بی ام و

بی ام و M4 xDrive چهارچرخ محرک شتاب ۲.۸ ثانیه‌ای ثبت کرد!

به نظر می‌رسد طی دهه‌های گذشته اولویت‌های ب‌ام‌و M تغییر کرده است. در سال‌های نه‌چندان دور یعنی حتی در زمان خودروهایی مثل M3 نسل E92، بخش M پاور صرفاً روی ارائهٔ یک تجربهٔ احساس جذاب و هیجان‌انگیز تمرکز داشت. در آن خودروها، بخش M می‌خواست از طرق مختلفی از حس فرمان گرفته تا صدای هیجان‌انگیز پیشرانه، راننده را تحریک و هیجان‌زده کند. هم‌اکنون اما به نظر می‌رسد این اولویت‌ها تغییر کرده‌اند و حالا خوب یا بد، ب‌ام‌وهای M به شتاب خیره‌کننده مشهور شده‌اند تا جایی که M4 xDrive در آزمایش کارانددرایور موفق به ثبت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۸ ثانیه‌ای شده است.

M4 چهارچرخ محرک فقط در نسخهٔ کامپتیشن ارائه می‌شود که این یعنی پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آن ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. وقتی این موتور در کنار گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive قرار می‌گیرد، سریع‌ترین M4/M3 تاریخ را خلق می‌کند. البته بااین‌وجود هرگز انتظار نداشتیم که این کوپهٔ باواریایی بتواند در شتاب همپای سوپراسپرت‌های پورشه و مک‌لارن پیش برود.

شتاب ۲.۸ ثانیه‌ای M4 xDrive مشابه برخی از بهترین سوپراسپرت‌های جهان مثل آئودی R8 پرفورمنس، مک‌لارن ۵۷۰S، فراری ۴۸۸ و پورشه ۹۱۱ توربو است. البته شتاب‌های کارانددرایور با رول‌اوت ۳۰ سانتی‌متری ثبت می‌شود که معادل دودهم ثانیه است. این یعنی شتاب واقعی کوپهٔ ب‌ام‌و حدود ۳ ثانیه است ولی شتاب همهٔ آن سوپراسپرت‌های مذکور هم با همین رول‌اوت ثبت شده و بنابراین مقایسهٔ آن‌ها درست خواهد بود. همچنین حالا M4 xDrive به یکی از دو خودروی زیر ۱۰۰ هزار دلار تبدیل شده که توانسته شتاب ۲.۸ ثانیه‌ای ثبت کند. تنها خودروی دیگری که موفق به انجام این کار شده شورلت کوروت استینگری Z51 است.

همهٔ این‌ها بسیار چشمگیر هستند ولی تغییر اولویت‌های ب‌ام‌و M را نشان می‌دهند. محصولات M هیچ‌گاه سریع‌ترین خودروها در کلاس خود نبودند و معمولاً محصولات AMG و حتی برخی مدل‌های آئودی اسپرت سریع‌تر عمل می‌کردند. از سوی دیگر، محصولات M مثل چاقوی جراحی بودند و رانندگی آن‌ها چنان دقتی داشت که راننده سرعت را به فراموشی می‌سپرد. مدل‌های کنونی این شرکت اما کاملاً تغییر کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، همین M4 xDrive هرچند پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند اما هیجانی که در برخی خودروهای هم‌قیمت یافت می‌شود را ندارد. به همین دلیل، اگر قرار بود بین این کوپهٔ آلمانی و دیگر خودروی ۲.۸ ثانیه‌ای زیر ۱۰۰ هزار دلار یکی را انتخاب کنیم، کوروت استینگری Z51 را برمی‌گزیدیم.

منبع
caranddriver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Aliakbarkhoei

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (96 ديدگاه)

    شتابش حرف نداره اما …

    به هرحال خودروی عالی‌ای هست اما من هم مثل نظر نویسنده کُروِت رو ترجیح میدم.

    فرای این موضوع؛ کروت عاالی شده. مخصوصا z06

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۳۳
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (7464 ديدگاه)

      کروت که جای فکر هم نمیگذارد اما موضوعی که داشتم بِهِش فکر میکردم این بود که در سال‌های اخیر بسیاری از خودروها رونمایی شدند که ابتدا احساس بدی نسبت به طراحیشون داشتم مثل لندکروزر ۳۰۰ و بنز w222 و w223 و… که با گذر زمان نه تنها شیفته‌اِشان شدم ، بلکه تشویقشان هم میکنم و ماندگاریشان مثل همیشه زبان‌زد آیندگان میشود !
      اما هنوز فاجعه‌ی طراحی bmw روی سری ۴ و ۷ و ۲ را درک نکردم و هروز هم بیشتر بدم میاد در حالی که سری ۲ نسل قبل که در ایران هم کمی وارد شد یا سری ۴ نسل قبل را هنوز که هنوزه نگاهش میکنیم و لذت میبریم !

      خودروهای نسل جدید bmw را از نزدیک دیدم و در نمایندگی سوار شدم به جز سری ۷ جدید ، و به جرئت میگم bmw تِر زد با این طراحی‌ها !

      امیدوارم سری ۵ را نابود نکنه !

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۳۸
      1. TML BN

        ۵ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (708 ديدگاه)

        آره نوید دقیقا آدم بعضی خودرو ها معرفی میشن میگه چقد زشته ولی بعد یک مدت میشه والپیپر گوشیت😂😂😂
        من خودم نسبت به دیفندر جدید همین حسو داشتم وای الان عاشقشم

        موافقم ۲۳
        مخالفم ۶
        1. Ali da

          ۵ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (15 ديدگاه)

          تو چقدر منی TML BN!!

          موافقم ۵
          مخالفم ۱
  2. JDM lover

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (635 ديدگاه)

    اگه این تونسته همچین تایمی بزنه ، m4 csl چند میزنه؟؟

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۵
  3. Behnam1012

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (806 ديدگاه)

    شاید به نسبت نسل های پیشین از نظر لذت رانندگی افت کرده باشن ( اینم بخاطر اینه قبلا خودروها مکانیکی تر بودن و سیستم های کامپیوتری کم تر توی رانندگی دخالت میکردن )
    اما در پرفرومنس واقعا محصولات جدید بی ام و ترکوندن و جای بحث باقی نذاشتن

    بحث ظاهر هم که سلیقه س ولی من نمی پسندم مثلا سری چهار نسل قبل بنظر من جذاب تر بود

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۵
  4. ارین صاحب جمعی

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (928 ديدگاه)

    بی ام و تنها خودروسازیه که میتونه با بنزین جلوی برق در آینده بایسته

    موافقم ۴۳
    مخالفم ۹
    1. شاهرخ

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (264 ديدگاه)

      خود بی ام و داره برقی میشه
      بعد مثلا بی ام و چی داره که میتونه جلوی مابقی خودروسازان وایسه؟
      هیچ مالی نیس حتی اگه برقی هم بشه بازم نمیتونه جلوی تسلا و فورد وایسه

      موافقم ۶
      مخالفم ۶۱
    2. Reza Waffen SS

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3872 ديدگاه)

      هیچ احد و ناسی نمیتونه جلوی برقی ها بایسته

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۳۴
  5. speed-hunter-007

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    ❤️M5 (E60)

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۳
  6. Reza Waffen SS

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3872 ديدگاه)

    با اینکه زشته ولی این رنگ خیلی بهش میاد

    موافقم ۸
    مخالفم ۲۰
  7. AMANTE

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (781 ديدگاه)

    قبلا بی ام و ها در بحث شتاب در برابر دو آلمانی دیگه یعنی آئودی و بنز که یکی مزیت چهارچرخ محرک و اون یکی گشتاور و قدرت زیاد رو داشت، کمی عقب میموند.
    اما در بحث یک دور پیست بیشتر وقت ها دو رقیب دیگه اش رو شکست میداد.
    بی ام و های جدید الان ترکیبی از هر دو شدن یعنی شتاب و عملکرد یک دور پیست عالی.
    اما بخاطر سیستم های الکترونیکی و دو دیفرانسیل شدن و… از نظر خیلی ها که تست اش کردن مثل قبل اون حس بی ام و بودن رو نمیده و به نظر خودم هم با اینکه تا حالا سوار بی ام و درست و درمون نشدم این حرف شون درسته. البته این به معنی بد بودن بی ام و های جدید نیست.

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۴
  8. وحید اسماعیل نسب

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    عاشق این سری ۴ شدم شاهکاری از سلطان بی ام و

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۴
  9. محمد هادی

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (965 ديدگاه)

    باید این حقیقتو پذیرفت که تو این چند وقت اخیر خودروعای بی ام و با چاشنی ام پاور خودش تبذیل شده به پرفورمنس ترین ماشینای المانی
    چه کوپه چه ۴درب

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱
  10. F

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (117 ديدگاه)

    ببخشید میشه یکی توضیح بده این رول‌اوت چیه. هرجا سرچ میکنم پیدا نمیکنم

    ممنون

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
    1. Tommy

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (45 ديدگاه)

      منظورش اینه که از سرعت صفر و حالت سکون، زمان محاسبه نشده بلکه بعد از شروع کردن به حرکت و پس از طی کردن یک فوت شروع به حساب کردن تایم خواهند کرد

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
    2. Bhp1400

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (39 ديدگاه)

      هزرگردی اگه اشتباه نکنم

      موافقم ۱
      مخالفم ۳
    3. AMIN (M.A.S)

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (713 ديدگاه)

      مسافت اولیه حدود یک فوت یا ۳۰ سانتی متر رو برای اینکه تاثیر لانچ ضعیف کم بشه درنظر نمیگیرن و بعد از این ۳۰ سانتی متر تایمر شروع به زمان گیری میکنه
      به این کار میگن رول اوت و درواقع شتاب از مابین ۶ تا ۱۰ مایل در ساعت تا ۹۶ مایل در ساعته و نمشه بهش گفت شتاب خالص ۰ تا ۹۶ مایل در ساعت
      به نظرم بیشتر هم برای تبلیغاته و مثلا شتاب ۲.۲۸ P100D یا ۱.۹۹ پلید با همین فرمول بدست اومده
      تاثیرشم توی عدد شتاب بسته به ماشینمابین ۰.۲ تا نزدیکای ۰.۴ثانیس (توی این محدوده حدود همون ۰.۲ ثانیه)
      یعنی مثلا برای دیمن با احتساب رول اوت (فاکتور گرفتن اون یک فوت یا ۳۰ سانت اولیه مسیر) صفر تا صدش میشه ۲.۱ ثانیه به جای ۲.۳ ثانیه خالص اعلامی
      یا مثلاپورشه ۹۱۸ که کار اند درایور درباره شتابش میگه ۲.۲ اون عدد درواقع بین ۲.۴ تا ۲.۵ هست و ۲.۲ با احتساب رول اوت بدست اومده

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۰
      1. Bhp1400

        ۵ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (39 ديدگاه)

        آقا امین می شه بیاید واتساپ صحبت کنیم

        موافقم ۲
        مخالفم ۱
  11. سهیل

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (63 ديدگاه)

    خشن زیبا

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  12. meysam

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3244 ديدگاه)

    چشمم کم کم داره به جلو پنجره اش عادت میکنه
    کم کم داره رخشو نشون میده

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱
    1. viper2

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (833 ديدگاه)

      والا من همین چن ماه پیش گفتم که اصلا خوک نیست تازه خوشگلم هست . چراغاش قبلا حالت انچنان خشنی نداشت ولی الان خیلی عضلانی شده . از لحاظ ظاهری برای یک بی ام و به نظرم خیلی هم خوشگل و اسپرت هست و اصلا خوک نیست .

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱
  13. ماکان

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (618 ديدگاه)

    سلام . می خواستم بگویم که من یکی از افرادی هستم که محصولات مرسدس بنز و بی ام و را ، مخصوصاً بی ام و ، از لحاظ ظاهری به هر شکلی هم که باشند را دوست دارم .

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
    1. محمد هادی

      ۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (965 ديدگاه)

      آقا ماکان شما تاج سری عزیز

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  14. DDDDDD

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من واقعا نمیفهمم چطور این حرفارو میگین در مورد بی ام دبلیو. پرفورمنس داره ولی لذت رانندگی نداره؟
    خب خیلی راحت میتونی کاملا دیفرانسیل عقبش بکنی و همون لذت رانندگی و دریفت رو داشته باشی
    کدوم یکی از محصولات بنز یا آئودی این اپشنو داره؟
    تنها امکاناتی که در این مورد بهتون میدن دریفت مود هست که در اونم تقسیم نیرو ۷۵-۲۵ میشه. یعنی ۲۵% نیرو به چرخ های جلو منتقل میشه و ۷۵% به عقب.
    در ضمن در مورد پرفورمنس داره با کوروت رقابت میکنه در حالی که مصرف سوخت پایین تری داره، فضای داخلی با کیفیت تری داره، فضای بار و فضای داخلی بیشتری داره، و سیستم idrive بی ام دبلیو که حرف نداره.

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  15. amir

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (89 ديدگاه)

    زیبای دوس داشتی و دور از دسترس

    موافقم ۸
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا