خودروهای چینیگروه بهمن

نسل جدید بسترن B50 به سوی ایران

سام کاویانی: چندی قبل، شرکت بهمن موتور از دو سدان فاو بسترن B30 و B50 رونمایی نمود. درباره ویژگی‌های فنی و ظاهری بسترن B30 پیش‌تر مطلبی خدمتتان ارائه داده شد اما اکنون در متنی مختصر، خودروی بسترن B50 را به شما معرفی می‌کنیم.


مدل B50، سدانی کامپکت از شرکت فاو – بسترن چین است که چند سالی است در کشورمان تولید و عرضه می‌شود، اما نسل جدید این خودرو از ماه آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی وارد بازار چین شد. این خودرو در دو نسخه BASE و RS در بازار این کشور عرضه می‌شود.


نسل نوین بسترن B50 از حیث جذابیت ظاهری و جوان‌پسندی، پیشرفت شایان توجهی را نسبت به نسل قبلی خود شاهد بوده است تا جایی که شاید بتوان این خودرو را زیباترین سدان چینی مونتاژی در بازار امروز ایران دانست. در ناحیه جلویی این خودرو، کاپوتی شیاردار و عضلانی به همراه یک جلوپنجره نسبتاً بزرگ، برآمده روبه‌جلو و با سه نوار افقی کرومی جای گرفته است که در میانه آن آرم این شرکت نصب شده است. در دو طرف این جلوپنجره، جفت چراغ‌هایی شکیل و چشم‌نواز جای گرفته‌اند که فرم آنها تا حدی به چراغ‌های جلو خودرویی چون فورد تاروس شباهت دارد.


در نیمرخ این خودرو نیز خطوط برجسته‌ای را در گلگیرهای عقب و جلوی آن می‌بینیم که در کنار فرورفتگی پایین درب‌ها، نمای پویا و دینامیکی را برای این بخش خلق نموده‌اند. نمای پشتی این خودرو هم کاملاً مدرن و امروزی قالب‌ریزی شده است و در آن، چه هندسه چراغ‌ها و چه قالب سپر عقب با رقبای مدرن غربی و شرقی آن قابل قیاس هستند. پسوند RS هم برای توصیف نسخه‌های اسپرتی نسل جدید B50 به کار می‌رود؛ این نسخه از تفاوت‌های ظاهری کمی با نسخه‌های پایه B50 بهره می‌برد و تنها به‌واسطه مواردی همچون نشان RS در گوشه پایینی جلوپنجره، نوار قرمز رنگ در بالای آرم بسترن، نصب باله‌ای بزرگ بر روی درب صندوق عقب و نیز رینگ‌ها و اگزوزهای اسپرتی خود، از نسخه عادی آن تمایز می‌یابد.


بسترن B50 با دو پیشرانه متفاوت در بازار چین عرضه می‌شود. پیشرانه نخست، نسخه‌ای ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ است که از توانی معادل ۱۰۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتن متر برخوردار است؛ اما پیشرانه دوم، یک نسخه ۱.۴ لیتری توربو بنزینی است که احتمالاً در نمونه‌های مونتاژ ایران به کار می‌رود. این پیشرانه با همکاری میان شرکت‌های فاو و فولکس‌واگن توسعه یافته است و توان خروجی آن معادل ۱۳۶ اسب بخار و گشتاورش برابر با ۲۲۰ نیوتن متر است. نیروی حاصل از این دو پیشرانه به‌واسطه گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک (DCT) ساخت آیسین ژاپن به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل می‌شود.

کابین این خودرو، از طرحی ساده اما شیک برخوردار است. صندلی‌های آن از طراحی زیبایی بهره برده و به پوشش چرمی ملبس هستند. در میانه داشبورد آن نیز یک صفحه نمایش لمسی کوچک دیده می‌شود. تفاوت‌های داخل کابین RS با نسخه معمولی B50 در مواردی همچون وجود نشان RS در بخش پایینی فرمان، دوخت قرمز رنگ صندلی‌ها و… خلاصه می‌شود.


طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۶۹۵/۱۷۹۵/۱۴۶۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن معادل ۲۷۲۵ میلی‌متر است.
قیمت نسل جدید فاو بسترن B50 در بازار چین، از رقم ۸۱,۸۰۰ یوآن (حدود ۱۱,۹۰۰ دلار) شروع و به ۱۱۷,۸۰۰ یوآن (حدود ۱۷,۱۵۰ دلار) ختم می‌گردد.
هنوز جزییات امکانات رفاهی و قیمت این خودرو توسط شرکت بهمن موتور اعلام نشده است.


منابع:
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM

نویسنده مهمان

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. پیکان جوانان گوجه ای

    ۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (980 ديدگاه)

    ما محکوم به خرید خودرو چینی هستیم چون با این شرایط پول اکثر مردم به خرید کره ای ها هم نمیرسه ولی اقایون وجدان ندارن که همین ها راهم با قیمت واقعی ومعقول خودشون به مردم عرضه کنن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. ahmad

      ۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      نمیدونم چرا همه تو این مملکت خودشونو مجبور به حمایت از فاجعه فعلی میدونن!
      یکی میگه محکومیم چینی بخریم!
      یکی میگه مجبوریم از ایران خودرو ماشین صفرکیلومتر بخریم!
      یکی میگه جز پراید چاره دیگه ای نداریم!
      انگار اسلحه گذاشتن روی سرمون میگن یالا زودباش از سایپا ماشین بخر یا ماشین چینی بخر!
      انگار که جونمون در گرو خرید از ایناست!
      همین تفکر باعث شد اون کمپین تحریم خودرو که میرفت به نتیجه خوبی برای تغییر وضع کسالت بار برسه، به اون شکل فاجعه بار شکست بخوره…

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. آرش

        ۵ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (99 ديدگاه)

        ,واقعن احمد جان درست میگی من هم موندم چرا چیزی که دست خودمونه و میتونیم ظلمو قبول نکنیم و گران نخریم و با کمی صبر بازار خودرو آزاد شود اتحاد نداریم متاسفانه مردم ایران مصرف گرا شدن و اصلا نمیتونن یک الی دو سال صبر کنن تا فضای تحریم داخلی از صنعت خودرو برداشته شود تازه اگر قیمت ها آزاد شود هم چون پولمان بی ارزش شده و در نتیجه دلار گران باز هم خیلی ها قدرت خرید ماشین های روز را ندارن فقط میشه امیدوار بود حداقل کسی با ماشینای ۳۰ سال پیش مثل پراید ،نیسان آبی،۴۰۵ و… کشته نمیشه

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
      2. دانیال

        ۵ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (149 ديدگاه)

        شرم بر اونهایی که بهت منفی دادن، البته شاید جیره خور مافیای خودرو هستند.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      3. محمد رضا

        ۵ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (743 ديدگاه)

        الان من ۵ساله پراید دارم ۳۵میلونم پول پرایدمم داره ازیت میکنه حوصله تعمیر ندارم
        چیکار کنم خوبه؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      4. بهنام

        ۶ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (43 ديدگاه)

        بله واردات خودرو دست دوم و صفر کیلومتر بیش از یک ساله ممنوعه، قیمت ماشین نو در ایران دو برابره، به دلیل زد وبند و رانت و رشوه و … بیشتر فرانسوی ها اینجا ماشین مونتاژ می کنن، به دلیل سود بالای بانکی تولید صرفه نداره، به دلیل راحتی قاچاق و نداشتن کپی رایت اصلا طراحی معنی نداره
        و هزار دلیل دیگه
        چجوری تفنگ میذارن رو شقیقه پس؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. رضا قياسي

      ۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ایران موقعی پیشرفت میکنه که به فکر مردم باشه چه بعضیا بگن من چرت و پرت میگم چی بعضیا قبول داشته باشن بی ارزش ترین چیز ممکن تو ایران مردمشن چون همه این کارخونه ها و نهاد ها گنده ها فکر میلیارد دولاری خودشونن که چطوری پوله شما و من مردم رو بخورن کوچک تر هام که به ۵٠٠ هزار میلیارد راضین و سوار مازراتی و پورشه های بدون گمرک و پارتی بازی میشن که تشخیص دادنشون خیلی معلومه اگر گمرک رو بردارن چه اتفاقی میافته؟هیچی پولی دیگه تو جیب خودرو سازای داخلی نمیره خب چی میشه مردم ماشین های استاندارد و ایمن جهانی سوار میشن و مهم تر اون موقع هستش که چی خودرو سازی ایران پیشرفت میکنه که با طرح های جدید نه مثلا دنا سورن یا سمند معمولی که بهد ١٢ سال همونه یه چراغ عوض میشه رانا که ٢٠۶ ه بعدش مجبور به ساختن بدنه های استاندارد الپشن های جدی نه یه سانروف و صندلی برقی الان ماشینا خودران شدن ما سانروف میگذاریم وقتی رقابت نباشه جیب مردم بیچاره ما باید برای ببخشید به مشت اشغال دور ریخته بشه واقعا زشته تو قرن ٢١ هنوز داریم پراید تولید میکنیم ۴٠۵ که چند ساله پیش فرانسه تولید میکرد نخرید که بدونن ارزش باید برای مردم کشور قائل شن دلتونو به یه دنا پلاس و اینا خوش نکنین

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. E 36

    ۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    زیر ۸۰ میلیون قیمت نمیخوره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. مک میسل

    ۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2709 ديدگاه)

    به نظرم لیفان۸۲۰ از این خوشگلتر و بهتره،البته من اصلا با این پول ترجیح میدم سواری نخرم.
    اینم بیاد دور و بر۸۵ قیمت میخوره،که با۸۵ میشه یه مزدا۳ خیلی تمیز،یا جک دنده ای با اون شتاب فوق العاده گرفت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. محمد

    ۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (258 ديدگاه)

    لامصب خیلی گرون شده حتی همین ماشینای چینی اینم بیاد گرون میدن بالای ۸۰ حداقل . تازه پیش بینی شده دلار قیمت واقعیش بین ۴۲۰۰ تا ۴۷۰۰ هست که بشه تا چند ماهه دیگه معرکه ای میشه و همین قیمتایی هم که دارن برامون میشه رویا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. H

    ۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (434 ديدگاه)

    خوشم میاد که با اون موتور ضعیف صفحه کیلومترش تا ۲۴۰ تاست
    هوندا و مزدا هم نمیتونن اینطور ادعا بکنن….

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. امین آریامن

    ۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (145 ديدگاه)

    با سرعت نور پیشرفت میکنن…
    اژدها در اینده ای ن چندان دور در همه ی عرصه معادلات رو بهم خواهد زد و غالب خواهد شد…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. vahid 956

    ۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (477 ديدگاه)

    نمیدونم چرا از نام این شرکت یاد یه فحش میوفتم!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. حقیقت مسلم

    ۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (899 ديدگاه)

    سلام
    در جامعه ما دو دسته از افراد هستند که به خودروسازان داخلی انتقاد دارند : ۱)اکثریت خریداران خودرو در کشور که البته بودجه محدودی دارند و به حق از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی ناراضی هستند و خواهان تحریم خرید محصولات کم کیفیت ایران خودرو و سایپا و…بوده و همچنین از کاهش سود گمرکی خودروهای وارداتی حمایت می کنند.این عده از خریداران واقعا در ادعای خودشان صادق هستند و واقعا از ته دل خواستار حضور برندهای برتر دنیا در بازار ایران هستند.از جمله برندهای ژاپنی،آلمانی،آمریکایی و….. ۲)دسته دیگر که اغراض جناحی و گروهی دارند و قصد آنها فقط و فقط ضربه زدن به دولت فعلی هست.این دسته از اشخاص،کارخانه های خودروسازی را فقط برای خودشان و همفکران خودشان می خواهند البته به خرج ملت! این دسته می خواهند خودروسازان کشور زمین گیر بشوند تا بلکه دولتی که مورد پسند آنها نیست از لحاظ اقتصادی ضربه بخورد.با آشنایی که با طرز فکر این طیف از افراد دارم می دانم که درد این افراد اصلا درد عامه خریداران نیست و اگر امروز می بینیم که بر علیه خودروسازان فرانسوی،چینی و حتی کره ای جوسازی می کنند و به دروغ خودشان را طرفدار ورود برندهای ژاپنی و یا آلمانی و… نشان می دهند فقط به خاطر این است که مردم را از خودروسازان داخلی ناامید کنند و خودشان کار را در دست بگیرند و البته دیدیم که در سالهایی که بر اریکه مدیریت خودروسازی بودند چه عملکرد فاجعه آمیزی داشتند.شاید به جرأت بتوان گفت مدیران منسوب به این فرقه،جناح و یا هر چی که اسمش را بگذاریم هزاران برابر از مدیران فعلی خودروسازی بی سوادتر، عقب افتاده و انحصار طلب تر هستند و در آن ۸ سال کذایی،راه ورود هر خودروی جدیدی را به خط تولید خودروسازان داخلی سد کردند.خیلی از عقب افتادگی هایی که امروزه شاهد آن هستیم ریشه در آن دورانی دارد که این آقایان در مصدر کار بودند.جالب اینجاست که همین اشخاص حالا با ژستی حق به جانب طرفدارمصرف کنندگان خودرو شده و دم از کمپین تحریم خرید خودرو می زنند!! خدا را شکر که همه افراد ساده دل و خوش باور نیستند و دست چنین آدم های حیله گر و دروغگویی برای خیلی ها رو شده است لااقل برای کسانی که سال ها توی شرکت های خودروسازی کار و کارگری می کردند و از همین افراد بی سواد پرمدعا ضربه های شغلی و کاری خوردند.همین آدم هایی که امروزه سنگ تویوتا و فولکس واگن و…. را به سینه می زنند و خودروسازان داخلی را بابت اینکه با تویوتا و یا فولکس و… قرار نبسته اند شماتت و سرزنش می کنند کسانی بودند که ۲۳ سال قبل،یعنی سال ۷۳،در مقابل ورود جدی تویوتا به ایران سنگ اندازی کرده و این شرکت را به سمت سرمایه گذاری به ترکیه و پاکستان هل دادند.این ها همان کسانی هستند که تا توانستند جلوی سرمایه گذاری جدی رنو در بازار ایران را گرفتند و می گیرند.همان کسانی که مانع ورود مدل های جدید پژو به ایران شده و می شوند،همان کسانی که فیات و پرتون را نابود کردند و……اینها نه طرفدار خریداران خودرو هستند و نه طرفدار پیشرفت خودروسازی،آنها فقط از انحصار مطلق و حیف و میل بودجه های میلیاردی حمایت کنند البته در پوشش شعار خودکفایی،شعار زیبایی که این دسته آنها را به لجن کشیدند و از محتوی خودش تهی کردند! با سپاس از تمامی دوستان عزیز

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. ahmad

      ۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      واقعا مقصود اصلی شما از این کامنت طولانی چه بود؟!
      اول از هر چیز گل بگیرم در اون صنعت خودرویی رو که باید همیشه بازیچه دست جناح ها باشه و هر بار هر حزبی که میاد واسش سیاست بذاره و مدیرشو تعیین کنه! (صنعت دولتی جز فساد و چرخه باطل چیز دیگری ندارد!)
      دوم اینکه با اینکه خود بنده طرفدار بسیار جدی دولت فعلی و تفکر اون هستم
      اما به شدت از کاری که همین دولت در دو سال قبل بر علیه کمپین تحریم خودرو انجام داد و حجم بزرگی از پول بیت المال و حق مردم رو دو دستی به حلق این شرکت ها ریخت و اون وام خودرویی کذایی رو برای خالی کردن انبار های از آشغال انباشت شده این دوخودروساز انجام داد منتقدم و معتقدم این کار کمک بزرگی به تداوم وضع بد موجود بود!
      البته همه دولت های قبلی این رویه رو ادامه دادن چون از این گاو شیرده نمیتونن بگذرن! (همانطور که اوج ورود لگن های چینی به بازار ایران در زمان مدیریت دولت سابق بود)
      تنها راه
      از بین بردن مالکیت دولت به روی این صنعت و گشایش فضای رقابتی آزاد و خصوصی است تا دیگه هیچ جناهی و هیچکسی نتونه توی سیاستگذاری و آینده این صنعت دخالت بکنه…
      میراث برادران خیامی توسط عده ای غصب و مصادره شده که هیچ دلسوزی نسبت بهش ندارن!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. roa

    ۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من ۲ساله یه بی ۵۰ دارم و اگر بگم ازش ناراضیم دروغ گفتم.جهت اطلاع قبلش یه ماکسیما داشتم ولی از تعمیرات و قطعات یدکیش خیلی ناراضی بودم همشون قلابی بودن چه قطعات چه تعمیرکار ولی این ماشین تو این ۲ سال هیچ خرج اضافه ای برام نداشته و بعد از ۴۰ هزار کیلومتر کیفیت همه چیزش مثل روز اوله .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. حسین

    ۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2307 ديدگاه)

    بنظر من اگر اینخودرو مدل RS اش بیاد و در کنار مدل B50F فعلی عرضه بشه ، بهتر از این هست که جایگزین بشه! چون مدل جدید جوانانه است اما مدل قبلی بینابین بود!
    پس بهتره هر دو مدل باهم عرضه بشه!
    مدل جدید ساده هم با اون رینگ های ساده ، داشبورد و رودری یک رنگ اصلا مناسب نیست!
    اگر میشد مدل جدید هم با همان موتور ۱۸۰۰ قبلی عرضه بشه ، خیلی بهتر بود و خیال مشتری از بابت قطعه راحت بود!
    امیدوارم در مدل جدید کولر برقی باشه نه متصل به موتور خودرو!
    فرمان هم برقی باشد ، تهویه اتومات با دریچه صورت برای سرنشینان عقب.سقف پاناروما.کیفیت رنگ هم افزایش پیدا کنه!
    از رینگ کرومی بزرگتر از ۱۶ اینچ و با لاستیک پهن تر استفاده بشه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. بهروز

    ۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اونایی که به ماشینای چینی فحش میدین ،،غافلین از اینکه پراید ،سمند ، پژوی منتاژ داخل که میگین از این ماشینا خیلی بهترن و حالشو می برین ۱۰۰% چینی ان خخخخخخخخ

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. احمدرضا

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (187 ديدگاه)

    هنوز برای قضاوت در مورد این خودرو زوده. چند مورد باید روشن بشه. اول آپشنهای خودرو. دوم قیمت خودرو. سوم پلت فرم استفاده شده برای این خودرو. چهارم جزییات دقیقتر در مورد موتور خودرو و پنجم ارزیابی ایمنی خودرو.
    بسترن B50f توی نسل فعلیش که توی بازار ایران هست سرجمع با توجه به قیمت زیر ۸۰ میلیونی که داره خودروی خوبیه. گیربکس خوبی داره ، طراحی خوبی داره، سیستم تعلیق بینظیری در رده زیر ۱۰۰ میلیون داره، موتور قابل قبولی داره ولی نمیشه از برخی ضعفهاش چمشپوشی کرد. در مورد آپشن برخی از آپشنهایی که خودروهای مشابه چینی مثل آریزو و هایما دارند توی این خودرو نیست مثل استارت دکمه ای ، مانیتور ، سنسور نور و باران. در مورد پلت فرم خودرو با وجودی که از پلت فرم مزدا۶ استفاده شده ولی این پلت فرم در سال ۲۰۰۸ از رده خارج شده و دچار تغییرات شده. استفاده دوباره از همان پلت فرم لااقل برای نسل جدید در سال ۲۰۱۷ چندان قابل توجیه نیست و این انتظار هست که از پلتفرمی جدیدتر استفاده شده باشه. موتوری که روی خودروی فعلی هست البته نسبت به تولیدات داخلی هم قدرت بهتری داره هم تکنولوژی به روزتری داره ( مثلاً استفاده از زنجیر تایم و اگزوز دوبل سایلنت) و از موتورهای مزدا هم هست ولی به هر حال این موتور فقط تا سال ۲۰۰۵ روی خودروهای مزدا استفاده میشده و بهتره برای نسل جدیدش موتور به روزتری استفاده بشه. ایمنی خودروی فعلی در مقایسه با برخی از خودروهای هم رده چینی مثل آریزو ۵ در یک پله پایینتر قرار گرفته و ۴ ستاره از تست تصادف چین کسب کرده. البته احتمالاً با اضافه شدن ایربگهای پرده ای و سیستمهای esp , bas میشه شاهد ارتقاء ایمنی خودرو هم بود و امیدوارم این مساله در نسل جدید رخ داده باشه. به هر صورت برای نسل فعلی قیمت زیر ۸۰ میلیون قیمت مناسب و قابل دفاعی هست. برای نسل جدید هم در صورت رعایت موارد فوق و ارتقا کامل خودرو در تمام موارد فوق حتی بشه قیمت تا مرز ۱۰۰ میلیون هم قابل قبول دانست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. حسین

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2307 ديدگاه)

      تو نسل جدید بسترن ، از نسل جدید پلتفرم مزدا استفاده شد و اون تست ایمنی هم برای دو نسل قبل بسترن بود!
      البته همونم ۴۱ امتیاز گرفت که اگر ۴۲ یا ۴۵ میشد ، ۵ ستاره بود!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  13. BENZ&BMW

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (183 ديدگاه)

    یا خدا بیچاره شدیم فقط همین یکیو کم داشتیم!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. احمد

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (10 ديدگاه)

    چه آرم زشتی داره اگه بخرم اول آرمشو میکنم میندازم دور

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. داریوش

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بالاخره از بستورن بی ۷۰ خبری نشد؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. سام

      ۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (899 ديدگاه)

      خیر،هنوز اطلاعات جدیدی درباره آن انتشار نیافت.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا