بررسی تخصصی پژو 2008 الکتریکی جدید
بررسی تخصصی پژو 2008 الکتریکی جدید

بررسی تخصصی پژو 2008 الکتریکی جدید

چند ماه پس از عرضه‌ی نسخه‌های بنزینی و دیزلی پژو 2008 در کشور بریتانیا، فروش نسخه تمام الکتریکی این خودرو نیز شروع خواهد شد. آیا این خودروی بدون آلایندگی و ساکت ارزش منتظر ماندن را دارد؟


2008 الکتریکی از پلتفرم CMP برادران استاندارد خود استفاده کرده اما برخی تغییرات در آن صورت گرفته است. البته همان پلاستیک‌های نرم در کابین جادار و همان پشت آمپرهای شگفت‌انگیز در 2008 الکتریکی وجود دارند.


در واقع تیم طراحی پژو تنها برخی تغییرات ملایم را اعمال کرده‌اند تا مشتریان بفهمند که با خودرویی الکتریکی روبرو هستند. در نمای جلو جلوپنجره‌ای وجود دارد که از عناصر رنگی بهره برده و در بخش مرکزی آن‌هم نشان سبز شیر پژو دیده می‌شود. در پروفایل جانبی هم حرف e نصب شده و در کابین تریم GT Line نیز پوشش آلکانترای خاکستری منحصربه‌فرد وجود دارد. سوکت شارژ 2008 الکتریکی نیز در همان جای درگاه باک سوخت قرار گرفته است.


زیر پوست این خودرو یک پیشرانه الکتریکی با قدرت 134 اسب بخاری و گشتاور 260 نیوتون متری قرار گرفته است. با عدم وجود گیربکس سنتی، این خودرو پرفورمنس خوبی دارد. تحویل قدرت هم به‌طور شگفت‌انگیزی نرم است و پیشرانه نیز تقریباً صدایی نداشته و خبری از لرزش در آن نیست.


کابین و فضای بار تحت تأثیر قوای محرکه الکتریکی قرار نگرفته و باتری 50 کیلووات ساعتی خودرو در دو بخش اصلی جای گرفته است: تونل گیربکس مرکزی و زیر صندلی‌های جلو و عقب. مشخصات کامل این خودرو فعلاً منتشر نشده اما از آنجایی که قوای محرکه 2008 الکتریکی با 208 الکتریکی یکسان است بنابراین انتظار می‌رود شارژ 80 درصدی باتری با استفاده از شارژر 100 کیلوواتی در 30 دقیقه انجام شود. با استفاده از شارژر خانگی هم این مدت 8 ساعت خواهد بود.


با وزن 1548 کیلوگرمی، 2008 الکتریکی بیش از 300 کیلوگرم سنگین‌تر از نسخه‌های بنزینی و دیزلی می‌باشد. سیستم تعلیق خودرو به‌منظور هماهنگی با وزن بیشتر باز تنظیم شده و اگرچه هنوز هم هندلینگ خوبی دارد اما به چابکی نسخه‌های بنزینی نمی‌باشد. سواری خودرو در اکثر مواقع نرم بوده اما وزن اضافی خودرو باعث می‌شود در مسیرهای ناهموار کمی تکان بیشتری وجود داشته باشد. البته اگر نسخه‌های بنزینی و الکتریکی 2008 را به‌صورت شانه‌به‌شانه مقایسه کنید این موضوع را متوجه خواهید شد.


به لطف استفاده از برنامه “پژو من”، سر و کله زدن با یک خودروی الکتریکی می‌توان ساده‌تر باشد. این برنامه به مالکان اجازه می‌دهد دمای کابین را از راه دور تنظیم کرده و وضعیت شارژ باتری را مشاهده کنند. با استفاده از این برنامه همچنین می‌توان زمان شارژ دوباره را تنظیم کرد که برای استفاده از تعرفه‌های برق ارزان‌تر عالی است.


اگرچه قیمت مدل‌های بنزینی و دیزلی پژو 2008 کمی بالاست اما نسخه الکتریکی از نظر ارزش در برابر مبلغ پرداختی خوب به نظر می‌رسد. زمانی که مشوق 3500 پوندی دولتی را اعمال کنید بهای پایه‌ی این خودرو 28150 پوند برای تریم پایه اکتیو خواهد بود و در نسخه فول GT به 34275 پوند خواهد رسید. زمانی که در نظر بگیرید مدل پایه هیوندای کنا الکتریکی قیمت 35100 پوندی دارد، پژو کاملاً مناسب به نظر خواهد رسید. البته این در صورتی است که با برد نسبتاً کم خودرو کنار بیایید.


پژو فهمیده که خودروهای الکتریکی برای همه افراد نیستند و به همین خاطر است که نسخه‌های بنزینی، دیزلی و الکتریکی 2008 جدید را ارائه کرده است؛ اما درحالی‌که مدل‌های درون‌سوز این خودرو قیمت گرانی دارند اما 2008 الکتریکی ارزش خوبی در برابر قیمت پرداختی و در مقایسه با رقبای نزدیک خود دارد. این خودرو نمی‌تواند از نظر برد الکتریکی یا پرفورمنس با هیوندای کنا الکتریکی رقابت کند اما 2008 الکتریکی سواری لذت‌بخش‌تر و کابینی برجسته دارد.

مشخصات پژو 2008 الکتریکی GT Line

  • قیمت: 32 هزار پوند
  • پیشرانه: تک پیشرانه الکتریکی، باتری 50 کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: 134 اسب بخار/260 نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9 ثانیه (تخمینی)
  • حداکثر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: 320 کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

8 دیدگاه

  1. (Saeed(peugeot
    سوابق: (254 دیدگاه) ,

    دوستان شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو زیره ۸/۵ ثانیه هست …فک کنم ۸/۲ باشه ، تو یه بررسی تو یوتیوب دیدم
    که شتاب خوبی هستش برای وزن ۱۵۵۰ این خودرو ، و به احتمال زیاد فروش بالایی رو هم تجربه میکنه…..چون همه چیزش عالیه .

    پاسخ
    1. مزدا
      سوابق: (1319 دیدگاه) ,

      پژو تو بهترین دوران طراحی و ساخت ماشین ایران رو ول کرد رفت حالا ما باید سوار اشغال های ۲۰ سال پیشش بشیم.
      خدایش حالم از مسولان این مملکت بهم میخوره

      پاسخ
  2. علی
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    طراحی جلوش برای ماشین های فول سایز هم قشنگه برای اینکه فوق العادست

    پاسخ
  3. فرزاد
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    این مدل طراحی کیلومتر و فرمان خیلی زیبا و از زمان خودش جلوتره که اصطلاحا بهش میگن کابین خلبانی ولی فکر میکنم اگه فرمان در حالت بالاترین قرار بدی دید خوبی نسبت به کیلومتر شمار نداشته باشی وباید حتما فرمان در پایین ترین حالت ممکن قرار بدی .

    پاسخ
  4. " Swedish Arrogant Tiger"
    سوابق: (848 دیدگاه) ,

    یه خودروی الکتریکی تقریبا جمع و جور و زیبا .
    اگرچه از پایه با برقی بودنش مشکل دارم اما میتونه به نسبت انتخاب خیلی خوبی باشه.

    پاسخ
  5. Abbas.Lambo
    سوابق: (541 دیدگاه) ,

    جدیدا محصولات پژو انگار از آینده اومدن،کلا حس خوبی به آدم میدن،حسی که خیلی وقت بود پژو اونو گم کرده بود،طراحی داخلیشونم که دیگه جای خود دارن

    پاسخ
  6. نویدی
    سوابق: (365 دیدگاه) ,

    اونا پژو میخرن، ما هم پژو میخریم.
    405 tu5 نود میلیون تومن😂
    یه تابوت بخری 90 میلیون تومن!

    پاسخ
  7. احمدرضا
    سوابق: (254 دیدگاه) ,

    چیه خداوکیلی
    شبیه ماشین اسباب بازی های کوچولو میمونه
    (نظر شخصی)

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.