لامبورگینی

کانسپت استوک، خودرویی که می‌توانست لامبورگینی را به بازار سدان‌ها وارد کند

کانسپت لامبورگینی استوک که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، سوپرسدان جذابی بود که می‌توانست پیش از اوروس، لامبورگینی را به بخش جدیدی از بازار وارد کند.

هرچند لامبورگینی به خاطر سوپراسپرت‌هایش شهرت دارد اما این برند ایتالیایی به ورود به دیگر بخش‌های بازار هم تمایل داشته است. شاسی‌بلند نظامی LM002 اولین انحراف لامبورگینی از سنت‌هایش بود و امروز هم شاسی‌بلند اوروس را داریم که پرفروش‌ترین محصول این برند به‌حساب می‌آید؛ اما علاوه بر این دو مدل، یک خودروی دیگر هم در تاریخ لامبورگینی وجود دارد که سوپراسپرت نیست و اگر به تولید می‌رسید، می‌توانست به مدل محبوبی تبدیل شود.

سوپرسدانی از ایتالیا

خودروی موردبحث، لامبورگینی استوک است. این کانسپتی بود که در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۸ رونمایی شد. نام استوک مثل دیگر محصولات لامبورگینی از دنیای گاوبازی گرفته شده بود. استوک نوعی شمشیر است که توسط ماتادورها استفاده می‌شود. از رنگی که بعداً با نام گریجو استوک (به معنی خاکستری استوک) به یکی از رنگ‌های قابل انتخاب برای محصولات لامبورگینی تبدیل شد تا طراحی چشمگیر بدنه، کانسپت استوک این پتانسیل را داشته که به یکی از زیباترین سدان‌های تاریخ تبدیل شود.

رقیبی به‌مراتب زیباتر برای پانامرا

استوک که یک سال قبل از پانامرا معرفی شد، می‌توانست رقیب سرسختی برای اولین سدان تولیدی پورشه باشد. همچنین برخلاف پانامرا، طراحی ظاهری استوک با استقبال مثبتی مواجه شد. کاپوت کشیده، صندوق کوتاه و عرض زیاد ماشین تناسبات فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده بود. زبان طراحی آن زمان لامبورگینی که از جت‌های جنگنده الهام گرفته بود، خیلی خوب روی استوک اعمال شده بود. بعداً نیز الهام از چراغ‌های جلوی باریک، شانه‌های پهن و ورودی‌های هوا بزرگ جلوی استوک را در اونتادور دیدیم.

کابین باشکوه

مثل بیرون، کابین استوک هم بسیار شیک و جذاب بود. درواقع، دقیقاً مثل طراحی بیرونی، کابین این کانسپت هم راه را برای طراحی داخلی اونتادور هموار کرد. ارتفاع بالای کنسول مرکزی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی برگرفته از MMI آئودی و اولین تلاش لامبورگینی برای ساخت صفحه آمپر دیجیتالی همگی نهایتاً با تولید اونتادور به ثمر نشستند؛ بنابراین، همهٔ خلاقیت‌های طراحی استوک به هدر نرفت و برخی از آن‌ها را نهایتاً در اونتادور دیدیم.

سدان با قلب گالاردو

استوک به پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 گالاردو مجهز شده بود که ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه مثل همهٔ لامبورگینی‌های آن زمان به هر چهارچرخ منتقل می‌شد. البته استوک تنها سدانی نبود که از پیشرانهٔ V10 گالاردو استفاده می‌کرد زیرا آئودی هم این موتور را زیر کاپوت S6 و RS6 نسل C6 و همین‌طور S8 نسل D3 قرار داده بود.

استوک آری، اوروس نه!

زمانی که اوروس به بازار آمد، بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو آن را حرکتی توهین‌آمیز می‌دانستند زیرا معتقد بودند یک شاسی‌بلند وجههٔ برند لامبورگینی را ضعیف می‌کند اما استوک می‌توانست محصول غیر سوپراسپرت مناسب‌تری برای این برند ایتالیایی باشد. البته همین داستان هنگام معرفی کاین در سال ۲۰۰۳ برای پورشه هم مطرح شد زیرا برندی که به ساخت خودروهای اسپرت سبک‌وزن شهرت داشت، ناگهان مدلی را معرفی کرد که تمام سنت‌های شرکت را زیر پا می‌گذاشت. بااین‌حال، بعداً هم کاین و هم اوروس به پرفروش‌ترین محصولات پورشه و لامبورگینی تبدیل شدند.

چرا استوک تولید نشد؟

گفته می‌شود استوک از هیئت‌مدیرهٔ گروه فولکس‌واگن چراغ سبز تولید را دریافت نکرده است زیرا آن‌ها پورشه پانامرا را به‌عنوان سوپرسدان این گروه ترجیح می‌دادند. البته هرچند توسعهٔ استوک در سال ۲۰۰۹ متوقف شد اما در سال ۲۰۱۰ زمانی که فروش لامبورگینی رو به کاهش گذاشت این پروژه دوباره مطرح شد. استوک اما خودرویی آمادهٔ تولید به نظر می‌رسید. طراحی این ماشین برای یک کانسپت چندان رادیکال نبود و پلت‌فرم آن‌هم قابلیت تولید داشت زیرا از همان فریم آلومینیومی آئودی A8 نسل D3 استفاده می‌کرد. حتی کابین خودرو هم که می‌توانست چهار بزرگ‌سال بالغ را در خود جای دهد، آمادهٔ تولید بود. بااین‌حال، نهایتاً گروه فولکس‌واگن به تولید این سدان جذاب رضایت نداد. شاید دلیل اصلی این موضوع، وضعیت اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ بوده باشد. با کاهش فروش خودرو در سراسر جهان در آن زمان، عرضهٔ یک سوپرسدان گران‌قیمت ریسک بالایی داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4056 ديدگاه)

    چقدر حیف شد فوق العادست .
    رقیب پورشه پانامرا میشد

    موافقم 75
    مخالفم 7
    1. net

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3329 ديدگاه)

      جالب نیست شرکتی که تخصصی سوپر اسپرت می سازد بیا کراس اور و سدان هم بسازد

      موافقم 19
      مخالفم 77
      1. beeeez

        ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداش تو خیار میخوری موز برنمیداری؟

        موافقم 30
        مخالفم 4
        1. MehdiTurbo

          ۲۳ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2272 ديدگاه)

          موز که هیچی تازه گوجه ام برمیداره
          ولی بعضی ترکیبا جالب نیست مثل موز گوجه 😐

          البته اون زمانیکه لامبو و فراری میخواستن شاسی بزنن خودم از منتقداش بودم و خیلی بدم اومد ولی از وقتی اوروس اومد خوشم اومد ازش حالا فراری نمیدونم شاسیش چقدر فروخت ولی لامبو شاسیش فک کنم پرفروشترین خودروش شد

          این سدانم شاید نقش همون اوروس داشته باشه شاید،قبل از اوروس از شاسی بلند لامبورگینی ذهنیتم خیلی یه خودرویی بود که اصلا کل برند لامبو رو میبرد زیر سوال
          الان که درست فکر میکنم به نظرم همه چی عادت ذهنیت شاید این سدانشم بیاد مثل همان اوروس بشه

          موافقم 10
          مخالفم 1
  2. Delta

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فوق العاده زیبا و جذاب بود .
    یکی از بهترین کانسپتایی که به خط تولید نرسید .
    از بعضی اِلِمان ها مخصوصا چراغا و طراحی داخلیش تو اونتادور استفاده شد .

    موافقم 54
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      بنظر من لامبورگینی بلاخاره یک بازیگر در این کلاس معرفی میکنه
      حالا این تلاش اول به نتیجه ننشست،ولی دومین اقدام قطعا نهایی خواهد شد
      مطمئنم
      چون واقعا جای خالیش در سبد نوین محصولات این برند خالیه

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. فندق

        ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (722 ديدگاه)

        توی شاسی ها هم همینطور بود و اولش یدونه suv مضحک ساخت ولی چندین سال بعد با اوروس بازار رو تسخیر کرد

  3. Hadi

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (595 ديدگاه)

    واقعا خیلی معرکه بوده از پانامرا هم زیباتره 👌🏼

    موافقم 40
    مخالفم 4
    1. h-a-m-i

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (17 ديدگاه)

      اگه تولید میشد خودکار واسه .پانامرا .آئودیRS8. RS6 وبا چندتا تغییر وبروزرسانی حتی می‌تونست برای تایکان رقیب محسوب بشه.فولکس واگن هیچ وقت راضی نمیشد اعتبار پورش وآئودی رو برای لامبو به خطر بندازه

      موافقم 23
      مخالفم 4
      1. parhamiof

        ۲۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (744 ديدگاه)

        لامبورگینی همیشه بچه اول بوده آئودی کلا نمیزاره پیشرفت کنه

        موافقم 15
    2. حامد .مهدی پناه

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      نسل جدید پانامرا رو دیدی؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. رضا

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    یادمه خیلی وقت پیش تو مجله ماشین زمانی که رونمایی شد برای اولین بار در موردش خبر خوندم.
    اون موقع سلیقه مشتریا و بازار با الان خیلی فرق داشت این محصول فقط در حد کانسپت موفق بود اگر هم تولید میشد موفقیت خاصی نداشت
    و گالاردو خیلی موفق بود
    بوگاتی هم نمونه های چهاردر داشته که تولید نشدن
    این ماشینا جلو تر از زمان خودشون بودن

    موافقم 23
    مخالفم 2
  5. F22RAPTOR

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2616 ديدگاه)

    ایکاش ساخته میشد
    قطعا جذاب می بود

    موافقم 18
    مخالفم 2
  6. amir

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    ((به نظر من)) اونقدری که تو مقاله از زیبایی این ماشین تعریف شده زیبا نیست.

    موافقم 7
    مخالفم 33
    1. Carbonado Aventador

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4508 ديدگاه)

      این ماشین با استاندارد های ۲۰۲۴ هم زیباست…

      حالا حساب کن این ماشین ۱۴ ۱۵ سال قبل معرفی شده..
      به نسبت ماشین های اون موقع بخواییم حساب کنیم که فوق زیبا و فوق تهاجمی بوده..

      پانامرا ۲۰۱۰ رو کنار این ماشین بزاریم..
      بسیار زشت و ابتدایی در کنار این ماشین به نظر میاد

      موافقم 7
      مخالفم 1
  7. Ehsan

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (254 ديدگاه)

    هنوز هم دیر نشده
    با یه بروزرسانی طراحی داخلی و خارجی میتونه تولید بشه و بازار را دست بگیره

    موافقم 23
    مخالفم 4
  8. sinasvj

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (405 ديدگاه)

    واقعا اگه این تولید میشد کواتروپورته و گیبلی دنبال سوراخ موش میگشتن انصافا چیز حقیه و شرارت داره ازش میباره 😈

    موافقم 32
    مخالفم 1
  9. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1462 ديدگاه)

    عجیبه

  10. علی یوسفی

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت طراحی بسیار زیبایی داره این لامبورگینی فرم طراحی عقب با صندوق کوچیک که یادآور فست بک هاست و جلوی خودرو که ناگهان تیز میشه طراحی چراغ ها کاملا معرف لامبورگینیه و استفاده از رنگ مشابه رونتون افسانه ای و کاربرد خطوط شکسته همگی نشون دهنده ی طراحی عالی و نمادین لامبورگینیه.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. Sepehrg

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    اگرم میومد به خاطر اسمش شکست میخورد اسم جالبی نداره

    موافقم 1
    مخالفم 10
  12. ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4794 ديدگاه)

    اگه رقیب پانامرا میشد
    همراه با پانامرا ۲۰۱۱ میومد ایران
    وای اگه میومد ایران چی میشددد🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰

    موافقم 15
    1. ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4794 ديدگاه)

      یه دلیل میشد که من پولدار بشم🥰🥰🥰

      موافقم 10
  13. مهدی

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    الان تولیدش کنن خوب
    هنوزم خیلی جذابه

  14. OMID-LAMBO

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (424 ديدگاه)

    بنظر من هم هنوز دیر نیست و لامبورگینی میتونه بجای لانزادور روی این وقت بزاره و با بروز رسانی های جدید تو طراحی و اضافه کردن موتور وی 8 با یه سیستم الکتریکی راحت 1000 تا ازش قدرت بگیره و هرچی سوپر سدان هست رو بزاره تو جیبش !!
    من هنوزم که هنوزه حسرت میخورم چرا همچین ماشینی نباید جاش تو خیابون باشه و فقط تو موزه لامبورگینی جا خشک کنه

    موافقم 11
    مخالفم 1
  15. نمیدونم

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو پابجی اسکینش هست ، آدم عشق می‌کنه سوارش میشه 😍

  16. abbas

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    ب جلو پنجره و فرم کاپوت جلو نگاه کنید …
    مثل ی ورزش کار پرورش اندام با کات های زیبا عضله …
    فازشون چی بوده ک اینو تولید نکردن نمیدونم
    بنظر من لایق ساخت تعداد محدود دیگ حداقل پنجاه تا دونه بوده
    حتی حتی الانم طراحیش بروزه و میشه با کمی کار کردن روش تو زمان حالم روش سرمایه گذاری کنن

  17. محسن

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (162 ديدگاه)

    من درک نمیکنم حالا که داخل و خارجش طراحی شده به بهترین شکلم طراحی شده موتورش انتخاب شده پس چرا تولید نشده

  18. Mr

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (950 ديدگاه)

    خیلی زیبا بود
    ولی خب بنظرم یه جوریه
    یعنی بیش از حد لامبورگینیه
    زیاد نمیخوره سدان باشه خیلی ژن سوپر اسپرتی داره
    شاید اگه یکم نمای جلو ملایم تر طراحی میشد خیلی دلچسب بود
    عقبش و کنارش عالیه
    ولی خب جلوش حس سدان رو منتقل نمیکنه و حس سوپر اسپرت بیشتری داره
    نمی‌دونم چجوری منظورمو برسونم 😅

  19. مجید

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (248 ديدگاه)

    خیلی خوشحالم که لامبورگینی وارد بازار سدان نشد و به همون نسبت ناراحتم که وارد بازار SUV شد و اوروس رو ساخت! اونم با موتور توربو!

    موافقم 2
    مخالفم 2
  20. مجید

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (248 ديدگاه)

    وقتی یه ایتالیایی سعی میکنه یه طرح معمولی بذاره که جلب توجه نکنه! خیلی تلاشش کارساز نبود بازم با حذف لوگو مشخصه که ایتالیائیه 😁

    از پشت خیلی شبیه داج چلنجر شده، ولی جلوش رو که میبینی انگار یه گرگ رو به شکل بره خواستن در بیارن 😂

    حتی از لکسوس LFA هم جلوش خشن‌تر و اسپورت‌تره!

    کنارشم وقتی طراح داشته طرح‌های ریز رو تو در ماشین برای آیرودینامیک کامل میکرده یکی یخش رو گرفته کشیده گفته خب بسشه این یه سدان خانوادگیه!

    ولی باز طراح ایتالیایی زهرش رو ریخته و اون باک شش ضلعی عجیب رو تو یه قسمت نامتعارف جا داده 🤣.

    اون هم به نسبت سدان‌های گرد و مهربون ۲۰۰۸

    موافقم 2
    مخالفم 0
  21. BMW

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1480 ديدگاه)

    هم عجیب شده هم جالب هست هم جذاب🥲👍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست