جگوار

پلنگ سیاه خاص: جگوار اف تایپ 400 اسپرت 2018

در پنج سال اخیر، خط تولید جگوار اف تایپ به مجموعه ای پیچیده بدل شده که بی شباهت به یک کلاف سردرگم نیست. به عنوان مثال، نسخه ۴۰۰ اسپرت که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته سومین جگوار اف تایپ مجهز شده به پیشرانه شش سیلندر است. این نسخه به دو مدل کانورتیبل و کوپه با پیشرانه‌های ۳۴۰ و ۳۸۰ اسب بخار شش سیلندر و یک مدل مجهز به پیشرانه هشت سیلندر وی شکل ۴۹۵ اسب بخار ملحق شده است و این درحالیست که نمونه اولیه اف تایپ از یک موتور چهار سیلندر نیرو می‌گرفته است. سامانه چهارچرخ محرک و گیربکس دستی برای تریم‌های خاصی از V6ها و نسخه سطح بالا SVR مجهز به موتور V-8 ارائه می‌شود. با احتساب قدرت پیشرانه، سبک بدنه و نوع گیربکس، در مجموع ۲۴ نسخه از اف تایپ وجود دارد که اختلاف قیمتشان بالغ بر ۶۵هزار دلار می‌شود و خریداران میتوانند از میان آنها انتخاب نمایند. این آمار تنها تا زمانی دیوانه‌وار به نظر می‌رسد که نسبت به خانواده پرجمعیت‌تر پورشه ۹۱۱ با تفاوت قیمتی بیشتر بین ارزانترین و گرانترین عضو آن آگاهی نداشته باشید.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
خودروی ۴۰۰ اسپرت ۲۰۱۸ در حقیقت یک مدل چهار گانه است که هم به صورت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک عرضه می‌شود و هم گونه کوپه و کانورتیبل آن قابل سفارش است. این مدل همانطور که از نامش مشخص است به یک موتور V-6 سه لیتری با قدرت ۴۰۰ اسب بخار مجهز شده است. این موتور همان نمونه به کار رفته در اف تایپ ۳۸۰ اسب بخاری است که اندکی بر قوای آن اضافه شده است اما گشتاور تولیدی توسط هر دو مورد یکسان بوده و معادل ۴۶۰ نیوتن-متر است. مانند اکثر اعضای خانواده اف تایپ، مدل ۴۰۰ اسپرت نیز به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز شده است و گونه شش سرعته دستی تنها مختص پایین‌ترین تریم های V-6 عرضه می‌شود. عملیات تعویض دنده‌ها به حالت دستی در گیربکس اتوماتیک از طریق اهرم تعویض دنده و یا بواسطه پدل-شیفترهای تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان، به طرزی رضایت‌بخش و با سرعت بالا صورت می‌پذیرد.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
از دیگر آیتم‌های جگوار ۴۰۰ اسپرت می‌شود به مواردی نظیر اسپلیترهای عمیق‌تر، دیفیوزر عقب تیره و رینگ‌های ۲۰ اینچی اشاره نمود. این خودرو همچنین از روتورهای بزرگتر ترمز، کالیپرهای مشکی رنگ، صندلی‌های اسپرت برقی با ۱۲ حالت تنظیمات و دوخت زرد رنگ برای کابین مشکی برخوردار است.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
بهای اولیه نسخه کوپه دیفرانسیل عقب این خودرو معادل ۹۰,۴۹۵ دلار بوده و مدل کانورتیبل، ارزشی برابر با ۹۳,۵۹۵ دلار خواهد داشت. سامانه چهارچرخ محرک نیز مبلغ ۳۰۰۰ بیشتر را طلب می‌نماید تا به لیست تجهیزات هرکدام از این خودروها ضمیمه گردد.
خودروی مورد بررسی در این مقاله از نوع چهارچرخ محرک بوده و بدون احتساب آپشن ها، قیمتی معادل ۹۳,۴۹۵ دلار دارد. بر خلاف سایر مدل‌های اف تایپ، نسخه خاص ۴۰۰ اسپرت تجهیزات اضافه زیادی ارائه نمی‌دهد. مدل مذکور به طور استاندارد همراه با موارد ذیل ارائه شده است:
غربیلک فرمان گرم‌شونده، صفحه نمایشگر لمسی هشت اینچی، مسیریاب، صندلی‌های چرمی، سنسور باران و انتخابگر حالات مختلف دینامیک رانندگی جگوار.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
خریداران تنها می‌توانند از میان سه رنگ سفید، مشکی و نقره‌ای، رنگ بدنه خودروی خود را انتخاب کنند و داخل کابین از چرم بیشتری در نقاط مختلف بهره ببرند و یا کنسول میانی را با فیبر کربن تزیین نمایند که هزینه‌ای معادل ۷۹۵ دلار در برخواهد داشت. تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیمات دوگانه، شیشه جلو گرم شونده و صندلی‌های مجهز به گرمکن و سردکن در قالب پکیجی ۱۴۳۰ دلاری عرضه می‌شوند. موارد انتخابی دیگری نظیر: سانروف پانوراما، سقف فیبرکربنی، آینه‌های تاریک شونده، سیستم صوتی Meridian، درب برقی صندوق عقب و در نهایت نیز سیستم مانیتورینگ نقاط کور وجود دارند که بهای پرداختی برای خودرو را تا ۹۸,۷۹۰ دلار افزایش خواهند داد. اما با این حال قیمت فول آپشن‌ترین مدل‌های این خودرو در سطح نسخه‌های کم آپشن پورشه ۹۱۱ و مرسدس SL خواهد بود که آن را به یک انتخاب معقول بدل خواهد نمود.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
نمونه مورد آزمایش ما اگرچه قدرتمندتر از اف تایپ ۳۸۰ اسب بخاری است اما سریعتر از آن نیست. اف تایپ مذکور به دلیل وزن کمتر، به میزان ۰.۱ ثانیه سریع‌تر از خودروی ما بوده و موفق شده ظرف مدت زمان ۴.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت دست پیدا کند. سامانه چهارچرخ محرک، وزن خودرو را اضافه نموده و به نظر ما اگر هر دو خودرو به صورت چهارچرخ و یا دو چرخ محرک باشند، ۴۰۰ پرشتاب‌تر عمل خواهد نمود.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
سیستم چهارچرخ محرک اگرچه از میزان شتاب خودرو اندکی می‌کاهد اما در عبور سریع از پیچ‌ها بسیار مثمر ثمر واقع می‌شود. شتاب جانبی این خودرو در آزمایشات صورت گرفته معادل ۰.۹۸ جی است در ردیف برترین نسخه‌های جگوار اف تایپ قرار می‌گیرد. در عبور پرشتاب از مسیرهای منحنی شکل امکان کم فرمانی وجود خواهد داشت. کنترل غربیلک فرمان در عبور از روی برآمدگی‌ها بسیار عالی است و اگرچه عملکرد سیستم فرمان الکتریکی کاملا دقیق و سریع است اما در انتقال احساس جاده همچون بسیاری دیگر از خودروهای اسپرت مجهز به فرمان برقی، اصلا کارنامه خوبی ندارد.

به هرحال جگوار اف تایپ با وجود گذشت پنج سال از زمان ورودش به بازار، همچنان هیجان انگیز است. در این مدت، تنها بخش‌های داخلی چراغ‌های جلو و هواکش‌های جانبی سپر جلو دچار تغییر شده‌اند و با این حال همچنان ظاهر این پلنگ سیاه تازه به نظر می‌رسد. صدای پیشرانه شش سیلندر سوپرشارژ که از طریق اگزوز دوحالته به بیرون منتقل می‌شود هم بسیار روح نواز است.

به هر روی، نسخه ۴۰۰ اسپرت جگوار اف تایپ چیز زیادی در مقایسه با سایر مدل‌های اف تایپ نصیب خریداران نخواهد کرد و تنها به گزینه‌های پیش روی مشتریان، یک مورد دیگر با تفاوت‌های حداقلی اضافه شده است. اگر یک فنجان چای ۴۰۰ اسب بخاری محصول جگوار میل دارید، پس بفرمایید…

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3061 ديدگاه)

    اگر رینگش رنگ نقره ای بود و دوخت صندلی و داشبورد به جای رنگ زرد از دوخت مشکی استفاده میکرد قشنگتر میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ژان وال ژان

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (166 ديدگاه)

      چی میگی ؟!
      هیچ نقطه ی زشتی در این ماشین وجود نداره
      فقط زیبایی مطلقه !
      رنگ سیاه خیلی بهش میاد .
      عاشقش شدم
      بدون شک این اف تایپ جزو زیباترین ماشین های تاریخه
      اصیل ، سریع ، زیبا
      100 هزار دلار پول داشتم یک لحظه واسه خرید این گوگولی ! دریغ نمیکردم.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. javad

        ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (141 ديدگاه)

        مگه گفت زشته؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. فقط انگلستان

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    جگوار باید هر چه زودتر جانشین XKR رو بسازه و مدل های دو در بیشتری هم بسازه برای جگوار که یک اسپورت سازه خیلی بده که فقط یک مدل ماشین دو در اسپورت داشته باشه
    با معرفی گزینه های بیشتر از اف تایپ هم می تونه آمار فروشش رو خیلی بالا ببره به نظرم جگوار باید یه مدل سدان گرن کوپه فوق لوکس هم برای رقابت با پانامرا باید بسازه
    شرکت مازراتی هم که می شه گفت رقیب جگوار محسوب می شه داره یکم بد عمل می کنه و توی این یکی دو سال فقط خبرهای بد ازش شنیدیدم که امیدارم شرکت جگوار مازراتی و آلفارومئو رو بخره و با تزریق سرمایه پتانسیل های مازراتی رو احیا بکنه چون به نظرم شرکت مازراتی ظرفیت خیلی بالایی برای ساخت مدل های گران قیمت و لوکس داره پرستیژ برندشم خیلی خیلی بالاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ژان وال ژان

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (166 ديدگاه)

      جگوار توان خرید یکی از شرکت های آلفا یا مازراتی رو داره که شما توقع داری هر دو بخره و بعد تازه احیاشون هم بکنه؟!!!!

      اگر منظورت تاتائه که فکر کنم همین طور باشه تاتا امسال عملکردش چندان خوب نبود و سود و درآمدش نسبت به 2016 کاهش داشت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. فقط انگلستان

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    جگوار باید هر چه زودتر جانشین XKR رو بسازه و مدل های دو در بیشتری هم بسازه برای جگوار که یک اسپورت سازه خیلی بده که فقط یک مدل ماشین دو در اسپورت داشته باشه
    با معرفی گزینه های بیشتر از اف تایپ هم می تونه آمار فروشش رو خیلی بالا ببره به نظرم جگوار باید یه مدل سدان گرن کوپه فوق لوکس هم برای رقابت با پانامرا باید بسازه
    شرکت مازراتی هم که می شه گفت رقیب جگوار محسوب می شه داره یکم بد عمل می کنه و توی این یکی دو سال فقط خبرهای بد ازش شنیدیدم که امیدارم شرکت جگوار مازراتی و آلفارومئو رو بخره و با تزریق سرمایه پتانسیل های مازراتی رو احیا بکنه چون به نظرم شرکت مازراتی ظرفیت خیلی بالایی برای ساخت مدل های گران قیمت و لوکس داره پرستیژ برندشم خیلی خیلی بالاست و می تونه کنار جگوار و لندروور موفق باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mehran (fox)

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (214 ديدگاه)

    جگوار اف تایپ بی نظیره.خودروئیه که شاید محبوبترین خودرو شما نباشه ولی کمتر پیش میاد دوسش نداشته باشی.یه جادویی تو طراحیشه که تقریبا همه سلیقه هارو راضی می کنه و از هر ویژگی خوبی به اندازه نیاز برخورداره هرچند اگه تو تک تک ویژگیا بهترین نباشه.همواره به عنوان یه آلمانی باز به خودروهای انگلیسی غبطه خوردم….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir amini

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (64 ديدگاه)

      اینگیلیسیا تو طراحی واقعا عالی هستن مخصوصا استون مارتین با شاهکارهایی مثل one77 والکان و ونکوئیش که واقعا عالین جگوارم خیلی خوب کار کرده کاش یه مدل 4 سرنشین از این مدل عرضه میکرد که اونایی که دوس دارن با خانواده یا دوستاشون به تفریح برن بتونن از این مدل استفاده کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Love Cars

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    یه انگلیسی وحشی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Ali

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (31 ديدگاه)

    با اینکه عاشق خودرد های آمریکایی،ژاپنی وآلمانی هستم واحترام زیادی برای همشون قائلم ولی حس میکنم ماشینای انگلیسی خودروهای خاص تری هستن
    بدون تعصب

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      کالایی که مشتری نداشته باشه خود به خود خاص میشه

      خخخخ شوخی‌ کردم نزنین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    تشکر فراوان از آقای باباپور بابت این مقاله.
    راستی این ام5 رسما شاهکاره، این یکی رو حتما سریع ترجمه کنید.
    ((سوپر اسپرتی با قیمت باورنکردنی!!!!!!!))
    حالا چرا میگم سوپر اسپرت بعدا خواهید فهمید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مانی

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    من تو بچگی‌ طرفدار مرسدس بودم ولی‌ همیشه به طراحی‌های جاگوار حسودیم میشد

    خخخخخخ دنیای شیرین بچگی‌ بود حیف زود گذشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Godfather

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    جگوار لندروور – آستون مارتین – بنتلی – رولزرویس – مکلارن – لوتوس
    الماس های انگلیسی ♥ ♥ ♥

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. emad1990

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (999 ديدگاه)

    f-type از معدود کوپه های انگلیسیه که طراحیش خیلی به دل میشینه
    فکر نمیکنم کسی که اینو طراحی کرده فقط طراح خوبی بوده بلکه شک ندارم یه عشق ماشین واقعی بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا