پژورنوهفته نامه

شاخ‌به‌شاخ مفصل پژو 208 و رنو کلیو

در طول چند ماه گذشته بازار سوپرمینی ها کاملاً داغ شده و نسل‌های جدید خودروهایی همچون رنو کلیو، اوپل کورسا و پژو ۲۰۸ وارد بازار شده‌اند.

پژو 208 و رنو کلیو

استفاده از پلتفرم کاملاً جدید و استایل بسیار متفاوت نسبت به نسل قبلی باعث شده‌اند ۲۰۸ جزو خودروهای متمایز کلاس باشد؛ اما این خودرو باید محصولی را شکست دهد که موردعلاقه کارشناسان زیادی است: رنو کلیو.

پژو 208 و رنو کلیو

کلیو قبلاً توانسته خودروهایی همچون فورد فیستا، سئات ایبیزا، اوپل کورسا و فولکس‌واگن پولو را شکست دهد ولی این بار شاهد رقابت آن با خودرویی هم‌وطن هستیم.

پژو 208 و رنو کلیو

البته پژو خودرویی گران‌تر از رنو است اما آیا با ارزش‌تر نیز هست؟ به همین دلیل ما مقایسه‌ای همه‌جانبه برگزار کرده‌ایم.

پژو 208 و رنو کلیو

برنده این مقایسه باید از هر لحاظ ما را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین راحتی و آرامش کابین، دینامیک سواری برجسته، راندمان قوی و تکنولوژی‌های زیاد جزو فاکتورهای مهم هستند. سرعت پیشرفت در این کلاس خودرویی به حدی بوده که هر خودروی جدید باید با دست کاملاً پر وارد میدان شود.

  • پژو ۲۰۸

پژو ۲۰۸ ۱.۲ PureTech 100 Allure

نام خودرو
۱۸۸۵۰

قیمت (پوند)

۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی ۱۰۰ اسب بخاری

پیشرانه
۹.۸

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۶.۵

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
۱۴۵

مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

 

پژو امید زیادی به موفقیت نسل جدید ۲۰۸ دارد بنابراین هرچه داشته در این خودرو به کار بسته است.

  • طراحی و مهندسی

پژو 208

اولین چیزی که در زمان مواجهه با این خودرو شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد طراحی آن است. اگرچه زیر پوست خودرو تکنولوژی‌های زیادی بکار رفته اما خطوط شکسته و چراغ‌های LED جذاب باعث شده‌اند استایل ۲۰۸ در سطح بالایی قرار گیرد.

این خودرو از هر نظر مدرن به نظر می‌رسد و در زیر پوستش نیز همین موضوع صادق است. این میزان پیشرفته بودن ۲۰۸ جدید به خاطر استفاده از پلتفرم CMP است که در اوپل کورسا نیز بکار رفته است. بین این دو خودرو نقاط قوت و ضعف مشابهی دیده می‌شود.

پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوی پژو پرحجم‌تر از کلیو بوده و بنابراین گشتاور ۲۰۵ بیشتری آن بیشتر از گشتاور ۱۶۰ نیوتون متری رنوست.

این خودرو قدرت ۱۰۰ اسبی داشته درحالی‌که وزن ۱۰۹۰ کیلویی آن ۸۸ کیلوگرم کمتر از رنو می‌باشد بنابراین از نظر پرفورمنس می‌تواند در برابر کلیو حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

پژو 208

اما عملکرد سوپرمینی ها فقط در خط مستقیم خلاصه نمی‌شود. این خودروها باید از نظر فضای کابین و بار، هزینه‌های نگهداری و تجهیزات نیز بدرخشند. پژو از نظر تجهیزات قافیه را به رنو می‌بازد. این خودرو نه تنها ۲۳۵۵ پوند گران‌تر از کلیو است بلکه فاقد ناوبری و چراغ‌های LED استاندارد می‌باشد.

البته در تریم Allure شاهد سیستم تهویه مطبوع و کروز کنترل استاندارد، ترمز شهری هوشمند، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، شارژ بی‌سیم گوشی، اپل کارپلی، اندروید اتو و… هستیم.

پژو 208

طراحی کابین پژو مدرن بوده اما متریال بکار رفته در آن به خوبی کلیو نیستند. این طراحی خاص خودروهای پژو همچنان برخی مشکلات پیشین را دارد.

  • سواری

پژو 208

گشتاور بیشتر پیشرانه ۲۰۸ در زمان حرکت کاملاً به چشم می‌آید. پرفورمنس کلیو خوب است اما در شتاب گیری های بین دنده‌ای این پژوست که حرف اول را می‌زند.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۹.۸ ثانیه‌ای پژو بهتر از شتاب ۱۱.۲ ثانیه‌ای کلیو بوده و پیشرانه آن نیز صدای کمی تولید می‌کند. البته فکر می‌کنیم پرفورمنس اهمیت چندانی برای خریداران این خودروها نخواهد داشت. احتمالاً راحتی خودرو فاکتور مهم‌تری خواهد بود.

هر دو خودرو از نظر سواری برابر هستند. کنترل بدنه پژو اندکی بهتر بوده و کمی هم سفت تر حس می‌شود اما دامپرها به خوبی دست‌اندازها را جذب می‌کنند و در بزرگراه نیز سواری راحتی را شاهد هستیم.

گیربکس هیچ‌یک از این دو خودرو عالی نیست اما تعویض‌های گیربکس پژو بهتر از کلیو حس می‌شود. هر دو خودرو از پشت فرمان نیز مشابه حس می‌شوند. ۲۰۸ از نظر پرفورمنس و هندلینگ دست برتر را دارد درحالی‌که کلیو خودروی راحت‌تری است.

  • فضای کابین و بار

پژو 208

واضح است که پلتفرم پژو به اندازه پلتفرم جدید رنو کلیو فضاسازی خوبی نداشته و بخش عقب ۲۰۸ تنگ‌تر از رقیب حس می‌شود. همچنین فضای پای زیادی نیز در این بخش وجود ندارد.

پژو 208

از نظر فضای بار هم پژو بازنده است زیرا فقط ۳۱۱ لیتر فضا در اختیار مالک قرار می‌دهد درحالی‌که این فضا در رنو به ۳۹۱ لیتر می‌رسد.

پژو 208

پژو از حسگرهای پارک استفاده می‌کند که خوب است زیرا میدان دید عقب آن چندان مناسب نبوده هرچند کلیو نیز از این مشکل رنج می‌برد. البته در این نسخه از ۲۰۸ دوربین دنده‌عقب وجود ندارد اما در کلیو می‌توان با پرداخت ۴۰۰ پوند آن را به دست آورد.

  • مالکیت

پژو 208

در وضعیتی سورپرایز کننده، پژو ۲۰۸ تنها ۴ ستاره از یورو انکاپ به دست آورده است. البته این خودرو از ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده و دستیار حفظ خودرو بین خطوط استفاده می‌کند اما در لیست آپشن ها سیستم ایمنی دیگری دیده نمی‌شود. برای سود بردن از تمامی سیستم‌های ایمنی باید تریم GT Line را انتخاب کنید.

اما از نظر مالکیت با خودرویی معقول طرف هستیم زیرا پژو در نظرسنجی درایور پاور اتو اکسپرس رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داد که ۷ رتبه بالاتر از رنوست.

  • هزینه‌های نگهداری

پژو 208

اگرچه پژو آلایندگی کمتری نسبت به رنو دارد اما هر دو در یک دسته مالیاتی قرار می‌گیرند. پیش‌بینی می‌شود افت قیمت ۲۰۸ بیشتر از کلیو باشد.

نظرات آزمایش‌کنندگان: طراحان پژو واقعاً عالی کار کرده‌اند. ۲۰۸ ظاهر جذابی داشته و می‌بینیم که طراحی ۵۰۸ روی خودروهای کوچک‌تر هم جواب داده است. ۲۰۸ یکی از متمایزترین و جذاب‌ترین سوپرمینی های بازار است.

  • رنو کلیو

رنو کلیو Tce 100 Iconic

نام خودرو
۱۶۴۹۵

قیمت (پوند)

۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی ۹۹ اسب بخاری

پیشرانه
۱۱.۲

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۶.۴

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
۱۴۵

مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

 

رنو از همان اول ارزش بالا در برابر مبلغ پرداختی را نشان می‌دهد. این خودرو در تریم Iconic تجهیزات بیشتری نسبت به رقیب داشته و درعین‌حال خودرویی ارزان‌تر است. رنو قبلاً در برابر رقبا پیروز شده است.

  • طراحی و مهندسی

رنو کلیو

همانند پژو، پنجمین نسل کلیو نیز از پلتفرم کاملاً جدیدی استفاده کرده است. سیستم تعلیق کلیو جدید مشابه ۲۰۸ بوده اما پلتفرم جدید به طراحان اجازه داده تا تناسبات خودرو را دست‌کاری کرده و در واقع این خودرو کوچک‌تر از نسل پیشین بوده ولی کابین جادارتری دارد.

با وزن ۱۱۷۸ کیلوگرمی کلیو سنگین‌تر از ۲۰۸ است اما پیشرانه آن عملکرد خوبی دارد. رنو از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده کرده درحالی‌که گیربکس پژو یک دنده بیشتر دارد.

رنو کلیو

یکی از بخش‌هایی که رنو قوی‌تر عمل کرده لیست تجهیزاتش است. علیرغم اینکه کلیو ۲۳۵۵ پوند ارزان‌تر است اما از ناوبری، اپل کارپلی، اندروید اتو، صفحه لمسی ۷ اینچی، حسگرهای پارک، چراغ‌های جلوی LED و… سود می‌برد. البته پژو آپشن های لوکس‌تری داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به صندلی‌های چرمی گرم شونده اشاره کرد.

رنو کلیو

کابین رنو شاید به اندازه پژو لوکس به نظر نرسد اما این خودرو از نظر کیفیت بهتر از ۲۰۸ است. البته کیفیت ساخت هر دو خودرو به یک اندازه است.

  • سواری

رنو کلیو

آیا کلیو در جاده حس متفاوتی دارد؟ بله. این خودرو بزرگ‌تر و بالغ‌تر حس شده که دلیل آن نیز سواری نرم‌تر و آرامش احساس‌برانگیز برای چنین خودرویی است. پیشرانه Tce رنو آرام بوده ولی زمانی که دور آن را بالا ببرید صدای بیشتری نسبت به پیشرانه ۲۰۸ تولید خواهد کرد.

رنو کلیو

همان‌گونه که گفته شد تعویض دنده هیچ‌کدام از این خودرو دقیق یا هیجان‌انگیز نبوده هرچند گیربکس پژو کمی بهتر عمل می‌کند؛ اما در مقابل کلیو خودرویی نرم‌تر، بخشنده‌تر و راحت‌تر حس می‌شود.

فرمان کلیو سنگین‌تر حس شده هرچند دینامیک سواری آن به پژو نمی‌رسد که دلیلش هم تمرکز روی راحتی است. این خودرو دقت تغییر لاین حرکتی پژو را ندارد اما فاصله بین دو خودرو خیلی زیاد نیست.

  • فضای کابین و بار

رنو کلیو

تلاش‌های مهندسان رنو در این بخش خود را نشان می‌دهد. دسترسی به صندلی‌های عقب کمی راحت‌تر از ۲۰۸ بوده و فضای بیشتری در عقب وجود دارد. البته قبلاً نیز گفته شد فضای بار ۳۹۱ لیتری کلیو بسیار بهتر از پژو است. این فضا حتی از فولکس گلف جدید نیز بیشتر است و بنابراین اگرچه کلیو به اندازه برخی خودروهای خانوادگی جادار نیست اما فضای بار کافی برای حمل وسایل یک خانواده را دارد. رنو فضاهای ذخیره‌ای هوشمندانه‌ای را در داخل کابین فراهم کرده که این امر بر سهولت استفاده از خودرو می‌افزاید.

  • مالکیت

رنو کلیو

همان‌گونه که اشاره شد در نظرسنجی درایور پاور پژو بهتر از رنو بوده و خریداران به عملکرد نمایندگی‌های رنو انتقاداتی داشته‌اند.

البته رنو دستیار جاده‌ای سه‌ساله را عرضه می‌کند درحالی‌که پژو دستیار یک‌ساله را ارائه کرده است. از نظر ایمنی کلیو هر ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرده است.

  • هزینه‌های نگهداری

رنو کلیو

هر خودرویی که در این کلاس حضور می‌یابد باید مصرف سوخت پایینی داشته باشد و هزینه سوخت سالانه کلیو با توجه به مصرف آن ۱۵۸۷ پوند خواهد بود درحالی‌که هزینه ۲۰۸ از این نظر ۱۶۱۳ پوند می‌باشد و از این نظر تفاوت چندانی بین دو خودرو وجود ندارد.

نظرات آزمایش‌کنندگان: پژو ۲۰۸ در نسخه تمام الکتریکی هم عرضه می‌شود اما نسخه الکتریکی کلیو تولید نشده است. البته کلیو با قوای محرکه هیبریدی ملایم تولید شده است.

رنو کلیو

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: رنو کلیو

رنو کلیو

به سختی می‌توان تفاوت قیمت بین دو خودرو را نادیده گرفت. کلیو با فاصله زیادی ارزان‌تر بوده اما واقعاً چیزی را از دست نمی‌دهید زیرا تجهیزات بیشتری دارد. کلیو جدید خودرویی آرام و راحت بوده و اگرچه هیجان رانندگی پژو را ندارد اما فضای بار و کابین بیشتر، هزینه‌های نگهداری مناسب، تکنولوژی‌های زیاد و پرفورمنس کافی را به مالک اعطا می‌کند.

رتبه دوم: پژو ۲۰۸

پژو 208

این خودرو از هر زمان دیگری به کلیو نزدیک شده است. کابین ۲۰۸ بسیار خوب بوده و پیشرانه نیز قوی‌تر از رنوست. این خودرو هندلینگ بهتری دارد اما گران‌تر بوده و از نظر فضای کابین و بار نیز پشت سر رقیب قرار می‌گیرد. نقاط قوت پژو برای غلبه بر کلیو به اندازه کافی نبوده اما در کل انتخابی خوب و دینامیک است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Hamidreza

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2444 ديدگاه)

    طراحی های پژو جدیدا جذاب شدن
    دوستان لطفا اگه میشه به سوالی که پرسیدم تو دو پست پیش که مال تایکانه پاسخ بدید با تشکر

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. رامتین

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3048 ديدگاه)

    من هم رنو را ترجیح میدم خصوصا اگر نسخه RS کلیو ارائه بشه که موتور 200 تا 220 اسبی داره و عملا در حد گلف GTI هست. کلیو در دو نسخه معمولی و RS ارائه میشد، در حالیکه مگان در سه نسخه معمولی، GT و RS. عملکرد نسخه RSکلیو در حد عملکرد نسخه GTمگانه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ♤angus_812♤

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (428 ديدگاه)

    ولی پژو طراحی بهتری داره
    رنو خسته کنندس

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. احمدرضا

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (877 ديدگاه)

      داداش بر عکس گفتی

      موافقم 0
      مخالفم 3
  4. Farzad

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    رنو کلیو

    موافقم 0
    مخالفم 2
  5. (Saeed(peugeot

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (325 ديدگاه)

    هر دو خودرو عالی هستند و واقعا درسته که میگن فرانسوی ها تبحر خاصی تو ساخت هاچ بک دارند….

    پژو ۲۰۸ جدید فوق العاده شده و فک کنم اصلی ترین اولویتی که این خودرو یا ۲۰۰۸ نسبت به رقبا یه کم فروش کمتری داشته باشه قیمت محصولات پژو هستش که یه کم گرون هستند ….

    وگرنه واقعا واضح هستش که طراحی این نسل ۲۰۸ نسبت به کلیو یک نسل جلو تره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. بنیامین

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من مطمئنم تو اصلی ترین هدف این دو خودرو که سود رسوندن به کمپانی هاشون هست ….. سود حاصل از ۲۰۸ بیشتره نسبت به کلیو

    فروش بیشتر رنو فقط و فقط ارزون بودنشه….و اروپایی ها شدیدا مهمه براشون قیمت خودرو ( البته تو این کلاس )
    و پژو تو این کلاس خودش یه جواهره….اصلا تیپ خودرو قابل مقایسه نیست با هم کلاسی هاش ….گرون بودنش نوش جون اون اتاق i_cokpit ش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. alireza

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا مقایسه این دو خودرو بین یک عالی و فوق العاده هست.
    پژو فوق العاده ساخته 208 جدید و …. و رنو یک خودروی عالی و با قیمت مناسب عرضه کرده …..
    ولی اگه بخوام یه مقایسه در سطح بالا انجام بدم….
    به طور مثال باید گفت…… 208 مثل بنز هست
    که بخواد آدم با رقبا مقایسه کنه …..همه جوره خاص تره
    خیلی خوبه این 208

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محسن

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شدیداً منویاد پژو504 میندازه جلوش وکاپوتش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Me

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (314 ديدگاه)

    با انجین های ۳ سیلندر اصلا موافق نیستم .مخصوصا اگه توربو باشن.مصرف سوخت پایینی دارن اما….
    عمر مفید کوتاهی دارن.خیلی کوتاه.
    توی المان ماشین ۳سیلندر دست دوم رو اصلا نمیشه فروخت هیچکس سمتش نمیاد حتی فولکس واگن پولو و فورد فیستا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. پویا

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (44 ديدگاه)

    از دوستان کسی اطلاع داره ک مالیات بر خودرو ب چ صورتی هستش؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (580 ديدگاه)

      در خصوص کدوم کشور
      حتی کدوم ایالت با استان
      منظور کجاست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. پویا

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (44 ديدگاه)

    کلیو لایک
    208 دیس لایک

    موافقم 1
    مخالفم 2
  12. امین

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (580 ديدگاه)

    در کلاس هاچبک اگر گزینه برتر مد نظر باشه فولکس و سئات خودرو های بهتری در 2 جامعه هدف میسازند
    فورد و فرانسوی ها رده بعدی هستند این را میشود بخصوص در بازار دست دوم خودرو ها در اروپا و ماندگاری محبوبیت و کیفیت در آینده کاملا مشاهده کرد که فرانسوی ها تا کنون طراحی و کیفیت و محبوبیت رده دوم دارند
    البته رنو سعی کرده جهش داشته باشه که باید تا 5 سال آینده دید وضعیت بازار چه واکنشی به سیاست رنو نشان میدهد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا