوابق: (1306 دیدگاه) ,

      بهترین غیر ۹۱۱ به نظر شما کدام یک؟؟؟

      پاسخ
  1. Amir
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    پانامرا وحشتناک جذابه ????
    برای تک تک تون ارزو دارم که از این جواهرا داشته باشین..

    پاسخ
  2. Love Cars
    سوابق: (165 دیدگاه) ,

    تمامشون عالین ولی اون کیمن زرده واقعا فوق العادس و مناسبه شهر هم هست.

    پاسخ
  3. VIPER
    سوابق: (1847 دیدگاه) ,

    نسخه اول ماست وانتد یادش بخیر،
    ماشین آخرش کاررا جی تی بود
    اون موقع چه لذتی داشت ،
    یاد بادا روزگاران

    پاسخ
    1. محمد حسین
      سوابق: (330 دیدگاه) ,

      ماشین های آخرش یکی پورشه کاررا بود یکی مرسدس GTR و یکی هم فراری F40
      مرسدس خیلی وحشی بود و کنترلش سخت
      ولی پورشه مثل موم تو دستت بود

      واقعا یادش بخیر
      اون زمونا دانشجو بودم

      پاسخ
      1. VIPER
        سوابق: (1847 دیدگاه) ,

        محمد من نسخه اولشو میگم
        ماشین آخر اون کاررا جی تی بود قبلش فک کنم slr
        فراری هم نداشتا

        پاسخ
        1. محمد حسین
          سوابق: (330 دیدگاه) ,

          آخ راست میگی
          من با Hot Pursuit 2 که مال سال 2002 بود اشتباه گرفتم

  4. Mopar or No Car
    سوابق: (1146 دیدگاه) ,

    من کررا جی تی مدل 2004 رو ترجیح میدم
    البته یکم قیمت نمونه های کارکردش واسه جیب من بالاست حدود 800 هزار دلاره

    پاسخ
  5. الف.ی
    سوابق: (1493 دیدگاه) ,

    در مورد اون پانامرا 2018 فقط میتونم بگم متاسفم که مرسدس یکی از جذابرین رقابت های خودرویی بین پانامرا و CLS رو از بین برد

    پاسخ
  6. KING 918
    سوابق: (2447 دیدگاه) ,

    عشق منی اقای انیس حسینی عجب مطلب با حالی بود ……….
    10 بار خوندمش دمت دمادم ….

    پاسخ
  7. doubt
    سوابق: (127 دیدگاه) ,

    “بسیار فراتر از زمان خودش کرده است”
    دقیقا چکار کرده است؟
    این جملرو تصحیح کنید دوستان پدال

    پاسخ
  8. رضا
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    موتور تخت V۸،و سه موتور الکتریکی(918) اشتباهه.اما در کل خیلی جالب بود

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.