پورشهمرسدس بنز

داستان تولید مرسدس ۵۰۰ E نمادین از زبان پورشه!

بله درست است، در دهه ۹۰ میلادی همکاری مرسدس بنز (دایملر بنز AG آن زمان) و پورشه منجر به تولید سدان اسپرت ۵۰۰ E شد. پورشه برای گرامیداشت سی‌امین سالگرد تولید این خودرو نگاهی به فرایند توسعه آن داشته است.

برونو ساکو به عنوان یکی از مشهورترین طراحان دنیای خودرو مسئول شکل‌دهی به ۵۰۰ E بوده است. واقعاً هم طراحی خودرو جلوتر از زمان خود نشان می‌دهد. علیرغم چسبیده شدن نشان مرسدس به کاپوت بسیاری از عناصر طراحی همچون سپرها، چراغ‌های جلو و عقب یکپارچگی بیشتری با بدنه داشته‌اند. همین ریزه‌کاری‌ها باعث ایجاد ضریب درگ ۰.۲۶ شده که ۵۰۰ E را به یکی از آئرودینامیک ترین سدان های موجود بدل کرده است.

مرسدس برای زیر پوست خودرو از پورشه کمک گرفت تا آن‌ها محفظه پیشرانه را باز مهندسی کرده و فضا را برای استفاده از پیشرانه ۸ سیلندر ۵۰۰ SL فراهم کنند. در آن زمان خودرو برای پیشرانه‌های کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر طراحی شده بود اما طرفداران دنیای خودرو می‌دانند که ۵۰۰ E و ۵۰۰ SL در واقع از نسخه دگرگون شده پیشرانه بکار رفته در سائوبر C9 پیروز در مسابقات لمانز استفاده کرده‌اند.

اما بد نیست اشاره‌ای به بدنه خودرو داشته باشیم که توسط پورشه ساخته شد. قوس‌های گلگیر پهن‌تر باعث شدند قطعات سیستم تعلیق متعلق به ۵۰۰ SL و SEL پنهان شوند و خب این به معنی عدم هماهنگی ۵۰۰ E با خط تولید فعلی بود. خوشبختانه پورشه دوباره وارد بازی شد و از کارخانه Reutter خود برای تولید این خودرو با ظرفیت ۲۰ دستگاه در روز استفاده کرد.

علیرغم رقابت‌های همیشگی، همکاری مرسدس بنز و پورشه جزو بهترین همکاری‌های تاریخ صنعت خودرو بوده است. نتیجه نهایی این همکاری نیز تولید یکی از بهترین سدان های تاریخ می‌باشد.

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه

  1. parsa_ashgh.mashine

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (204 ديدگاه)

    چه جالب

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (6032 ديدگاه)

      وای این خیلی خوبه
      وای خیلی خیلی خیلی خیلی خوبه
      بنز اصیل اینه
      بنزهای الان به درد ۵ سال استفاده و سپس اوراق شدن میخورند !
      بنزهای جدید روح ندارن با اینکه تکنولوژی عالم را دارند !

      یه مدل ۹۲ بسیار کم کارش را میشناسم سند تک برگ که قبل از عید میگفت ۷۰۰ میلیون !
      بنز شناس خاصی نیستم ولی عاشق این اتاق بنز هستم !

      با اینکه بسیار از اتاق S کوچکتر هست اما یه ابهت خاصی در وجودش خوابیده !

      موافقم ۲
      مخالفم ۲
      1. A.....She only reminds Me of love.....A

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1051 ديدگاه)

        نه بابا!
        بنز های جدید روح ندارن!
        یا ،
        تویوتا جانَت با اُسطوره های جاوِدانَش .
        سوپرای جاودان جدید.
        هیچ وقت فلسفه ژاپنی باز ها الخصوص تویوتا باز هارو درک نکردم!
        عشق به صفر تا صد ۱۰ ثانیه!
        یا ماشینی که تاچ اسکرین نداره در قرن ۲۱!

        موافقم ۲
        مخالفم ۱
        1. mahdi_Abdi

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (48 ديدگاه)

          دوباره گیر دادی به تویوتا که! نظر ایشون این هست دیگه بیخیال تویوتا

          موافقم ۰
          مخالفم ۲
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (6032 ديدگاه)

    البته این مقاله یه چیز دیگر هم میرساند و اینکه میگه پورشه همیشه در بحث پرفورمنس و سرعتی در آلمان حتی از مرسدس هم بالاتر بوده با اینکه حدود ۶۰ سال دیرتر پا به عرصه‌ی رقابت گذاشته !

    جداً خیلیه‌هااااا
    پورشه از همون اولش هم که شروع کرد ، پرستیژ خودش را حفظ کرده و اصلاً به وضعیت اقتصادی زمانه اهمیتی نداده و مثل باقی شرکت‌ها نبوده که پستی بلندی داشته باشه !

    پورشه همیشه پورشه باقی مانده و امروزه در تمام کلاس‌ها هم پورشه بودنش را دیکته میکنه !!!

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. AHMET 2002

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1419 ديدگاه)

      پورشه همیشه هم همین شرکت ثروتمند نبود…

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (6032 ديدگاه)

        بله ، شاید زمانی ثروتمند نبود اما پرستیژش را در تمام حالات و شرایط حفظ کرد و کرده .

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
    2. AHMET 2002

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1419 ديدگاه)

      در واقع نزدیک ترین کمپانی به چیزی که گفتی احتمالا فراری بوده باشه تقریبا همیشه تو اوج بوده

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (6032 ديدگاه)

        نمیشه گفت فراری ، چرا ؟

        چون فراری خارج از بحث خودرویی و مهندسی و سرعت و رقابت و…. ، خودرو تولید نمیکرده بلکه اثر هنری هم تولید میکرده در زمانه‌ای که خودروها فقط به رقابت و مسابقه فکر میکردن ، فراری به زیبایی و آینده و ارزش هم مینگرید .

        نه فقط فراری ، بلکه آلفا و حتی داچیا و حتی مازراتی هم همینطور ، اما فراری قضیه‌اش با تمام خودروسازان جهان متفاوته و ارزش بالای خودروهای کلاسیکش هم به همین جزئیات مربوط میشه که جدا از بحث طراحی ، بحث هنری صنعتی هم در پَسَش بوده .

        اما پورشه از یک سبک خاص در طراحی همیشه پیروی کرده با مهندسی ناب آلمانی که در هر زمانه‌ای اگر نگیم برترین بوده اما حداقل بهترین خودش بوده و چه بَسا در بین بهترین‌ها که تا امروز هم همینطور بوده !

        فراری در این ۲۰ سال اخیر ، اسیر جنگ رقابتی بین خودش و بازار و رقبا بوده اما با این حال میبینیم اعجوبه‌هایی معرفی میکنه که هنوز انگشت بر دهان میشویم همچون فراری لافراری که امیدوارم جایگزینش زودی معرفی بشه در لابه‌لای این همه فراری رنگارنگ و مختلف !

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (6032 ديدگاه)

    راستی یادم آمد !!!

    یه زمانی میتسوبیشی یه مدل گالانت تعداد محدود ساخته بود به کمک AMG آلمان که هنوز زیر مجموعه‌ی بنز نشده بود و اینکه در ایران هم داریم اگر اشتباه نکنم و بسیار خاص هست و کسی هم خبر نداره کجا آرمیده !!!

    ای کاش پدال یه زحمتی میکشید و عظمت این خودرو را در قالب یه مقاله نمایش میداد ، فکر میکنم برای مخاطبان به زبان فارسی جالب باشه .

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. Zakaria

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (278 ديدگاه)

      مجموعا ۵۰۰ تا گالانت AMG تولید شد که نمونه ارتقا یافته گالانت GTI دیفرانسیل جلو بود و همشون فرمون راست و مخصوص بازار ژاپن بودن.اکثر تغییرات هم مربوط به پیشرانه ۴g63 از نوع تنفس طبیعی بود که با تغییرات AMG میتونست ۱۷۰ اسب بخار تولید کنه و بدون هیچ ایرادی تا ۸۰۰۰rpm دور بگیره.
      نسخه AMG رو بعید میدونم تو ایران باشه چون همونطور که گفتم مخصوص ژاپنه اما GTI و به تعداد خیلی کم VR-4 رو میشه توی ایران پیدا کرد.نسخه VR-4 که عکس پروفایل من هستش از ۴g63t با ۲۴۰ اسب بخار استفاده میکرد و از سیستم چهار چرخ محرک و فرمانپذیری چهارچرخ سود میبرد.

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (6032 ديدگاه)

        ممنون zakaria جان
        مختصر و مفید توضیح دادید 👏

        اما میدانید که چی شد میتسوبیشی به فکر تولید این خودرو با همکاری AMG افتاد ؟

        و اینکه چرا فقط در ژاپن ؟

        اشتباه نکنم استقابل از محصولات میتسوبیشی در دهه ۹۰ در همه جای جهان بالا بود بخصوص در آمریکا و چرا برای باقی بازارها نداد بیرون ؟

        پس اینی که در ایران داریم نمونه‌ی AMG نیست و تشکر بابت روشن شدن این مسئله !

        حدود سال ۸۸ بود که شخصی از وجود خودروهای خاص در ایران خبر میداد و میگفت با عکس که حتی مرسدس SLR مکلارن هم داریم ولی مکان و جایگاهش مشخص نیست و همین مدل گالانت هم میگفت و خیلی از خودروهای خاص و کم‌یاب دیگر و البته اینکه میدانم در تهران یه فراری ۴۵۸ صفر کیلومتر قرمز رنگ بدون پلاک داریم که بارها شکار شده توسط دوربین‌ها اما نه مکانش مشخص هست و نه صاحب آن !

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  4. mos

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (338 ديدگاه)

    خیلی داستان جالبی داره این ماشین ولی مطلب خلاصه بود و به همه چیز اشاره نشد
    مثلا ساخت این ماشین خیلی طول می کشید چون بنز باید بدنه ۳۰۰e رو می‌فرستاد برای پورشه تا اصلاح بشه و پورشه بدنه رو بر می گردوند به بنز تا رنگ آمیزی بشه بعد بنز دوباره بدنه و قطعات رو می‌فرستاد برای پورشه برای مونتاژ و در کل ۱۰۴۷۹ تا بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ تولید شد و قیمتش تو زمان خودش ۸۸ هزار دلار بود.

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (6032 ديدگاه)

      کاربر MOS عزیز

      به نکته‌ی ریز و جالبی اشاره کردی ( جزئیات ) !!!

      پدال ای کاش به بیان و تفسیر همین جزئیات بیشتر اهمیت بده به چند دلیل :
      ۱ – بیان جزئیات مقاله را جذاب و ما خواننده‌ها را با جذبه‌ی بیشتر جذب میکند !

      ۲ – جزئیاتِ جالب و متفرقه باعث میشه که حتی کسانی که به خودرو هم علاقه ندارند ، جذب دانستنی‌های خودرویی و زحمتی که برای طراحی و ساخت این اعجوبه‌ها میشه و سرگذشتشان داشته باشند و بدانند چرا یه برندی اینقدر طرفدار و قیمت بالایی داره و هر گردی گردو نمیشه !

      ۳ – در پدال ثابت شده که کاربران با جزئیات بیشتر حال میکنند تا کلیات مقاله !

      ۴ – بیان جزئیات نشان‌دهنده‌ی فرق بین شرکت‌های نامدار و اهمیت دادن به محصول و احترام به مشتری هست و مقایسه با تازه‌ به دوران رسیده‌ها که ادعای رقابت میکنند !!!

      و و و …

      موافقم ۰
      مخالفم ۳
      1. Hamid

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1460 ديدگاه)

        زندان بودی ی مدت داپش؟؟!

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (6032 ديدگاه)

          Hamid جان داداش
          زندان چیه دیگه 😂
          پدال ، ممنوع‌الکامنتم کرده بود یه مدت 😂

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. Hamid

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1460 ديدگاه)

          اها نوید
          فک کردم …
          خب
          الان اومدی جبران کنی پسر 😂😂😂😂😂😂

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
      2. شاهین

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (3942 ديدگاه)

        سلام جزییات بیشتر توی آرشیو سایت هست میتونین نگاه کنین
        تشکر

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (6032 ديدگاه)

          ممنون آقا شاهین

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  5. امیر

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    بله این ماشین واقعا ماشین خوبیه.
    من یه بار رفتم لواسان یه w124 تمیز پیدا کردم بعد پرس و جو کردم فهمیدم ماشین فروشی چند روز بعد رفتم که معامله کنم اون موقع هنوز ماشین نداشتم خلاصه رفتم
    دیدم ماشین رو و اینکه خریدم ۱ سال داشتم ولی به خاطر مشکل مالی فروختم. واقعا حیف

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (6032 ديدگاه)

      امیر آقا
      دورت بگردم رفیق
      ای کاش مشکل مالیت بر طرف بشه و یه اوکازیونش را پیدا کنی و ببری به خونه .

      اینقدر دوست دارم آدم‌های با ذوق و عشقی که قدر این نازنین خودروها را میدانند !

      بارها به داشتنش فکر کردم و یه مدل سفید رنگش بود که در کامنتم در بالا قضیه‌اش را گفتم اما مشکل جا و مکان دارم و از اونجایی که اعتقاد دارم ماشین و وسیله باید حتماً زیر سایه و سقف باشه و حتی رویش باید چادر کشیده بشه و مهم‌تر اینکه کارواش نباید بردش و باید وسیله‌ی شخصی با صبر و دقیق توسط خود مالک شسته بشه و…. مسائل نگهداری باعث شده از خیلی از خودروهای ناب و شاخص صرف‌نظر کنم !

      داشتن ملک خوب و حیاط‌دار شخصی دیگر در تهران شده رویا و فکر نمیکنم دیگر تا سال‌ها با این درآمد‌ها بشه یه خونه‌ی خوب حیاط‌دار در تهران گرفت !

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
  6. Aref.Genial

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (67 ديدگاه)

    دوستان قضیه خودرو پلتفرم ملی تعاون یا همون چکاد چیه؟ یعی قطب سوم برای رقابت با ایران خودرو و سایپا شکل میگیره؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  7. احمدعلی کمالی

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (29 ديدگاه)

    چرا بنز اون موقع برای چراغها برف پاکن میزاشت

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (6032 ديدگاه)

      احمد‌علی کمالی عزیز

      این آپشن بنز یعنی برف‌پاکن به مانند خیلی از آپشن‌هایی هست که فقط کلاس کار را بالا میبرند و در اصل استفاده‌ی خاصی در جاهایی مثل ایران یا خاورمیانه ندارند اما با این آپشن وارد میشدند مثل خیلی از آپشن‌هایی که در خودروهای امروزی میبینیم و پول بیشتر هم پرداخت میکنیم ولی هیچ استفاده‌ای نداریم چون شرایط استفادش پیش نمیاد !

      اما جالبه که بدانید چون کشورهای حوضه‌ی اسکاندیناوی شرایط جوی مخصوص خودشان را داشتند ، این روش را ابداع کردن و اگر اشتباه نکنم ولوو یا ساب اختراعش کرد که سپس باقی شرکت‌ها هم به سمتش رفتند !

      یادتون میاد ، بچه که بودیم وقتی بنز E یا S مدل تانک که میدیدیم مبهوت ابهتش میشدیم و اولین نکته‌ی تفاوتش هم همین تیغه‌ی برف‌پاک‌کن جالب چراغ‌هایشان بود !

      امروزه آبپاش چراغ با فشار بالا آمده اما جالبه برایم که این آپشن در اکثر مواقع خراب میشه بخصوص در کره‌ای‌ها و اگر دست بزنید به درپوش این آپشن متوجه میشوید پس از یه مدت که از کارکرد خودرو میگذره لَق میزنه و با اولین تصادف حتی بسیار کوچک از کار میوفته و پایه‌هایش میشکه ( میگم کره‌ای بهتون بر نخوره ، آخه خدایی فقط کره‌ای‌ها این مدلی شُلو وِل میشوند اما برای تویوتا یا لکسوس یا حتی بنز و bmw ندیدم چنین مسئله‌ای را مگر اینکه یه تصادف شدید کنند که سپر از حالت خودش خارج بشه ، برای پورشه و لکسوس که جالبه و با بقیع فرق میکنه که هم جنبه‌ی زیبایی داره مدل استیل هست و هم کارایی بیشتر و کیفیت بسیار بالا حتی نصبت به بنز و bmw که درپوشی نصب میشوند )!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. علیرضا

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (131 ديدگاه)

    عاشق نسخه ی برابوسش هستم
    Brabus w124 6.5

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  9. BenzSLR

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1501 ديدگاه)

    ازین همکاری ها بیشتر شه چی میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا