نمایشگاه پاریس امسال یک مهمان بسیار ویژه خواهد داشت: فِراری GTC4 Lusso T، نخستین فرزند صاحب مارانللو با ۴ صندلی و پیشرانه توربوشارژ شده!
پیکربندی آن بر اساس مدل ۴ نفره حال حاضر کمپانی، GTC4 Lusso شکل گرفته، اما یک تفاوت بنیادین این دو را از هم جدا میکند: استفاده از پیشرانه ۸ سیلندر V شکل مجهز به دو توربو شارژر، که برای اولین بار وظیفه خونرسانی به کالبد یک اسب خانوادگی را بر عهده دارد و در این نسخه جایگزین بلوک ۱۲ سیلندر میشود.
در بحث طراحی بیرونی و داخلی، خطومشی همانند GTC4 Lusso بوده و جدای از تغییرات بسیار جزئی، چیزی عوض نشده است. داخل کابین هم ۴ صندلی مجزا با تمامی امکانات ازجمله نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کاملاً جدید HD و نیز سامانه اطلاعات و سرگرمی جدید فِراری به چشم میخورد.
زیر بدنه، کمکیهای الکترونیکی شاسی از نو تنظیم و بهاصطلاح کالیبره شدهاند. استفاده از سامانههای فرمانپذیری ۴ چرخ و کنترل لغزشهای جانبی (Side Slip Control 3) نیز یک مزیت بزرگ ایجاد کرده: هنگام ورود به پیچ و خروج از آن، چرخهای عقب به سمت موافق شاسی میچرخند و باعث میشوند فرمان در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهد و عبور از پیچ بدون هیچ تعللی صورت گیرد. شاید توضیح این وضعیت در نوشتار کمی مشکل باشد، اما اگر به اندازه کافی خوشاقبال باشید (!) با یک بار تجربه میدانی متوجه نتیجه فوقالعادهی عملکردِ همزمان این دو سامانه خواهید شد.
اما همانگونه که در ابتدای نوشتار اشاره شد، وجه اصلی تمایز و خاص بودن GTC4 Lusso T در زیر کاپوت نهفته است؛ نکتهای که شاید نخستین بار با دیدن حرف T در انتهای نامش به ذهنتان خطور کرده باشد. درواقع خودِ اینکه فِراری خودروی ۴ نفره تولید کند هنوز هم جذابیت دارد، چه برسد به اینکه پیشرانه مورداستفاده در آن نیز جزء اولینهای کمپانی محسوب شود!
بیشینه قدرت و سقف گشتاور مجموعه ۴ لیتری V8 توربو دوقلو که از کالیفرنیا T گرفته شده، ۶۰۲ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه و ۸۸۱.۲ نیوتونمتر از ۳۰۰۰ تا ۵۲۵۰ دور بر دقیقه است که تمام و کمال توسط جعبهدنده ۷ سرعته دو کلاچه تحویل چرخهای عقب میشود. با تکیه بر این خروجی عظیم، شوتینگبریک جوان مارانللو میتواند ظرف مدت ۳.۵ ثانیه به مرز ۶۲ مایل بر ساعت (۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) دست یافته و تا سقف ۱۹۸ مایل بر ساعت (۳۱۸.۶ کیلومتر بر ساعت) پیش برود.
افزایش بازدهی نسبت به کالیفرنیا T، با تلاش مهندسان فِراری و البته بدون تغییر اساسی در داخل بلوک محقق گشته است. آنان همچنین روی مدیریت بوست (Boost) متغیر آن نیز کارهایی انجام دادهاند تا لگ توربو کمترین مقدار ممکن را داشته و نمودار گشتاور بین دندهی سوم تا هفتم تا جای ممکن خطی و ثابت باشد. برخلاف برادر بزرگتر، در این نسخه خبری از سامانه ۴ چرخ متحرک نخواهد بود و طبق اطلاعاتی که تاکنون در دست داریم تمامی مدلها تنها بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه خواهند شد.
باید اشاره کنم که GTC4 Lusso T در اصل بازار چین را هدف گرفته، چراکه مالیات ۲۵ درصدی برای پیشرانههای ۳ تا ۴ لیتری و ۴۰ درصدی برای انواع حجیمتر، کار را در بحث فروش خودروهای مجهز به بلوکهای حجیم سخت کرده و فِراری امیدوار است با این حربه، بهنوعی خودش را از مهلکه احتمالی برهاند. از طرفی با توجه به کمی سبکتر بودن پیشرانه و احتمالاً مصرف کمتر، احتمال ورود آن به بازار اروپا هم زیاد است و میتواند حامیان و علاقهمندان مخصوص به خود را داشته باشد.
فِراری هنوز حرفی از قیمت رسمی نزده و صرفاً به این نکته بسنده کرده که GTC4 8 سیلندر حدود ۱۰ درصد نسبت به برادر تنفس طبیعیِ ۲۳۰.۰۰۰ هزار پوندیاش ارزانتر خواهد بود.
علي
۳ مهر ۱۳۹۵فقط یه طراح فراری میتونه چراغای عقب دایروی منسوخ شده ۵٠ سال پیش را جوری طراحی کنه که آب تو گلوت خشک بشه وقتی نگاهش میکنی.
Matador
۳ مهر ۱۳۹۵فراری شرکت بزرگ و قابل احترامیه.
البته رقیب مهم و مصممی مثل لامبورگینی داره.
لامبو و فراری دنیای ماشین ها رو زیبا کردن. بدون اونا اصلا جذابیتی که امروز در دنیای ماشین هست وجود نداشت.
بهنام
۳ مهر ۱۳۹۵باهات موافقم دنیای ماشین های رو خیلی زیبا تر کردن ، ولی فقط زیبا تر کردن !
بوگاتی ، پاگانی ، مکلارن ، پورشه ، بنز ، کونیگ زگ و…. سوپر اسپورت های تاپی هستن
(من خودم لامبورگینی رو از همه جدا میدونم بحثش فرق داره ولی در کل عشقه من همه ی ماشین های با اصالته )
uss zumwalt DDG-1000
۴ مهر ۱۳۹۵پاگانی هم خوبه
بهنام
۳ مهر ۱۳۹۵کابینش حرف نداره واقعا لوکس و اسپورته یک کلام عالیه
واقعا فراری خیلی خوب و حرفی اصالت ماشیناش رو حفظ کرد و پا به کلاس شوتینگ برک گذاشت
فراری FF هم وقتی تولید شد همه تحسینش کردن
uss zumwalt DDG-1000
۴ مهر ۱۳۹۵افرین
mojtabaaston
۳ مهر ۱۳۹۵میشه گفت gtc4 نسخه جدید مدل FF است اما جذابیت عقب مدل FF رو نتونسته تو این مدل ایجاد کنه.دو چراغ دایره ای در هر طرف خیلی شلوغش کرده.
مجید
۳ مهر ۱۳۹۵ماشین جالب و همونطور که گفته شد سنت شکن تو تولیدات فراری محسوب میشه ولی ای کاش مدل دودیفرانسیل داشت به نظر من ادامه دهنده راه مدل FF هستش و به خوبی و ظرافت طراحی شده ولی اون ماشین هم مدل خوبیه
ferrari
۳ مهر ۱۳۹۵البته مدل دوازده سیلندر دودیفرانسیل هست ولی تو این نسخه برای پایین اوردن مصرف سوخت دیفرانسیل جلو رو حذف کرن.
بنتلی
۳ مهر ۱۳۹۵یه حس خاصی نسبت ب این دارم. خیلی خوشم میاد ازش.البته 12سیلندر چهار چرخ متحرکشو بیشتر دوس دارم. با اینکه بهترین مدله فراری نیس ولی فک میکنم رانندگی باهاش یه لذت و هیجان خاصی داشته باشه.
GOD BLESS AMERICA
۳ مهر ۱۳۹۵آخ که با پول این چلنجر و چارجر هلکت میخرم.
یا کامارو ZL1 و شورلت SS سدان جدید میخرم.
یا شلبی GT500 و F450 سوپردیوتی میخرم.
ماسل
۳ مهر ۱۳۹۵دوبرابره پورشه پانامرا قیمتشه حالا فرض محال که پولشم داری .می ارزه؟
البته اینو کسی میخره که هم پورشه داره هم بنز
ولی بازم می ارزه؟
فری
۳ مهر ۱۳۹۵فوقالعادست،بجز چراغ عقب زشتش
ولی بنظر من اون روح فراری رو باخودش نداره
Danial
۳ مهر ۱۳۹۵♥
Saied
۳ مهر ۱۳۹۵الان دقیقا این صندلی های عقب چه نقشی دارن. مثلا یکی میشینه اون پشت که حال کنه؟
سواله بعدی اینه که این با کدوم ماشین میخواد حریف بشه؟
ریث یا پانامرا یا ٩١١؟؟؟
mehran911
۳ مهر ۱۳۹۵من رو همه به عنوان طرفدار دو آتیشه پورشه می شناسن و قاعدتا نباید از برند رقیب تعریف کنم .
اما فراری خودرو هایی میسازه که نمیشه ازش تعریف نکرد
این خودرو فوق العاده است
طراحی داخلی این خودرو هر کسی رو عاشق خودش میکنه همه چیز سر جایه خودشه هم کاربردی هم لوکس و هم زیبا
بی شک فراری خودروی خوبی تولید کرد
Mercede kaviani
۳ مهر ۱۳۹۵یک اتوموبیل زیبا خانوادگی از کمپانی فراری بسیار زیبا ودوست داشتنی است که اتوموبیل سوپر اسپرت خانوادگی با برند فراری داشته باشی یک ارزو است
فقط امیدوارم تولید محدود نباشد وبتوان انرا خریداری کرد مخصوصا که اتوموبیل های فراری کمترین افت قیمت را دارند ببخشید طولانی شد
مهدی
۳ مهر ۱۳۹۵جالبه که نشانگر دور موتور رو بزرگتر از سرعت گذاشتن