بیوکطراحی

آیا بیوک گرندنشنال مدرن می‌تواند جایگزین شورولت کامارو شود؟

در پی فروش کم، شورولت به تازگی قطع تولید کامارو را اعلام کرده است. حال جنرال‌موتورز به دنبال یک چایگزین برای این کوپه عضلانی می‌گردد… .

مقصر اصلی کاهش فروش کامارو در وهله اول خود جنرال‌موتورز محسوب می‌شود؛ چراکه نسل ششم این خودرو هنوز از سال ۲۰۱۶ در حال تولید بوده و حقیقتا به یک به‌روزرسانی اساسی نیاز دارد. اگر جنرال‌موتورز وظیفه تولید جایگزین کوپه مشهورش را به بیوک واگذار کند، احتمالا شاهد تولد مدلی تازه برپایه پلتفرم‌های نوظهور جنرال‌موتورز خواهیم بود که نام بیوک را بار دیگر بر سر زبان می‌اندازد.

مجموعه «هات کارز» در همکاری با یک طراح دیجیتال، رندرهای تازه‌ای را از یک نسخه خیالی و کاملا مدرن بیوک GNX طراحی کرده است. متاسفانه بیوک هم‌اکنون سرگرم تولید خودروهای شاسی‌بلند شده اما این بدان معنا نیست که جایی برای تولید یک سدان یا کوپه اسپرت نباشد.

گریل بزرگ این خودرو تصویر یک سدان لوکس را تداعی می‌کند اما کاپوت عضلانی با برآمدگی در ناحیه پشتی آن و هواکش‌های کناری سپر چهره تهاجمی و اسپرت آن را حفظ کرده‌اند. بیرون‌زدگی چرخ‌ها از بدنه کاملا قابل‌توجه است و طراح برای تاکید بیشتر بر بخش پشت طاق چرخ‌ها، از هواکش افقی سیاه استفاده کرده است که شاید بهتر بود شکلی خلاقانه‌تر می‌داشت.

طراح در خلق این خودروی خیالی از طرح ستون C بیوک GNX 1987 استفاده کرده که ارتباط طرح را با خودروی پدر حفظ می‌کند.

نمای پشتی خودرو چندان پ سروصدا طراحی نشده است اما المان‌هایی چون چراغ‌های دوگانه مدرن، اگزوزهای بزرگ چهارتایی و فرم فرورفته بخش بالایی صندوق چهره‌ای دلپسند برای آن ایجاد کرده است؛ هرچند که GNX مدرن خواسته یا ناخواسته شمایل پشت یک آستون‌مارتین مانند ونتیج را در بیننده ایجاد می‌کند. ونتیج در آن زمان با دنیای دیجیتال عجین نبود و نمادی از گرندتورینگ با خودرویی لوکس به شمار می‌رفت. محصول فرضی بیوک نیز می‌تواند همین ویژگی‌های متمایز را داشته باشد؛ هرچند که به‌خاطر تقاضا و نحوه رفتار بازار خودرو در سال‌های اخیر، به‌ویژه برقی و دیجیتالی شدن خودروها احتمال خلق چنین خودرویی بسیار بسیار کم است.

بیوک GNX زمانی لقب سریع‌ترین خودروی تولید انبوه جهان را از آن خود کرد که البته به لطف مهندسی مک‌لارن در پس پرده آن بود. موتور ۳.۸ لیتری V8 آن GNX تنها ۲۷۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و مسافت ۴۰۰ متر را در عرض ۱۲.۷ ثانیه می‌پیمود.

این زمان برای خودروهای آن دوره قابل‌تامل محسوب می‌شد. این خودرو در سال ۱۹۸۷ به کمتر از پنج ثانیه زمان نیاز داشت تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و فراری‌ها و لامبورگینی‌ها را پشت سر بگذارد. پس می‌بینیم که GNX جای زیادی برای بازسازی دارد.

شورولت کامارو بر پایه پلتفرم آلفا جنرال‌موتورز تولید می‌شود که چندین سال سن دارد. شایعات حاکی از آن هستند که جایگزین حقیقی این کوپه مشهور یک سدان تمام برقی خواهد بود که شباهت ظاهری خود را به کامارو حفظ خواهد کرد اما چهار در خواهد داشت. در این مرحله اگر از دیدگاهی ساده به داستان نگاه کنیم، جای خالی برای بازگرداندن یک کوپه اسپرت از بیوک باز است اما این تیم مالی و بازاریابی جنرال‌موتورز است که تعیین می‌کند چه مدلی تولید شود و چه مدلی از خط تولید خارج گردد.

پلتفرم کنونی کامارو، آلفا، از این پس بازنشسته خواهد شد اما پلتفرم قدرتمند A2XX هنوز پایه و اساس سدان‌های کادیلاک CT4 و CT5 است. تنها کاری که باید جنرال‌موتورز انجام دهد این است که به بیوک ماموریت ساخت یک بدنه زیبا را برای این پلتفرم بدهد و GNX 2024 را خلق کند. نظر شما درباره یک اسپرت قدرتمند تازه از بیوک چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. Alan.r

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1097 ديدگاه)

    بیوک تاریخچه پر افتخار خودشو با محصولات اخیرش لکه دار کرد اصلا محصولاتش در شأن یه کمپانی آمریکایی نیستند و بیشتر شبیه ماشین های چینی هستن امیدوارم با گرندنشنال جدید به دوران باشکوه خودش برگرده

    موافقم 39
    مخالفم 3
  2. Amir mahdi @-1387

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (208 ديدگاه)

    با این بری بانک بزنی هیچ پلیسی
    بهت نمی رسه

    موافقم 102
    مخالفم 1
  3. MOHAMMAD.DEMON

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    حقیقتا ایده جذابی هست درسته کوروت نذاشت کامارو توجهی بهش بشه
    ولی هم جای یه سدان عضلانی خالی هست از خانواده کوروت هم جای یه کوپه جایگزین کامارو خالی میشه
    شورلت یه سدان اسپورت عضلانی بسازه بیوک هم مثل قدیم ها یه کوپه عضلانی
    تا هم بیوک یه پرچمدار داشته باشه هم جا برای خانواده کوروت باز بشه

    موافقم 61
    مخالفم 4
  4. سامان

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    همین طرح به ظاهر خیالی چقدر با اصالت و خوشگله
    من که کیف کردم .
    امیدوارم تولید بشه تا از دیدنش لذت ببریم.

    موافقم 71
    مخالفم 1
  5. J01

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش این برند امریکایی دوس داشتنی به اصل خودش برگرده .
    ماشینای الان بیوک هیچ شباهتی به اون نسل خاطر انگیز ندارن .
    کاش دوباره بیوک اصلی ، پونتیاک ،‌‌ الدزمبیل ، کادیلاک و … به امپراطوری خودشون برگردن .

    موافقم 54
    مخالفم 2
  6. Amir

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (111 ديدگاه)

    بعید میدونم که بیوک طعم شیرین فروش خوبش تو چین رو ول کنه برگرده تو بازاری که بخاطر عدم موفقیت ازش رفته بود بیرون
    از طرفی هم دلم نمیخواد بیوک با این زبان طراحی که جدیدا داره استفاده میکنه بیاد تو جمع ماسل کار ها
    یه موضوعی خواستم بگم من خودم کامارو فنم ولی تو مقاله نوشته شده که مقصر اصلی خود جنرال‌موتورزه که داره از سال ۲۰۱۶ از این پلتفرم استفاده میکنه ، داج چلنجر برای خیلی سال ها قبل ترهاا ، داشبردش از ۲۰۱۵ به بعد عوض شده
    کامارو نسبت به رقباش ویژگی های آمریکایی پسند نداشت
    داج چلنجر بخاطر موتور حجیمش و هزاران اسب بخارش محبوب امریکاییاست
    فورد موستانگ بخاطر صدا و ابهت و طراحی رترو محبوب امریکاییاست
    ولی کامارو این نسلش خیلی خیلی شبیه به رقبای المانیش بود این نسل تو پیست صدم ثانیه از m4 کندتر بوده و از نظر عملکرد از دیگر ماسل کار ها سر تر بوده ولی آمریکایی پسند نبود

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. Mad.z.Max

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1842 ديدگاه)

      داداش جان مشکل اصلی کامارو این چندسال اخیر فقط طراحی فاجعه بار جلوش بود، وگرنه شما حدودای سال 2010 اینطورا که کامارو با اون چهره جدید اومد رو برو ببین، فروشش با اون فیس رو مقایسه کن با زمانی که چهرش رو مثلا آپدیت کردن و نابود کردن اون طرح عااالی رو. کامارو همیشه بین سه تفنگدار (چلنجر موستانگ کامارو) بهترین پرفورمنس رو داشته، مخصوصا توی سالای اخیر، ولی قافیه رو به قیافه ی بدش باخت. این حرف من نیست، زیر تک تک پستا و ویدیوهای خارجی پره از نظرت منفی و خیلی منفی به این طراحی عجیب و دردناک کامارو.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  7. Hamidreza

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (327 ديدگاه)

    خوشگله ، ولی برای یه ماسل کار باید خشن تر باشه…
    مخصوصا تو نمای پشتش.
    باید چیزی باشه که بتونه ضرری که کامارو زد رو جبران کنه…هم از نظر فنی باید فوق‌العاده باشه و هم ظاهری…
    از حق نگذریم جلوپنجرش هم کمی حال هوای بی ام و رو تداعی میکنه

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. Arshia m3csl

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      طراحی عقب این رندر بیوک که خیلی قلچماق و خشنه جلوی این بیوک هم شبیه یک کامارو سفارشی و خاصه خیلی با ابهته این رندر واقعی بشه تحول بزرگی رو دنیای خودرو ایجاد میکنه

      موافقم 9
      مخالفم 1
  8. R/T

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    رندر هاش که بنظر خوب

    موافقم 13
    مخالفم 1
  9. ( سلام داداش چطوری سابق )

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    اینکه یه سدان برقی بیاد جایگزین یه ماشین عضلانی مث کامارو بشه اصلا منطقی نیست و عملا دارن ماشین باز های جهان رو شکنجه روحی روانی میکنن برای سود بیشتر ! نه دوباره بدست آوردن دوران اوج خودشون !
    این رندری هم که ساختن واقعا قشنگه ولی ادامه دادن نسل جدید کامارو منطقی تر از همه شون هست !

    موافقم 26
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1609 ديدگاه)

    به نظرم وظیفه ساخت یه کوپه اسپرت و جایگزین کامارو نباید به بیوک داده بشه . شخصا فکر میکنم با توجه به نیاز بازار بیوک لازم داره یه کوپه لوکس معرفی کنه البته اگر جنرال موتورز بخواد بیوک رو قاطی بازی کنه چون چند دهه هست که بیوک منزوی شده و ظاهراً فقط تو چین یکم پرکاره . نسل جدید و برقی بیوک ریویرا با یه طراحی ساختار شکن و نزدیک به دهه ۶۰ باید جالب باشه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. زارعشاهی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    ای کاش با موتور V8 عرضه بشه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  12. Hamilton1970

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (530 ديدگاه)

    اگر مثل کاری که داج برای چارجر کرد شورولت هم برای کامارو انجام بده و نام کامارو رو روی یک ماسل‌کار سدان خوب (برقی نه. V8) بذاره و بیوک هم نام گرندنشنال و روی یک ماسل‌کار کوپه درست حسابی با V8 بذاره خیلی خیلی جذاب خواهد شد…

    موافقم 6
    مخالفم 0
  13. Poria

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (106 ديدگاه)

    برا بیوک نشد نداره

    موافقم 5
    مخالفم 0
  14. MohammaD

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (343 ديدگاه)

    بنظرم یه گرن کوپه ( سدان کوپه ) عضلانی با اسم کامارو برای شورولت و اسم گرند نشنال برای بیوک و استفاده از موتور lta می‌تونه به حفظ این اسامی پرافتخار به شکل مطلوبی کمک کنه .

    موافقم 0
    مخالفم 4
  15. امین

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    خیلی زیباست

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. یوسف

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (944 ديدگاه)

    هرگز

    موافقم 3
    مخالفم 7
  17. Arshia m3csl

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1032 ديدگاه)

    خیلی با ابهته و قلدری این اون بیوکیه که همه میخوان ماسل کار خفنی میشه اگه شبیه رندر هاش باشه رقابت ماسل کار هارو جذاب میکنه ورودش این گرندنشنال بیاد یانکی رو خیلی توشحال میکنه امیدوارم گرندنشنال جدید مثل رندراش بشه و یانکی بخره و ماشین عروسش بشه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      عشق منی داداش.من ماشین عروسم یه ایمپالا سبز با انجین 427 بود البته برای رفیقم بود یادش بخیر اون موقع یک سالی میشد نوای خودم رو فروخته بودم خیلی ناراحت بودم که نیمتونم آمریکایی بخرم ولی روزش که رسید اونم ساعتهای آخر بود رفیقم یه ایمپالا رو کرد.ممنون از لطف شما براتون بهترینها رو آرزو میکنم راستی امروز هم تولد منه

      موافقم 15
      مخالفم 0
      1. فرامرز

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (246 ديدگاه)

        تولدت مبارک یانکی جون 🌹🌹
        اتفاقا منم امروز تولدمه

        موافقم 4
        مخالفم 1
      2. Arshia m3csl

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1032 ديدگاه)

        لطف داری یانکی عزیز کاربر باحالی هستی درسته که از الفارومئو و ۹۱۱ که جزو مورد علاقه هامه بدت میاد ولی خیلی شخصیتت باحال و خوبه امیدوارم امریکایی های جدید بیاد و پولدار بشی اسکالید قرمز شرابی بخری

        موافقم 1
        مخالفم 0
      3. Arshia m3csl

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1032 ديدگاه)

        خیلی ایمپالا عالیه ماشین عروس عالی و خاصی داشتی ماستنگ کابریولت هم برای ماشین عروس شدن عالیه موفق باشی

        موافقم 1
        مخالفم 0
  18. زیزیگولو

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (5186 ديدگاه)

    حالو روز مردم ایران شده …. ز گهواره تا گور بی خیال

    موافقم 2
    مخالفم 1
  19. Behi

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (146 ديدگاه)

    در عجبم چرا اروپاییا ماسل کار و پونی ندارن، یا دارن؟
    دوستان راهنمایی کنن.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. R@min

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1712 ديدگاه)

      بعضی مدل های مرسدس مخصوصا نسخه های amg و سری ۴ و ۸ بیمر در دسته پونی (ماسل مدرن) قرار می گیرن ولی خب کلا واژه ماسل کار برای محصولات آمریکایی جا افتاده.

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. R

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1030 ديدگاه)

      تعریفت از ماسل کار چیه ؟ هشت سیلندر با صدای بم و بالای ۴ لیتر؟ مازراتی گرن توریسمو یه نمونشه
      جگوار اف تایپ نمونه بعدی

      موافقم 2
      مخالفم 4
      1. blackwing

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (934 ديدگاه)

        ماسل کار یعنی یه ماشین کوپه ۲+۲ ، سنگین وزن ، موتور جلو ، دیفرانسیل عقب ، کاپوت کشیده ، بخش انتهایی کوتاه و ترجیحاً هشت سیلندر با گشتاور خیلی زیاد ( هشت سیلندر بودن و داشتن گشتاور زیاد مسئله فنی هست که خیلی تاثیری تو کلاس و دسته بندی ماشین‌ها نداره )

        موافقم 5
        مخالفم 0
    3. Shelby

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      ماسلکار و پونی کار که اصلاح شده ماسل کاره کلاس آمریکاییه هر ماشینی که عضلانی باشه ماسلکار نیست ماسلکار درست مثل jdm که کلاس اسپرتای ژاپنه ماسلکارم کلاس آمریکایی و فقط عضلانی بودن کافی نیست باید زاده آمریکا باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. رامین

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (257 ديدگاه)

    کاش نام پر ابهت پونتیاک با یه موتورV8 رو دوباره زنده میکرد هم جانشین برحق کامارو بود و صد البته موفق تر ولی متاسفانه جی ام پرونده پونتیاک و الدزموبیل رو برای همیشه بست. البته بیوئیک GNX هم عالی بوده هم سلطان بی رقیب

    موافقم 4
    مخالفم 0
  21. سوشیانت

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2039 ديدگاه)

    به نظرم بیوک gsx خیلی بهتر و با ابهت تر از gnx بود کاش بیوک به اون دوران برگرده بیوک در حال حاضر هیچ حرفی برای گفتن در برابر رقبای آمریکاییش نداره واقعا ناراحت کننده هست که مخترع نمایشگر لمسی به این روز افتاده

    موافقم 2
    مخالفم 0
  22. Mmd

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    طراحی خیلی زیبایی داره و در عین حال اصالت خودرو های عضلانی رو حفظ کرده تنها چیزی که به نظرم باید بهتر بشه نمای عقب خودرو هست که بقیه دوستان هم اشاره کردند تو کامت ها
    ما که نتونستیم یکی از اینا سوارشیم کاش حداقل زود تر شاهد ویدیو های برسی و رقابت این خودرو با موستانگ و دوج باشیم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  23. MehdiTurbo

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1989 ديدگاه)

    نه خیر نمیتواند
    جایگزین نمیتونه بشه ولی در جایگاه خودش به نظرم خوب بفروشه
    ولی کامرو نباید توقف تولید بشه حتی با یه دونه فروش در سال کامرو نماد شورولت خدایی از خیلی شاسی بلنداشکه فروش بالاتری دارند بهتر از هر لحاظ
    ولی باید روش شورولت کار کنه طراحیش مثل سابق امریکایی تر کنه قطعا خوب میفروشه
    یه زمانی متوجه میشه حذف کامرو که نماد شورولت اشتباهه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  24. Shayan

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (60 ديدگاه)

    چه برقی چه بنزینی از همین الان عاشقشم
    در حد خودش خیلی خوبه ولی کامارو یه چیزی دیگست

    موافقم 0
    مخالفم 4
  25. Siyavash

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (677 ديدگاه)

    خدا کنه تولید بشه…عجب هیولایی…

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا