لوتوس

بازگشت لوتوس به پیشرانه‌های بنزینی؛ خداحافظی با استراتژی تمام برقی

لوتوس با چرخش استراتژیک از تمام الکتریکی به هیبرید، موتورهای بنزینی را بازمی‌گرداند تا با بازار لوکس هماهنگ شود و فروش خود را در چین و اروپا تقویت کند.

لوتوس پس‌ازآنکه به تملک جیلی درآمد، استراتژی جدیدی را در پیش گرفت که روی خودروهای تمام الکتریکی تمرکز داشت. بااین‌حال، چندی بعد بازار خودروهای الکتریکی لوکس به‌شدت افت کرد. حتی در چین، مهد خودروهای الکتریکی و خانه جدید لوتوس، فروش خودروهای الکتریکی سطح بالا در سال ۲۰۲۴ حدود ۵۰ درصد کاهش یافت. این افت، ضربه سختی به برنامه‌های رشد لوتوس وارد کرد. شاسی‌بلند الترا و سپس سدان امیا قرار بود با طراحی لوکس و قدرت و شتاب فوق‌العاده، خود، نظر خریداران جدیدی را جلب کنند اما فروش لوتوس در چین در ۹ ماهه اول سال گذشته ۶ درصد کاهش یافت و حتی از فروش در اروپا هم کمتر شد. واکنش لوتوس به این واقعیت که مشتریان لوکس دیگر تمایلی به خودروهای الکتریکی ندارند، چرخشی جسورانه بود.

در نوامبر ۲۰۲۴، لوتوس اعلام کرد که برنامه تمام الکتریکی شدن تا سال ۲۰۲۸ را کنار می‌گذارد و از سال ۲۰۲۶ مدل‌های هایپرهیبرید را با موتور بنزینی توربوشارژ به‌عنوان بردافزا معرفی می‌کند. «دن بالمر»، مدیرعامل جدید لوتوس اروپا گفته است:

اگر با برنامه‌های اولیه پیش می‌رفتیم، نمی‌توانستیم همه بازارهای جهانی را، به‌ویژه با تعرفه‌های جدید، پوشش دهیم. خوشبختانه، اتحادیه اروپا هیبریدها را در تعرفه‌های جدید خودروهای الکتریکی چینی شامل نمی‌کند.

این فناوری جدید در پلت‌فرمی که در الترا و امیا استفاده شده ادغام می‌شود و بردی بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر فراهم می‌کند اما شاسی‌بلند کوچک‌تر تایپ ۱۳۴ که رقیب پورشه ماکان الکتریکی بود و قرار بود در ۲۰۲۵ رونمایی شود، فعلاً متوقف شده است. بالمر توضیح داد:

ما فرصت را غنیمت شمردیم تا دوباره بازار را بررسی کنیم و نیازها را بهتر درک کنیم. همچنین، خودروی اسپرت الکتریکی تایپ ۱۳۵ به تعویق افتاده و عمر مدل امیرا تمدید می‌شود.

مدیرعامل لوتوس «فنگ کینگ‌فنگ» در مصاحبه‌ای با وال‌استریت ژورنال در نمایشگاه خودروی گوانگژو گفت:

مشتریان لوکس با وجود هزینه‌های کمتر و مشوق‌های خرید، مزیت چندانی در خودروهای الکتریکی نمی‌بینند. موتورهای لوکس هشت و دوازده سیلندر عملکردی مشابه خودروهای الکتریکی دارند و تجربه رانندگی‌شان تفاوت چندانی ندارد. هایپرهیبرید پاسخ لوتوس به این چالش است.

خودروهای الکتریکی بردافزا در بازار لوکس چین به‌شدت محبوب شده‌اند. شاسی‌بلندهای لی آتو با باتری‌های بزرگ و موتور ۱.۵ لیتری پشتیبان، سهم بازار ب‌ام‌و، مرسدس و جگوار لندروور را تصاحب کرده‌اند؛ اما مشکلی که خودروهای لوکس با این سیستم دارند، عملکرد ضعیف موتور چهار سیلندر پس از تخلیه باتری است زیرا این پیشرانه باید به‌عنوان ژنراتور باطری‌ها را برای تغذیه موتور الکتریکی شارژ کند. لوتوس با فناوری شارژ دوگانه خود این مشکل را حل می‌کند. وقتی شارژ باتری در میانه سفر کم می‌شود، فناوری شارژ سریع در حین رانندگی به‌سرعت باتری را شارژ می‌کند تا تجربه رانندگی قدرتمند و روان حفظ شود.

هنگام توقف نیز شارژ سریع باتری را از ۱۰ به ۸۰ درصد در ۱۰ دقیقه پر می‌کند. این فناوری با معماری الکتریکی ۹۰۰ ولتی امکان‌پذیر شده که نسبت به سیستم ۸۰۰ ولتی الترا و امیا ارتقا یافته است. این دو خودرو با سرعت شارژ تا ۳۴۰ کیلووات ساعت، جزو سریع‌ترین‌ها در بازار هستند. بالمر تأیید کرد که قوای محرکه هایپرهیبرید از پیشرانه چهار سیلندر AMG کنونی امیرا استفاده نخواهد کرد، اما مشخص نکرد چه موتوری جایگزین می‌شود. احتمالاً پیشرانه از شرکت هورس پاورترین، زیرمجموعه جیلی و رنو، تأمین خواهد شد. فنگ افزود که لوتوس قصد دارد این فناوری را پس از بهره‌برداری اولیه، به دیگر خودروسازان بفروشد. این چرخش استراتژیک تا حدی به لطف ارتباط لوتوس با جیلی ممکن شده است. این غول چینی در حال تنظیم دوباره برندهای دیگر خود، مثل زیکر و اسمارت (مشارکت با مرسدس)، برای تجهیز به پیشرانه‌های پلاگین‌هیبریدی است.

لوتوس با وجود نرسیدن به اهداف اولیه، در حال رشد است و در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۴ فروشی ۷,۶۱۷ دستگاهی را تجربه کرده که ۱۳۶ درصد بیشتر از سال قبل است. برای شرکتی که فروش سالانه بالای ۲,۵۰۰ دستگاه را جشن می‌گرفت، این اعداد نشان‌دهنده دوران جدیدی است، هرچند هنوز سودآور نیست. انتظارات اولیه شامل فروش ۴۷ هزار دستگاهی در سال ۲۰۲۴ و ۱۵۰ هزار دستگاهی در سال ۲۰۲۸ بود که لوتوس حتی به این ارقام نزدیک هم نشده است. لوتوس، مانند بسیاری از خودروسازان، مجبور به کاهش تولید در کارخانه‌های ووهان چین و هثل انگلستان شده تا موجودی فروخته نشده را مدیریت کند. حتی ۲۰۰ نفر از کارکنان کارخانه خودروهای اسپرت نورفولک به دلیل کاهش تقاضا برای امیرا که سه سال از عمرش می‌گذرد و نیمی از فروش ۹ ماهه را تشکیل داد، اخراج شدند.

در همین حال، اولین نمونه‌های هایپرکار الکتریکی اوایا با قیمت ۲ میلیون پوند، در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۵، شش سال پس از رونمایی، تحویل داده می‌شوند. از زمانی که در سال ۲۱۷ جیلی ۵۱ درصد سهام لوتوس را از پروتون مالزی خرید، جهان به‌شدت تغییر کرده است. البته جیلی به بسیاری از وعده‌های خود برای لوتوس عمل کرده و خودروهای لوتوس نیز تا حد زیادی انتظارات را برآورده کرده‌اند. تا سال ۲۰۲۲، لوتوس هنوز تصمیم خود برای تمام الکتریکی شدن تا ۲۰۲۸ را منطقی می‌دانست اما چرخش بزرگ ثروتمندان از خودروهای الکتریکی پس از استقبال اولیه، لوتوس را مجبور به بازگشت به موتورهای بنزینی کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2711 ديدگاه)

    امیدوارم لوتوس موتور 6سیلندر توربو رو نگهداره

    موافقم 27
    مخالفم 2
  2. amir

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3923 ديدگاه)

    یعنی حتی سایپا هم داره از استراتژی های برقی عقب نشینی میکنه همه فهمیدن فعلا برقی زوده تکنولوژیش ناقصه یه عده با عقب مونده خطاب کردن بقیه هی میکوبن

    موافقم 25
    مخالفم 7
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6754 ديدگاه)

      بهترین برنامه هارو تویوتا و ایران خودرو و سایپا داشتن که تو برقی سازی جوگیر نشدن

  3. ممد ژانگولر

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4537 ديدگاه)

    آخرش شرکت معظم بیسکویت لوتوس میخرتش ادغامش میکنه تو بیسکوییتهای جدیدش

    موافقم 1
    مخالفم 18
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6754 ديدگاه)

      ممد دهنت سرویس 😂

  4. Mohammad

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (340 ديدگاه)

    ایول ماشاالله لوتوس

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. مهردادکمال

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2201 ديدگاه)

    متسفانه اینده خوبی در انتظار این شرکت نیست.

    موافقم 2
    مخالفم 12
  6. Hf

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (237 ديدگاه)

    لوتوس خیلی از ذات خودش فاصله گرفته

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. حجت‌اله براهنی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (187 ديدگاه)

    کلا خودروهای برقی رو هم باید به عنوان گزینه کنار بقیه گزینه‌ها نگاه کرد. نه این که به‌زور بخوای همه رو برقی کنی.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. SepehrV10

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (193 ديدگاه)

    بنظر من خودرو های برقی باید همون روز اول در حد کانسپت باقی میموندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا