قیمت نمایندگی (تومان) | |
آینه بغل دستی تاشو | ۳۰,۰۰۰ |
چراغ جلوی چپ (بدون لامپ) | ۸۵,۰۰۰ |
چراغ عقب چپ (بدون لامپ) | ۴۵,۰۰۰ |
نگهدارنده چراغ مه شکن | ۱۳,۰۰۰ |
شیشه بالابر برقی جلو | ۸۵,۰۰۰ |
شیشه بالابر برقی عقب | ۷۲,۰۰۰ |
شیشه عقب گرمکن دار | ۳۵,۰۰۰ |
دسته برف پاک کن | ۸۰,۰۰۰ |
ترموستات | ۲۶,۰۰۰ |
انژکتور | ۷۰,۰۰۰ |
کویل جرقه قلمی موتور | ۱۲۰,۰۰۰ |
مجموعه کیت کلاچ | ۲۰۰,۰۰۰ |
دیسک کلاچ | ۴۰,۰۰۰ |
مجموعه پوسته کلاچ | ۵۰۰,۰۰۰ |
مجموعه فن رادیاتور – کولر دار | ۲۸۰,۰۰۰ |
رادیاتور موتور | ۲۰۰,۰۰۰ |
استپر موتور | ۱۵۰,۰۰۰ |
پمپ بنزین و درجه داخل باک | ۲۵۰,۰۰۰ |
پمپ شیشه شوی | ۴۵,۰۰۰ |
فنر لول جلو | ۳۰,۰۰۰ |
فنر لول عقب | ۲۲,۰۰۰ |
کمک فنر عقب | ۱۲۵,۰۰۰ |
تسمه سفت کن دینام (بدون کولر) | ۹۰,۰۰۰ |
مجموعه تسمه و تسمه سفت کن | ۱۲۰,۰۰۰ |
تسمه دینام (با کولر و هیدرولیک) | ۸۰,۰۰۰ |
مجموعه تسمه دینام با غلتک ها | ۳۵۰,۰۰۰ |
تسمه پمپ فرمان (بدون ایرکاندیشن) | ۳۰,۰۰۰ |
تسمه تایمینگ موتور | ۱۱۰,۰۰۰ |
مجموعه تسمه تایمینگ با غلتک تسمه سفت کن | ۲۸۰,۰۰۰ |
۲۷۲ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
Zonda R
۲۸ اسفند ۱۳۹۲F.A
دیسک وصفحه با دستمزد نزدیک ۹۰۰ تومن میشه
و بزرگترین عیب ال ۹۰ کویل سوزوندنه
پدال عزیز
در مورد ماشینایه دیگرم بزار
سپاس
Kurosh
۲۸ اسفند ۱۳۹۲…UnLike
mo.om
۲۸ اسفند ۱۳۹۲با سلام باید بگم کویل سوزوندن مشکل تندر نیست مشکل ماست که به موقع موتور رو سرویس نمیکنیم . اگه یه نگاه به دفتر چه بندازین نوشته کی باید وایر ها و شمع هارو تعویض کرد و چون سیستم جرقه تندر جدیده و با سایر ماشین ها فرق داره حتما باید این کار رو به موقع انجام بدین و به خاطر معلوم نبودن وسایلی که خودرو سازان عزیز رو ماشینا میزارن شما نباید اجازه بدین تا کارکرد ماشین به حد نصاب برای تعویض قطعات برسه و زود تر اونا رو عوض کنین .
صیدنور
۵ مرداد ۱۳۹۳سلام:
من خودم تندر دارم . از ۸۹ تا الان ۹۳ فقط بنزین میریزم و ۱۰ هزار روغن الف عوض می کنم هیچ مشکلی نداره رانندگی تو جاده با فشار زیاد به موتور انجام میدم . از سرعت و نرمی و از همه مهمتر کم مصرف بودن بسیار راضی هستم . راستی فقط کیت کامل تسمه تایم در ۶۰ هزار عوض کردم ۳۰۰ هزار شد . نظرتان مستند باشه نه شنیده ها ؟
امــیــر
۲۸ اسفند ۱۳۹۲بــرادر احتمالاً اشتباه می کنید، ۹۰۰ هزار تومان پول یک کیت کلاچ ســرامــیــکی سه گوش هست که برای پیست و مسابقه کاربرد دارد.
سارا
۴ فروردین ۱۳۹۳دیسک و صفحه “اصلی” ریو بالای یک میلیون تومان هست … تازه مال تندر انگار به نسبت ارزون تره
امیر
۱۷ فروردین ۱۳۹۳اگر گرون بهتون انداختن دلیل نمی شه که قیمت دیسک و صفحه ریو انقدر گرون باشه من اصلیشو انداختم ۳۰۰ هزار تومن
محمد
۲۸ اسفند ۱۳۹۲پوسته کلاچ بعد آسیب دیدن و شکستن اون که در دو حالت اشتباه مکانیک موقع تعمیر کامل موتور یا موقع تصادفات سنگین تعویض می شه و در غیر این صورت این قطعه تقریبا میشه گفت در طول عمر ملشین تعویض نمیشه …
سارا
۳ فروردین ۱۳۹۳من یه دسته برفپاکن خریدم ۴۰۰ هزار تومن ! همین چند روز پیش ! فاکتورش هم هست ! از نماینگی سایپا اصفهان !
سارا
۳ فروردین ۱۳۹۳آقای نویسنده این قیمت ها واقعی هستن ؟
سارا
۴ فروردین ۱۳۹۳از نویسندگان پدال کسی جواب نمیده ؟
محسن
۳۰ دی ۱۳۹۳انداختن بهتون سارا خانم
سایت سایپا یدک قیمت بروز قطعات رو زده انواع قطعات هم هست توش قیمت با کیفیتهاش و بی کیفیتهاش اما ۴۰۰ هزارتومن واقعا انداختن بهتون
jawad
۲۸ اسفند ۱۳۹۲مطب جالبیه پدال بازم از این مطالب چاپ کن دستتون درد نکنه
رضا
۲۸ اسفند ۱۳۹۲قرار بود جایگزین پیکان باشه…..
ارزون ترین ماشین اروپایی بود زمان خودش اما حالا تو ایران دیگه لوکس محسوب میشه و برای بعضی ها آرزو…
فرامرز
۲۸ اسفند ۱۳۹۲نسل جدیدش (ساندرو) ۸۰۰۰ دلاره اون موقع ما واسه این بدون هیچ آپشنی بالای ۱۲۰۰۰ دلار باید پول بدیم!
محمد
۲۸ اسفند ۱۳۹۲به عنوان یک تعمیر کار خواستم بگم دلیل سوختن کوئل این ماشین استفاده از شمع معمولی به جای شمع های سوزنی می باشد.چون شمع های معمولی به دلیل قطر زیاد الکترودهنگام تخلیه بار الکتریکی بین دو الکترود فشار زیادی رو به سیم پیچ کوئل وارد میکنند.بهترین راه استفاده از شمع های سوزنی(ایریدیوم)که مقاومت کمتری در برابر تخلیه بار دارند می باشد.در ضمن در هنگام تعویض تسمه تایمینگ اطمینان حاصل کنید که دو عدد درپوش پلاستیکی انتهای میل سوپاپ که هنگام تعویش تسمه تایم برای ثابت کردن میل سوپاپ از محل خودشون خارج میشن به درستی در جای خودشون قرار بگیرن تا باعث کم کردن روغن موتور نشن.ممنون از اینکه حوصله به خرج دادین و این مطلبو خوندید.
hero
۱ فروردین ۱۳۹۳با تشکر از راهنمایی شما
از این کامنتای فنی توی پدال کم میبینیم
علي
۲۲ اسفند ۱۳۹۴هر خودروسازی بعد از آزمایش های مختلف بهترین شمع ممکن را معرفی می کند.هرچقدر میله شمع بزرگتر باشد مقاومت کمتری در برابر جریان ایجاد میکند و در نتیجه افت ولتاپ کمتری در کوئل پیش میآید پس ربطی به فشار بر کوئیل ندارد.فقط کیفیت جرقه بهتر می شود در بعضی از خودرو ها که مصرف سوخت و قدرت ماشین تغییر میکند.
علي
۲۲ اسفند ۱۳۹۴سلام دوستان عزیز…
در مطالب قبلی در مورد مزایا و برتریهای شمع سوزنی ایریدیوم مطالبی نوشتم… یک موردی که بعدا متوجه شدم از این قرار است…:
خودروی من پاترول دو درب است… از لحاظ فنی از لطف خدا و با توجهات جناب استاد زمانی در شرایط عالی است ولی با اینهمه به دلیل قدیمی بودن طرح موتور صبح زود که هوا سرد است برای روشن شدن مراسم ویژه داریم…!
۱- وقتی که شمع های معمولی نصب بود :
اول دوبار ساسات می کشیدم… یکی دوبار هم پدال گاز را فشار می دادم و استارت میزدم و بعد ضمن گاز دادن های متوالی باید درجا موتور را گرم می کردم و اگر همان لحظه می خواستم حرکت کنم موتور خاموش می شد… .
۲- وقتی که شمع های دو الکترودی نصب بود :
بدون ساسات کشیدن و فشردن پدال گاز موتور روشن می شد اما بیشتر مواقع به ویژه وقتی هوا سرد بود اگر می خواستم بلافاصله حرکت کنم موتور خاموش می شد… .
۳- وقتی شمع های سوزنی ایریدیوم نصب کردم :
استارت می زنم و حرکت می کنم… .
شمع های سوزنی ایریدیوم شامپیون
سوای تفاوت هایی نظیر کیفیت برتر شمع های ایریدیوم از جمله استفاده از فلز ایریدیوم که دمای ذوب و رسانایی بالایی دارد… نکته ی اساسی در این نوع شمع ها نازک بودن الکترود مرکزی آنها است که علت سوزنی نامیدن آنها هم هست… طبق قوانین فیزیک بار الکتریکی در در لبه های تیز اجسام تجمع بیشتری دارد پس تجمع زیاد بار الکتریکی در سوزن شمع ایریدیوم باعث جرقه ی قوی تر نسبت به سایر شمع ها می شود… .
یک مطلبی که به غلط در میان برخی ماشین بازان عزیز رواج پیدا کرده این است که جرقه ی قوی باعث ذوب شدن موتور می شود… جرقه های پی در پی هر نوع شمعی فقط حریف منفجر کردن سوخت می شود و مال این حرفها نیست که موتور ذوب کند… به قول معروف “موش چیست که فشار خونش چه باشد” و اما مشکلاتی که گاهی برای دوستان پیش می آید به دلیل انتخاب غیر اصولی شمع است… نکته ی مهم در انتخاب هر شمع از روی جدول، بازه ی حرارتی آن است… اگر شمع با بازه ی حرارتی سازگار با موتور خوب انتخاب کنید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد… .
برخی تصور می کنند که در شمع های مثلا چهار الکترودی چهار جرقه ی همزمان ایجاد می شود و برای همین حرارت بالایی دارد در حالی که اینطور نیست و الکترودها به نوبت یا بهتر بگویم وقتی که یکی شان جرقه نزند آنیکی جبران می کند و جرقه می زند ولی چون این اتفاق در دهم ثانیه رخ می دهد مغز و چشم انسان قادر به تشخیص آن نیست و گمان می کنیم همزمان جرقه می زنند.
علي
۲۱ مرداد ۱۳۹۷اتفاقاً کاتالوگ تندر ، شمع معمولی هست
البته مخصوص ال ٩٠
من خیلی در این مورد از کارشناسان خبره کمک گرفتم
سوزنی به کوئل فشار میاره .
H
۲۸ اسفند ۱۳۹۲کجا لوازم یدکی رو این قیمت می فروشند؟ قیمت تو بازار بالاتر از این هست برای مثال تسمه تایم به تنهایی ۱۲۰ تومن هست نه با سفت کن و …. کمک هاش هم این قیمت نیست
خواهشن پدال کمی واقعی تر همه چیز رو منعکس کن
armin
۲۸ اسفند ۱۳۹۲خدا رو شکر که ما از این ال۹۰ ها نداریم!!!!!!
قیمت لوازم ماشین ما یک صفر بیشتر داره!!!!!
می ارزد که همچین پولی برای ماشین بدیم!!!!!!
ال۹۰ چی داره؟؟؟؟؟؟!! به مفت گرونه!!!!
دسته برف پاکنش ۸۰۰۰۰هستش!!!!
به نظر من ۳۷میلیون میدی ال نود بخری،،خب برو سورن ای ال ایکس با موتور ef7بخر!!!!! لوازمش ارزون تره!!
امکانات و ظاهر و باطن بهتر داره!!!!
ارمان
۲۸ اسفند ۱۳۹۲نظر شخصیته کاملا : اگه حرفت درست بود الان این همه ال۹۰ تو خیابونا بالا پایین نمی رفت . نرمی و شتاب و دوام و مصرف کمشو هیچ ماشینی تو این سطح قیمت نداره ، فقط پشتش بی ریخته خداییش !
کیوان
۲۸ اسفند ۱۳۹۲نرمی؟؟؟!!!
علی رغم اینکه خودم لوگان رو به عنوان یه ماشین با کیفیت قبول دارم اما اصلا نرمی و سر و صدای موتورش با این قیمتی که داره رضایت بخش نیست. آدم توش یاد پراید میوفته بس که صدای موتور میاد داخل کابین!
nima
۱ فروردین ۱۳۹۳اتفاقا ال۹۰ واقعا ماشین نرمیه.هیچ صدایی تو نمیاد،حتی از خیلیا شنیدم که اوأیل موقعی که روشن بود استارت میزدند،حالا به لطف این سیستمی که داره وقتی روشنه استارت نمیخوره.کمک فنرأی خیلی قوی داره فقط باید لاستیک نرم بندازین زیرش.
mo.om
۱ فروردین ۱۳۹۳البته قیمتش زیاد نیست تو ایران دارن به ما گرون میفروشن . امیدوارم این رکود تو بازار خودرو همچنان ادامه داشته باشه تا شاید یه فرجی بشه .
حسین
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳بیزحمت یه نمد زیرکاپوت بخرتا از صدایه موتور راحت شی
علی
۸ اسفند ۱۳۹۵داداش سر و صداش واسه این بوده که دسته موتورش خراب بوده
rahgozar
۲۸ اسفند ۱۳۹۲ال۹۰ اصلا نرم نیست. تمام پستی و بلندی های جاده رو میشه توی ماشین حس کرد. شاید شما دارید با پیکان مقایسه میکنید که میگید ال ۹۰ نرمه. مصرف بنزین هم نمیدونم چرا اکثر ماشین های ایرانی روزای اول مصرفشون کمه اما به مرور بیشتر میشه؟!
یاروو
۲۹ اسفند ۱۳۹۲اگه به زیادی باشه چرا وقتی یکی میگه ماشین های کره ای خوبن چون تو خیابونا زیادن همه میاین منفی میدین ؟
mo.om
۲۸ اسفند ۱۳۹۲ولی موتوری که رو تندر هست می ارزه به هزار تا موتور ef7 به درد نخوری که ایران خودرو درست میکنه .
Amir.MN
۲۸ اسفند ۱۳۹۲اگه سوار L90 شده بودی با سورن مقایسش نمی کردی
ali.sd
۳ فروردین ۱۳۹۳عزیزم من هم ال ۹۰ داشتم هم ef7 ، با توجه به تجربه ای که از این دو داشتم با نظر آرمین کاملا موافقم ، با ال ۹۰ خشک ۱۶۰ تا میرفتم حسی رو داشتم که الان ۲۱۰ تا با ef7 میرم ، دیگه خودت تا تش برو … :)
مسی
۲۹ اسفند ۱۳۹۲۱ تومن میدی یه خر میخری ۳۶ میلیون بقیه اش رو میزاری بانک حالشو میبری :)
کیانوش
۱۴ فروردین ۱۳۹۳عوضش سورن لوازمش رود خراب میشه ولی ال۹۰ نه.
mahdi
۱۸ فروردین ۱۳۹۳داداش اول سوار ال نود بشو بد حرف بزن سواری ال نود و گاز خورشو شتابش و اصلا با سورن مقایسه نکن قیافه اشم که بحث سلیقه هستش یکی میپسنده یکی نه
مسلم
۲۸ اسفند ۱۳۹۲هر کس حوصله داره تمام یا حداقل بخشی از مقاله زیر رو بخونه تا بدونه چند چندیم!
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نوشته آرمان، بنزین را باید گران کرد! ارزان بودن بنزین در ایران سبب شده تا مردم آن را هدر دهند! ارزان بودن بنزین سبب قاچاق سوخت شده است! چرا طلای سیاه را به دود سیاه ماشینهایمان تبدیل میکنیم! بنزین را باید به قیمت فوب خلیج فارس بفروشیم! تا قیمت بنزین را زیاد نکنیم مصرف بیرویه آن کنترل نمیشود! ارزان فروشی بنزین نوعی توزیع ناعادلانه یارانههاست! دولت پول ندارد که هزینه یارانه بنزین را بدهد و باید قیمت بنزین را واقعی کند!جملاتی که در بالا آمده است، خلاصه و چکیده دلایلی است که طرفداران افزایش قیمت بنزین برای نشان دادن درستی تصمیماتشان برای افزایش قیمت بنزین مطرح میکنند.
آن کسانی که جملات بالا را بر زبان میآورند، معادلهای ساده را پیش روی مخاطبانشان قرار میدهند: ببینید قیمت بنزین در فرانسه و آلمان حدود ۶ هزار تومان است ولی در ایران ۷۰۰ تومان و چون ۷۰۰ تومان خیلی کمتر از ۶۰۰۰ تومان است پس بنزین در کشورهای توسعه یافته گران است و در ایران ارزان و چون این بنزین به ارزانی در دست شما قرار میگیرد قدر آن را نمیدانید و آن را هدر میدهید. دولت هم چون باید هرچه درآمد دارد صرف تامین این مابه التفاوت کند پس عملا دولت به مشکل برمیخورد و ناچار میشود پول چاپ کند. چاپ پول باعث رشد نقدینگی و رشد نقدینگی باعث تورم میشود پس به همین راحتی نتیجه میگیریم که بنزین ارزان مساوی است با تورم و خالی شدن جیب خودتان.
چه چیزی ارزان است؟ چه چیزی گران است؟
به نظر میرسد بسیاری از افرادی که این روزها در دفاع از گران شدن بنزین سخن میگویند به سادگی فریفته این معادله ساده ولی نادرست شدهاند. نادرستی این معادله به این دلیل است که خالقین آن نسبی بودن مفهوم گرانی و ارزانی و رابطه مستقیم آن با متوسط درآمد یا به جای آن درآمد سرانه و میزان نیاز واقعی به آن کالا و تورم در هر کشور را وانهادهاند و تنها قیمت یک واحد از یک کالای خاص (در اینجا بنزین) را با قیمت واحد همان کالا در کشور دیگر مقایسه میکنند و بدون توجه به متوسط درآمد افراد و تفاوتهای آن در دو کشور نتیجه میگیرند که در ایران بنزین ارزان است و در فلان کشور پیشرفته اروپایی و آمریکایی گران است.
گرانی و ارزانی شاخصهایی نسبی اند که در مقایسه با متوسط میزان نیاز به آن کالا و متوسط درآمد افراد یک کشور تعیین میشود. مثلا اگر شما در کشوری فرضی زندگی کنید که متوسط درآمد سالانه مردم آن کشور هزار دلار است و هر کدام از مردم آن کشور برای رفع نیاز واقعی حمل و نقلشان به هزار لیتر بنزین در سال نیاز داشته باشند اگر شما بنزین را لیتری یک دلار به آنها بفروشید بی شک این قیمت بسیار گران است چون ۱۰۰ درصد متوسط درآمد سالانه مردم آن کشور میبایست صرف خرید بنزین شود. حال اگر شما همین بنزین لیتری یک دلار را در کشور فرضی دیگری که متوسط درآمد افراد آن کشور در سال صدهزار دلار است بفروشید این قیمت ارزانتر از کشور اول خواهد بود چون هزینه خرید بنزین حدود ۱۰ درصد متوسط درآمد سالانه افراد را از جیبشان خارج میکند. در حقیقت با اینکه در هر دو کشور فرضی هر لیتر بنزین یک دلار مبادله شده است در کشور فرضی شماره یک این یک دلار برای هر لیتر بنزین گران است و در کشور فرضی دوم، یک دلار برای هر لیتر بنزین ارزان است. به بیان ساده کالای ارزان کالایی است که میزان اندکی از درآمد فرد صرف خرید آن میشود و کالای گران کالایی است که بخش بزرگی از درآمد را میبلعد و برای رفع نیاز به آن کالا، جیب مصرفکننده اصطلاحا خالی میشود.
یک ایرانی چقدر به بنزین نیاز دارد؟
بر اساس آنچه در مثال بالا توضیح داده شد برای فهمیدن اینکه آیا بنزین در ایران ارزان است و یا گران باید دو شاخص عمده را با قیمت فعلی بنزین مقایسه کنیم. یکی از شاخصها متوسط میزان نیاز واقعی مردم ایران به بنزین و دیگری متوسط درآمد مردم ایران است. شاخص متوسط میزان نیاز واقعی به یک کالا به ما نشان میدهد که در شرایط فعلی زیست مردم در یک کشور، مردمان آن کشور برای رفع نیازهای ضروری و دائمی شان چقدر به آن کالا نیاز دارند. برای نمونه اگر شما در منطقهای جغرافیایی زندگی کنید که محل کارتان و فروشگاههای آنجا ۱۰۰ قدم با خانه شما فاصله دارد عملا به بنزین برای رفع نیازهای حمل و نقلی عمومی و دائمی تان نیاز ندارید و تنها زمانی که نیاز داشته باشید از آن منطقه جغرافیایی به منطقه دیگر سفر کنید نیاز به خرید مقداری بنزین پیدا میکنید. حال اگر به جای آن منطقه جغرافیایی در یک کلانشهر زندگی کنید که سیستم حمل و نقل عمومی آن بسیار ضعیف است و عملا امکان استفاده آسان و بی دردسر از وسیله حمل و نقل عمومی وجود ندارد و محل کار شما از منزلتان نیز فاصله زیادی دارد شما لاجرم ناگزیرید که از ماشین شخصی خودتان برای جابه جایی استفاده کنید و در این شرایط نیاز شما به بنزین چندین و چند برابر آن فردی است که در مثال بالا به آن اشاره شد. اگر شما در کشوری مانند آلمان زندگی کنید که سیستم حمل و نقل عمومی بی نظیری دارد و شما در کمتر از ۵ دقیقه پیاده روی در هر کجای شهر و روستاهای آن کشور که ساکن باشید به سهولت و سادگی و با امنیت و سرعت بالا به اولین سرویس حمل و نقل عمومی دسترسی دارید بی شک نیاز کمتری به خرید بنزین خواهید داشت در مقایسه با کسی که در تهران زندگی میکند و بدون استفاده از ماشین شخصیاش عملا تمام زندگیاش به تعطیلی کشیده خواهد شد.تازه این در حالی است که استفاده ناگزیر عمومی از ماشینهای شخصی با ایجاد ترافیک سبب میشود که یک شهروند ساکن تهران برای یک کیلومتر جابه جایی مقدار بیشتری بنزین صرف کند چرا که شما به دلیل وجود ترافیک زمان بسیار بیشتری را برای جابه جایی در یک کیلومتر صرف خواهید کرد و لاجرم بنزین بیشتری را هم خواهید سوزاند. به این مساله میبایست عرضه خودروهای غیراستاندارد با مصرف سوخت بالا از سوی شرکتهای خودروسازی را هم لحاظ کرد که میزان نیاز به بنزین را باز هم برای یک شهروند ایرانی بسیار بالاتر خواهد برد. پس هر چند بنزین در ایران ۷۰۰ تومان و در آلمان حدود ۶۰۰۰ تومان است ولی یک ایرانی برای رفع نیازهای حمل و نقلیاش چندین و چند برابر بیشتر از یک آلمانی به بنزین نیاز دارد.
ارزان نیست!
چون امکان مقایسه تطبیقی شاخص درآمد-هزینه خانوار شهری در همه کشورهای جهان وجود ندارد برای نشان دادن نسبت برابری قیمت بنزین در ایران و دیگر کشورهای جهان به شاخص درامد سرانه و قدرت خرید اعلامی توسط بانک جهانی استناد شده است. براساس آمار بانک جهانی درآمد سرانه در ایران حدود چهار هزار و پانصد دلار است که با محاسبه نرخ آزاد ۳ هزار تومانی برای هر دلار در بازار ایران این میزان برابر خواهد بود با سالانه ۱۳ میلیون و پانصد هزار تومان.حال با صرف نظر از میزان واقعی نیاز هر ایرانی به مصرف بنزین و با ملاک قرار دادن تنها دو شاخص درآمد سرانه و مصرف هزار لیتر بنزین در سال، هزینه بنزین ۵ صدم درصد درآمد سرانه خواهد شد. این در حالی است که مثلا در آمریکا قیمت هر لیتر بنزین حدود یک دلار یا همان ۳۰۰۰ تومان است ولی درآمد سرانه آمریکا ۵۲ هزار و ۳۴۰ دلار یعنی تقریبا ۱۵۷ میلیون تومان است. پس در حالی که مصرف سالانه هزار لیتر بنزین در ایران ۵صدم درآمد سرانه است، این هزینه در آمریکا ۲ صدم درصد است. این بدان معنا است که قیمت واقعی بنزین در نسبت با درآمد هر آمریکایی، ۲ و نیم برابر از ایران ارزانتر است و هزینهای که هر آمریکایی برای خرید یک لیتر بنزین از جیباش (که سالانه به طور متوسط ۵۲ هزار دلار ورودی دارد) خارج میشود، معادل مقداری است که اگر بنزین در ایران لیتری ۲۸۰ تومان بود از جیب یک ایرانی (که سالانه ۱۳ میلیون و پانصد هزار تومان ورودی دارد) خارج میشد.حال بگذارید یک کشور اروپایی را هم با ایران مقایسه کنیم. در آلمان قیمت بنزین حدودا ۲ دلار است. این در حالی است که درآمد سرانه حدودا ۴۵ هزار دلار است. ۱۰۰۰ لیتر مصرف بنزین در آلمان حدودا ۴۴ هزارم درصد درآمد سرانه است. یعنی فشاری که به یک آلمانی وارد میشود تا یک لیتر بنزین را تهیه کند باز هم از ایران کمتر است و معادل فشاری است که بنزین ۶۰۰ تومانی به مصرف کننده ایرانی وارد میکند. پس باز هم میبینیم که همین بنزین لیتری ۷۰۰ تومان در ایران گرانتر از بنزین لیتری ۲ دلار در آلمان است و یک آلمانی با درآمد ۴۵ هزار دلاری سالانهاش مقدار بسیار بیشتری بنزین به نسبت یک ایرانی میتواند بخرد.
در خلیجفارس چه خبر است؟
برای اینکه اندکی به کشور خودمان نزدیک شویم اجازه دهید نسبت قیمت بنزین و درآمد سرانه کشورمان را با چند کشور حوزه خلیج فارس مقایسه کنیم. کویت درآمد سرانهاش بیش از ۴۴ هزار دلار است و قیمت بنزین در آن کشور ۲۳ صدم دلار است. یعنی درآمد سرانه یک کویتی حدود ۱۳۲ میلیون تومان در سال است. حال اگر همان فرمول اجرا شده برای آلمان و آمریکا را در اینجا هم پیاده کنیم خرید یک لیتر بنزین برای یک کویتی مانند این است که یک ایرانی بنزین را لیتری ۶۸ تومان بخرد.قطر درآمد سرانهاش ۸۱ هزار دلار است و قیمت هر لیتر بنزین در آن کشور ۲۷ صدم دلار است. باز هم با اجرای همان فرمول میبینیم که خرید یک لیتر بنزین برای یک قطری با درآمد سرانه سالانه ۸۱ هزار دلاری مانند این است که یک ایرانی با درآمد سرانه سالانه ۴۵۰۰ دلاری، بنزین را لیتری ۴۵ تومان بخرد.عربستان درآمد سرانهاش ۲۲هزار دلار و قیمت هر لیتر بنزین در آن کشور ۱۶ صدم دلار است. باز هم میبینیم که خرید یک لیتر بنزین برای یک سعودی مانند این است که یک ایرانی بنزین را لیتری ۹۸ تومان بخرد.
به کجا میرویم؟
در حقیقت اگر قدرت خرید مردم را براساس درآمد سرانه در مقایسه با قیمت هر لیتر بنزین و متوسط مصرف سالیانه هزار لیتر مورد توجه قرار دهیم در این صورت همین بنزین لیتری ۷۰۰ تومان ایران نه تنها جزء ارزانترین بنزینهای جهان نیست بلکه در رده قیمتی متوسط رو به گران هم جای میگیرد. بر اساس آنچه گفته شد ۱۰ کشوری که بر اساس قدرت خرید مردمش بنزین در آنجا ارزان است عبارتند از: ونزوئلا، قطر، کویت، بحرین، برونئی، عربستان، عمان، آمریکا، لوگزامبورگ، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و الجزایر. نکته جالب این است که بسیاری از کشورهای همجوار ما که تولیدکننده نفت اند به همراه کشورهای صنعتی و پیشرفتهای مانند آمریکا و آلمان و کانادا و استرالیا و فرانسه، بنزین را به مراتب ارزانتر از ایران به مردم کشورشان عرضه میکنند. در حقیقت برخلاف ادعای برخی افراد و رسانهها که بر طبل گران کردن بنزین میکوبند، در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مردم به نسبت درآمد سرانهشان قیمت بسیار کمتری از ایران برای خرید بنزین میدهند.
چرا مردم ملامت میشوند؟
در تبلیغات رسانهای همواره مردم به دلیل مصرف بالای بنزین ملامت میشوند و بازیگر سینما و فوتبالیست و فلان چهره رسانهای مدام به مردم پند و اندرز میدهند که از ماشین هایتان استفاده نکنید. راه کاهش مصرف بنزین نه تبلیغات بی محتوا و استفاده از چهرههای پنددهنده برای عدم استفاده از خودروی شخصی که گسترش کمی و کیفی حمل و نقل عمومی است. مسئولیت گسترش حمل و نقل عمومی نیز بر دوش مردم نیست. چرا در حالی که حمل و نقل عمومی مناسب مانند کشورهای پیشرفته وجود ندارد مردم باید قیمت بنزین را مانند فلان کشور پیشرفته پرداخت کنند. چگونه میشود دولتی تصمیم بگیرد که حداقل دستمزد ماهی ۶۰۹هزار تومان باشد ولی مردم بنزین هزار تومانی و دوهزار تومانی بخرند. در حقیقت دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور، هر گاه ساعتی ۱۰یورو معادل بیش از ۴۰ هزار تومان حداقل دستمزد را رعایت کرد میتواند مدعی باشد که محق است که بنزین را به قیمت جهانی به مردم بفروشد.اگر دولت با تراز منفی درامدی مواجه است. بیشک اصلاح نظام مالیاتی منطقی ترین راه برای مثبت شدن تراز درآمد- هزینه دولت است. این در صورتی است که مجلس که افزایش قیمت بنزین را مصوب میکند افزایش مالیات مشاغل و اصناف را از لایحه بودجه ۹۳ کل کشور خارج میکند. با این وصف باید گفت که راهی که با گران کردن بیشتر بنزین در پیش روی ایران است نه آنچنان که مدافعانش ادعا میکنند، پیوستن به کشورهای صنعتی که از قضا وارد شدن به جدول ۱۰ کشوری است که قیمت بنزین به نسبت درآمد سرانه مردماش بسیار گران است. این ده کشور عبارتند از: زامبیا، موزامبیک، هاییتی، هند، مالدیو، کره شمالی، نیکاراگوئه، پاکستان، یمن و ویتنام
mo.om
۲۸ اسفند ۱۳۹۲واقعا ممنون که این مقاله رو اینجا گذاشتین به نظر من سایت پدال باید این مقاله رو تو یه صفحه جدا و در میان مطالب صفحه اصلی سایت جا بده تا همه این موضوع رو بدونن. با تشکر از مطلب خوبتون .
مسعود
۲۹ اسفند ۱۳۹۲گمرکی رو هم باید محاسبه کنید
برای یه ماشین وارداتی حداقل سی میلیون تومان میگیرن که ماهی یک میلیون تومان سود پولشه…
HUMMER
۲ فروردین ۱۳۹۳کومور گینه بیسائو مجمع الجزایرقمر توگو وینساگنتین ……بازم بگم..بگم
فیروز
۱۵ فروردین ۱۳۹۳کاش مسئولین فرزانه ما هم از اقا مسلم یاد بگیرند.
خاوری مزراتی
۲۸ اسفند ۱۳۹۲مسلم جان آفرین به تو… تحلیل خوبی بود اگه خودت نوشتی… نمیدونم رشته دانشگاهیت چیه اما تحلیلت به بحثهای بخش عمومی نزدیک بود. شما درست میگی .. اینکه چه رابطه متوازنی باید بین افزایش قیمت و درآمد سرانه جامعه باشه… بااینحال بنظرم یه چیزو جا انداختی و اون این مورده که ما در ایران چیزی به اسم اقتصاد نداریم . اگربااندکی تسامح اقتصاد را تخصیص بهینه منابع درنظر بگیریم درکجای ایران تنها ذره ای به این تعریف نزدیک شدیم و درچه موردی که حالا تو بحث واقعی سازی حاملهای انرژی بخایم اقتصادی عمل کنیم
متاسفانه نگاهی اقتصادی و نه مالی به مقوله وجود نداره و باوجود هشدارهای زیاد طیف وسیعی از اقتصاددانان اما نه دولت قبلی و گویا نه این دولت گوشش به کسی بدهکار نیست
مسلم
۲۸ اسفند ۱۳۹۲سلام
از لطفت ممنونم ولی این مقاله همون طور که تو ابتدای متنش هست از سایت عصر خودرو برداشته شده
ولی چون خیلی جالب و دردناک بود عینا اینجا آوردمش که تعداد خواننده هاش بیشتر بشه
احمد.ف
۲۸ اسفند ۱۳۹۲مسلم جان با اینکه با کلیت مقاله موافقم یک نکته هم هست و آن اینکه اختلاف قیمت سوخت بین کشور ما و کشورهای همسایه سبب قاچاق گسترده سوخت میشود که متأسفانه مسئولان این قاچاق را هم جزو مصرف مردم حساب می کنند.
در اصل بنزین باید یک محدوده قیمتی ثابتی در همه جای دنیا داشته باشد و درآمد سرانه کشورها باشد که ارزانی و گرانی بنزین را مشخص کند. کما اینکه در مقاله کشورهایی که سوخت در آنها گران است کشورهای فقیری هستند. اما در کشور ما با این اوضاع اقتصادی به نظرم گرانی بیش از این در سوخت تنها مردم را تحت فشار میگذارد و شرایط گران کردن سوخت مهیا نیست.
در نهایت می خواستم با تأیید یک قسمت دیگر مقاله بگویم که من که دو واحد ترابری پاس کرده ام هیچ کجا ندیدم که برای طراحی سیستم حمل و نقل و ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی روی «شعار» حساب باز کنند، هر چه بوده سیاست های قیمتی و تسهیلات و … بوده همچنین استاد ما میگفت که وقتی جایگزینی برای خودرو شخصی وجود نداشته باشد هر سیاستی برای کاهش استفاده از خودرو شخصی تنها فشار به مردم است.
مهدی
۲۸ اسفند ۱۳۹۲ارزون بودن بنزین به این ربط داره که دولت دلار بجای ۱۰۰۰ تومان ۳۰۰۰ تومان می فروشه
مسلم
۲۸ اسفند ۱۳۹۲سلام
مسلما یارانه دادن به سوخت تو شرایط عادی یه کشور درست و حسابی کار منطقی نیست و همین طور دادن یارانه به برق و گاز و سبد کالا و یارانه نقدی هم درست نیست چون همش باعث تنبل پروری و ایجاد تورم می شه ولی این بحث وقتی باید بشه که شرایط اشتغال و اقتصاد تو کشور منطقی باشه نه الان که با حقوق مصوب وزارت کار نشه برای یه خانواده ۳ یا ۴ نفره حتی فقط غذا تامین کرد
امیر
۲۸ اسفند ۱۳۹۲دوستان ماشین خارجی مدل پایین بخرین ولی ماشین صفر از ایران خودرو و سایپا نخرین ایران فقط تابوت میسازه حیفه پولی که بابت این ماشینا میدن
matin
۲۸ اسفند ۱۳۹۲به نظر من دولت برای جلوگیری از قاچاق باید قیمت سوخت رو به اندازه کشور های دیگر کنه و سدش رو بین مردم تقسیم کنه نه اینکه سودش رو بریزه توی جیب بعضی ها
rahgozar
۲۸ اسفند ۱۳۹۲این کار باعث ایجاد تورم خیلی شدید میشه. افزایش حامل های انرژی به تنهایی تورم زا هست و دادن پول به مردم هم خود تورم زا. حالا شما حساب کن با ضریب فزاینده ای مه این دوتا عامل دارن، چه تورمی به وجود خواهد آمد.
به نظر من به جای این کار باید به شرکت های خودرو ساز یه فرصت مثلا ۵ ساله بدن و سال به سال درصدی از تعرفه واردات خودرو بکاهند تا هم خودرو ساز ها بتونن کیفیت رو افزایش بدن(در غیر این صورت از گردونه رقابت حذف میشن) و هم مردم بتونن خودرو های کم مصرف تر و ایمن تر را ارزون تر بخرند.
البته اینهایی که گفتم در شرایطی امکان پذیر است که مسولین به فکر مردم باشن نه جیب بزرگ و بی انتهای خودشون
مسلم
۲۹ اسفند ۱۳۹۲احسنت
کاملا باهات موافقم
hero
۱ فروردین ۱۳۹۳عزیز من همین الان هم دولت داره تعرفه ها رو سال به سال کاهش میده!!!!! خبر نداری!!!!
ولی در عوض سال به سال هم حجم موتور ماشینای خارجی برای استفاده
از تعرفه جدید کاهش میده!
بطور مثال تا ده سال دیگه یه خودروی خارجی باید حتما یک سیلندر و پنج سی سی حجم موتور داشته باشه!!!!! در غیر اینصورت جریمه هم باید بده
حالا چند سوال بچگانه: مصرف سوخت پراید بیشتره یا یه لکسس ۸ سیلندر!!؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! مصرف سوخت سمند بیشتره یا یه ب ام و دوازده سیلندر؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
یه پسل باهوش
۲۹ اسفند ۱۳۹۲اقا تعرفه های خودرو رو صفر کنن
وارداتم باز بذارن
بعد بنزینو بکنن لیتری ۲ هزار تومن
بخدا یه وانت نیسان یا یه ۴۰۵
به اندازه ی بیس تا هیوندا ای ۳۰ می سوزونه
خوب ملت ماشین کم مصرف ایمن سوار می شن
هم بنزین قاچاق نمیشه
هم کلی خانواده بعد مسافرت سیاه پوش نمیشه
ینی این خیلی پیچیده اس ؟؟؟
خیلی سخته ؟؟؟؟
مسی
۱ فروردین ۱۳۹۳نخیر سخت نیست … ولی اونهایی که توانایی این کار رو دارن خودشون ذینفع هستند … پس هیچ وقت این کارو نمی کنند … ایرانی در خواب بیند ماشین ارزون …
سعید
۵ فروردین ۱۳۹۳سلام
من یه تندر اتاق جدید برج ۷ گرفتم تا حالا ۱۵۰۰۰ کیلومتر رفته وهیچ مشکلی
نداره.
از تمام کسایی هم که تندر دارن پرسیدم با تندر مشکلی ندارند.
من خیلی ازش راضیم. هنوز ایران خودرو و سایپا نتونستن کیفیتشو خراب کنن.
دوستان تندر هم بزودی چینی می شه و فاتحه ش مثل پژو خونده می شه.
سعید
۷ فروردین ۱۳۹۳سواری پژو چینی روی بعضی از دوستان اثر تخریبی داشته که محصول واقعا با کیفیت که هنوز خرابش نکردن به نظرشون بد میاد. با محدودیت انتخاب فعلی بهترین انتخاب پارس تندر یا تندر معمولی است اگه می خواهید با هیچ تعمیرگاهی رفیق صمیمی هر روزه نشید
dani
۱۶ فروردین ۱۳۹۳ما که از ۸۶ تندر داریم تا حالا خدارو شکر به هیچ کدوم از این قطعه ها نیاز پیدا نکردیم . یه بار مکانیکی نرفته . فقط اینه بغل نیاز داریم باید بخریم یه بار هم شمع هاشو عوض کردیم ولی برای سمند عین تراکتور باید قطعه بخری تندر جدید ها رو نمیدونم ولی سری اول مرگ نداره واقعا
علی
۱۹ فروردین ۱۳۹۳درسته کاملا هر ماشینی قدیمیش غیر از بنز و …. تو سطح پژو سمند ال نود عالیه من از سال ۷۷ تا الان یه پژو ۲۰۰۰ دارم خیلی ازش راضیم مرگ نداره بنزینی ام که میخوره نوش جونش واقعا
امین
۲۴ فروردین ۱۳۹۳سلام دوستان
یه مقدار برا خرید تندر دو دلم
میگن زود چپ میکنه و صندلیها داخلش راحتی نداره مثل پژو
دوستانی که تجربه رانندگی با تندر دارن خوشحال میشم نظرشونو بخونم
سعید
۲۶ فروردین ۱۳۹۳سلام آقا امین
من پارس تندر تحویل ۷ دارم . ۱۷۰۰۰ کیلومتر رفتم. کیفیت قطعات خیلی عالیه.کولر خیلی عالیه . دنده خیلی خوبو نرمه.حقیقت از ظاهرش من خوشم می یاد.ترمز مطمئنی داره.فضای داخلش و صندوق خیلی جاداره.شتاب خیلی خوبی داره.مصرفش خوبه.اطلاعات کامپیوتر ماشین مصرف سوختش خیلی تو نحوه رانندگی کمک می کنه.
اما اگه گرفتی حتما لاستیک ۲۰۵ خارجی کن.من هانکوک گرفتم.
این ماشین اصلا آببندی نداره فقط تا ۱۰۰۰ کیلوتر نباید بیشتر از ۱۳۰ کیلوتر بری بعدش دیگه هرچی می خوای برو. فقط تو ۱۰۰۰۰ کیلوتر باید تو نمایندگی با هزینه خودت یه روغن عوض کنی که گارانتی ماشین خراب نشه.
من شیراز هستم و جاده های رو به جنوب شیراز حقیقت خیلی باریک وبی کیفیت است توی این جاده ها تعادل خوبی داره البته تا سرعت ۱۴۰ که من معمولا اگه جاش باشه می رم.
بیشترش اگه کسی رفته بگه دیگه.
خادم حسینی از سنندج
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳اطاق ال ۹۰ مسخره ست ولی فنی ش خوبه
در سرعت بالای ۱۲۰ من میترسم
احسان
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳من یه ال ۹۰ مدل ۹۰ دارم. تا حالا این خرجا رو روی دستم گذاشته.
۱- تعویض کامل گیربگس بخاطر پاره شدن گردگیر ۵ میلیون
۲- تعویض تسمه تایم و متعلقات ۳۲۰ هزار
۳- تعویض صفحه کلاچ ۶۰۰ هزار
۴-امروزهم درست بعد از اینکه ۳ روز بود صفحه کلاچش رو عوض کردم سرپلوس چرخ رانندش در اومد که خدا می دونه چقدر می شه
بازهم به نظر شما ماشین خوبیه؟
شهرام
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳با سلام لطفا وقتی سرکار میروید سوییچزاپاس را هم با خود ببرید این کارها فقط توسط یک راننده خانم امکانپذیر هست یا خانم یاپسر مجرد
بابك
۳۱ تیر ۱۳۹۳سلام
دوست عزیز کجا تسمه تایم عوض کردی که شد ۳۲۰ هزار تومان؟ چون من امروز خواستم عوض کنم تو نمایندگی ایران خودرو گفتن میشه ۱ میلیون تومان
انزو
۲۳ شهریور ۱۳۹۳۶سال ال نود دارم وقبلش ۴۰۵وسمند داشتم ودر این رنج هیچ ماشیتی بهترش نیست یک تصادف شدید که منجر به تعویض اکسل وسر شاسی شد که بازهم در سرعتهای بالاتر ۱۴۰ هیچ لرزشی ندارد که اگر ماشین دیگری بود مشکل یک سمت کشیدگی ولرزش همیشه همراهتان بود که نشان از کیفیت بالای بدنه وفنی این ماشین دارد.وطبق نظرسازمان استاندارد وکیفیت در این ۵سال جز ۵ماشین اول تولید داخل ایران میباشدواگر لوازم اینقدر که دوستان میگن بالا باشه مطمعنا ماشینها دیگر بیشتر خواهد بود مخصوصا موتور ای اف ۷ بهترین سرعت که رفتم ۱۹۰ جاده قشم با ۴۰ ت جریمه وتا کورس ۱۵۰ نه سمند ونه پژو میتونه بهش برسه ودر اخر بگم بااین ماشین کارهم میکنم سرویس مدارس وهنوز بجز تسمه تایم که ۳۰۰هزار ت در سال ۹۰ پرداخت کردم هیچ خرجی نداشته (تصادف مقصر من نبودم )وتا الان ۱۵۵ هزار کیلومتر رفته که ۹۰هزارش فقط توی جادها بوده و%۱۰۰ بازهم ال ۹۰ میگیرم .
احسان
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳۱- کاملا مشخصه که یک اشنباه ناشیانه کردین که تندر مدل ۹۰ مشکل گیربکس به هم زده.
من خودم مدل ۸۹ دارم و هر ۵۰۰۰ کیلومتر خودم گردگیر سر پلوس را یک چک سطحی می کنم ولی در مورد خودرو شما حدس می زنم به جایی گرفته شده و پاره شده و بیشتر یک بی احتیاتی بوده
۲-خوب تسمه تایم هر ماشینی باید در یک کیلومتر خاص تعویض بشه حالا تندر روی ۶۰۰۰۰ و پراید هم روی ۷۰۰۰۰ به هر حال باید تعویض بشه
۳-در مورد کلاچ تندر باید خاطر نشان کنم به علتی عجیب وقتی خودرو را از نمایندگی تحویل می گیرید کلاچش بسیار بالا ول می کنه و بد تنظیم شده.کاری که شما باید انجام داد خیلی ساده هست و کلاچ رو به شکلی تنظیم کنید که دقیقا وسط در گیر بشه. حالا عدم رعایت این مورد چی میشه : صفحه کلاچ به سرعت مستهلک میشه و بلبرینگ هم به علت اینکه برای چرخش مداوم طراحی نشده آسیب می بینه و هزینه روی دست شما میذاره. به شخصه تندر هایی را دیدم که در کیلومتر ۱۵۰۰۰۰ اقدام به تعویض کیت کلاچ کردن آن هم فقط به خاطر سفت شدن کلاچ نه کاهش عملکرد.
اما در مورد قابلیت های حرکتی تندر :
جلوبندی تندر در اروپا به یک چیز معروف هست : بسیار محکم ولی بی خاصیت.
پس نباید انتظار زیادی از این جلوبندی داشته باشید. این ماشین سر پیچ ها از لحاظ کنترل عقب دقیقا رفتاری مشابه سمند داره و حتی کمی عملکرد بهتری هم داره ولی حسی که به شما منتقل می کنه زیاد جالب نیست که همین حس هست که غیر واقعی تلقین می کنه که خودرو در آستانه واژگون شدن هست در حالی که تا حد واژگونی هنوز فاصله زیادی داره
کلا مشکل تعادل تندر بیشتر از اینکه در ناحیه عقب باشه در جلو خودرو هست و در سرعت های زیاد و پیچ های تند فرمان پذیری خودش را از دست میده و در حالی که شما فرمان را می چرخونید ولی عملا خودرو خط متمایل به مستقیم را طی می کنه.
خیلی مسخره است نه ولی علمی بهش میگن under steer
در مورد سرعت بالا هم باید بگم خوب سقف سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر در ساعت هست.
در این سرعن عملکرد تمام خودرو ها خوب هست پس تندر هم نمی تونه مشکلی داشته باشه بجز اینکه در ین سرعت به علت اگزوز بی کیفیت ایرانی صدا خاصی داخل اتاق می پیچه که عده ای به صدای موتور تعبیرش می کنند که خوب نشان از ضعف سواد علمی هست.
حالا اگر سرعت را افزایش بدین و از ۱۴۰ عبور کنید این صدای عجیب در کمال نابآوری کلا محو خواهد شد که نشان از ضعف منبع میانی داره!!
اما در مورد سرعت :
تا سرعت ۱۵۰ عملکرد خوبی داره ولی در ۱۶۰ فرمان به شدت تیز میشه که فکر می کنم به علت عدم غیر فعال شدن هیدرولیک باشه
در ۱۷۰ هم به شدت نیاز با اصلاح مسیر داره
کلا نباید از این خودرو انتظار سرعت بالای ۱۷۰ را داشته باشید چون برای این کلاس خودرو غیر منطقی هست همونطو رکه برای سمند و پژو غیر منطقی و خطرناک هست در بلند مدت
مجید
۲۵ دی ۱۳۹۳من پارس تندر دارم و تمام حرفاتون رو قبول دارم چون کاملا منطبق بر واقعیتهایی است که من حس کردم. نظر بسیار فنی و دقیقی بود.
حمید
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳خلاصه ای از یک تجربه:
ابتدا یک ۲۰۶SD صفر خریدم ولی بنا به سفارشاتی با یک ال نود صفر تعویض کردم. ال نود فول آپشن من (ایرانخودرو) با ۸۶۰۰ کارکرد، موتور سوزونده علتش روغن خالی کردن مبهم موتور است (اولین سرویس به گفته سازنده در ۱۰۰۰۰کیلومتر باید انجام شود)! که با بررسیهایی بلاخره ۲ دلیل وجود دارد: ۱- کمپرس کردن موتور (رینگ پیستونها خوب عمل نکرده) ۲- خراب بودن جنس کاسه نمدها. هر دوی این عوامل استفاده از اجناس بی کیفیت داخلی یا چینی میباشد و نشاندهنده کنترل کیفیت ضعیف سازنده است.
متاسفانه همانطور که طبق روال ایران پیشبینی میشد گارانتی مورد قبول واقع نشد! و۲ماهه ازگار درگیر شکایت و شکایت کشی ام.جالبه بدانید یک ال نود دیگه با ۵۵۰۰ کارکرد دقیقا با مشکل مشابه من ۲۰ روز بعد به همون نمایندگی اومده!
نتیجه:ال نود ماشینی که اگر هم ذاتا دارای طراحی مدرن باشد (حتی اینو من شخصا به دلایل قوی دیگه قبول ندارم) مطمئنا انچکه در ایران در این دوسال اخیر تولید میشود بسیار بیکیفیت و آسیب پذیر است خصوصا سیستم موتور و لوبریکنت.اگر مصمم به خریدش هستید حداقل ایرانخودرویی نخرید ولی مطمئنا خرید یک ۲۰۶SD ضریب امنیت بالاتری دارد.
MAJID
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام من تندرمدل ۹۱ ایران خودرو دارم
دوسال استفاده کردم هیچ مشکلی نداره و فقط پول روغن و بنزین دادم.کارکردکیلومتر۵۰هزارتا.
واقعا نمیدونم چرا این ماشین و باسمند و پژو حتی پرشیا مقایسه میکنن!!
اولا طراحی بدنه و حجم موتور ممکنه تفاوت کنه پس نمیشه دوتاماشین تا از لحاظ پلتفرم و حجم موتور وتعدادسوپاپ باهم یکی نباشن ازلحاظ قدرت و شتاب مقایسه بشن
طراحی ال۹۰ خیلی از پژو۴۰۵ و سمندوپرشیا جلوتره.ال۹۰ ۲۰۰۵ ولی اونا ۱۹۹۰ یابالاتردقیق نمیدونم.واقعا پژو۴۰۵ وسمندوپرشیا ازنظرطراحی کاملاشبیه پیکان هستن!بصورت مزخرفی دراز وکشیده ووقتی داخلشون میشینی انگارتوچاه افتادی!رانندگی توشهرکه عذابه باهاشون.ولی ال۹۰ بلندترازاین ماشینهاهست یه حالت نیمه شاسی بلند داره.
اما دراین دوسال هیچ عیب و ایرادی ازین ماشین ندیدم.حتی تاسرعت۱۸۰کیلومترهم باکولرشماره۴ باهاش رفتم شمابگوکوچکترین صدایی ازموتوریااگزوز شنیده باشم نه.که بادیدن پلیس بایه ترمزتاسرعت۱۴۵ پایین اومدم ولی جریمه شدم! :) معمولا هم حواست از پدال گازپرت بشه سرعت تا۱۴۰-۱۵۰ میره البته توجاده کفی
اگرپشت این ماشین بشینی وبهش عادت کنی از رانندگی بدون خستگی لذت میبری.
گیربکس فوق العاده نرم دنده مثل هلو کلاج که ازروز اول بهش دست نزدم عالیه فرمون فوق العاده نرم طراحی ارگونومی صندلی راننده طوری که بهترین تسلط به جاده رو داری.کسی که راننده باشه انقدراحساس راحتی داره که انگار۱۰سال با این ماشین رانندگی کرده.
کسی پشت تویوتا یاریس نشسته باشه دقیقا شباهتش با ال۹۰ رو درهنگام رانندگی حس میکنه.دقیقا ازلحاظ تسلط به جاده مثل هم هستن.
ولی هرماشینی عیبی داره ال۹۰ هم ازین قاعده مستثنی نیست.به قول دوستمون اگه میخواهید مدت زیادی با تعمیرگاه قهر باشید ال۹۰ بخرید:)
مدل جدیدا رو نمیدونم ولی من راضیم.
رامین
۵ خرداد ۱۳۹۳با سلام دوستان من ۲ سال ال۹۰ دو گانه سوز دارم ازش راصیم مدل ۸۹ تا حالا اذیتم نکرده ولی دوستان راست میگن صدای موتور داخل اطاق زیاده داخل پیچ هم نسبت به پژوه وسمند تعادلش کمتره در ضمن قطعه اصلیش هم به بدبختی گیر میاد من خودم ۲ سال دنبال پروانه فن اصلی میگردم متاسفانه گیر نمیاد همش چینیه خلاصه ماشینهای ایرانی همش اینطوریه چون وارد کنندگان کشور ما فکر منافع خودشونند به خاطر اینکه جنسهای درجه ۳ چینی رو وارد کشور میکنند به جای درجه ۱ خورد ما ملت میدنند با قیمت درجه یک و ارمه ایساکو خوب دودش چشم ما مصرف کنندگان بیچاره میره سودش تو جیب اونا
محمد
۱۰ خرداد ۱۳۹۳با سلام – من یه ال۹۰ مدل ۹۱ دارم و باهاش نصف ایرانو دور زدم (تا الان ۷۵۰۰۰ کیلومتر رفته) ماشین خوبیه ولی نه برای اونایی که می خوان ویراژ بدن چون سرعت نهاییش از بقیه ماشینا کمتره- تا الان فقط استیپ موتورش یه بار خراب شده- تسمه تایم هم براش عوض کردم (قیمت تسمه اصلی آلمانی در ۲۰اسفند ۸۰۰۰۰). نقطه ظعفش اینه که صدای موتورش با کولر خیلی زیاده ولی به نسبت ماشین های دیگه عایق کاری داخلیش خیلی خوبه و صدا کم داخل کابین می پیچه (اینو دوستم که خودش سمند داره بهم گفت). در آخر باید بگم که ماشین در ایران یه چیز شانسیه ممکنه خوب در بیاد ممکنه نه- همین دوستم که سمندش رو با من خردیه(البته با ۴۰۰۰۰ کارکرد)جز موارد جزئی مشکل دیگه ایی نداشته………… ولی از ۲۰۶ خیلی بدم میاد…. هم کوچیکه هم جلوی خودم تا حالا ۳تا ۲۰۶ دیدم که چپ شدن…. نمونه آخریش ۸خرداد تو اتوبان کرج جلوی خودم ۷تا ملق خورد… نفهمیدم چرا
مجتبی
۱۹ خرداد ۱۳۹۳سلام.
من هشت نه ماهه که ال نود دارم ، مدل ۱۳۹۰.
در مورد صدای موتور بایستی بگم وقتی سرعتت کمه صدا بسیار کمتر از سایر خودروهاست ولی در سرعتای بالای صد تا بیشتره.
ولی در کل اگه بخواید صدای موتور کم بشه لاستیک آب بند دور کاپوت و نمدی زیر کاپوت رو اضافه کنید بسیار در صدا تأثیر داره. و در ضمن به نظر من بسیار از ۲۰۶ و سمند بهتره ، البته سمند سورن رو نمیدونم چون باهاش نروندم.
با تشکر
مجتبی
۱۹ خرداد ۱۳۹۳در ضمن اینم بگم که من با این ماشین ده ساعت مداوم رانندگی کردم و در عین تعجب اصلا خستگی و کوفتگی بدنی نداشتم و همین تست رو قبلا با سمند معمولی هم انجام دادم که با سه چهار ساعت رانندگی مداوم خستگی کاملا مشهود بود.
این رو در نظر داشته باشید که نرمی و یا بزرگی صندلی ملاک استاندارد بودن نیست بلکه ارگونومیک بودن مهمترین خصوصیت یه صندلی خوبه!!
amin
۲۰ خرداد ۱۳۹۳سلام
ماشین من هم )l 90 تو سرعت ۱۲۰ تا ۱۴۰ صدای زیادی میده ماشین رو پی چندین اگزوز ساز بردم همشون میگن اگزوز سالمه و صدای ریختن توری نمیده حالا ما هم این وسط گیر کردیم؟
abbas
۹ تیر ۱۳۹۳اگر درحال حرکت صدا میده وحالت ثابت با گاز دادن صدا طبیعیه بالانس روکار برای چرخها انجام بده جلوبندی و لاستیکها را چک کن
amir
۶ تیر ۱۳۹۳سلام
دوستان کسی میدونه قیمت ایربگ ال ۹۰ چنده؟هر دو تاش
abbas
۹ تیر ۱۳۹۳سلام دوستان من از سال۸۶ ال۹۰دارم فکر کنم اولین ال۹۰ استانمان بودخلاصه تجربیاتموبراتون میگم:درکل از این ماشین راضی هستم هنوز هم اگه بخواهم عوضش کنم در این رنج قیمتی باز هم ال۹۰می گیرم
-روغن موتور وفیلتر ها را به موقع عوض کنید
-بعد از حدود۸۰۰۰۰کیلومتر منتظر خراب شدن و تعویض کویلها باشید که مصرفی هستند
-تسمه تایم رابه موقع(حدود۶۰۰۰۰) و بصور ت کیت کامل عوض کنید
-اگر خیلی رعایت کنیددسته موتورها و لاستیکهای جلوبندی پس از ۶سال فرسوده می شوند و باید عوش شوند
-دیسکهای ترمز هنوز خراب نشده اند
-اگر از رینگ اسپرت استفاده کنید جلوبندی به تعمیر می افتد(تجربه اش کردم)
-لاستیک پهن میل فرمان را خراب می کند(تجربه شد)
-سنسور دور موتور در۸۰۰۰۰خراب شد
-پس از ۷سال کارکرد(۱۲۰۰۰۰کیلومتر)احساس می کنم صدای موتور یکمقدار زیاد شده
رحمتی
۱۲ تیر ۱۳۹۳من دیروز ماشینم ….ال۹۰. بردم نمایندگی خیابان یادگار امام برای تعویض تسمه تایم .امروز تماس گرفتن گفتن قیمت تعوض می شود ۱۲۰۰که ۲۰۰هزار تومان دستوز ۱ میلیون هم لوازم …تسمه تایم.تسمع دینام وچند قطعه دیگه //مدل ماشین ۸۶ و ۶۰هزار تا کار کرده البته رادیاتورم پایه پلاستیک شکسته که کلان رادیات رو عوض می کنن وپایه را درست نمی کنن قیمت رادیات ۱۵۰ شلانک هیدرولیک هم خرابه با لوازم تعویض کنن می شه ۳۵۰.. که کلان می شه ۱۸۰۰تا ۱۹۰۰ تعمیر وتعویض من در این چند سال که دارمش ازش رازیم ….
حدیث
۲ مرداد ۱۳۹۳سلام به تازگی ماشسن تندر ۹۰ مدل ۹۳ ایرادی که دارد گاز ماشین بالا ئ پاین می شود ایراد کجاست
محمد سام
۲ مهر ۱۳۹۳منم همین مشکل رو داشتم اول صبح اینجوری میشد علتش واشر یا اورینگ منیفول داخل موتور خرابه هوا میکشه عوض کنی درست میشه ۵۰ تومن هزینشه.
علیرضا
۱ بهمن ۱۳۹۳استپ موتورتو باز کن با احتیاط تمیزش کن درست میشه فقط
وقتی بستیش برای بار اول . اول استارت نزن سویچ رو باز کن بعد که چراغهای پشت امپرت خاموش شد ببند و بعد استارت بزن