فورد

چرا تصمیم فورد برای عدم تولید سدان‌ها صحیح است؟!

شاید دلیل آن‌ها برای توقف تولید سدان‌ها که همانا عدم فروش مناسب است کاملاً سرراست و بدون ابهام باشد اما با این وجود بازهم تصمیم فورد برای عدم عرضه خودروهای کوچک و سدان‌ها در بازار آمریکا ناگهانی و شوکه کننده بوده ولی این تصمیم خیلی هم دور از انتظار نبوده است.


به مدل‌هایی که بازنشسته خواهند شد نگاه کنید: فیوژن، C-Max، فوکوس، تاروس و فیستا. همه این خودروها در سال‌های اخیر با افت فروش مواجه بوده زیرا مشتریان روز به روز به سمت خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ تراک‌ها کشیده شده اند.


فورد باید یک تصمیم تجاری پربازده می‌گرفت، خواه این تصمیم سرمایه‌گذاری روی محصولات کم‌فروش باشد خواه تمرکز بیشتر روی محصولاتی که بازار به آن‌ها روی خوش‌ نشان می‌دهد.


این کمپانی طی بیانیه‌ای اعلام کرده است:

تا سال ۲۰۲۰ حدود ۹۰ درصد سبد محصولات فورد در آمریکا شامل پیکاپ ها، شاسی‌بلندها و خودروهای تجاری خواهد بود. با توجه به کاهش تقاضا و سوددهی تولید، ما روی نسل بعدی سدان های سنتی در آمریکا سرمایه‌گذاری نخواهیم کرد.


در طول چند سال آینده سبد محصولات سواری این شرکت به موستانگ پرفروش و نسل جدید کراس‌اوور فوکوس اکتیو منتقل خواهد شد. این خودروساز همچنین در حال بررسی “فضای سفید” خودروهایی است که کاربردی بودن محصولات سواری را با خصوصیات شاسی‌بلندها همچون ارتفاع بیشتر سواری، فضا و منعطف بودن ترکیب کنند.


آیا دل آمریکایی‌ها برای این خودروها تنگ خواهد شد؟ قطعاً نشستن پشت فرمان فیستا ST جدید بسیار هیجان‌انگیز است اما یک هاچ‌بک داغ با پیشرانه ۳ سیلندر واقعاً برای آنها گزینه جذابی نیست. البته توجه بیشتر ماشین‌بازها به نسخه‌های سریع‌تر فوکوس همچون ST و RS معطوف خواهد شد. با توجه به اینکه فوکوس اکتیو در آمریکا عرضه خواهد شد شاید فورد بخواهد این نسخه‌های اسپورت را نیز ارائه نماید.

فورد فوکوس اکتیو
فورد فوکوس اکتیو
فورد انتظار دارد با ایجاد تمامی این تغییرات صرفه‌جویی ۱۱.۵ میلیارد دلاری داشته باشد. مدیرعامل شرکت آقای جیم هکت هدف‌گذاری حاشیه سود ۸ درصدی تا سال ۲۰۲۰ را اعلام کرده است.

هکت گفته است:

جایی که بتوانیم با سوددهی بیشتر محصولات کم بازده را به محصولاتی سودده تبدیل کنیم این کار را انجام خواهیم داد. ما در جایی که بتوانیم برنده شویم بازی خواهیم کرد.


محصولات باقی مانده با قوای محرکه هیبریدی و الکتریکی به روز خواهند شد. این محصولات شامل F-150، موستانگ، اکسپلورر، اسکیپ و برانکو هستند.

Ford F150 Atlas 2015
این خودروساز آمریکایی در سال ۲۰۲۰ نیز یک شاسی‌بلند تمام الکتریکی عرضه خواهد کرد و قول داده تا سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۶ محصول الکتریکی شده را وارد بازار نماید. مدل ساب کامپکت اکو اسپورت نیز جایگزین فیستا به عنوان ارزان‌ترین محصول شرکت خواهد شد.


خاتمه تولید محصولات کم بازده و کم‌فروش در این صنعت روش تازه‌ای نیست و شاید فورد این روند را زودتر کلید بزند. رقبای این شرکت البته همین روش را انتخاب نکرده و سدان‌های خود را فعلاً حفظ کرده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. بی نام

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    حاشیه سود 8 درصد عموما برای خودروسازای لوکس قابل دستیابییه. البته تویوتا هم با روش منحصر بفرد خودش سود زیادی بدست میاره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Genius

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    کلا هر تصمیم کلانی که ایالت متحده امریکا در دوران زمامداری کاخ سفید توسط پرزیدنت ترامپ گرفته تا اینجای کار صد در صد صحیح بوده؛نمونه جدیدیش همین تصمیم شب گذشته جناب آقای ترامپ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Sajjad

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    لیاقت ایمپالا و امثالهم رو نداشتن
    همون بهتر شاسی بلند سوار بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا