هیوندای

یک‌صد هزار کیلومتر با سانتافه 2011

آیا خودروهای کره‌ای به آن حد از بلوغ و توانایی رسیده‌اند که با نمونه‌های مشابه ژاپنی و حتی اروپایی رقابت کنند؟ آیا کیفیتی که کره‌ای‌ها ارائه می‌دهند به‌اندازه‌ی رقبای کارکشته‌ی خود است؟ چقدر می‌توان مطمئن بود که پس از چند سال استفاده از یک خودروی کره‌ای، آن خودرو بتواند کیفیت اولیه خود را حفظ نماید؟

هیوندای سانتافه 2011
همه‌ی این‌ها سؤالات بسیار مهمی هستند که در ذهن یک خریدار بالقوه می‌چرخند. خصوصاً در کشورمان که خودرو یک کالای سرمایه‌ای محسوب شده و بسیاری از افراد قبل از خرید آن دقت فراوانی می‌کنند. در پدال نیز شاهد بحث‌های فراوان درباره‌ی خودروهای کره‌ای و ژاپنی و مقایسه‌ی کیفیت آن‌ها بوده‌ایم. در این نوشتار قصد داریم تا یکی از خودروهای کره‌ای محبوب و پرفروش در ایران را بررسی نماییم، البته بررسی‌ای از جنس کیفیت ثانویه و دوام و پایداری یک مدل چندین سال پس از عرضه.

هیوندای سانتافه 2011
بعدازظهر یک روز آفتابی به دیدار هیوندای سانتافه ۲۰۱۱ رفتیم تا ببینیم پس از ۵ سال از تولید این خودرو و طی بیش از یک‌صد هزار کیلومتر با آن، کیفیت خودرو در چه حدی بوده و آیا هیوندای توانسته در بحث کیفیت به ژاپنی‌ها برسد یا خیر؛ و از آن مهم‌تر، در آخر به این سؤال پاسخ دهیم که آیا خودروی کره‌ای (نو یا دست‌دوم) ارزش خرید دارد یا خیر. پس با ما همراه باشید.

هیوندای سانتافه 2011
نسل دوم سانتافه در سال ۲۰۰۷ وارد کشورمان شد و با توجه به قیمت معقولی که در آن زمان داشت موردتوجه اکثر مردم قرار گرفت. با توجه به ورود نسل جدید رقبا و عقب نماندن از قافله هیوندای اقدام به فیس لیفتی جزئی روی سانتافه نمود و نسخه‌ی فیس لیفت شده‌ی این خودرو در سال ۲۰۱۰ به کشورمان وارد شد. عمده‌ی تغییرات این مدل را می‌توان در تغییر گرافیک چراغ‌ها و مه شکن‌های جلو، تغییر سپر و خروجی‌های اگزوز عقب و چند تغییر جزئی دیگر شمرد؛ اما مهم‌ترین تغییر به قلب تپنده‌ی خودرو مربوط می‌شود که در نمونه‌ی فیس لیفت شده از پیشرانه‌ای ۶ سیلندر و ۳.۵ لیتری با قدرت ۲۷۶ اسب بخار و گشتاور ۳۳۵ نیوتون متری سود می‌برد. گیربکس خودرو نیز ۶ سرعته و اتوماتیک است. از تجهیزات این خودرو نیز می‌توان به ورود بدون کلید، فرمان تلسکوپی، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، نمایشگر دی‌وی‌دی و سیستم صوتی با ۷ بلندگو، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، سانروف و… اشاره کرد. ازنظر ایمنی نیز وجود ۱۲ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و موارد دیگر باعث ایجاد خاطری آسوده می‌گردند.

هیوندای سانتافه 2011
اما هدف اصلی این مقاله بررسی کیفیت خودرو پس از ۵ سال استفاده از خودرو است. مطمئناً بیشتر عزیزان اکثر تست‌های مربوط به این خودرو را پیش‌ازاین بارها و بارها مطالعه نموده‌اند بنابراین پرداختن به موارد مربوط به آمار و مباحث این‌چنینی تکرار مکررات خواهد بود.

هیوندای سانتافه 2011
در نمای ظاهری خودرو پس از چندین سال، تغییر خاصی اعم از مات شدن چراغ‌ها و یا کدر شدن رنگ خودرو مشاهده نمی‌شود و کیفیت رنگ خودرو مطلوب بوده و حتی رنگ‌رفتگی سپرها نیز مشاهده نمی‌گردد.

هیوندای سانتافه 2011
با ورود به داخل خودرو شاهد فضای جادار و سه ردیف صندلی هستیم که مزیت بزرگی برای سانتافه به حساب می‌آید. صندلی‌ها حمایت خوبی از بدن انجام می‌دهند اما نباید انتظار راحتی و حمایت خودروهای سطح بالا را داشته باشید. اولین موردی که مشاهده می‌شود، پوسته‌پوسته شدن فرمان خودرو است که باعث جلب‌توجه می‌شود. نکته‌ای که شاید کمتر در خودروهای باکیفیت شرقی دیده شود. مورد بعدی که به گفته‌ی مالک در اکثر سانتافه‌ها دیده می‌شود، تَرَک خوردگی و پوسته‌پوسته شدن چرم‌های صندلی است که شاید باعث تعجب گردد. از دیگر مواردی که باعث می‌شوند خودرو کهن‌سال به نظر برسد می‌توان به اهرم تعویض دنده رنگ و رو رفته و دکمه‌ی استارت استاپ اشاره کرد که گوشزد می‌کنند این یک خودروی کارکرده است؛ اما در یک نگاه کلی داخل کابین در وضعیت مطلوبی بوده و اثری از کاهش کیفیت آن‌چنانی در خودرو مشاهده نمی‌شود. با توجه به حساسیتی که مالک در نگهداری خودرو دارد، می‌توان اذعان نمود که خودرو در وضع بسیار مناسبی بوده و مطالبی که در ادامه بیان خواهد شد مؤید این نکته خواهند بود.

در ادامه به بخش فنی خودرو نیز نیم‌نگاهی انداختیم. با روشن نمودن خودرو، صفحه کیلومتر شمار جدید (نسبت به مدل قبل از فیس لیفت) جلب‌توجه می‌کند. نشان‌دهنده‌ها هرچند جذابیت خاصی ندارند اما خب جای گله‌ای را نیز باقی نمی‌گذارند. با گذر از آسفالت‌های مخملی شهر متوجه وجود سروصدا در درب‌ها و ستون‌های عقبی خودرو شدیم که هرچند آزاردهنده و زیاد نبودند اما برای فرد حساسی همچون من نکته‌ای منفی به‌حساب می‌آمدند. دیگر نکته‌ای که باید به آن اشاره نمود جلوبندی ضعیف سانتافه است که به مالک را چندین بار مجبور به تعمیر آن کرده است. همچنین صدای خفیف بلبرینگ نیز از چرخ سمت راست به گوش می‌رسید؛ اما در کنار این نکات منفی باید از عملکرد خوب پیشرانه نیز یاد کرد. توان پیشرانه در هر لحظه‌ای در دسترس بوده و با فشار ناگهانی پدال گاز، خودرو بلافاصله معکوس کشیده و شتاب می‌گیرد. از دور موتور ۲۵۰۰ به بعد صدای بم پیشرانه که جذاب و تقریباً اسپورت است به کابین نفوذ می‌یابد و باعث افزایش عطش شتاب گیری می‌گردد.

در منابع مختلف شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه‌ای برای سانتافه ذکرشده است. طی تستی که انجام دادیم، سانتافه با دو سرنشین و اندکی شیب در مسیر توانست به رکورد ۱۰.۰۸ ثانیه دست پیدا کند که شتابی نسبتاً مطلوب برای شاسی‌بلند ۱۹۰۰ کیلویی محسوب می‌شود؛ اما نکته‌ی جالب‌توجه نشانگر مصرف سوخت لحظه‌ای خودرو است که در هنگام شتاب گیری‌های سنگین عدد ۷۸ لیتر در هر صد کیلومتر را نشان می‌داد!

هیوندای سانتافه 2011
برای توقف این خودرو نیز از ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ به همراه ABS و EBD استفاده‌شده که انصافاً به‌خوبی خودرو را متوقف می‌نمودند.
طی این مدتی که خودرو در اختیار مالک بوده، سانتافه به غیر از هزینه‌های معمول و مصرفی از قبیل تعویض روغن و لنت ترمز و… هزینه‌ی دیگری نداشته است. فقط یکبار کامپیوتر مرکزی خودرو دچار مشکل شده که آن هم به آسانی رفع گردیده است.

هیوندای سانتافه 2011
در کل پس از چندین ساعت همراه بودن با سانتافه، این خودرو را مناسب یافتیم و برخلاف نظر عموم که خودروهای کره‌ای را فاقد دوام و پایداری بلندمدت می‌دانند معتقدیم که کره‌ای ها نیز درس‌های خود را به خوبی یاد گرفته‌اند و راهی بسیار کوتاه تا رسیدن به قله دارند. باید خاطرنشان ساخت که نگهداری و رسیدگی به‌موقع خودرو نیز تأثیر بسیار مهمی در دوام و پایداری خودرو دارد. چندی پیش و به مدت دو ماه یک دستگاه هیوندای الانترا ۲۰۱۴ نیز در اختیار نگارنده بود که در وضعیت بسیار نامناسبی نگهداری می‌شد و کلا باعث تغییر نگاه نسبت به خودروهای کره‌ای شده بود.

هیوندای سانتافه 2011
سانتافه‌ی حاضر در تست در بازار امروز حدود ۱۲۰-۱۲۵ میلیون تومان قیمت دارد که با توجه به وجود تعداد زیادی از خودروهای وارداتی در این بازه‌ی قیمتی، خریدار در یک چندراهی قرار می‌گیرد. در این بازه‌ی قیمتی می‌توان از شاسی بلندهای کارکرده‌ای چون تویوتا پرادو، کیا سورنتو، میتسوبیشی ASX، ب‌ام‌و X3 و… نام برد که خرید آن‌ها به علاقه و دید و ذهنیت خریدار بستگی دارد. هرچند که نگاه خیلی‌ها شاید به پرادو به عنوان یک تویوتا معطوف شود. از طرف دیگر خودروهای سدان زیادی نیز در این بازه‌ی قیمتی وجود دارند که برخی صفرکیلومتر بوده و شاید خرید آن‌ها به‌صرفه‌تر باشد.

هیوندای سانتافه 2011
درمجموع باید گفت که خودروهای کره‌ای علی‌الخصوص هیوندای و کیا به سرعت رشد نمودند و در حال حاضر رقابت فشرده‌ای با بازیگران باسابقه‌ی این صنعت دارند. باید گفت که در بازار خودروی کشورمان، با توجه به بازار خوب خودروهای کره ای و همچنین فراوانی نسبی قطعات و نمایندگی، خرید آنها منطقی و عقلانی بوده و باید اذعان کرد که “خودروهای کره ای دست دوم نیز ارزش خرید دارند.”

در پایان از آقای میلاد اسکندری مالک خودرو جهت در اختیار گذاشتن خودروی خود قدردانی می‌کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    دوستان عزیز برای حفظ کیفیت صندلی های چرمی باید سالی حداقل دو بار واکس چرم بزنید. اخیرا نوع مرغوب سوناکس آلمانی اون رو در سایت دیجیکالا میفروشند. اگر این کار رو کردید صندلی ها نه تنها برای سالهای طولانی زیبا تر دیده میشوند بلکه پوسته پوسته هم نخواهند شد.

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا