آئودیبی ام ومرسدس بنز

درگ نسل جدید بی ام و M5 با مرسدس E63، آئودی RS7 و مرسدس GT63

نسل جدید و بحث‌برانگیز ب‌ام‌و M5 با وزن سنگین ۲.۵ تنی و پیشرانهٔ هیبریدی در برابر رقبای مستقیم خود از آئودی و مرسدس چه عملکردی خواهد داشت؟

نسل جدید M5 یکی از جنجالی‌ترین خودروهای ب‌ام‌و طی چند سال اخیر بوده است. این سوپرسدان باواریایی، برای اولین بار در تاریخ خود سراغ قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی رفته و یک موتور الکتریکی را در کنار پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای ب‌ام‌و قرار داده است. این سیستم مجموعاً ۷۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که افزایش قابل‌توجهی را نسبت به نسل قبلی نشان می‌دهد ولی مشکل بزرگ M5 جدید، وزن بسیار سنگینی است که به ۲۴۴۵ کیلوگرم رسیده است. بااین‌حال، سؤال اینجا است که آیا نسل جدید سدان پرفورمنس ب‌ام‌و در برابر رقبای بنزینی مستقیم خود از مرسدس و ب‌ام‌و توان رقابت خواهد داشت؟

برای فهمیدن پاسخ این سؤال، تراتل هاوس M5 جدید را در برابر مرسدس E63 S و آئودی RS7 پرفورمنس قرار داده‌اند. هردوی این خودروها از پیشرانه‌های ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کنند که با استفاده از بنزین خالص و بدون نیروی کمکی هیبریدی، در مرسدس ۶۱۲ اسب بخار و در آئودی ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. هرچند این خودروها هردو از ب‌ام‌و ضعیف‌تر هستند اما از سوی دیگر، با وزن ۲۲۳۰ کیلوگرم برای آئودی و ۲۰۴۰ کیلوگرم برای مرسدس، سبک‌ترند. بااین‌وجود، M5 جدید هم در مسابقهٔ رولینگ و هم درگ از حالت سکون، دو رقیب خود را مغلوب کرد هرچند که اختلاف چندان زیاد نبود.

پس از باخت E63 و RS7، یک مرسدس بسیار قوی‌تر یعنی GT63 S E Performance به میدان می‌آید. این خودرو هم مثل M5 از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی با پیشرانهٔ V8 توئین توربو استفاده می‌کند ولی با ۸۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۷۰ نیوتن متر گشتاور، بسیار قوی‌تر از رقیب باواریایی و با وزن ۲۳۸۰ کیلوگرم، اندکی سبک‌تر است؛ بنابراین، تعجبی نداشت که GT63 توانست به‌راحتی M5 را مغلوب کند. پس‌ازاین، یک مسابقهٔ درگ در حالت تمام الکتریکی بین این دو ماشین برگزار شد و این بار M5 توانست برنده شود زیرا حداکثر سرعت این خودرو در حالت تمام الکتریکی ۱۴۰ و حداکثر سرعت مرسدس ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

پس از پایان این رقابت، هردو مجری تراتل هاوس مرسدس E63 را به‌عنوان بهترین خودروی جمع انتخاب می‌کنند و RS7 را در جایگاه دوم قرار می‌دهند. از دید آن‌ها، نسل جدید ب‌ام‌و M5 سدان پرفورمنس چندان مطلوبی نیست و GT63 S E پرفورمنس هم نسبت به چیزی که ارائه می‌کند بسیار گران است زیرا از لحاظ فنی تفاوت بزرگی با E63 S ندارد.

مشخصات فنی

آئودی RS7 ب‌ام‌و M5 مرسدس E63 S مرسدس GT63 S E
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید
قدرت ۶۳۰ اسب بخار ۷۲۷ اسب بخار ۶۱۲ اسب بخار ۸۴۳ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر ۱۰۰۰ نیوتن متر ۸۵۰ نیوتن متر ۱۴۷۰ کیلوگرم
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۲۳۰ کیلوگرم ۲۴۴۵ کیلوگرم ۲۰۴۰ کیلوگرم ۲۳۸۰ کیلوگرم
قیمت ۱۲۸,۶۰۰ دلار ۱۱۹,۵۰۰ دلار ۱۱۲,۸۰۰ دلار ۱۹۴,۹۰۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Mr. gt c

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (431 ديدگاه)

    بی ام واقعا جی 90 واقعا هرچی میگذره داره برام جذاب تر میشه ظاهرش، بخصوص پهن و گنده بودنش

    موافقم 30
    مخالفم 22
    1. Cehx

      ۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (101 ديدگاه)

      F80 از نظر من بهترین طراحی bmw هست

      موافقم 20
      مخالفم 1
  2. BMZ

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (159 ديدگاه)

    با 843 اسب بخار ، 1470 نیوتن متر گشتاور و وزن 2.3 تن، مرسدس gt خیلی بهتر کارو جمع کرده در برابر m5 با 727 اسب ، گشتاور 1000 نیوتن و وزن 2.4 تن، البته رقیب مستقیمش حساب نمیشه تا حدودی
    ولی کاش برای مقایسه بهتر m5 cs نسل قبل رو میاوردن و روبه‌روی m5 قرارش میدادن

    موافقم 38
    مخالفم 6
  3. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (693 ديدگاه)

    واقعیتی که وجود داره اینه، ب ام و خودش دستی دستی عنوان پادشاهی رو از M5 گرفت و داد به رقبا!
    اگه M5 از فرمول 2 نسل قبل خودش الگو می‌گرفت و با یه سیستم هیبرید سبُک تر و کم کارآمد تر به استقبال نسل جدید میرفت، قطعا نتیجه این نمیشد!!
    تو خودروسازی هم 2 چیز باعث میشه که یه خودرو سقوط کنه!
    اول تصمیم اشتباه ِمدیریتی
    دوم پیشرفت رقبا و عرصه رو تنگ کردن…
    در مورد M5 عامل اولی باعث شد که پادشاه افول کنه و ب ام و خودش گل به خودی بزنه…
    M5 قلب ب ام و هست و قلب پادشاه (کمپانی
    ب ام و) نباید تیر بخوره!!

    موافقم 45
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2441 ديدگاه)

      باید برای برگردوندن تاج پادشاهیش یه سبک سازی مفصل رو نسخه سی اس آینده ش انجام بده
      وگرنه ماشین خوبی هست،ولی دیگه پادشاه نیست این نسل!

  4. TirDad

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    انتخابم بی ام و

    موافقم 30
    مخالفم 21
  5. hosen

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (821 ديدگاه)

    چه هیولایی اون gt63 s

    موافقم 31
    مخالفم 4
  6. Ali

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    به وزن ائودی دقت کنید ! اگه اونم بخواد هیبرید بشه وزن بالایی پیدا میکنه یا همین جی تی ۶۳ که فقط ۶۵ کیلو سبک تره از ام ۵ پس مشکل ام ۵ قدرت کمی هستش که بیمر براش در نظر گرفته و البته ممکنه تو نسخه سی اس یا کامپتیشن قدرت بیشتری بگیره

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. ali_x76

      ۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (403 ديدگاه)

      بجز خط مستقیم (درگ) که اضافه وزن رو میشه با افزایش قدرت جبران کرد، توی سناریوهای دیگه (رانندگی روزمره، پیست، جاده) وزن رو هیچ‌جوره نمیشه پوشوند.
      مهمترین مشکل M5 جدید وزنشه و امیدوارم اگر ب ام و خواست نسخه کامپتیشن و CS رو تولید کنه، به جای افزایش قدرت روی کاهش وزن و کمتر کردن سیستم‌های الکتریکی تمرکز کنه (فرض کن همین قدرت ۷۰۰ اسبی روی اتاقی با ۲۰۰ کیلو وزن کمتر چه غوغایی میکنه)

      موافقم 21
      مخالفم 1
      1. سید فؤاد

        ۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دویست کیلو کمتر ینی حذف کامل پیشرانه الکتریکی و این ینی همون 600 اسب

  7. علی

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (237 ديدگاه)

    همه جوره انتخابم آئودی بی ادعا کارشو میکنه

    موافقم 26
    مخالفم 11
  8. BlackWing

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1318 ديدگاه)

    قطعاً E63

    موافقم 15
    مخالفم 12
  9. Siyavash

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (844 ديدگاه)

    حالم از این اضافه وزن m5بهم میخوره در بدترین حالت باید وزنش ۱۹۰۰ کیلو می‌بود نه این که بیشتر از نیم تن اضافه وزن داشته باشه…کاشکی تویه نسخه کامپتیشن حداقل اون باطری هایه اشغال رو ازش کم کنن ولی قدرت رو همین اندازه نگه دارن..

    موافقم 11
    مخالفم 2
  10. EX

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    ائودی . بقیه ش برا خودتون

    موافقم 10
    مخالفم 7
  11. همایون

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (809 ديدگاه)

    تو اینا هیچکدوم رو دوست ندارم ولی اگه مجبور باشم GT63 رو برمیدارم

    موافقم 4
    مخالفم 10
  12. new reventon

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    جای یک تسلا مدل 3 پرفومنس 65 هزار دلاری خالی که همه رو نقطه کنه

    موافقم 4
    مخالفم 22
  13. نویدی

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (393 ديدگاه)

    وقتی e63 s با چهارصد کیلو وزن کمتر نمیتونه از پس m5 جدید بر بیاد یعنی بی ام و کارشو درست انجام داده.

    موافقم 13
    مخالفم 13
  14. حسین خوانساری

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    اختلاف بنز GT63s با M5 در حد یک خودرو بود که نشان از توان بالای مهندسی کمپانی باواریایی هست با این وزن همچنین با قیمت حدود نصف GT63s بهترین مدل اسپرت رو ساخته . در طرف دیگه آئودی RS7 عالی بود واقعا . در بحث طراحی هم بنز GT و E اصلا در حد مقایسه با M5 و RS7 نیستند

    موافقم 13
    مخالفم 1
  15. M power

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (399 ديدگاه)

    این m5یه پسوند csکم داره وقتی اومد اونوقت دوباره میشه پادشاه

  16. محمد

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    فقط منم که حس قدیم رو نسبت به ماشینا ندارم

  17. علی

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (808 ديدگاه)

    فقط آئودی با اون گلیرهای عظلانی طراحی بی نقص و موتور خالص بنزینی دلربایی می‌کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا