فورد

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

در قسمت قبلی سری مطالب ماسل کارها که همچنان به بیان تاریخچهٔ نسل پنجم فورد موستانگ اختصاص داشت، تا اواخر سال ۲۰۱۰ پیش رفتیم و گفتیم که در این زمان پیشرانه‌های نسل پنجم موستانگ برای مدل ۲۰۱۱ به‌طور کامل تغییر کرد به‌گونه‌ای که یک موتور جدید ۳.۶ لیتری V6 جایگزین موتور ۴ لیتری V6 پایه شد و پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 مدل GT نیز با یک موتور ۵ لیتری (حجم دقیق ۴.۹ لیتر) V8 جایگزین شد. در قسمت قبلی همچنین گفتیم که در همین سال همانند مدل‌های پایه و GT، پیشرانهٔ مدل شلبی GT500 هم تغییر کرد. این موتور جدید یک واحد ۵.۴ لیتری V8 آلومینیومی بود که ۱۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به موتور قبلی داشت و بنابراین قدرت شلبی GT500 مدل ۲۰۱۱ به ۵۵۰ اسب بخار رسید. حال امروز در این قسمت ادامهٔ تاریخچهٔ نسل پنجم موستانگ را پی می‌گیریم.

Mustang GT 2011

در مدل شلبی GT500 علاوه بر تغییر پیشرانه، تغییراتی هم به‌منظور بهبود هندلینگ صورت گرفته بود که یکی از آن‌ها کاهش ارتفاع خودرو به میزان ۱۱ میلی‌متر در جلو و ۸ میلی‌متر در عقب بود. علاوه بر این، GT500 به سیستم کمکی الکتریکی جدید فرمان فورد هم مجهز شده بود که موجب سریع‌تر و دقیق‌تر شدن سیستم فرمان و بهبود عملکرد آن در مسیرهای پیچ‌درپیچ در هنگام پارک کردن می‌شد. همچنین برای شلبی GT500 مدل ۲۰۱۱ پکیجی سفارشی بنام SVT پرفورمنس هم ارائه شده بود که شامل رینگ‌های کاملاً جدید آلومینیومی سبک‌وزن فورج‌کاری شدهٔ ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب، لاستیک‌های گودیر ایگل F1 سوپرکار، تنظیم عملکردی کمک‌های جلو و عقب با فنرهای سفت‌تر و مواردی دیگر می‌شد. این تغییرات موجب بهبود عملکرد و هندلینگ خودرو شده بود به‌گونه‌ای که شلبی GT500 مدل ۲۰۱۱ یک دور پیست VIR را ظرف ۲ دقیقه و ۵۸ ثانیه طی کرد که سریع‌تر از خودروهایی چون ب‌ام‌و M3، آئودی R8 V10، دوج وایپر و پورشه ۹۱۱ GT3 بود.

Mustang Shelby GT500 2011

همانند شلبی GT500 استاندارد، مدل GT500 سوپر اسنیک هم برای مدل ۲۰۱۱ تغییراتی را تجربه کرد که شامل مواردی چون تعلیق تهاجمی‌تر و قدرت بیشتر پیشرانه می‌شد. یکی از تغییرات تعلیق این مدل، تجهیز به پکیج هندلینگ مسابقه‌ای فورد بود که شامل کمک‌فنرهای قابل تنظیم، فنرهای کم‌ارتفاع‌تر و موارد دیگری می‌شد. در بخش پیشرانه نیز سوپرشارژر ارتقاء پیدا کرده بود که قدرت موتور را به بیش از ۶۶۰ اسب بخار رسانده بود؛ اما برای کسانی که حتی این قدرت را هم کافی نمی‌دانستند، امکان سفارش سوپرشارژر Kenne Bell هم وجود داشت که قدرت پیشرانه را به ۷۵۰ اسب بخار افزایش می‌داد. سیستم اگزوز Borla، رینگ‌های ۲۰ اینچی شلبی، ترمزهای شلبی با کالیپرهای شش پیستونه و دیسک‌های خنک‌شونده، کاپوت فایبرگلاس منحصربه‌فرد با طراحی کلاسیک شلبی و تریم چرمی دورنگ داخلی نیز از دیگر ویژگی‌های شلبی GT500 سوپر اسنیک مدل ۲۰۱۱ بودند.

Mustang Shelby GT500 Super Snake 2011

اما غیر از تغییر پیشرانه‌های نسل پنجم موستانگ و افزایش قدرت آن‌ها برای مدل ۲۰۱۱، فورد خبر خوب دیگری هم برای طرفداران این ماسل کار افسانه‌ای داشت که آن بازگشت مدل محبوب و مشهور باس بود. فورد با رونمایی از موستانگ باس ۳۰۲ جدید در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۰، پس از حدود چهل سال، دوباره نام باس را احیا کرد. باس ۳۰۲ جدید از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 موستانگ GT استاندارد مدل ۲۰۱۱ استفاده می‌کرد اما در این موتور تغییراتی همچون ارتقاء سیستم تنفس و اصلاح میل بادامک انجام گرفته بود و بنابراین حالا ۴۴۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ۳۲ اسب بخار بیشتر از قدرت ۴۱۲ اسب بخاری موستانگ GT استاندارد بود. همچنین گشتاور این موتور نیز با ۱۴ نیوتن متر افزایش به ۵۱۵ نیوتن متر رسیده بود.

Mustang Boss 302 2011

نیروی موتور در باس ۳۰۲ توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به دیفرانسیل لغزش محدود استاندارد منتقل می‌شد درحالی‌که امکان سفارش دیفرانسیل تورسن هم وجود داشت. در باس ۳۰۲ اما از همان سیستم اگزوز موستانگ GT استاندارد استفاده شده بود ولی تغییراتی در آن صورت گرفته بود تا صدای آن افزایش پیدا کند. این مدل تعلیق خود را هم از مدل GT گرفته بود که البته به آن فنرهای جدید و سفت‌تری اضافه شده بود و قطر نوار تثبیت‌کنندهٔ عقب هم افزایش پیدا کرده بود. علاوه بر این، ارتفاع باس ۳۰۲ نیز در جلو ۱۱ میلی‌متر و در عقب تنها یک میلی‌متر کاهش پیدا کرده بود.

Mustang Boss 302 2011

باس ۳۰۲ در ظاهر هم تغییراتی را تجربه کرده بود تا هم از نمونه‌های معمولی موستانگ متمایز گردد و هم شخصیت مسابقه‌ای و همین‌طور سلف پرافتخار خود را یادآوری کند. این ویژگی‌ها شامل مواردی چون جلوپنجرهٔ متفاوت و حذف مه شکن‌های درون آن، سپر جلوی متفاوت با اضافه شدن اسپلیتر، رینگ‌های ۱۹ اینچی مشکی‌رنگ مسابقه‌ای با لاستیک‌های پیرلی P-Zero، خطوط مشکی‌رنگ طرفین بدنه با نوشتهٔ Boss 302 و اسپویلر کوچک عقب می‌شد. باس ۳۰۲ جدید از سال ۲۰۱۱ با مدل ۲۰۱۲ به بازار آمد و تا پایان تولید نسل پنجم موستانگ یعنی سال ۲۰۱۵ به تولید رسید. بدین ترتیب نام پرافتخار و افسانه‌ای باس رسماً پس از چهار دهه به خانوادهٔ موستانگ بازگشت که این شاید یکی از بهترین اتفاقات در نسل پنج موستانگ باشد.

Mustang Boss 302 2011

چندی بعد اما فورد نسخه‌ای ارتقاءیافته از باس ۳۰۲ را نیز با نام Laguna Seca معرفی کرد. این مدل که نمونه‌ای تولید محدود بود، به صندلی‌های اسپرت ریکارو، دیفرانسیل لغزش محدود تورسن و تعلیق تجدیدنظر شده با تنظیم منحصربه‌فرد کمک‌فنرها مجهز شده بود. در مدل Laguna Seca صندلی‌های عقب نیز حذف شده و به‌منظور افزایش استحکام ساختاری، رول بار X شکل بجای آن‌ها نصب شده بود. این مدل در دو رنگ مشکی و نقره‌ای با تریم قرمزرنگ عرضه می‌شد.

Mustang Boss 302 Laguna Seca 2011

اما باس ۳۰۲ تنها مدلی نبود که در نسل پنجم موستانگ پس از چندین دهه غیبت به خانوادهٔ این ماشین بازگشت چراکه در سال ۲۰۱۰ به مناسبت چهل‌وپنج‌سالگی اولین موستانگ شلبی GT350 مدل ۱۹۶۵، شلبی در مراسم افتتاح حراجی برت جکسون، GT350 کاملاً جدیدی را معرفی نمود. هرچند در سینهٔ این مدل هم همان موتور ۵ لیتری V8 استاندارد موستانگ GT قرار داشت اما این پیشرانه به یک سوپرشارژر مجهز شده بود که قدرت آن‌را به ۵۲۵ اسب بخار افزایش داده بود؛ اما حتی در صورت تمایل خریدار، امکان افزایش این قدرت به ۶۲۴ اسب بخار هم وجود داشت که البته در این صورت گارانتی خودرو باطل می‌شد. پیشرانهٔ ۵ لیتری سوپرشارژ در GT350 صرفاً با گیربکس دستی ارائه می‌شد و کسانی که خواهان گیربکس اتوماتیک بودند باید به نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور رضایت می‌دادند که ۴۳۰ اسب بخار قدرت داشت.

Mustang Shelby GT350 2011

شلبی GT350 جدید علاوه بر پیشرانهٔ سوپرشارژ، به سیستم تعلیق مسابقه‌ای فورد هم مجهز شده بود. این مدل در بیرون نیز تغییرات زیادی را تجربه کرده بود که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به دماغهٔ جدید، سپرهای بلند جدید، اضافه شدن اسپلیتر، دریچهٔ روی کاپوت کاربردی، کانال‌های خنک‌کنندهٔ ترمزها، چراغ‌های عقب متفاوت سه‌بخشی و خروجی‌های اگزوز مرکزی اشاره کرد. GT350 مدل ۲۰۱۱ تنها با یک ترکیب رنگ بیرونی سفید با خطوط آبی عرضه می‌شد ولی برای مدل ۲۰۱۲ رنگ‌های دیگری هم ارائه شد اما نشان ۴۵ سالگی از روی خودرو حذف گردید. تست‌های جاده‌ای اولیه که توسط موتور ترند انجام شد، نشان داد که شلبی GT350 می‌تواند ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد که از مدل GT500 با شتاب ۴.۲ ثانیه‌ای و حتی از مدل ۷۵۰ اسب بخاری سوپر اسنیک با شتاب ۴.۱ ثانیه هم سریع‌تر بود.

Mustang Shelby GT350 2011

موستانگ شلبی GT350 جدید بعدازاینکه در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان جشن ۴۵ سالگی شلبی GT350 کلاسیک در مراسم افتتاحیهٔ حراجی برت جکسون رونمایی شد، در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۱ برای اولین بار به نمایش عمومی درآمد. سپس برای سال ۲۰۱۲ نسخهٔ کابریولت آن نیز ارائه گردید. کسانی که خواهان یک شلبی GT350 بودند می‌توانستند موستانگ‌های مدل ۲۰۱۱ خود را به‌طور مستقیم به مرکز شلبی در لاس‌وگاس ببرند تا شلبی آن‌ها را به GT350 تبدیل کند.

Mustang Shelby GT350 2011

نسل پنجم موستانگ برای مدل ۲۰۱۳ دومین فیس‌لیفت خود را تجربه کرد که در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۱ رونمایی شد. این آخرین فیس‌لیفت نسل پنجم موستانگ محسوب می‌شد. البته تغییرات این فیس‌لیفت همانند فیس‌لیفت اول کلی و بنیادین نبود و اصلاحاتی جزئی در ظاهر موستانگ ایجاد کرده بود. در این فیس‌لیفت تغییراتی در دماغهٔ موستانگ ایجاد شده بود که آن‌را به مدل شلبی GT500 شبیه کرده بود. این تغییرات شامل تغییر جلوپنجره، تغییر فرم سپر و تغییراتی جزئی در چراغ‌های جلو می‌شد. در عقب نیز چراغ‌ها تغییر کرده و به نمونه‌های سه‌بخشی LED تبدیل شده بودند که نمای بسیار زیباتری نسبت به چراغ‌های قبلی داشتند. علاوه بر این، در سپر عقب و پانل عقبی هم تغییراتی ایجاد شده بود.

Mustang GT 2013

با انجام این فیس‌لیفت، نسل پنجم موستانگ بسیار زیباتر از قبل شد و بدین ترتیب یکی از زیباترین و باابهت‌ترین موستانگ‌های تاریخ متولد شد که به‌واقع می‌توان آن‌را به همراه نمونه‌های نسل اول، زیباترین موستانگ تاریخ دانست. موستانگ مدل ۲۰۱۳ از استایلی بسیار باابهت، بااصالت و تکرارنشدنی برخوردار شد که متأسفانه در نسل بعدی ادامه پیدا نکرد. طی این فیس‌لیفت اما تغییراتی در پیشرانه‌های موستانگ ایجاد نشد و همچنان همان موتورهای ۳.۶ لیتری V6 و ۵ لیتری V8 در مدل‌های پایه و GT ارائه می‌شدند. ولی درحالی‌که قدرت موتور پایه تغییری نکرده بود، نیروی تولیدی موتور GT با افزایش ۸ اسب بخاری به ۴۲۰ اسب بخار رسید.

Mustang GT 2013

در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۱ اما تنها نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ مدل‌های پایه و GT موستانگ معرفی نشدند بلکه این فیس‌لیفت در کل خانوادهٔ موستانگ اعمال شد که شامل مدل‌های باس ۳۰۲ و شلبی GT500 هم می‌شد؛ بنابراین در مدل باس ۳۰۲ هم همان تغییرات مذکور اعمال شده بود که البته این تغییرات همچنان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مدل مثل خطوط مشکی‌رنگ روی بدنه، حذف مه شکن‌ها و اسپلیتر جلو و اسپویلر عقب همراه بودند. البته تغییرات باس ۳۰۲ در این فیس‌لیفت صرفاً ظاهری بوده و پیشرانهٔ آن تغییری نکرده بود که این یعنی همچنان از همان موتور ۵ لیتری V8 با ۴۴۴ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. در اینجا اما پانزدهمین قسمت از سری مطالب تاریخچهٔ موستانگ به پایان رسید و بنابراین در قسمت بعدی، تغییرات شلبی GT500 طی فیس‌لیفت مدل ۲۰۱۳ را به همراه ادامهٔ تاریخچهٔ نسل پنجم موستانگ بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

Mustang Boss 302 2013

Mustang Boss 302 Laguna Seca 2013

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. Amir.z

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (175 ديدگاه)

    بعد از نسل اول, نسل پنجم زیباترین نسل موستانگ بود
    شما باس 2013 رو نگاه کن. چقدر با ابهت
    واقعا زیباتر و با ابهت تر از نسل 6

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا