چشم اندازطراحی

زیباترین خودروهای تاریخ به انتخاب پدال (بخش دوم)

در ادامه مطالب زیباترین خودروهای تاریخ، در بخش دوم به معرفی خودروهای اواخر دهه ۱۹۵۰ تا اوایل دهه ۱۹۷۰ می‌پردازیم و عقیده ما زیباترین خودرو مربوط به همین سال‌ها هستند. پس شما را به خواندن ادامه این لیست هیجان انگیز دعوت می‌کنیم.

 

 

 

۲۱. فراری ۶۲۵ TRC اسپایدر ۱۹۵۷

همان‌طور ریچارد اف. مریت “Richard F. Merritt” مورخ برجسته فراری می‌گوید: «اگر فراری ۶۲۵ TRC را یکی از زیباترین فراری‌های تولید شده بنامیم، باز هم در حق آن اجحاف شده است.» فراری ۶۲۵ در واقع نمونه تکامل یافته از TRC 500 بود که توسط جانی فون نویمان “Johnny von Neumann” واردکننده فراری به ساحل شرقی آمریکا سفارش داشته شد. این خودرو که توسط Scaglietti طراحی شده نمونه‌ای بی‌نقص از یک خودروی مسابقه‌ای فراری است. ۶۲۵ TRC دارای موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری بود، اما بااین‌وجود به دلیل آیرودینامیک عملکرد بی‌نظیری از خود در مسیر مسابقه به نمایش می‌گذاشت. از این خودرو در کمال تعجب تنها دو عدد به شماره شاسی ۰۶۸۰ MDTR و ۰۶۷۲ MDTR ساخته شده که نشان از ارزش بالای آن دارد.

 

۲۲. آستون مارتین DBR1 1959

آستون مارتین سال ۱۹۵۶ برای اولین بار از مدل کاملاً مسابقه‌ای DBR1 رونمایی کرد. در واقع هدف استون مارتین از معرفی این خودرو رقابت در تمامی مسابقات به جز فرمول ۱ بود. این خودرو که توسط تیم طراحی به سر پرتی “Ted Cutting” طراحی شده بود، دارای طراحی زیبا و خطوط نرم بود و کاملاً از زبان طراحی استون مارتین در آن زمان پیروی می‌کرد. این خودرو در ابتدا از انجین ۲.۵ لیتری شش سیلندر سود می‌برد، و بعدها پیشرانه آن به ۳ لیتری شش سیلندر افزایش یافت. هرچند که هدف اصلی استون مارتین از معرفی این خودرو قهرمانی در مسابقات ۲۴ ساعته لمان بود؛ اما هر سال با بدشانسی و به دلیل خرابی DBR1 ها به خط پایان نمی‌رسیدند، تا در نهایت این خودرو در سال ۱۹۵۹ به رانندگی کارول شلبی و سالوادوری به مقام قهرمانی دست پیدا کند و علاوه بر این در دو مسابقه مهم دیگر شامل مسابقه ۱۰۰۰ کیلومتری نوربرگ رینگ و جام توریستی نیز عنوان قهرمانی را کسب کرد. این خودرو امروزه جز خودروهای ارزشمند به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۷ یک استون مارتین DBR1 به قیمت ۲۲ میلیون دلار به فروش رسید.

 

۲۳. جگوار E-type 1961

انزو فراری افسانه‌ای در مورد جگوار E-Type گفته است که: «این زیباترین خودروی جهان است». این جمله را می‌توان بزرگ‌ترین تعریف از یک خودرو دانست!

طراحی بدنه E-Type به طور یکپارچه از جلوی خودرو به سمت عقب جریان می‌یابد، و با استفاده از برجستگی‌ها، شکل آیرودینامیکی را از سر تا انتهای خودرو به وجود می‌آورد. اما جگوار E-Type صرفاً یک خودروی زیبا نیست و از نظر قابلیت رانندگی، سواری نرمی را ارائه می‌دهد، و کاملاً مناسب یک رانندگی روزمره است. در ابتدا جگوار برای E-Type یک انجین ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی به قدرت ۲۶۵ اسب بخار نصب کرد و لطف همین انجین می‌توانست به حداکثر سرعت ۱۵۰ مایل در ساعت برسد، که لقب سریع‌ترین خودروی تولیدی زمان خود را از آن خود کرد. اما این پایان کار نبود و جگوار حتی انجین V12 را نیز بر روی این خودرو نصب کرد. جگوار E-Type در سه سری مختلف تولید شده که هر کدام تفاوت‌هایی در ظاهر و سایر مشخصات فنی دارند و در نهایت تولید این در سال ۱۹۷۴ به پایان رسید، تا یکی از زیباترین خودرو های تولید انبوه جهان به پایان خود برسد.

 

۲۴. فراری ۲۵۰ SWB کالیفرنیا اسپایدر ۱۹۶۱

بار دیگر این فروشنده‌های خودروسازان در آمریکا بودند که باعث شدند یکی زیباترین خودروهای دنیا تولید شود. جانی فن نیومن “Johnny von Neumann” فروشنده فراری در کالیفرنیا و لوییجی چینتی “Luigi Chinetti” فروشنده اهل نیویورک، انزو فراری را متقاعد کردند که بازار خودروهای اسپرت کانورتیبل در آمریکا بسیار پر رونق است و به‌این‌ترتیب در سال ۱۹۵۷ فراری از نمونه بسیار زیبای ۲۵۰ LWB California رونمایی کرد. طبق معمول این ساختهٔ فراری نیز توسط Pininfarina طراحی شد، و توسط Carrozzeria Scaglietti در کارگاهی در مودنا ساخته می‌شد. این خودرو در ابتدا بر روی شاسی ۲۵۰ Berlinetta نسخه “Tour de France” ساخته می‌شد و از یک موتور سه لیتری V12 سود می‌برد. اما در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۰ فراری از نسخه کوتاه‌تر این خودرو رونمایی کرد. دلیل این کار نیز عملکرد خودرو در سر پیچ‌ها بود. این خودرو در نهایت در سال ۱۹۶۳ با تعداد تولید ۱۰۶ دستگاه به کار خود پایان داد و امروزه همچون دیگر خودروهای فراری در زمره ارزشمندترین خودروهای کلاسیک به شمار می‌رود.

 

۲۵. فراری ۲۵۰ GT لوسو ۱۹۶۲

فراری ۲۵۰ GT Berlinetta Lusso یک GT خیابانی بود که توسط فراری از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ تولید می‌شد. برخلاف دیگر ساخته فراری ۲۵۰ GT Lusso برای شرکت در مسابقات ساخته نشده بود. این خودرو در نمایشگاه پاریس رونمایی شد. مطابق با سنت فراری این خودرو نیز توسط Pininfarina طراحی و توسط Carrozzeria Scaglietti اتاق ساز مشهور ایتالیایی ساخته شد. ۲۵۰ GT Lusso در واقع برای پر کردن خلاء بین مدل اسپرت ۲۵۰ GT SWB و ۲۵۰ GTE که یک خودروی ۲+۲ بود. ۲۵۰ GT Lusso به لطف انجین قدرتمند و طراحی رادیکالی و درعین‌حال آیرودینامیک یک رانندگی اسپرت شهری را ارائه می‌کرد، و خودروی بسیار زیبایی بود، تا جایی که افراد مشهوری مانند استیو مک کوئین و اریک کلاپتون نیز به خریدن این خودرو ترغیب شدند. در بخش فنی از یک انجین سه لیتری V12 سود می‌برد که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتن بر متر گشتاور تولید می‌کرد، و با سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت تبدیل به سریع‌ترین خودرو زمان خود شده بود. این خودرو تا سال ۱۹۶۴ بر روی خط تولید قرار داشت و پس از آن سری ۲۵۰ GT با نمونه‌های ۲۷۵ GTB جایگزین شد. قیمت این خودرو در زمان عرضه ۱۳۳۷۵ دلار بود؛ اما امروزه باید برای آن بهای بیش از سه میلیون دلار بپردازید!

 

 

۲۶. فراری ۲۵۰ GTO 1962

لیست زیباترین خودروهای جهان، هرگز بدون فراری ۲۵۰ GTO تکمیل نخواهد شد. زیباترین، گران‌ترین و یکی کمیاب‌ترین خودروهای فراری قطعاً به این لیست تعلق دارد. ۲۵۰ GTO یک خودروی مسابقه‌ای جاده‌ای با طراحی Giotto Bizzarrini و ساخته شده در تونل باد است که توان رسیدن به ۱۷۰ مایل در ساعت را در سال ۱۹۶۲ فراهم می‌کرد. انجین خودرو یک نمونه V12 سه لیتری به قدرت ۳۰۲ اسب بخار بود که در موفقیت این فراری نقش بسیار زیادی داشت. اما بیش از هر چیزی این زیبایی بیش از حد بدنه خودرو بود که موردتوجه قرار گرفت. خطوط ظریف و درعین‌حال تهاجمی، جلوپنجره متمایز، و فرم زیبای بدنه که همگی در تونل باد شکل گرفته بودند. فراری ۲۵۰ GTO از آن زمان تا به امروز موردتوجه علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک و الخصوص عاشقان فراری بود است. از این خودرو تنها ۳۶ عدد تولید شده که قیمت هر کدام از آن‌ها بیش از ۷۵ میلیون دلار است.

 

۲۷. آستون مارتین DB5 1963

استون مارتین DB5، خودروی محبوب مأمور ۰۰۷ علیرغم شهرتی که به واسطه سری فیلم‌های جیمز باند برای آن به ارمغان آورده است، به عقیده ی بسیاری زیباترین خودروی ساخته شده توسط استون مارتین نیز شناخته می شود. DB5 یک خودروی گرند تورر ۲+۲ بود که در دو مدل کوپه و کانورتیبل تولید شد. البته لازم به ذکر است که تعداد ۱۳ دستگاه از آن در کلاس Shooting brake نیز تولید شد. این خودرو توسط “Federico Formenti” سر طراحی وقت استون مارتین طراحی شد؛ اما کار ساخت این خودرو را شرکت ایتالیایی “Carrozzeria Touring Superleggera” بر عهده داشت. طراحی این خودرو بسیار زیبا و چشم نواز بود و به خوبی نشانگر یک کوپه لوکس انگلیسی بود. موتور خودرو یک نمونه ۳۹۹۵ سی‌سی شش سیلندر خطی بود که توان تولید ۲۸۲ اسب بخار را داشت. DB5 تا سال ۱۹۶۵ بر روی خط تولید قرار داشت و در مجموع ۱۲۳ دستگاه از نمونه‌های کوپه و کانورتیبل تولید شد، که امروزه یکی از ارزشمند ترین خودرو جهان به شمار می رود.

 

۲۸. شورولت کوروت C2 کوپه ۱۹۶۳

نخستین خودروی تولیدی GM که به‌طورجدی در تونل باد شکل گرفته است. کوروت C2 توسط “Larry Shinoda” و تحت نظارت بیل میشل “Bill Mitchell” افسانه‌ای انجام شده و دارای طراحی رادیکالی، نوآورانه و فوق‌العاده زیبا بود که البته نیم‌نگاهی به سبک طراحی ایتالیایی و به‌خصوص پینین فارینا داشت. این خودرو با الهام از سفره‌ماهی طراحی شده و به همین دلیل با نام “Sting Ray” نیز شناخته می‌شود. شورولت، کوروت نسل دوم را هم به‌صورت کوپه هم به‌صورت کانورتیبل عرضه کرد؛ اما مدل کوپه به دلیل فرم زیبای سقف لایق جای گرفتن در این لیست است. شورولت برای این خودرو لیست بلندبالا از انجین‌های هشت سیلندر را در گرفت که قدرتمندترین آن نمونه ۴۲۷ اینچ مکعبی big block بود. کوروت نسل دوم تا سال ۱۹۶۷ بر روی خط تولید قرار داشت و امروزه برخی نسخه‌های ریسینگ آن برچسب قیمتی ۲.۵ میلیون دلاری دارد.

 

۲۹. آلپین A110 1963

این شاید ارزان‌ترین خودروی موجود در این لیست باشد، اما به‌هیچ‌وجه آن را دست‌کم نگیرید. یک خودروی اسپرت کوچک که هم برای خیابان مناسب بود و هم رالی قهرمانی جهان!

این خودرو توسط جیووانی میچولتی “Giovanni Michelotti” طراحی شده بود و به لطف ابعاد کوچک و البته استفاده از فایبرگلاس در ساخت بدنه تنها ۷۵۰ کیلوگرم وزن داشت و لطف همین وزن کم خودروی به‌شدت چابکی بود، و مانورپذیری خوبی داشت‌. در ابتدا یک انجین ۹۵۶ سی‌سی بر روی آن نصب می‌شد که ۵۵ اسب بخار قدرت داشت؛ اما در ادامه در نمونه‌های تولید انبوه مجهز به انجین ۱.۶ لیتری می‌توانست ۱۴۰ اسب بخار تولید کند و در نمونه‌های رالی این قدرت به ۱۸۰ اسب بخار می‌رسید و باتوجه‌به وزن کم خودرو عدد قابل‌توجهی بود. این خودرو موفق شد در سال ۱۹۷۳ با شکست دادن بزرگانی مانند لانچیا، پورشه و فورد قهرمان جهان شود، اما به دلیل تغییرات گسترده قوانین در سال ۱۹۷۴ این خودرو از رقبای خود عقب افتاد نتوانست موفقیت خود را تکرار کند. A110 تا سال ۱۹۷۷ بر روی خط تولید قرار داشت و امروزه با پرداخت مبلغی از ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار دلار می‌توانید صاحب یکی از این خودروها شوید.

 

۳۰. پورشه ۹۱۱ (۹۰۱) ۱۹۶۳

برای اولین بار پورشه ۹۱۱ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۱۹۶۳ رونمایی شد. این خودرو که به‌عنوان جانشین مدل ۳۵۶ معرفی شد هرگز تصور نمی‌شد که به چنین محبوبیتی دست پیدا کند و تولید آن تا به امروز ادامه یابد. مطابق انتظار این خودرو نیز توسط “Ferdinand Alexander Porsche” طراحی شده بود. در نگاه اول می‌توان رگه‌های از پورشه ۳۵۶ را در آن دید؛ اما طراحی این خودرو یک انقلابی در تولید خودروهای اسپرت شهری به وجود آورد، و از طراحی زیبا نیز برخوردار بود. یک خودروی اسپرت موتور عقب با طراحی جوان‌پسند که به لطف انجین شش سیلندر تخت عملکرد بی‌نظیری را ارائه می‌کرد. محبوبیت ۹۱۱ به حدی بود در سال ۱۹۹۹ در یک نظرسنجی برای انتخاب خودروی قرن در رتبه پنجم قرار گرفت، و همین‌طور پورشه موفق شد در ماه می سال ۲۰۱۷ تولید یک میلیون ۹۱۱ را جشن بگیرند. با وجود پیشرفت‌های ۹۱۱ در طی این نسل‌ها اما نسل اول این خودرو همیشه موردتوجه بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، امروزه قیمت برخی نمونه‌های آن به بیش از ۵۰۰ هزار دلار می‌رسد.

 

۳۱. بیزارینی ۵۳۰۰ GT کوپه ۱۹۶۴

طراح و مهندس ارشد سابق فراری، “Giotto Bizzarrini” در سال ۱۹۶۴ از یک خودرو سوپر اسپرت با نام Bizzarrini 5300 GT رونمایی کرد. این خودرو شباهت آشکاری با خودرو Iso Grifo داشت که آن خودرو نیز توسط Bizzarrini طراحی شده بود. ۵۳۰۰ GT دارای طراحی خاصی بود به‌گونه‌ای که دارای ارتفاع کمی معادل ۱۱۲۰ میلیمتر داشت، و بدنه خودرو تماماً از جنس آلومینیوم ساخته شده بود. همچنین این خودرو دارای آرایش انجین جلو خاصی بود که به‌گونه‌ای تا حد امکان انجین به کابین نزدیک شده بود تا خودرو دارای توزیع وزن بهتری باشد و هندلینگ خودرو را بهبود بخشد و در واقع می‌توان آن را انجین وسط دانست. این خودرو از یک انجین ۳۲۷ اینچ مکعبی یا ۵.۴ لیتری شورولت استفاده می‌کرد که توان تولید ۳۶۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ۳۸۵ نیوتن بر متر را داشت. به لطف این انجین این خودرو می‌توانست شتاب صفر تا صد را در عرض ۷ ثانیه طی کند و تا ۲۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. همچنین یک نمونه مسابقه‌ای از این خودرو با نام ۵۳۰۰ GT Corsa نیز معرفی شد که قدرت آن به ۴۰۰ اسب بخار می‌رسید. در مدل‌های بعدی موتور این خودرو با نمونه ۷۰۰۰ سی‌سی جایگزین شد. همچنین در سال ۱۹۶۶ نمونه اسپایدر آن نیز رونمایی شد؛ اما در نهایت تنها سه نمونه از آن تولید شد که از سه نمونه یکی نمونه آن دارای سقف تارگا و دو نمونه دیگر دارای سقف T-Top می‌باشد. در مجموع ۱۳۳ دستگاه از این خودرو ساخته شده است که همگی جز ارزشمندترین و زیباترین خودروهای شناخته می‌شود.

 

۳۲. شلبی کبرا MKIII 427 1965

پیشینه خودروی Shelby cobra به خودرویی به نام AC Ace ساخت کمپانی “AC Cars of Thames Ditton” بر می‌گردد که بین سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۳ تولید می‌شد. این خودرو توسط جان توجیرو “John Tojeiro” طراحی شده بود و یک خودروی اسپرت رودستر کوچک با ظرفیت دو سرنشین بود. این خودرو از موتور شش سیلندر ۲ لیتری به قدرت ۱۰۰ اسب بخار سود می‌برد. در سال ۱۹۶۱ یک موتور جدید به حجم ۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی ۱۷۰ اسب بخاری فورد مورد استفاده قرار گرفت. هرچند که تنها ۳۷ نمونه از این مدل تولید شد. در سال ۱۹۶۱ بریستول تولید موتورهای خود را متوقف است و به‌این‌ترتیب چارلز هورلوک “Charles Hurlock” رئیس کمپانی AC به کمک “Carroll Shelby” راننده بازنشسته، تصمیم گرفتند از این پس از موتورهای هشت سیلندر small block فورد استفاده کنند و به‌این‌ترتیب نام خودرو به AC Cobra تغییر پیدا کرد. علاوه بر تغییر موتور خودرو با تغییراتی در ظاهر و افزایش ابعاد و همین‌طور در شاسی همراه بود. کارول شلبی تا سال ۱۹۶۷ سه نسل مختلف از Cobra ها ساخت و روانه بازار آمریکا کرد. قوی‌ترین نسخه مربوط به نسل سوم است از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷ بر روی خط تولید قرار داشت، این نمونه با استفاده از یک انجین ۴۲۷ اینچ مکعبی یا ۷ لیتری فورد می‌توانست از ۳۵۵ تا ۴۸۵ اسب بخار تولید کند. AC Cobra به یکی از زیباترین و نمادین‌ترین خودروی آمریکایی تبدیل شد، که امروزه قیمتی معادل ۱.۲ تا ۳ میلیون دلار دارد.

۳۳. فورد GT 40 مارک II مدل ۱۹۶۶

رقابت فورد با فراری منجر شد تا علاوه بر این که یکی از تماشایی‌ترین رقابت‌های تاریخ اتومبیل‌رانی شکل بگیرد، بلکه باعث شد تا GT40 به‌عنوان یکی از زیباترین و موفق‌ترین اتومبیل‌ها تاریخ تبدیل شود. Mark II یا در واقع نسل دو فورد GT40 باعث شد تا این خودرو هم به بهترین عملکرد خود و همین‌طور به زیباترین حالت ممکن برسد، و از همه اینها مهم‌تر از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ قهرمان رقابت‌های ۲۴ ساعته لمان شود. مهندسی پیشرفته در کنار طراحی آیرودینامیک و ساختار موتور وسط باعث شد تا این خودرو در تاریخ خودروسازی آمریکا جاودانه شود. در مجموع ۱۰۶ دستگاه GT40 در طول سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹ تولید شده اند که در نسخه‌های دارای سابقهٔ قهرمانی قیمتی بیش ۱۰ میلیون دلار دارد.

 

۳۴. فراری P4 330 1967

رقیب مستقیم فورد GT40 نیز اگرچه موفق نشد برنده این رقابت شود اما نمی‌توان از طراحی زیبای آن چشم‌پوشی کرد. مدل‌های P مجموعه‌ای از خودروهای مسابقه‌ای موتور وسط هستند که توسط فراری برای رقابت در مسابقات استقامتی طراحی و ساخته شده بود. در سال ۱۹۶۷ با اعمال تغییراتی بر روی P3 330 مدل P4 330 راهی رقابت‌ها شد. از این خودرو تنها پنج دستگاه ساخته شده که یک دستگاه آن در واقع همان P3 330 (شماره شاسی ۰۸۴۶) است که با اعمال تغییرات در موتور روانه رقابت‌ها شده بود، که به دلیل تصادف و آتش سوزی توسط خود فراری از بین رفت. این خودروها همگی داری پیشرانه V12 به قدرت ۴۵۰ اسب بخار بودند. دیگر نمونه‌ها شامل ۰۸۵۶ که در ابتدا و به‌صورت کوپه و یا Berlinetta ساخته شده بود؛ اما بعد از مسابقات لمانز برای مسابقات Brands Hatch 1967 به اسپایدر تبدیل شد، و امروز نیز به‌صورت اسپایدر موجود است. ۰۸۵۸ نیز سرنوشت مشابهی با نمونه قبلی دارد و حتی در دوره ای این خودرو به بدنه Can-Am 350 تبدیل شد؛ اما خوشبختانه امروزه به بدنه Berlinetta مجهز شده است. ۰۸۶۰ نیز در ابتدا به اسپایدر و سپس به Can-Am 350 تبدیل شد؛ اما خوشبختانه در اوایل سال ۱۹۷۰ توسط مالک فرانسوی به‌صورت اسپایدر بازسازی شد. تنها نمونه ۰۸۵۶ به‌صورت فابریک و دست نخورده باقی مانده است. این خودروها امروزه جز کمیاب‌ترین و گران قیمت ترین خودروها به شمار می‌رود.

 

۳۵. آلفارومئو ۳۳ استراداله ۱۹۶۷

زیباترین ساختهٔ آلفارومئو در واقع مربوط به اولین تلاش این شرکت برای ساخت یک سوپر اسپرت خیابانی است. این خودرو بر اساس نمونه مسابقه‌ای Tipo 33 ساخته شده بود. این خودرو توسط “Franco Scaglione” طراحی شده و می‌توان گفت که کارش را به‌درستی انجام داده است! این خودرو از هر نظر زیبا، نوآورانه، با بدنه‌ای آیرودینامیک، با جزئیات بی‌نظیر مانند درهای پروانه‌ای روبه جلو، و سقف شیشه‌ای، جلوه‌ای بی‌نظیر را به این خودرو بخشیده بود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودرو پاریس سال ۱۹۶۷ معرفی شد. این خودرو از یک موتور ۱۹۹۵ سی‌سی V8 سود می‌برد که توان تولید ۲۲۷ اسب بخار را داشت. این خودرو می‌توانست به لطف این موتور و بدنه آیرودینامیک صفر تا صد کیلومتر را زیر ۶ ثانیه طی کند و به سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. گفته می‌شود از این خودرو هشت دستگاه ساخته شده که به دلیل دست ساز بودن همگی آنها دارای تفاوت‌هایی در جزئیات با یکدیگر هستند. در زمان عرضه گران‌ترین خودرو جهان با ۱۷۰۰۰ هزار دلار بود و امروزه قطعاً این عدد چندین برابر شده است.

 

۳۶. تویوتا ۲۰۰۰ GT 1967

بعد از معرفی تویوتا ۲۰۰۰GT بود که توجه دیگر کشورها به سمت خودروسازی ژاپن جلب شد. تویوتا ۲۰۰۰GT یک خودرو اسپرت در کلاس گرند تورر با ظرفیت دو سرنشین بود که تویوتا با همکاری یاماها آن را تکمیل کرد. در طراحی این خودرو از جگوار E-Type الهام گرفته شده بود و دارای طراحی سیال در کلاس فست بک بود. تویوتا ۲۰۰۰GT یک خودروی موتور جلو دیفرانسیل عقب بود که از عملکرد خوبی برخوردار بود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی توکیو در سال ۱۹۶۵ رونمایی شد، و دو سال بعد یعنی ۱۹۶۷ به بازار آمد و تا ۱۹۷۰ بر روی خط تولید قرار داشت. این خودرو از یک موتور ۱۹۸۸ سی‌سی شش سیلندر خطی مجهز به سه کاربراتور دودهنه سود می‌برد که قادر به تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت بود. این خودرو به‌عنوان یک کوپه فست بک و لوکس و با کارای بالا توجه خریداران اروپایی را به خود جلب کرد، تا جایی که مجله Road & Track در یک بررسی این خودرو را به‌عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین و لذت‌بخش‌ترین خودرو ها توصیف کرد و آن را با پورشه ۹۱۱ مقایسه می‌کرد. این خودرو امروزه جز گران‌ترین خودروهای کلاسیک ژاپنی به شمار می‌رود.

 

۳۷. فورد موستانگ فست بک ۱۹۶۷

این لیست بدون ماستنگ هرگز تکمیل نخواهد شد، و با بررسی مدل‌های مختلف این خودرو سرانجام تصمیم به انتخاب ماستنگ Fastback مدل ۱۹۶۷ گرفتم. فورد ماستنگ که برای اولین بار در ۱۷ آوریل ۱۹۶۴ به‌عنوان یک خودروی پونی کار رونمایی شد، و سپس هر سال با به روز رسانی‌هایی همراه بود. ماستنگ در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار مورد بازنگری و بروزرسانی قرار گرفت و استایل کلی خودرو تغییر پیدا کرد. همچنین ماستنگ با افزایش ابعاد نیز مواجه بود و تزئینات خودرو چه در بخش بیرونی و چه درون کابین تغییر کرد. و مدل فست بک نیز به اوج زیبایی خود رسیده بود و فرم سقف آن به یکی از بهترین‌ها در کلاس خود تبدیل شده بود. فورد طبق معمول انواع موتورهای شش و هشت سیلندر را برای آن در نظر گرفت، اما بیش از هرچیز این زیبایی خودرو بود که خریداران را به سوی خود جلب می‌کرد، می‌توان گفت مدل ۱۹۶۷ فست بک یکی از زیباترین ماستنگ‌ها تاریخ است.

 

۳۸. پلیموث سوپربرد ۱۹۶۹

پلیموث Superbird یک نسخه بسیار اصلاح شده از Plymouth Road Runner است. این خودرو بیش از هر چیز به دلیل باله بسیار بزرگ آن بود که موردتوجه قرار گرفت. این خودرو کاملاً در تونل باد شکل گرفته بود و به طور ویژه برای مسابقات نسکار ساخته شد. طراحی این خودرو با تمام خودروهای آن زمان متفاوت بود. بر روی این خودرو سه انجین هشت سیلندر شامل ۴۲۶ همی، و دو نسخه ۴۴۰ اینچ مکعبی نصب می‌شد که قوی‌ترین مدل مربوط به انجین ۴۲۶ Hemi بود که می‌توانست ۴۲۵ اسب بخار تولید کند. نکته جالب در مورد این خودرو بوق آن بود که با صدای شخصیت محبوب برنامه تلویزیونی Looney Tunes یعنی Road Runner اشاره داشت. این خودرو در مسابقات با دو خودروی Ford Torino Talladega و Mercury Cyclone رقابت می‌کرد. در مجموع تعداد ۲۷۸۳ دستگاه از این خودرو در مجموع نمونه مسابقه‌ای و نمونه شهری ساخته شد که امروزه قیمتی بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون دلار را دارند.

 

۳۹. سیتروئن SM 1970

سیتروئن SM به‌عنوان یک هاچ‌بک کوپه گرند تورر به طراحی “Robert Opron” در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۰ رونمایی شد. این خودرو در وهله اولی به دلیل طراحی متفاوتی که از سایر خودروهای داشت موردتوجه قرار گرفت، اما در کمال تعجب این خاص بودن به‌شدت زیبا بود و از طرفی دارای بدنه‌ای آیرودینامیک بود. عملکرد بالا در سواری و کیفیت خوب ساخت خودرو باعث شد تا در ۱۹۷۱ در رتبه سوم برترین خودروهای اروپا قرار بگیرد، و در سال ۱۹۷۲ توسط مجله معتبر موتور ترند به‌عنوان خودرو سال انتخاب شد. در بخش پیشرانه این خودرو از یک واحد ۲.۷ لیتری شش سیلندر به‌عنوان پیشرانه استفاده می‌کرد که ۱۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، می‌توانست خودرو را به سقف سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت برساند. عملکرد خودرو به‌گونه‌ای بود که با سایر GTهای مطرح از دیگر برندها مانند جگوار، لوتوس، فراری، استون مارتین، آلفارومئو، مرسدس بنز و پورشه رقابت می‌کرد، و در نهایت این خودرو سال ۱۹۷۵ از خط تولید خارج شد.

 

۴۰. لامبورگینی میورا SV

در سال ۱۹۶۵ سه مهندس برتر لامبورگینی، جیامپائولو دالارا “Giampaolo Dallara”، پائولو استانزانی “Paolo Stanzani” و باب والاس “Bob Wallace” مشغول به کار بر روی پروژه ای با نام اولیه P400 بودند. این سه مهندس در واقع به‌صورت مخفیانه روی این پروژه کار می‌کردند، و امیدوار بودند بنیانگذار شرکت فروچیو لامبورگینی “Ferruccio Lamborghini” موافقت خود را با ساخت این خودرو اعلام کند، که در نهایت همین‌طور هم شد و او دست مهندسان خود را از همه لحاظ باز گذاشت. مهندسان یک خودروی جاده‌ای می‌خواستند که توانایی حرکت در پیست را نیز داشته باشد. این خودرو موتور وسط بود و این برای اولین بار بود که یه خودروی خیابانی از این سیستم استفاده می‌کرد. در نمایشگاه تورین همان سال، شاسی به همراه موتوری که بر روی آن نصب شده بود، رونمایی شد، که توجهات زیادی را به خود جلب کرد، تا جایی که برتونه “Bertone” مسئولیت طراحی بدنه خودرو را بر عهده گرفت و کار طراحی این خودرو را به مارچلو گاندینی “Marcello Gandini” سپرد.

یک سال بعد و در نمایشگاه ژنو یکی از زیباترین (حتی به عقیده برخی کارشناسان زیباترین) خودروهای تاریخ رونمایی شد. مارچلو کار خود را به خوبی انجام داده بود، Miura دارای طراحی زیبا و چشم نوازی بود و در آن زمان تقریباً بر روی جلد تمام مجلات خودرو قرار گرفت. خودرو از هر نظر بی‌نقص بود و به لطف موتور V12 چهار لیتری به قدرت ۳۷۰ اسب‌بخار، به سریع‌ترین خودروی جاده‌ای آن زمان بدل شد. در سال ۱۹۷۱ مدل قوی‌تر میورا با نام Miura P400 SV یا Miura SV رونمایی شد، این خودرو با ۱۵ اسب بخار افزایش به ۳۸۵ اسب رسیده بود و همچنین گشتاور این موتور به ۴۰۰ نیوتن بر متر رسیده بود. در بخش ظاهری نیز مژه‌های اطراف چراغ جلو حذف شده بود، و چراغ‌های عقب با طراحی متفاوتی همراه بود. در نهایت در سال ۱۹۷۳ میورا از خط تولید خارج شد و بعد از آن سیستم موتور عقب به یک اصل در خودروهای سوپر اسپرت تبدیل شد.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹۲ رای

سجاد عباسی

کارشناس مکانیک خودرو، علاقه‌مند به خودروهای کلاسیک

مطالب مشابه

‫۸۴ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۱۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (818 ديدگاه)

    Mercedes Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé شایسته حضور نبود؟!

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. سجاد عباسی

      ۱۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      به نظرم sl300 Gullwing انتخاب بهتری بود

      موافقم 26
      مخالفم 2
    2. بنده خدا

      ۱۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      جای بیوک ریوریا خالی…

      ی زمانی ی بنده خدایی ازش داشت و تو خیابونای تهران دور دور میکرد…

      موافقم 26
      مخالفم 1
      1. مزدک

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (26 ديدگاه)

        buick riviera 1971-73
        واقعا شاهکاره…

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. ریویرا

        ۱۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (16 ديدگاه)

        چه از نظر داخل و چه خارج به نظر من زیباترین خودروهای تاریخ ریویرا و لسابر بودن

        موافقم 2
        مخالفم 0
    3. Cyber truck punk

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (144 ديدگاه)

      من همچنان معتقدم روح کارل شلبی درون کبرا mklll 427 در جریانه.
      تنها ماشینی هستش که سند زنده بودن میراث شلبی رو تثبیت می‌کنه.

      موافقم 21
      مخالفم 2
  2. پویا

    ۱۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    جگوار تایپ ای پس چی؟

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. سجاد عباسی

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      قبل از کامنت گذاشتن متن رو با دقت بخونین

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. پویا

    ۱۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    جگوار تیپ دی هم بعد نبود

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. سجاد عباسی

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      توی بخش اول لیست هست

      موافقم 2
      مخالفم 2
  4. پوریا چالش

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (273 ديدگاه)

    میورا هنوز ک هر روز نگاهش میکنم انگار ک تازه متولد شده زیبای بی پایان فقط با لامبورگینی و فراری تجربه میشه

    موافقم 11
    مخالفم 2
  5. M power

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (204 ديدگاه)

    چرا BMW 320 کوپه ۱۹۴۰ نیس‌.بنظرم جاش خالیه!!!!؟

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. سجاد عباسی

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      ماشین چندان زیبایی نیست، و در حدی نیست که توی این لیست باشه، ما تعداد ماشین ها رو محدود کردیم که بهترین هارو انتخاب کنیم

      موافقم 3
      مخالفم 3
  6. ابوالفضل

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (246 ديدگاه)

    شلبی کبرا ، کوروت ، میورا و فورد GT

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. داوود

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    اول شلبی کبرا.ولی اکثرا سبک ماشینای انتخابی یه جوره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. ارش

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پس پراید مدل های وانت 151. پراید لفت بک 141 هاچ بک 111. سدان 131 و 132 با پسوند se. Sx. Sl
    و… و همجنین مدل های پیکان کار دولوکس. جوانان وانت در پیکان. پیکان با موتور پژو504 پیکان با اطاق پژو405 ( اردی روا ) . پیکان سپر جوشن و اخرین مدل اریسان کو. واقعا این همه خلاقیت حیفه تو این لیست نباشه

    موافقم 8
    مخالفم 7
  9. سهیل

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خیلی از این ماشین ها شبیه هم هستند و جالب این که بنز و بی ام و اصولا وجود ندارند . سوپر اسپرت های ایتالیایی خیلی زیادند و با آن قیمت انتظار دارید زیبا نباشند ؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. سجاد عباسی

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      ببینید دلیل شباهت در طراحی خودروها، برهه زمانی هستش، اون زمان این سبک طراحی ترند بود و تقریبا تمام خودروهای اسپرت و کوپه از این سبک پیروی میکردن، همونطور که در دهه هفتاد و هشتاد شاهد سبک دیکه ای بودیم، یکی از دلایلی که این لیست رو بر اساس سال تولید خودروها نوشتم همینه، که مخاطب تغییرات و پیشرفت رو در طراحی خودروها در طول این سال ها ببینه

      موافقم 6
      مخالفم 0
    2. مزدک

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (26 ديدگاه)

      در قسمت اول مقاله، و در موارد متعدد، بنز و BMW هم انتخاب شده، و در صورت مراجعه به آن مقاله، صحت این ادعا، قابل پیگیری می باشد.
      در مورد خودروهای ایتالیایی هم باید گفت: ایتالیا (به ویژه از رنسانس به این سو)، مهد هنر طراحی نوین می باشد.
      با وجود برترین نام های جهان طراحی خودرو، همچون: پینین فارینا، زاگاتو، برتونه، ایتال دیزاین، تورینگ، گیا کاروزریا و … در کنار ابرطراحانی مانند: جورجتو جیاجارو و مارچلو گاندینی و … در این کشور، طبیعی است که بسیاری از شاهکارهای طراحی خودرو، در استودیوهای ایتالیا روی صفحات کاغذ نقش بسته باشند.
      در زمینه ی قیمت نیز باید گفت: مجموعه ی مشهور خانواده ی آنی یلی، یعنی فیات، زیرمجموعه های مختلفی دارد، که طیف قیمتی بسیار گران (فراری و مازراتی)، گران قیمت و متوسط (آلفارومئو و لانچیا)، و ارزان قیمت و کاربردی (فیات و اویکو) را شامل می شوند. در میان شاهکارهای تاریخ طراحی خودرو، آلفارومئو و لانچیا، کمتر از فراری یا لامبورگینی (که البته دیگر یک ایتالیایی واقعی نیست) نماینده ندارند. و صد البته خودروهای نازیبا و حتی زشت سیما، در میان خودروهای گرانقیمت تاریخ هم، کم نبوده اند.

      موافقم 7
      مخالفم 0
  10. مزدک

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    Cisitalia 202 Pininfarina 1947-52
    Pasqualetti Sport Barchetta 1953
    Isotta Fraschini Tipo 8C Monterosa by Boneschi Cabriolet 1948
    Siata 208 CS Balbo Coupe Berlinetta 1952-54
    Siata 208 CS Stabilimenti Farina Spyder 1953
    Maserati 200 S by Fantuzzi 1955-56
    Maserati 450 S Costin Coupe Zagato 1957
    Maserati 5000 GT Coupe Princ of Persia by Touring 1958
    Maserati Tipo 151 1965
    Maserati Birdcage Tipo 61 Corsa 1959-61
    Maserati Ghibli AM115 by Ghia 1968-73
    Lancia Aurelia PF200 Spyder by Pininfarina 1953
    Lancia Aurelia GT2500 Spyder by Pininfarina 1954-58
    Lancia Aurelia Nardi Blue Ray 1955
    Lancia Aurelia Florida 4 Porte by Pininfarina 1955-56
    Lancia Flaminia Sport 3C Zagato 1962
    Lancia Flaminia GT 3C by Touring 1963-65
    Lancia Flaminia SS Zagato 1964-67
    Lancia Flavia Sport Corsa Zagato 1964
    Lancia Fulvia Sport Zagato 1966-71
    Fiat Abarth 205A Sport by Ghia
    Alfa Romeo 6C 2500 SS by Bertone 1942
    Alfa Romeo 6C 2500 S Cabriolet by Stabilimenti Farina 1947
    Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupe Supergioiello by Ghia 1951
    Alfa Romeo 2600 SZ by Zagato 1962-67
    Alfa Romeo 1900 SSZ by Zagato 1954-58
    Alfa Romeo B.A.T’s 5.7.9 by Bertone 1953-55
    Alfa Romeo Giulia TZ2 by Zagato 1965-67
    Alfa Romeo Giulietta SZ Coda Tronca by Zagato 1961-63
    Ferrari 365 GTB.4 Daytona by Pininfarina 1968-73
    Ferrari 166 MM Barchetta by Touring 1949-50
    Ferrari 365P Berlinetta Speciale by Pininfarina 1966
    Ferrari 365 California by Pininfarina 1966-67
    Ferrari 375 America Coupe Speciale by Pininfarina 1954
    Ferrari 375 Coupe America by Vignale 1954
    Ferrari 375 MM Coupe Speciale by Pininfarina 1954
    Ferrari 400 Superamerica Superfast ll by Pininfarina 1960
    Ferrari 410 Superamerica Coupe by Ghia 1956
    Ferrari 275 GTB.4 by Pininfarina 1964-67
    .
    .
    .

    موافقم 3
    مخالفم 2
  11. مزدک

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    سپاس از نگارنده ی نازنین، به سبب تشریک علایق و سلائق محترم و شیرین خویش با ما مخاطبین…
    این مجموعه و مجموعه ی مذکور در مقاله ی پیشین، به عنوان بیان سلائق شخصی و از طریق آن، تحریک احساسات و ایجاد غلیان روحی در مخاطب سخن نگارنده، قابل ستایش و ارزشمند است، با آنکه می تواند با سلائق هر یک از مخاطبین خویش، تفاوت های فراوان داشته باشد.
    زیبایی شناسی (استتیک)، شاخه ای از علوم انسانی بوده، و به همین سبب، بر خلاف علوم تجربی (since)، هرگز قطعیت در آن راه نداشته و نخواهد داشت. همانگونه که نمی توان پرسید که بهترین بخش تاریخ کدام است؟ یا صحیح ترین و کامل ترین ساختار فلسفی، متعلق به کدام فیلسوف است؟ یا بهترین شاعر تاریخ کیست؟ پاسخ به پرسش زیباترین x دنیا کدام است؟ نیز، به سبب عدم قطعیت و پویایی دانش زیبایی شناسی، غیر قابل اثبات می باشد.
    پس با این پیش گفتار، پرسش از نگارنده ی این مقالات، درباره ی اینکه برای مثال، چرا به جای آلپاین A110 (که خود بنده از طرفداران جدی آن هستم)، چیاتای 208CS (که بیشتر دوستش می دارم) را در لیستش قرار نداده؟ منطقا بی معنا خواهد بود.
    صد البته که بر خلاف باور عمومی، که زیبایی را امری مطلقا سلیقه ای در نظر می گیرند، انتشار صدها جلد کتاب و هزاران مقاله ی ارزشمند، در زمینه ی زیبایی شناسی، در کنار مبادی و اصول محکم و قابل دفاع هنرهای تجسمی، که مبنایی دقیق، جهت تدارک صحیح ترین، گویاترین و منطقی ترین شکل بیان بصری را ارائه می نمایند، گویای این مطلب است، که اتفاقا تشخیص درست از نادرست، در زمینه ی بررسی آثار مختلف هنری (که طراحی خودرو، و به ویژه خودروهای مذکور در این لیست را نیز شامل می گردد)، نه تنها کار هر کس نیست، که نیازمند صرف عمری طولانی، و بذل توان و کوششی غیر قابل تصور می باشد. در حقیقت به سبب همین مسیر سخت و طاقت فرسای هنرشناس شدن، چشمان آموزش دیده و هنر شناس حقیقی، نسیب کسر ناچیزی از یک صدم گونه ای از جانداران که انسانش می نامیم نیز نمی گردد.
    اما نه ما (عموم مخاطبان این مقالات) متخصص هنر شناس هستیم (فارغ از استثنائاتی که هرگز در کسوت قواعد رخ نشان نمی دهند)، نه اینجا محل مباحثه ی تخصصی در باب منطق زیبایی شناسی است.
    پس لطفا تا اطلاع ثانوی (که انشاالله به زودی، بیش از هشتاد درصد مخاطبان تمامی فضای مجازی، به سبب کیفیات بی نظیر سیستم آموزش کشور، در تمامی زمینه ها، از جمله زیبایی شناسی به کمال تخصص نائل آیند)، به سلیقه ی هم احترام گذاشته، و به جای پرسش های بی پاسخ و چالش های بی منطق، تنها لذات مشترکمان را میان هم قسمت کنیم، تا شاید از همین رهگذار، بنده ی حقیر را اندکی آگاهی از چشمه های جوشان دانش دوستان همراه، و شما را لذتی تازه، از یافتن گوهری نو یافته، در میان سلائق محترم نگارندگان و مخاطبان آگاه، مستقل و دانشور حاصل آید.
    سپاس از تمامی همدردان…

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. سجاد عباسی

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      سلام
      ممنون از لطف شما
      و ممنون از صحبتاتون، بسیار لذت بردم از خوندن کامنت های کامل و منطقی شما

      موافقم 2
      مخالفم 0
  12. اشکان

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    لامبورگینی میورا خیلی قشنگه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  13. دانیال

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    زیباترین ها به انتخاب پدال؟
    👏 واقعاً خوش سلقیه اید

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. حسینی

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود و سپاس از زحمت نویسنده محترم.
    چرا هیچ خودروی مدرنی تو لیست نیست؟یعنی فقط خودرو های کلاسیک زیبا بودن؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. سجاد عباسی

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      در قسمت سوم لیست خودروی روز هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. Richard Hammond

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بجز سیترون و جگوار همشون زیبا بودن
    ای کاش فورد مثل قبل میموند

    موافقم 2
    مخالفم 2
  16. شاپور ساسان

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    جدا از پورش و سیتروئن همه واقعا زیبا بودن .روح دارن . عالی .ممنون ❤️❤️❤️👏👏👏👍

    موافقم 2
    مخالفم 1
  17. ریویرا

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    سیتروئن در خوردو های ارزان قیمت و میان رده اون زمان به خاطر همین زیبایی فروش به شدت بالایی داشت ، در فیلمها حاضر بود و بسیار مورد توجه قرار گرفت . خیلی از این مدل ها در زمان خودشون بواسطه طراحی نو آور و معتدل ، به شدت مورد ستایش قرار گرفتند اما در دوران ما مصداق از دل برود هر آنکه از دیده رود هستن ! اتفاقا یکی مثل من چشمش توی لیست دنبال همین سیتروئن و بیوک ریویرا دم قایقی و لسابر و لینکلن کنتینانتال ، سنچوری ، سیلیکا ۷۷ ، bmw 2002 ، پونتیاک فایربرد ، کاپریس ۷۶ ، بنز w115 ، کادیلاک دویل و … بود . اما به جز سیتروئن هیچکدوم از اینها پیدا نبودند علت هم به نظرم این بود که این مقاله به جز زیبایی به کمیابی و قیمت بسیار بالا هم اهمیت میده وگرنه هر کدوم از اینها جلوه هایی از نو آوری و زیبایی بودن. شاید این به تأیید جمعی برگرده ( قصه پادشاه لخت) و گرنه جمعی از این خودرو ها با تیراژ بسیار پایین هستند که شاید دلیلش به اندازه قیمت جذاب نبودن این خودرو هاست و گرنه بعیده که در اون زمان به چیزی مثل عتیقه سازی فکر میکردند

    موافقم 2
    مخالفم 0
  18. BMW

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    تو سریع و خشن ۶ دام باهاش مسابقه داد یادش بخیر🥲👍

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. عرفان

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دستتون درد نکنه اینقدر زحمت کشیدی. ولی قشنگ مشخصه سلیقه ی شخصی لحاظ شده. مشکل شخصی داری با BMW

    موافقم 0
    مخالفم 1
  20. Sepehr

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کوروت رو واقعا دوست دارم و به نظرم خیلی به بلوغ ظاهری رسیده بود اما جای کامارو ss 396 1969 و همچنین چارجر RT 1969 واقعا خالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا