چری

فرزندان چری!… معرفی زیر برندهای چری(قسمت اول)

چری متولد می‌شود…

چری اتومبیل شرکت خودروساز چینی به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جمهوری خلق چین شناخته می‌شود. شرکت چری (Chery) یک برند دولتی چین با رویکرد صادراتی بوده که فعالیت خود را از ۱۹۹۷ میلادی آغاز نمود. این شرکت که در ابتدا ساخت نمونه‌های فوق‌العاده ارزان‌قیمت را سرلوحه کار خود قرار داده بود، با آغاز قرن ۲۱ و در همان سال‌های ابتدایی فعالیت، با صادرات نمونه‌های تولیدی به کشورهای فقیر و درحال‌توسعه مانند کشورهای آمریکای لاتین، خاورمیانه، آفریقا و حوزه CIS، دایره فعالیت خود را به خارج از مرزهای چین گسترش داد. این شرکت در سال ۲۰۰۵ اولین خط تولید خارج از چین خود را در کشور روسیه افتتاح نمود و در ادامه با توسعه سایت‌های خارجی خود در سایر نقاط دنیا به‌ویژه ایران، برزیل، مصر، اندونزی، اوکراین و ونزوئلا سعی کرد تا حکمرانی خود را در بحث صادرات، بین رقبای چینی تثبیت کند.

خط تولید چری

بلوغ چری

در اواخر دهه اول قرن ۲۱، چری نیز مانند سایر خودروسازان چینی به‌منظور بهبود کیفیت، انتقال تکنولوژی و حضور در بازارهای جهانی تغییر رویه داده و به همین منظور، مذاکراتی را با خودروسازان مطرح جهانی آغاز نمود. این رویکرد به‌عنوان حلقه مفقوده صنعت خودرو در ایران بوده و باعث شده باوجود قدمت ۶۰ ساله تولید خودرو سواری در ایران، در حال حاضر با یک صنعت عقب مانده طرف باشیم. درحالی‌که همین برند چری با سابقه به‌مراتب کمتر در حال حاضر به خودروی آرزوهای ما ایرانی‌ها بدل شده!

زیرمجموعه های چری

اولین طرف مذاکره چری، گروه خودروسازی فیات کرایسلر بود. اولین محصول این همکاری هاچ‌بک فوق کوچک A1 نام داشت. این محصول با بهره‌گیری از امکانات مدرن و مصرف سوخت پایین، توانایی عبور از استاندارهای پایه کشورهای اروپایی و آمریکایی را داشت. این قرارداد در سال ۲۰۰۸ و در پی شراکت فیات کرایسلر با نیسان ملغی شد.

چری A1

در سال ۲۰۰۷ میلادی چری، یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک (Joint Venture) با شرکت کنون امضا نمود. به دنبال این شراکت برندی بنام کوروس (Qoros) متولد شد [در قسمت بعدی با این برند جذاب بیشتر آشنا خواهیم شد]. کوروس به‌عنوان یک خودروساز نیمه‌چینی،  انواع سواری را تولید می‌کند. بیش از ۵۰ درصد سهام کوروس در اختیار هلدینگ کنون قرار دارد که مقر اصلی آن در سنگاپور است.  این اولین همکاری مشترک (joint venture) در تاریخچه شرکت چری به حساب می‌آید و هم‌اکنون نیز این شراکت ادامه دارد. در سال ۲۰۱۸ و در پی فروش بخشی از سهام چری در کوروس به شرکت کنون، اختیار مدیریت این برند برای همیشه به طرف مقابل واگذار شد.

کوروس

یکی دیگر از مقاطع حساس در تاریخچه شرکت چری قرارداد همکاری آن با شرکت تاتا موتورز (Tata Motors) هندوستان بود. تاتا موتور که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو ازلحاظ تیراژ در جهان به‌شمار می‌آید، مالکیت برندهای انگلیسی لندروور و جگوار را در اختیار داشته و منجر به ارتقا توانایی‌های فنی چری به طرز قابل ملاحظه‌ای شد. در این دهه از فعالیت شرکت چری، با تزریق فناوری‌های خارجی، کیفیت محصولات این خودروساز بهبود پیدا کرده و تولیدات آن توان رقابت با محصولات پایه و متوسط آسیایی را پیدا کردند.

چری تاتا

پس از همکاری‌های صورت گرفته با شرکت‌های خارجی، چری موقعیت قابل قبولی در بازار چین و البته کشورهایی مانند روسیه، صربستان، ونزوئلا، بنگلادش، برمه و … به دست آورد و با تولید حدود ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۰ در جمع ۱۰ تولیدکننده بزرگ خودرو چین قرار گرفت.

پس از تجربه‌های فراوان چری در بحث سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری با خودروسازان بزرگ جهان، سرانجام در سال ۲۰۱۰ با تصمیم چری مادر و با هدف تأسیس و مدیریت زیر برندها و حضور پررنگ آن‌ها در بازارهای صادراتی، شرکتی بنام هلدینگ چری تأسیس شد.

هلدینگ چری واقع در منطقه توسعه اقتصادی و فناوری ووهو- آنهویی چین، با هدف استفاده از مزایای سیستم و اثر برند، به توسعه تیم اقتصادی چری کمک می‌کند. این شرکت علاوه بر تولید خودرو، به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری چری نیز شناخته شده و در موضوعاتی من‌جمله تولید قطعات خودرو، کشتی‌سازی، سرمایه‌گذاری مالی و تجارت خدمات نیز فعالیت دارد. در حال حاضر هلدینگ چری در حدود ۸۰ کشور جهان حضور داشته و بیش از ۴۸۰۰۰ کارمند و حدود ۱۲۰ میلیارد یوان (۱۹ میلیارد دلار آمریکا) ثروت دارد.

چری

هم‌اکنون هلدینگ چری در بحث خودروسازی مالک دو برند جتور و کری است.

جتور

آمار فروش، جایی که چری سال‌هاست در بالای لیست صادرات وزارت نیروی محرکه چین جا خوش کرده…

این شرکت در سال ۲۰۲۱ با فروش بیش از ۶۵۱ هزار دستگاه خودروی سواری، دوازدهمین برند پرفروش اتومبیل در بازار چین لقب گرفت. چنانچه این آمار را با آمار فروش سایر زیر برندهای این شرکت بررسی کنیم، نزدیک به ۹۰۰ هزار اتومبیل در این سال توسط گروه چری در بازار چین به فروش رسیده است. در پی ۲۵ سال فعالیت، شرکت چری بیش از ده میلیون دستگاه اتومبیل‌سواری تولید کرده است. هرچند که این آمار نسبت به سایر رقبای چری در چین رقم عجیبی نیست اما غافل‌گیری بزرگ چری چیز دیگری است!….. درست حدس زدید؛ صادرات! شرکت چری ۲۰ سال متوالی است که به‌عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان خودروهای سواری در چین شناخته می‌شود و تا به امروز در حدود دو میلیون خودرو به خارج از چین صادر کرده است. در سال ۲۰۲۱ برند چری با صادرات نزدیک به ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو به مقام دومین صادرکننده‌ی بزرگ صنعت خودروی چین رسید.

chery

ایجاد زیر برند متناسب با بازارهای هدف، راز موفقیت چری در کشورهای درحال‌توسعه

یکی از خلاقیت‌های بزرگ و وجوه تمایز برندهای چینی در طول سال‌های اخیر، ایجاد زیر برندهای مستقل و نیمه مستقل بوده است.

با این تکنیک بازاریابی، چینی‌ها سعی کرده‌اند که متناسب با سلیقه هر یک از بازارهای هدفشان چه چینی و چه غیر چینی، برگ برنده را از سایر رقبای خود بربایند.

در این زمینه نیز می‌توان از شرکت چری به‌عنوان یکی از شرکت‌های موفق در میان برندهای چینی یاد کرد.

زیربرندهای چری

با گذشت بیش از دو دهه از قرن جدید، شرکت چری برندهای زیادی را متناسب با سیاست‌های کاری خود متولد کرده و حتی در ادامه بعضی از آن‌ها را حذف کرده! که در ادامه به ترتیب سال پیدایش، با آن‌ها آشنا می‌شویم:

Rely….. قدیمی‌ترین برند؛ متخصص در انواع ون

اولین قدم چری در مسیر ایجاد زیر برند، به سال ۲۰۰۵ برمی‌گردد. در آن زمان ون‌ها به‌عنوان یکی از کلاس‌های پرفروش بازار چین، محل مناسبی برای سودآوری برندهای نوپای چینی به حساب می‌آمدند. به همین جهت چری نیز در همین راستا اقدام به توسعه محصولات خود ذیل این برند جدید نمود. از مدل‌های محبوب این برند می‌توان به ون‌های v8 و v5 و کراس‌اوور x5 و اشاره کرد. این برند به دلیل وجود زیر برندهای موازی در هلدینگ چری و همچنین کاهش تدریجی آمار فروش در سال ۲۰۱۱ رسماً به کار خود پایان داد.

 

Riich….. اولین گام چری در لوکس شدن

در اوایل فعالیت شرکت چری در سال ۲۰۰۰، این شرکت تصمیم به طراحی و تولید یک مدل ون بنام ریچ گرفت. این خودرو در بازار چین فروش خوبی را تجربه کرد. مدیران چری در ادامه موفقیت این محصول تصمیم گرفتند که با تأسیس یک برند پریمیوم، لوکس و پیشرو، از نام موفق این ون پرفروش در راستای توسعه فعالیت‌های خود استفاده کنند. به همین دلیل برندی با همین نام در مارس ۲۰۰۹ تأسیس شد. محصولات برند ریچ طیف کاملی از انواع مدل‌ها و اتاق‌های سواری شامل: سدان‌های متوسط G5 و ۶G و سوپرمینی سری M شامل هاچ‌بک پنج در M1، سدان کوچک M5 و کراس‌اوور X1 بود. برند ریچ در ابتدا با استقبال خوبی مواجه شد منتهی در ادامه با جدی شدن رقابت در بازار چین، رفته‌رفته آمار فروش آن کاهش پیدا کرد تا اینکه در سپتامبر ۲۰۱۲ این کاهش فروش رکورد زد. به همین دلیل، چری اعلام کرد که تولید محصولات این برند را متوقف خواهد کرد. و سرانجام فروش وسایل نقلیه Riich در آوریل ۲۰۱۳ رسماً پایان یافت.

 

 

Karry…. 7 صندلی! وقتی‌که لانگ تورینگ‌ها به همراه خودروهای کار و تجاری وارد بازی می‌شوند.

نام کری برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی روی یک خودروی کار و تجاری بنام کری A18 حک شد. این خودرو یکی از مدل‌های معروف کار و تجاری در حوزه پست و تاکسی به شمار می‌رفت. این مدل در واقع نسخه‌ای فیس‌لیفت از چری فالووین بود که در آن سال‌ها خود او نیز یک نسخه‌ی جعبه‌ای برمبنای سدان معروف سئات تولدو بشمار می‌رفت.

کری

در حوالی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹، به دلیل رشد روزافزون فروش خودروهای کار و تجاری در چین و جنوب شرق آسیا، چری به فکر تأسیس یک زیر برند مستقل جهت تولید خودروهای کار و تجاری افتاد. این هولدینگ تصمیم گرفت نام این برند را به پاس محبوبیت مدل کری A18، کری بگذارد.

از شرکای مطرح این برند می‌توان به شورولت، ایسوزو، میتسوبیشی و ایویکو اشاره کرد که در پی این مشارکت مدل‌های محبوبی همچون پیکاپ سیلورادو و کامیونت‌های ایویکو و ایسوزو بدین ترتیب وارد بازار چین شد.

در ادامه فعالیت‌های کری، در سال ۲۰۱۴، سیاست جدید این شرکت با توجه توسعه‌ی یک سگمنت جذاب و کاربردی در صنعت خودرو بنام مدل‌های لانگ تورینگ (LT) باعث شد تا این شرکت بر روی تولید و فروش این مدل سواری تمرکز بکند. در همین راستا، کری برای این فعالیت خود یک شعار جذاب در نظر گرفت؛ متخصص ۷ صندلی!….. و تا امروز دو مدل پرفروش K60 و K50 در دو نسخه ۵ و ۷ نفره راهی بازار کرده است.

همچنین در سال‌های اخیر با توجه به توسعه حمل و نقل برقی در دنیا، برند کری یکی از پیشگامان حوزه خودروهای کار و تجاری برقی در چین به شمار می‌رود و مدل‌های متنوعی از انواع کامیونت وانت و ون‌های برقی شامل خانواده کامیونت T ev و خودروهای برقی Dolphin و Elephant را راهی بازار کرده است.

در حال حاضر این برند به‌عنوان یکی از برندهای سودآور و درحال‌توسعه چری به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که کری در اوایل فعالیت خود یک برند اختصاصی برای بازار چین به شمار می‌رفت منتهی به دنبال موفقیت‌های زیاد کری در بازار چین، در بازارهای صادراتی هلدینگ چری نیز، محصولات کری با برندهای اختصاصی شرکای چری، شامل مدل‌های کار و تجاری و لانگ تورینگ به آسیای شرقی و آمریکای لاتین صادر شدند.

منتظر قسمت دوم و جذاب این مقاله باشید….

نویسنده: محمد جواد نورایی

 

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    چری تیگو۸ تو نمایندگی ها قیمت خورده یک میلیاردو هفتصدو پنجاه میلیون تومن🤦🤦اینو کجای دلمون بزاریم🤦🤦خودتون بگین آخه ماشین چینی با این قیمتا خنده دار نیستش؟؟؟🤦🤦

    موافقم ۵۶
    مخالفم ۶
  2. Khosrow

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2107 ديدگاه)

    مقاله فوق العاده که هیچیش یادم نخواهد موند ..

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۴
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (6910 ديدگاه)

    به شخصه احترام میگذارم بابت این همه پیشرفت در کمترین زمان ممکن ، اما هیچگاه با چینی‌ها حال نمیکنم و حتی در بدترین حالت ممکن هم خودروهای ایرانی‌ را ترجیح میدهم چون در ایران زندگی میکنم با مشکلاتی فراوان قطعه‌سازی و قطعه‌فروشی !

    بهتره این مقاله را تقدیمش کنید به استاد رامین چانگانی !

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۳۱
    1. زیزیگولو

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (3045 ديدگاه)

      مردم بجای ماشینای آتو آشغال چینی ماشین ایرانی بخرن و خُب حالا درسته که ماشینای ایرانیم همچین آش دهن سوزی نیستن ولی حداقلش این هستش که با این کار ایجاد شغل و درآمد میشه واسه کارگرای ایرانی نه اینکه تو ایران با فروش ماشینای بنجل و بدرد نخور چینی شغل و درآمد ایجاد بشه واسه کارگرای چینی

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۳۴
      1. ممد

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بیشتر از اینکه پول به کارگر ایرانی برسه میره تو جیب یه مشت مدیر و مهندس مفت خور بی خاصیت

        موافقم ۲۵
        مخالفم ۲
  4. Amard

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (400 ديدگاه)

    چینی ها پیشرفت کردن چون به فکر منافع ملی و ساخت اقتصاد خودشون بودن و الان تنها کشوری که میتونن جلوی آمریکا قد علم کنن چون حجم زیادی سرمایه خارجی جذب کردن از لحاظ تکنولوژی سطح یک و بزرگترین تولید کننده خودرو موبایل و خیلی وسایل دیگه هست از لحاظ نظامی جزو چند ابر قدرت هستن حق وتو هم دارن از لحاظ جمعیت یک میلیارد هستن که پر جمعیت ترین هستن اما هیچ وقت دشمن تراشی نکردن به ملت خودشون نگفتن بگید مرگ بر فلان کشور یا منابع کشور صرف جنگ لجبازی نکردن

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۱۴
  5. Jdm باز

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (874 ديدگاه)

    حداقل یه خودروساز بهتر رو کار میکردید، نه چری!
    هیچگونه نواوری و اختراع و مهندسی موثر تو خودرو نداره این شرکت
    همینطوری یه ماشین عادی و کپی شده رو پشت سر هم تولید میکنن میدن بیرون
    یکی از مقاله های امروز کار اند درایور،‌موتورترند،موتوروان،هات کارز و… میزاشتید، می ارزه به صد تا از این مقاله ها

    موافقم ۹
    مخالفم ۱۵
  6. Moon

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (153 ديدگاه)

    دمتون گرم زحمت کشیدید حرفی هم درش نیست ، ولی خب می تونستید یه مقاله در مورد دایملر ، بی ام و ، فولکس واگن ، GM یا فورد کار کنید که عقبه ای دارند ۴ تا اختراع درست و حسابی دارند نه این البالو گیلاسی که ته افتخارش همکاری با تاتا موتور هند

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۹
    1. اصغر

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (83 ديدگاه)

      ایشون می‌خوان بگن چری چقدر پیشرفت داشته

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۲
      1. Moon

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (153 ديدگاه)

        من پیشرفتی ندیدم

        موافقم ۴
        مخالفم ۱۱
  7. Avan

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (89 ديدگاه)

    چری و زیرمجموعه های در سال گذشته ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در چین فروختند. برخی از دوستان می گن چینی ها خودروی چینی نمی خرند!!!

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۲
    1. امیر

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2806 ديدگاه)

      دوست عزیز ۹۰۰هزارتا در مقابل جمعیت بیش از یک میلیارد فکر میکنم اصلا قابل بحث نیس
      البته که اصلا منکر پیشرفت روز به روز چینی ها نمیشم!

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۲
      1. Avan

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (89 ديدگاه)

        این فقط یک کمپانی چری هست.چین نزدیک ۱۵۰ شرکت خودروسازی داره. چری رتبه ۱۲ هست پس قبلی ها بیشتر هم تولید می کنند

        موافقم ۴
        مخالفم ۱
  8. dian-yoshani

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    ممنون مقاله مفصل و کاملی بود لذت بردم

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  9. احمدرضا

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (227 ديدگاه)

    به نظرم جذاب ترین قسمت خودروسازی چین اینه که به هر دری میزنن تا خودروساز بشن شاید برای ما که عاشق ماشینیم جذاب نباشن ولی میلیون ها نفر رو توی کشورهای مختلف صاحب ماشین کردن که کار بزرگیه

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
  10. meysam

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2861 ديدگاه)

    هنوز در کیفیت خیلی مشکل دارند
    بشخصه از نزدیک در جریان مشکلات کیفی چری آریزو ۵ هستم
    هنوز خیلی کار دارند

    موافقم ۸
    مخالفم ۸
  11. بهراد

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (703 ديدگاه)

    جیلی و بسترن بیاد من به تارا و ۲۰۷ و دنا توربو اتومات ترجیحش میدم
    افت کیفیت ساخت مشهود خست و بد تر از اون افت مونتاژ که انگار تیم QC هم به خط تولید ملحق شدن فقط خواستن آمار ببرن بالا.
    جدیدا ۲۰۷ با تکنولوژی رنگ جدید و موتور TU5+ با اویل پمپ برقی و گیربکس ۶ دنده اتومات و فرمان برقی به بازار اومد ولی این ماشین باید ۱۵ سال قبل این قابلیت هارو میداشت.
    میگفتن کنترل پایداری هم قراره اضافه بشه به همراه عایق بندی صوتی و سنسور نور و باران و سنجش فشار باد لاستیک که نیومد.

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  12. فرشید

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (66 ديدگاه)

    “یکی از خلاقیت‌های بزرگ و وجوه تمایز برندهای چینی در طول سال‌های اخیر، ایجاد زیر برندهای مستقل و نیمه مستقل بوده است”
    حتی کسی که ذره ای دانش برندینگ داشته باشه میدونه این اشتباه ترین استراتژی ممکنه. ایجاد زیر برندهای زیاد ناشی از حماقت و نادانیه چینی هاست نه خلاقیت و وجوه تمایز. یکی از دلایل نداشتن شخصیت، هویت، روح، حس و میراث همین ایجاد زیر برندهای مختلفه. هر مدل جدیدی که تولید میکنن با یه برند جدید ارائه میشه!!!

    موافقم ۲
    مخالفم ۴
  13. matin

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    توروخدا بیاین ماشین های چند سال پیش اونا رو با مال ما مقایسه کنین (قیافه رو)/https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/04/image_2022-04-01_16-22-32.jpg
    شد
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/04/tiggo-7-pro.jpg
    سمند ما هنوز هم که هنوزه همون قیافه فبل رو داره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  14. Genius

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (774 ديدگاه)

    تنفر من بعنوان یه ایرانی از برندهای چینی اصلش به استبداد و انحصاری که تو بازار کشور من توسط چینی ها پیاده سازی شده برمیگرده وگرنه اگه تو ایران فورد و تویوتا و هیوندای و تاتاموتورز و بنز و آئودی و…. بودن کنار اونها هم جیلی و جطور و جک حضور داشتند اتفاقا بعنوان افزاینده تنوع محصولات ازشون حمایت هم میکردم

    موافقم ۵
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا