پورشه 962 ایمسا، جواهری درخشان در تاریخ موتور اسپورت

معمولاً خودروهای مسابقه‌ای و نمادین پورشه در بازار روزمره دیده نمی‌شوند اما میلیونرهایی که به دنبال خرید یک خودروی مسابقه‌ای برای رسیدن به آرزوی خود هستند می‌توانند این پورشه 962 مدل 1984 را خریداری کنند.


این خودرو برای کلاس مسابقات گرند تورینگ ایمسا ساخته شده و نمونه‌ی حاضر در تصاویر شماره شاسی 962102 دارد که تنها یکی از 16 دستگاه ساخته شده با توجه به استانداردهای این مسابقات می‌باشد. 75 خودروی مسابقه‌ای دیگر نیز برای سایر مسابقات ساخته شده‌اند.


گفته می‌شود اولین حضور این خودرو به فصل 1984 مسابقات و با رانندگی باب آکین بازمی‌گردد. این خودرو در اولین فصل حضور خود در مسابقات دو مقام ششمی به دست آورده اما درخشش آن به سال 1985 مربوط می‌شود که رتبه چهارم کلی را در مسابقات 24 ساعته دیتونا به دست آورد و در مسابقات سبرینگ 12 ساعته نیز از پول پوزیشن کار خود را شروع کرد. متأسفانه این خودرو پس از تصادف با خودرویی دیگر در مسابقه 500KM نتوانست به رقابت خود ادامه دهد.


در ادامه شرکت پنسک ریسینگ این خودرو را خریده و آن را تعمیر کرد و به شرایط قبلی بازگرداند. این خودرو تا سال 2005 در کلکسیون شخصی راجر پنسک حضور داشت و پس از آن به جیم تورس فروخته شد و یک بازسازی کامل روی آن صورت گرفت. دو سال بعد شرکت گانر ریسینگ خودرو را خریداری کرده و در سال 2009 آن را به مسابقات رولکس برد.


از آن سال تاکنون خودروی موردبحث در برخی رویدادهای مسابقه‌ای همچون رولکس مونتری 2018، موتور کلاب 2017 و… شرکت کرده است.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

6 دیدگاه

  1. Khosrow
    سوابق: (1143 دیدگاه) ,

    انصافا هیچ چیش به جواهر و اینا نمیخوره / نمای جلوش رو تا حدودی مورد پسند یافتم / توعکس اخر شبیه سوسکیه که تهشو چلوندن / تنها نکته قابل اعتناش ارتفاع فوق العاده کمش هست ..

    پاسخ
    1. مهرزاد
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      آخه از خودرو چی سرت میشه میای همچین نظری میدی؟؟؟؟ پس نه می خواستی ارتفاعش چی باشه آخه؟ خودرو مسابقه ای اصلا دیدی؟ نمای عقبش شبیه سوسک چلونده شده نیست! نمای عقبش شاهکار مهندسی آیرودینامیک و بس! برو یک سوادتو از علم طراحی خودرو ببر بالا. این خودرو ساخته نشده که فقط زیبا به نظر برسه. این خودرو ساخته شده علم مکانیکو و قوانین فیزیک رو به چالش بکشه!

      پاسخ
    2. porschesport
      سوابق: (100 دیدگاه) ,

      من از طرف پورشه از شما معذرت میخوام ! داداش این خودرو رو برای سلیقه منو شما که نساختن , خودروی مسابقه ایه. زمان ها صرف شده و وقت برده و فکر شده روش و بهترین تکنولوژی وقت رو براش به کار بردن بعد تنها نکته ی قابل اعتناش ارتفاع فوق العاده کمشه؟؟؟ این دیگه از اون حرفاست

      پاسخ
  2. porschesport
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    یکی دیگه از جواهر های موتور اسپورت پورشه , جانشین خلف 956, که البته بعضی از قطعاتشو از اون قرض گرفته بود به طور کلی فکر میکنم تو سری مسابقات IMSA به 54 پیروزی دست یافت.

    پاسخ
  3. حامد
    سوابق: (176 دیدگاه) ,

    این برای سریع بودن ساخته شده نه برای سلیقه شخصی و از پسش هم بر اومده. اون زمان از یه فلت سیکس سه لیتری هواخنک (البته ظاهرا سرسیلندر آب خنک بوده) حدود 700 اسب استخراج می کرده .
    در ضمن همه همکلاسی هاش تو اون بازه زمانی تقریبا همین شکلین. یه نگاهی به جگوار XJR8 و یا نیسان GTP zx بندازین.

    پاسخ
  4. بهنام
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    یه حس صمیمیت با دیدن چراغ عقب به من دست داد نمیدونم چرا..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.