بی ام و

درگ بی ام و M3 محرک عقب و چهارچرخ محرک، تأثیر XDrive چقدر است؟

ب‌ام‌و M3 از ابتدا تاکنون فقط به‌صورت محرک عقب عرضه می‌شد اما در این نسل برای اولین بار نسخهٔ چهارچرخ محرک XDrive آن‌هم ارائه شده است؛ بنابراین این سؤال پیش می‌آید که وجود این سیستم چقدر روی پرفورمنس M3 تأثیر دارد. برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو یک سری مسابقات درگ را بین نسخه‌های محرک عقب و چهارچرخ محرک M3 کامپتیشن برگزار کرده است.

دو نسخه در پیشرانه باهم تفاوت ندارند که این یعنی زیر کاپوت هردو یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. انتقال نیرو هم در هردو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. تفاوت کلیدی بین این دو نسخه اما غیر از نوع انتقال قدرت، وزن آن‌ها است زیرا نسخهٔ چهارچرخ محرک حدود ۵۰ کیلوگرم سنگین‌تر از برادر محرک عقب است. M3 XDrive همچنین کمی هم گران‌تر است.

با آغاز مسابقه، چسبندگی و کشش بیشتر نسخهٔ چهارچرخ محرک بر وزن اضافی آن غلبه کرده و M3 XDrive در هر سه درگ از حالت ایستاده پیروز می‌شود. هرچند نسخهٔ محرک عقب حرکت را با دندهٔ دو آغاز می‌کند تا بهترین چسبندگی ممکن را داشته باشد اما XDrive لانچ بسیار بهتری دارد و بهترین زمان ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳ ثانیه ثبت می‌کند درحالی‌که این رقم برای نسخهٔ محرک عقب ۱۱.۶ ثانیه است. رقابت در دو مسابقهٔ رولینگ اما نزدیک‌تر است و نسخهٔ سبک‌تر محرک عقب در مسافتی طولانی‌تر به پیروزی می‌رسد.

M3 سبک‌تر در آزمایش ترمز هم برنده شد و هرچند با اختلافی جزئی اما زودتر از نسخهٔ XDrive به سکون کامل رسید. آن اختلاف ۵۰ کیلوگرمی در وزن در اینجا هم واقعاً خود را نشان داد. به‌طورکلی، هرچند سامانهٔ چهارچرخ محرک ممکن است باب میلی برخی از علاقه‌مندان نباشد اما بهبودی که در پرفورمنس ایجاد می‌کند غیرقابل کتمان است. از سوی دیگر، ب‌ام‌و به فکر کسانی که سدان سنتی‌تری با انتقال قدرت محرک عقب می‌خواهند هم هست.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و M3 RWD

ب‌ام‌و M3 XDrive

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۵۱۰ اسب بخار ۵۱۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ
وزن ۱۷۳۰ کیلوگرم ۱۷۸۰ کیلوگرم
قیمت ۷۴,۲۵۰ دلار ۷۷,۰۱۵ دلار

 

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. AMG GT R

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (698 ديدگاه)

    خسته نباشید آقای دهقان

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲
  2. Clean Energy

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (277 ديدگاه)

    من به شخصه از نسل جدید ام سه و ام چهار مخصوصا رنگ سبز یا همین ماشین مت واتسون خیلی خوشم اومده البته چهار چرخ متحرکش
    و به نظرم از نسل قبلی خیلی بهتر و خوشگل تر شده

    موافقم ۹
    مخالفم ۳
    1. Reza Waffen SS

      ۱۹ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (3212 ديدگاه)

      بهترو اره ولی خوشگل نیست

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
  3. امیر

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (610 ديدگاه)

    M3 نسل جدید فوق العاده شده. اون جلو پنجره بزرگ هم روی m4 متاسفانه به نظر
    بنده زشت به نظر میاد ولی روی M3 واقعا خیلی خوب می شه به نظرم.
    درگ هم درگ خوبی بود برای من جالب بود.
    ممنون بابت زیر نویس جناب دهقان 👌💙

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  4. محمد امین

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1442 ديدگاه)

    نسل جدید m3 و m4 و m5 از هر نظر بهتر شدن ، واقعا زیبا

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  5. Sina10

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    ب‌ام‌و هم خودشو مسخره کرد هم طرفداراشو
    قرار بود این نسل سری ۴ و سری ۳ با شباهتی در ظاهر حداقل نداشته باشن
    ولی M3 و M4 نمای جلوشون دقیقا شبیه هم در اومده
    حتی یکی از دلایل استفاده از جلوپنجره بزرگ ایجاد تفاوت بین سری ۴ و سری ۳ بود ولی اینجا میشه دید کپی همن
    کاش ب‌ام‌و نمای عادی سری ۳ رو برای M3 استفاده میکرد
    کاش حداقل برای بعد از فیس لیفت چنین کاری انجام بدن
    چون این نسل پرفورمنس خیره کننده ای داره…
    اگه فکر میکنید M3 زیباست بهتون پیشنهاد میکنم M340i و آلپینا B3 رو هم ببینید ، نظرتون عوض میشه

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
    1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (2735 ديدگاه)

      داداش البته اینا دوتاشون m3 هستن

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
      1. Sina10

        ۱۸ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (2198 ديدگاه)

        نه اینو میدونم ، کلی میگم ، قرار بود M4 و M3 شبیه هم نباشن که هستن

        موافقم ۰
        مخالفم ۱
  6. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2735 ديدگاه)

    به نظرم لذت رانندگی با نسخه محرک عقب لذت بخش تره چون دریفت راحت تره و کلا راننده رو بیشتر درگیر میکنه ، ولی حالا که پدال زیرنویس کرده فهمیددم بیچاره این مت واتسون زیادم چرت و پرت نمیگه ما انقد بهش گیر میدیم ولی درگ خوب و جالبی بود

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. امیر.عارف

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (860 ديدگاه)

    ممنون از آقای شهرابی بابت زیر نویس .

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. MAHDI

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (5349 ديدگاه)

    M3 محرک عقب و چهار چرخ محور سریع ترین زمانی که در carwow ثبت کردن به ترتیب ۱۱.۴ و ۱۱.۱ ثانیه بوده

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  9. amir

    ۱۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (22 ديدگاه)

    واقعا هردو زیبا و فوق العاده هستن و خوش بحال اونا که میتونن سوار شن کسی هم که دوسشون نداره میتونه بره از برندی که خوشش میاد بخره به همین سادگی و ما که برامون جنسیس و اریون پرشتاب هستن سوار اینا بشیم چی میگیم 😁

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. مهدی

    ۲۰ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1037 ديدگاه)

    ممنون از اقای شهرابی که انقدر زحمت کشیده و برای ما این فیلم رو ترجمه کرده و زیرنویس هم قرار داده
    این درگ هم درگ پا یا پای بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا