خودروهای چینی

آواتر 12 و جنجال ضریب درگ، آزمایش تونل باد با دعوت از ایلان ماسک

برند چینی آواتر با برگزاری یک آزمایش زنده تونل باد برای سدان الکتریکی آواتر ۱۲، به جنجال ناشی از ادعای یک بلاگر درباره ضریب درگ این خودرو پاسخ داد.

آواتر، برند چینی که با همکاری چانگان، هواوی و CATL تأسیس شده، به‌تازگی آزمایش تونل باد زنده‌ای را برای مدل آواتر ۱۲ برگزار کرده است. این رویداد پس از جنجالی برگزار شد که توسط یک بلاگر خودرویی با بیش از یک میلیون دنبال کننده در ویبو به راه افتاد. این بلاگر در ویدیویی ادعا کرد که آزمایش مستقل او در تونل باد مرکز فناوری و تحقیقات خودرویی چین (CATARC) در تیانجین، ضریب درگ آواتر ۱۲ را ۰.۲۸ Cd نشان داده است؛ رقمی که بیش از ۳۰ درصد بالاتر از ادعای رسمی آواتر (۰.۲۱ Cd) بود. او این ضریب درگ را با خودروهای بنزینی ۲۰ سال پیش، مانند فولکس‌واگن پاسات B5، مقایسه کرد و انتقادات تندی را متوجه آواتر ساخت. دپارتمان حقوقی آواتر این اطلاعات را «کاملاً نادرست» خواند و اعلام کرد که آزمایش زنده‌ای برای اثبات ادعای خود برگزار خواهد کرد. در اقدامی غیرمنتظره، آواتر، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا را که ظاهراً ویدیوی بلاگر را در پلتفرم X بازنشر کرده بود، به این آزمایش دعوت کرد اما بلاگر اصلی که جرقه این جنجال را زده بود، اعلام کرد که آواتر صراحتاً او را از حضور در این رویداد منع کرده است.

آزمایش تونل باد، نتایج و شرایط

آواتر آزمایش را در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و تحت شرایط مختلف انجام داد تا شفافیت ادعای خود را نشان دهد. در ابتدا، آزمایش با رینگ‌های آیرودینامیک و آینه‌های دیجیتالی انجام شد که ضریب درگ ۰.۲۱۷ Cd را به دنبال داشت یعنی رقمی که ۲۲ درصد کمتر از ۰.۲۸ Cd ادعایی بلاگر بود. سپس رینگ‌ها با نمونه‌های اسپرت جایگزین شد و ضریب درگ به ۰.۲۳۲۶ Cd رسید که ۱۶.۹ درصد بهتر از نتیجه بلاگر بود. در مرحلهٔ بعد، از آینه‌های معمولی استفاده شد و ارتفاع تعلیق بیشتر شد که ضریب درگ را به ۰.۲۵۰۹ Cd رساند. در پایان هم ورودی هوای جلو در حالت باز قرار گرفت و ضریب درگ به ۰.۲۷۴۳ Cd رسید که نزدیک به نتیجه بلاگر بود.

این نتایج نشان می‌دهند که ضریب درگ تحت شرایط مختلف به‌شدت تغییر می‌کند. آواتر حتی آزمایشی با شیب ۵ درجه بدنه خودرو انجام داد که به‌طور طبیعی درگ بالاتری ایجاد کرد، اما این آزمایش بیشتر نمایشی بود تا کاربردی. هدف آواتر ظاهراً اثبات این بود که ادعای ۰.۲۱ Cd در شرایط بهینه (چرخ‌های آیرودینامیک، آینه‌های دیجیتال و ورودی هوای بسته) قابل‌دستیابی است. این جنجال اما توجهات را به نبود استاندارد ملی اجباری برای آزمایش مقاومت باد در چین جلب کرده است. کارشناسان اشاره می‌کنند که خودروسازان می‌توانند از روش‌های مختلفی، ازجمله استفاده از نمونه‌های اولیه یا شبیه‌سازی داده‌ها، برای اعلام ضریب درگ استفاده کنند. این انعطاف‌پذیری می‌تواند به تفاوت‌های قابل‌توجهی بین ارقام تبلیغاتی و نتایج واقعی منجر شود. درحالی‌که اختلافات جزئی قابل‌قبول هستند، اختلاف ۳۰ درصدی ادعایی در این مورد، سؤالاتی درباره شفافیت و اعتبار ادعاهای بازاریابی ایجاد کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. javad-bmw

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (284 ديدگاه)

    این ماشین رو هم آقای فقیه زاده طراحی کردن؟؟

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. ارسلان

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (111 ديدگاه)

      تر زدند! طراحی نکردن!!! 😂 به خدا موندم این داخل بی ام و چکار میکرده!!!

      موافقم 2
      مخالفم 38
      1. کوروش

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (74 ديدگاه)

        چون به نظر شما زیبا نیست دلیل نمیشه کل سابقه بنده خدا رو زیر سوال ببری، یعنی شما از یکی از معروف‌ترین طراح‌های دنیا بیشتر می‌فهمید؟

  2. بهزاد

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2633 ديدگاه)

    احتمالا سینا کار شو از این مطلب دلگیر بشه.
    نتایج تست های مصرف برق و ضریب درگ خودروهای چینی قابل اعتماد نیست.

    موافقم 9
    مخالفم 21
    1. Sina_carshow

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (500 ديدگاه)

      حداقل متن رو میخوندی که تست شده و اینقدر مطمئن بودن حتی ایلان ماسک هم دعوت کردن

      موافقم 10
      مخالفم 5
      1. بهزاد

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (2633 ديدگاه)

        متن را کامل خواندم ، این شمایی که متوجه نشدی شرایط و اعلام اعداد ضریب درگ استاندارد واحدی نداره.
        گل پسر ورودی هوا را کامل ببندی باتری ها و ترمزها بیش از حد گرم میشه و یکم از منطقت استفاده کن.
        بعد از منطق طرفداران تسلا که معلوم نبود چی میگفتن حالا با منطق چینی ها روبرو شدیم.

        موافقم 5
        مخالفم 8
        1. Sina_carshow

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (500 ديدگاه)

          بازم حرف خودتو زدی
          یه جوری میگی انگار بقیه تو بدترین شرایط تست گرفتن و ورودی هوا رو باز میزارن بعد عددش رو ثبت میکنن…
          مثلا آمریکا اکثر برنداش ماشیناش رو یک فوت بعد حرکت شتاب 0 تا 60 مایل رو میگیره
          میدونم فشار میخوری از پیشرفت چین بالاخره از اون صابون حمومی که خود بنز هم 5 سال دیگه گردن نمیگیره خیلی قیافه بهتری داره و برا همین تلاش میکنی زیر سوال ببریش اونم برا همین جلو عموم تست گرفت که امثال شما هیت بی مورد ندید ولی تعجبه تمام متن به همین قضیه داشت اشاره می‌کرد باز حرف خودتو میزنی که چیو ثابت کنی نمیدونم
          یه ویدئو مت واتسون که مقایسه بی وای دی سی لیون با تسلا مدل وای بود کافیه برات که بدونی اعداد و ارقام چینی ها خیلی نزدیک تر به real life هستن تا اعداد ارقام آمریکایی ها و اروپایی ها ویدئو این ماشینم برا امثال شما ساخته شده حرفی حدیثی نمونه مشکل داری پستای ماشینای چینی رو باز نکن ایراد علمی منطقی داری بفرما بگو منم به علمم اضافه بشه

          موافقم 4
          مخالفم 1
        2. سوشیانت

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (45 ديدگاه)

          دوست عزیز کی گفته فقط آمریکایی ها از رول اوت استفاده میکنن رول اوت یه شیوه قدیمیه اگر شرکتی واقعا استفاده نکنه خودش اعلام میکنه حداقل قبل کامنت یکم مطالعه کن البته از کسی که یبار میگه صدای درون سوز جذابه یبار میگه اصن مهم نیست بیشتر از این انتظار نمیره

          موافقم 0
          مخالفم 3
        3. بهزاد

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2633 ديدگاه)

          ببین حداقل حرف تو دهن مت واتسون نزار چون در بررسی byd سیلیون اینو گفته؛
          The Sealion 7 offers a choice of two large battery packs, with a claimed range of between 283-312 miles. That sounds good on paper, but during our testing we saw really poor efficiency which would suggest that even the larger battery will only return a figure in the 200s. Not so good.
          در تست های برد واقعی با باتری ۹۱ کیلوواتی به زور ۳۲۰ کیلومتر راه رفته در حالی که بردهای اعلامی نزدیک ۵۰۰ کیلومتره و شاید در چین به محدوده ۶۰۰ کیلومتری هم اشاره کنند.
          راجب صدای کابین و تکان های آزاردهنده هم مت واتسون اشاره میکنه که نشان میده این خودرو در ایزوله صدا و شاسی و سیستم تعلیق دچار ضعف هست.

          موافقم 2
          مخالفم 2
    2. Ksrwy

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (24 ديدگاه)

      50 خط مقاله: ما اینجا داربم زحمت میکشیم!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا