بی ام و

درگ بی ام و X3 M با تیونینگ ۷۲۰ اسب بخاری دربرابر لامبورگینی اوراکان پرفورمانته

لامبورگینی اوراکان پرفورمانته یک سوپرخودروی فوق‌العاده سریع و سبک محسوب می‌شود اما آیا توان رقابت با یک بی‌ام‌و X3 M تقویت‌شده را در مسابقه درگ دارد؟!

پیش از آنکه بی‌ام‌و از M3 تورینگ رونمایی کند، شاسی‌بلند X3 M به‌عنوان تنها جایگزین برای سری ۳ سدان شناخته می‌شد که همان سطح از کاربردی‌بودن را در کنار عملکرد مناسب ارائه می‌داد؛ البته در مناطقی چون آمریکای شمالی که همچنان خبری از نسخه تورینگ نیست، X3 محبوبیت خود را حفظ کرده و روزنه امید دوست‌داران زیربرند M است. یک نمونه از نسخه فیس‌لیفت شده و بالارده این شاسی‌بلند موسوم‌به «X3 M کامپتیشن» پا را از حد خود فراتر گذاشته و با لامبورگینی اوراکان رودررو شد.

این شاسی‌‌بلند عملکرد بالای باواریایی که توسط مجموعه‌های بریتانیایی «اکومکس» و «DRW پرفورمنس» به‌شکلی سنگین تقویت شده است، از تزریق متانول و چند حالت دیگر سود می‌برد. موتور ۶ سیلندر خطی S58 موجود در آن به لطف ارتقای دو همکار یادشده می‌تواند ۷۲۰ اسب بخار قدرت تولید کند. تقویت‌کنندگان این شاسی‌بلند می‌توانستد به سراغ کاهش وزن ۲,۰۸۵ کیلوگرمی آن نیز بروند اما به ارتقای قوای محرکه آن بسنده کردند.

در سوی دیگر این رقابت، سوپراسپرت کوچک لامبورگینی قرار گرفته که برخلاف نمونه‌های عادی، بهبودهای ویژه «پرفورمانته» را دریافت کرده است؛ بنابراین موتور ۵.۲ لیتری V10 این سوپرخودروی ایتالیایی توان تولید ۶۴۰ اسب بخار قدرت را دارد. مسلما ۱۸۰ اسب بخار اختلاف قدرت این دو خودرو حجم قابل‌توجهی به شمار می‌رود اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که اوراکان با ۷۰۳ کیلوگرم وزن کمتر، بسیار سبک‌تر X3 M است.

این دو خودرو در دو کلاس کاملا جداگانه و نامربوط قرار می‌گیرند، در مجموعه‌ای درگ‌های ایستاده و درحال حرکت به رقابت پرداختند. لامبورگینی کوچک (چه از لحاظ ابعاد، قدرت و…) موفق شد تا با وجود پرتاب‌های آغازین سهمگین بی‌ام‌و X3 M، از آن پیشی بگیرد. X3 M نخستین مسابقه درگ را پیروز شد اما اوراکان پرفورمانته، شکستش را در مسابقات بعدی جبران کرد.

دستگاه‌های اندازه‌گیری موجود در این مسابقه شتاب اولیه لامبورگینی اوراکان پرفورمانته را برابر ۲.۵۹ ثانیه اندازه گرفتند که رقمی نزدیک به صفرتاصد بوگاتی ویرون است. بی‌ام‌و X3 M تقویت‌شده نیز با صفرتاصد ۲.۶۹ ثانیه‌اش پابه‌پای اوراکان حرکت می‌کرد. چنین شتابی برای یک شاسی‌بلند دو تنی واقعا تحسین برانگیز محسوب می‌شود. X3 می‌تواند به لطف بهبودهای ایجادشده در موتورش، مسافت یک‌چهارم مایل (۴۰۰ متر) را نهایتا با حداکثر سرعت ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت و تنها درعرض ۱۰.۶۱ ثانیه بپیماید.

بیمه بازار

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. شاهین

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1123 ديدگاه)

    صدای بی ام و چقدر رو مخه
    انگار منبع ۹۰۶ پرایدی روش بستن

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲۷
    1. m6

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (40 ديدگاه)

      مشخصه پراید داری با همون منبع ۹۰۶

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۰
  2. Sobhan

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (296 ديدگاه)

    درگ اولی هم که لامبور باخت واسه این این بود که دیر تر از اون راه افتاد وگرنه آنقدر نمیتونست ازش فاصله بگیره 🙌

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۳
    1. Sobhan

      ۱۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (296 ديدگاه)

      هوراکان هم ۶۴۰اسبه نه۵۴۰ پدال جان

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۰
  3. Sobhan

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (296 ديدگاه)

    صفر تا صد لامبور رو فقط تو جدول نگا کنید 🤣

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
  4. Sobhan

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (296 ديدگاه)

    دیگه سری ترین هوراکان ساخته شده است 🥰

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  5. Amirreza.M

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (162 ديدگاه)

    حتی اگه از لامبورگینی سریع تر میشد هم باید بگم که از تیون خوشم نمیاد و لامبورگینی انتخابم بود

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۴
  6. Sobhan

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (296 ديدگاه)

    🏆

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  7. امیررضا

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (135 ديدگاه)

    پرفورمانته مگه ۶۳۱ اسب بخار نداشت؟ اینجا گفتین ۵۴۰؟؟

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  8. F

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (130 ديدگاه)

    یعنی هوراکان پرفورمانته از اونتادور SVJ سریع تره؟

    چون اینجا زده بی ام و باخته و از طرفی هم تایمش ۱۰.۶ بوده از اون طرف هم هوراکان بی ام و رو زده که پس سریع تره از طرفی تو پست درگ اونتادور و کیا ev گفته اونتادور درگو ۱۰.۹ رفته.

    عجیبه نه؟

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
    1. R

      ۱۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (640 ديدگاه)

      نه تایم هوراکان ۱۰.۶ عه که اینجا درست زدن تایم svj ۱۰.۳ عه که اونجا بالاترزدن بستگی به شرابط داره

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
    2. Sobhan

      ۱۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (296 ديدگاه)

      تو ۱/۴مایل بخاطر وزن کمتر و دو کلاچه بودنش سری تره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. Sobhan

      ۱۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (296 ديدگاه)

      تو ۱/۴مایل هوراکان بخواطر وزن کمتر سری تره ،svjهم تو ۱۰/۴ ثانیه ۱/۴مایل رو می‌ره

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  9. جکس

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    تصحیح کنید پرفومانته ۶۴۰ اسب قدرت موتورشه

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  10. شاگرد2

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    لامبورگینی به خوردرویی شکست خورده تبدیل شده
    فراری هم به خودرویی فراموش شده تبدیل شده

    موافقم ۳
    مخالفم ۴
    1. پوریا چالش

      ۱ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      😂😂

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  11. سهیل

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (121 ديدگاه)

    پراید هم از لامبو سریعتره😂😂😂😂

    موافقم ۰
    مخالفم ۹
    1. Sobhan

      ۲۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (296 ديدگاه)

      با تیون کردن منظورته دیگه 😂

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  12. Reza Waffen SS

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4816 ديدگاه)

    هیچوقت از تیون خوشم نیومد

    موافقم ۳
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا